Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Wednesday, March 24, 2010

Kereta baru

Kereta pertama aku beli brand new. Sebelum ni beli 2nd hand.

Nissan Grand Livina.

Satu bulan setengah menunggu baru dapat. Tadi nampak iklan Grand Livina kat suratkhabar, MPV terlaris tahun 2009 (kategori seat 3 row). Aisey, aku ingatkan tak ramai beli. Penuh la Grand Livina kat jalanraya lepas ni.

Masa memilih, aku dah test drive Chery Eastar (yang merupakan 1st choice masa kat Australia lagi), Proton Exora, Perodua Alza, Toyota Innova, Toyota Avanza dan Nissan Grand Livina. Grand Livina aku test paling last.

Chery Eastar dan Toyota Innova pada aku terlampau besar tak berapa sesuai dengan anak-anak aku yang kecil. Proton Exora aku rasa macam enjin bunyi kuat sangat dan rasanya size besar tak sepadan dengan 1.5 cc. Perodua Alza, interior rasa macam tak berapa best. Aku prefer Avanza sebab size sesuai dengan enjin dan size tak terlampau besar .

In fact, aku dah bayar deposit RM3K untuk Avanza yang mana akhirnya aku cancel selepas aku test drive Grand Livina. Grand Livina aku rasa menepati citarasa aku. Size yang tak besar, enjin yang sepadan dan tak rasa macam "van" sangat bila masuk dalam.

Smooth driving. Aircond walaupun blower kat depan je (+blower kecik kat 2nd seat) tapi aku rasa memadai. Tambahan pula bentuk yang agak sporty dengan tambahan bodykit Impul.

Aku nak ulas panjang-panjang, tak reti. Kalau bagi aku CD sekeping, bolehlah aku ulas panjang-panjang.

Salesman Toyota kata aku boleh dapat refund RM3K tu, tapi dah nak masuk dua bulan check tak sampai lagi, apa sudah jadi? Minta nasihat sikit.

14 comments:

Jemz said...

kena rajin folo-up ngan salesman toyota tu.

aiseh, mana shot interior?

utk pengetahuan abg ben, GL ni mmg berlambak2 kat KL.

Dr. Bentara said...

takpe jemz... kat tronoh masih tak melambak2 lagi ;)

SkiD said...

Akhirnya dapat jugak kereta baru...
Ok la tu...kejar..jgn tak kejar salesman Toyota tu...

Ziarah76 said...

tahniah bro,
Masa nak beli Avanza dulu, sebenarnya tertunggu2 GL masuk tapi belum sampai2. Masa tu di Indon dah ada GL, Msia belum lagi.
Tunggu punya tunggu, jadinya tak larat tunggu sebab Wira aku selalu meragam, last2 beli je Avanza sbb ada offer lebih baik, full skirting, 1.5 baru keluar etc...
Kalau ada GL masa tu, aku beli GL jugak.
Sekarang pakai apa2 je sampai reput... (azam).

eddie dewanaga said...

mpv memang kena dgn rona putih yg cantik, sedondon dgn flying v dan explorer...


suci dalam gebu (bukan debu).

ihsan_huhu said...

nih ulasan ko pon dh mcm tahap salesman toyota gk nih

razman razali said...

mana leh nak compere alza ngan livina..alza tu utk org2 yg xmampu nak beli livina la..(mcm aku)huhu..kalau aku byk duit,jgnkan livina,lori livita pon aku blh beli..hahaha

berteromber said...

kat Jb pun dah melambak2 GL ni...tapi mostly yg standard la...yg Impul tak berapa banyak...maklum la rega pun mahal kan..

gbone said...

braderku sam,
tahniah dgn kereta baru anda..putih itu suci..ekekek...bila mo TT nih?..

Dr. Bentara said...

GL ok la... smooth driving. Esok nak KL, so boleh test camana long distance punya driving pulak.

Nizam said...

my next car after myvi bro.kereta keluarga.hehe

mr.kordes said...

tahniah!

klu pakcik kordi ada kesempatan gi sana,blh bawak gi jln2!hehe..

gbone said...

bro ben,dun forget check the FC(fuel consumption)...hahah..rasanya GL nih jimat bebenor yop!

Anaasuria said...

terus baca lepas dr.ben komen entry keta baru saya.. hihi..

saya sebenornya nak gak GL tuh, tapi monthly commitmentnya melebih bajet.. tu yang downgrade choice.. memang enjin exora kuat bangat.. tapi lantaklah, janji anak2 selesa.. siap main kejo2 lagi dari depan ke belakang..hihi.. poning achik..

ehh, warna keta kita sama lerr... putih, suci, murni ...