Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Monday, January 26, 2009

Boikot? Demonstrasi?

Ada sorang mamat nak meluahkan perasaan tapi takde ruang. Gua bagi ruang...

ditulis oleh: Aliph al-Turkistani al-Celupi
disunting supaya sesuai dibaca oleh manusia: Abang Ben al-Adelaideani
AWAS! Artikel panjang berjela (sila sediakan secawan kopi panas dan biskut kering untuk celup)
AWAS #2! Artikel PANAS! (sila sediakan air batu nak curah atas kepala)
------------------------------------
Arghh... Gua bosan betul lah ini macam bro… Bukak email aje, ade orang kempen boikot… Bukak YM je... ade SMS orang buat program Palestine... Bukak Fs je ade orang ajak pi demonstrasi... Siap hantar SMS lagi… Adoi…Hmm... Palestine ni bukan kes baru lah... Gua rase boikot ni dah pernah ade mase zaman gua sekolah rendah dan menengah... haha... Gua time tu pon ambil bahagian jugak dalam kempen boikot ni... Tapi macam tak berjaya je... cawangan KFC, McD, Starbuck terus bercambah, Exxonmobil terus gagah, nokia terus maju... dan lain juga terus mara ke hadapan...

Oh... Gua bukan tak sedih, gua lagi sedih... Member gua sorang mamat Palestine, name dia Ahmad, mase malam Gaza kene bomb... dia call gua... dia bagitau, rumah family dia kena bomb... cousin dia, adik perempuan dia, dengan mak dia terbunuh dalam serangan itu... moga Allah bagi mereka syahid... Ha, gua lagi 10 kali lagi sedih... sampai bergenang air mate gua... ade sesiapa yang ade kawan-kawan palestine dekat sini? Gua dapat berita direct dengan suara pilu dan khabar yang tragis... Lu ingat gua tak sedih? Nyanyi sikit, sayu dan pilu, bermain dijiwa ku, hilangmu kini tiada pengganti... yeyergh!!!

Apa makna demonstrasi dan boikot?
Demonstrasi bermaksud perhimpunan manusia untuk menyatakan protest ketidakpuashatian mereka terhadap sesuatu isu. Demonstrasi aman adalah tanpa sebarang rusuhan dan kekasaran. Boikot pula adalah pemulauan terhadap sesuatu. Maksud secara jelas disini demonstrasi aman dan boikot untuk isu Palestin adalah protest terhadap serangan Israel terhadap Palestin dan boikot product dan service US dan Yahudi.

Apa tujuan boikot dan demonstrasi?
Boikot... macam-macam tujuan yang gua penah dengar... gua akan listkan apa yang gua ingat...

  • Jihad ekonomi
  • Melumpuhkan ekonomi US dan Yahudi
  • Memberi amaran kepada US dan Yahudi
  • Cara yang mampu kita bantu orang Palestin
  • untuk merugikan syarikat US dan Yahudi
  • fatwa dari Ulamak terkenal
  • kerana Allah
  • tolong la isi tempat kosong ni...
Demonstrasi pulak...
  • Mengutuk kekejaman Yahudi
  • Meminta setiap pihak membantu dan menyokong
  • Menunjukkan rasa tanggungjawab kita terhadap sesama saudara Islam
  • Menyatakan ketidakpuashatian terhadap Yahudi
  • tolong isi tempat kosong...
Demonstrasi dan boikot ini sunnah ke?
Sebelum gua jawab soalan ni... Kita muzakarah balik...
Korang mesti dah tau makana dalil Al-Quran dan Sunnah kan?

Ibadah?
Ibadah mesti kena ada dalil dari Al-Quran dan Sunnah. Ibadah mesti mengikut sunnah baru Ibadat itu sah dan mendapat pahala...

Contoh:
Mamat Boikot: Hari ni aku ingat aku nak solat magrib 5 rakaat, sebab semangat sangat... Boleh tak?
Mamat demo: Oi, mane boleh... Solat maghrib 3rakaat saje...
Mamat Boikot: Ala, hari ni aku semangat lebih ni... Nak solat lebih sikit... apa salahnya kan...
Mamat demo: Nabi pon solat 3 rakaat je maghrib...
Mamat Boikot: Nabi dah ade banyak amal... Lagi pon dia maksum... aku tak maksum... Lebih tak apa, kurang jangan...

Ha, boleh tak ini macam? TAK BOLEH sebab tak ade dalil dari Quran dan Sunnah untuk solat maghrib 5 rakaat...

Usul dalam ibadah “semua ibadah adalah haram jika tiada dalil dari quran dan sunnah

Apa makana bid’ah?
Perbuatan yang dikatakan “ibadat” tetapi “ibadat” itu nabi dan sahabat tidak pernah lakukan pada zaman mereka... Segala “ibadat” yang baru adalah bid’ah, bid’ah itu sesat, dan sesat itu ke neraka... Oh... Aku petik kata-kata Dr Asri, yang tak sunnah itu bid’ah lah, yg tak Islam itu kafir... Mudah kan?

Apa makna sunnah?
Korang dah tau kan? Bende yang Nabi s.a.w. dan sahabat r.a. buat ada dalil dari quran dan hadis... Ok, korang semua dah ingat balik semua tu? Bagus... Kita mulakan perbahasan mengenai tajuk...

Soalan : Demonstrasi dan boikot ini sunnah ke?
Aku rasa korang perlu tanya diri korang dulu soalan tu sebelum korang nak boikot or pergi demonstrasi...
Adakah ia ibadah?
Ok, Jom kita check...

  • Ada dalam Quran Allah s.w.t. suruh kita buat demonstrasi dan boikot?
  • Ada dalam sunnah Nabi s.a.w. dan para sahabat r.a. pernah buat demonstrasi dan boikot?
Jawapan : tak ada... So, apa hukum demonstrasi dan boikot? Pilihlah sendiri antara tak sunnah, bid’ah atau bukan ibadah... Mungkin boleh diletakkan makruh atau harus... WA...

Mari kita rujuk dalam sejarah Islam... Siapakah golongan pertama yang memulakan boikot?
Jawapan : Kafir Quraish... Mase Nabi s.a.w. awal buat dakwah kat Makkah... Nabi s.a.w.dan para sahabat r.a. telah diboikot oleh kafir quraish di lembah Abi Talib untuk beberapa tempoh... Sehingga ada yang mati kelaparan... Dikatakan Khadijah wafat kesan dari boikot itu... Ada Nabi s.a.w.suruh sahabat or Nabi s.a.w. ajak sahabat buat demonstrasi dekat kaabah or depan umah Abu Jahal?

Soalan: Siapa pula yang memulakan demonstrasi dalam sejarah Islam?
Jawapan : Khawarij... Khawarij yang memulakan demonstrasi menentang pemerintah Ali bin Abi Talib... Ok, Mase di Mekah, di awal kurun kenabian ramai sahabat ditangkap dan diseksa... ada yang di depan mata Nabi s.a.w.sendiri... Ada Nabi s.a.w. ajak orang Islam buat demonstrasi? Masa di Madinah, selepas Nabi s.a.w. diangkat menjadi pemimpin... Ade Nabi s.a.w. suruh boikot orang yahudi yang pada ketika itu memegang ekonomi di Madinah dan banyak menindas orang Islam...
Takde beb... Ade orang Islam ketika itu buat demonstrasi or boikot? Orang Yahudi juga pada masa itu telah berpakat dengan kafir quraish secara sulit untuk menjatuhkan Islam... Mereka telah mengkhianati perjanjian JPA... eh, silap... telah mengkhianati bai’ah dengan Nabi s.a.w. ... Ada Nabi s.a.w. ajak para sahabat boikot yahudi... sebab mereka mahu menghancurkan Islam... ada tak kawan-kawan?

Mengikut Sejarah, boikot dan demonstrasi telah dimulakan pada zaman Rom... Oh, rupanya tertib boikot dan demonstrasi ini adalah tertib orang kafir, nasrani dan yahudi...

Dalam quran ada kata kan,lebih kurang camnila “jangan menyerupai mereka... ” Aku tak minat nak cari or tulis dalil penuh... Korang sendiri check dan patut tau... Lagi, "mereka tak kan redha kepada kamu selagi kamu tak ikut cara mereka... ” Camtulah lebih kurang...

Soalan : Tapi niat kami baik…kerana Allah... nak tolong saudara kita...
Jawapan: Niat tak menghalalkan cara... Boleh tak Ella nak buat konsert amal? Niat Ella baik, dia nak kutip derma, nak sumbang kepada Aman Malaysia... Niat oranganizer yang panggil Pussycatdoll untuk buat kosert amal baik sebab dia nak penuhkan tabung Mercy... Boleh tak buat konsert amal wahai muslimin dan muslimat yang diredhai Allah?

Tapi ini fatwa Ulamak terkenal, Al-Qaradhawi... Dr. Asri pun setuju... dia pun pergi demonstrasi dekat UK... Aku pinjam balik kata-kata mereka , ”Ulamak tidak maksum... kadang mereka buat juga silap... Tapi Quran dan sunnah tidak akan silap…Kita mohon keampunan untuk mereka...

Apa pandangan ulamak lain?
Ibn Baaz, Albani dan syeikh uthaimin punya fatwa plak kata demonstrasi dan sewaktu dengannya suatu perbuatan yang mungkar... Tapi yang pasti, tiada dalil dari Al-Quran dan As-Sunnah mengajar kita boikot memboikot dan berdemonstrasi...

Soalan : Bagaimana cara mengikut Quran dan Sunnah?
Jawapan : Ha, ini soalan yang patut korang tanya dulu... Ok, kita balik zaman awal di Mekah... Ramai sahabat diseksa, dibunuh dan lain... Ada yang di depan mata nabi... Even masa Nabi s.a.w. di Madinah, masih ada sahabat r.a. yang tertinggal di Mekah kerana ditangkap dan dihalang oleh kafir Quraish... Mereka diseksa... Apa Nabi s.a.w. buat?

  • Nabi s.a.w. sabar,dan suruh mereka pun sabar... contoh pada keluarga Ammar bin Yasir r.a.
  • Nabi s.a.w. doa untuk mereka... Selalu sangat...
  • Nabi s.a.w. buat Qunut untuk mereka...
  • Nabi s.a.w. habiskan harta dia dan harta khadijah untuk tujuan dakwah... Banyak tau Nabi s.a.w. sedekah...

Apa sahabat buat?
  • Pada yang berkemampuan dari segi ekonomi, bantu mereka dengan wang seperi Abu Bakar r.a. menebus Bilal r.a. dan memerdekakan dia...
  • Abu Bakar r.a. member seluruh hartanya sehingga tinggal Allah dan rasul untuk keluarganya dan baju guni berbutang guni untuk dirinya...
  • Umar r.a. memberi ½ daripada hartanya...
  • Uthman r.a. memberi ¼ daripada hartanya...
  • Abdul Rahman bin Auf r.a. melengkapkan ketenteraan orang Islam ketika itu...
Pada pandangan gua, apa yang perlu kita buat pasal Palestine ni... Oh, mudah sangat... Dah baca apa Nabi s.a.w. buat? Sahabat r.a. buat? Jom copy!!! Sebab semua itu sunnah!!!

  • dermalah sebanyak mungkin... siapa yang ada kereta Harga $30k tu, jual lah... Beli kereta $10k je... lagi $0k hantar ke Palestin... or Yang mana tengah kumpul duit nak beli rumah harga $300k tu, lupakan lah... anta duit $300k ke Palestin...
  • Kita bersabar dan suruh mereka sabar... Gua teringat kata-kata Ahmad, “aku doa dan sabar jela... tak boleh buat apa dah... semua ni jadi atas kelemahan sendiri... ” macam mana nak suruh diorang sabar? Carila kawan-kawan Palestin, suruh dia pesan kat saudara mara dia... korang ade kawan Palestin tak? Kalau yang mampu macam para professional yang kaya raya... pergilah ke Palestin sendiri... dakwahkan mereka tentang sabar... tentang pengharapan hanya pada Allah... bukan pada senjata, bukan pada bantuan dari UN... Katakan pada mereka sesunggahnya hanya Allah sahaja yang berkuasa. Makhluk tiada kuasa...
  • Pergi Palestine, korang jihad sana... Jangan main cakap je jihad sana, jihad sini... Gua ada member mau sponser sesiapa nak pegi jihad... sapa nak bagi nama!
  • Salurkan semangat hangat taik ayam sekarang ni untuk tingkatkan amal kita, jauhi maksiat... Yela, kan kita tengah marah,hati panas pasal bengang ngan Yahudi or US kan? So, gunakanlah samangat tu untuk tingkatkan amal... solat 5 waktu di Masjid,dimana azan diazankan, takbiratul ula, di tempat yang besar jemaahnya... Pastu ketuk pintu semua rumah orang Islam yang tak solat subuh berjemaah especially yang rumah dekat dengan masjid... Ajak mereka pi Masjid... buat dakwah pintu ke pintu... pujuk rayu mereka dengan senyuman... pada 1/3 malam, ko pujuk rayu Allah pulak dengan air mata... Kita usaha sampai dengan rakaat solat kita, boleh selesaikan masalah... kalo dah boleh itu macam, ko doa Israel kalah, sure Israel kalah... huhu...
  • Lepas tu, kita kempen dan amalkan beli barangan orang Islam dulu... kalau nak beli sos, beli la sos aminah hasan... nak beli ubat gigi, beli la mukmin... nak beli prepaid, beli la celcom... nak beli kerete, beli la proton... nak pi mkan, pi kedai Swinging Bowl, bukan pi kedai K-nood... ni gua tengok ade gang yang support boikot, tapi dok melantak kat kedai kapir tu... huhu... oh, kapir tu bukan yahudi ek? ekeke... tapi kalau kapir tu bangkrap, dia takde duit, pastu mati tak makan... kalo orang kapir mati, dia tak beli barang US&Yahudi... sebab kapir ni mana support boikot ni dan mereka tak memandang product orang Islam... hehe... Kalau kita semua dulukan barang orang Islam dulu, kita tak payah nak boikot pon... dalam masa yang sama, kita telah melakukan “jihad” ekonomi... Nak beli barang dapur, pergi ke Pasaraya Maju Basri, bukan ke Carefore, Giant, Woolworth atau Coles... Nak beli daging pun, beli kat kedai orang Islam, bukan kedai James, Faisal Tehrani... Tetiba aku teringat 1 kisah ni, masa aku kat KL dulu, aku ada nusrah Jemaah Saudi... Korang tau kan Saudi tak join boikot ni... Tapi pak arab tu punyalah bagus... Masa aku bawak mereka ke pasar, dia tanya aku, where’s muslim shop? Mase tu dia nak beli sayur je... Aku pusing dengan mereka cari orang Melayu jual sayur... Lepas tu, dia beli semua sayur orang Melayu tu... Abis licin... Yang ni abang aku pulak citer, dia bawak pak arab yang sama tu pergi shopping di KLCC... macam kat pasar juga, dia tanya mana 1 kedai muslim... abang aku kata kat KLCC ni just Nasi Bukhara je muslim... Pak arab seorang ni nak beli boot... So, dia usya semua kedai kasut... Abang aku ingat dia usya boot, rupanya dia usya dalam kedai tu ada pekerja muslim tak... pastu dia cakap, kalau takda kedai Muslim kita cari kedai yang ada pekerja muslim... sebab nanti bos dia bayar gaji kat dia... kalau kedai tu bungkus, mana dia nak kerja... kalau boss dia jenis bagi komisen, dia dapat komisen... Korang boleh buat cam ni tak?
  • Kita muhasabah diri... Kita check diri kita... contoh, check software yang kita guna, pirate or original... kalo guna pirate, ko pencuri... boleh kene potong tangan! Sebab harga software mahal! Bukan free... hahaha... ko dah berdosa... check tengok jeans kita Levis siam ke levis original... pastu check kita ikut sunnah ke tak dalam setiap amalan kita? blablabla... kita kene hindari dosa, baru Allah hantar pertolongan... Kalau Allah tolong kita, kita bolehla jugak tolong orang Palestin...
  • korang tambah sendiri... asal jangan boikot dengan demo sudah…

Soalan : Boleh tak kalau nak boikot jugak?
Jawapan : Boikotlah... Ko yang susah nanti... sebab tak boikot pon bukan dosa... korang tengoklah gua makan KFC nanti... =p Gua ada nasihat untuk orang yang nak boikot jugak...

  • Mesti amal dengan istiqamah... Jangan nak hangat taik ayam... Boikot seumur idup... Jgn nak on off... nak amal jangan ikut nafsu beb... Kalau stakat sebulan bulan, baik tak payah... itu namenye hangat taik ayam...
  • Boikot sampai syarikat tu bangkrap or ko mati before dia bangkrap...
  • Bak mai dalil dari Quran dan sunnah pasal boikot...
  • Yang ni extreme sikit, siape yang belajar di overseas especially negara yang sokong Yahudi... Balik Malaysia skang... hahaha... Sebab korang study kat US, UK, Aussie adalah penyumbang utama kepada ekonomi mereka... Korang bagi duit lagi banyak! So, balik Malaysia! Macam tak boleh belajar je dekat Malaysia! Dr. Asri pon balik Malaysia skarang! Sorry Dr. Asri... I like dengar your kuliah even kadang I tak stuju dengan you... hehehe... UK support Yahudi... Apsal nak bagi duit kat UK... Macam kat negara lain tak boleh belajar... Pergi lah Saudi or Negara Islam lain...
  • Korang kena boikot jugak China!!! Baru adil!!! Baca bawah...

Turkistan

  • Korang tau pasal Turkistan?
  • Turkistan adalah 1 bangsa yang 100% muslim...
  • Mereka telah dijajah oleh China tanpa diketahui oleh secara umum oleh dunia...
  • Orang Turkistan sampai skang dijajah China!
  • Mereka dibom oleh tentera China!
  • Dibunuh!
  • Ditangkap!
  • Ditindas habis-habisan!
  • Tanah mereka dirampas!
Kata seorang warga Turkistan kat aku,"Palestine is better than Turkistan. Atleast the world can know about them. They get many helps from the world but no one knows about Turkistan.”
Korang apa tau? Baru pergi 1 program pasal Turkistan dan berani cakap lebih dengan gua. Apa yang korang boleh buat nak tolong orang Turkistan ni? Ha, since korang boikot US&Yahudi sebab tindas Palestin, korang kena la boikot China sebab tindas orang Islam Turkistan!!! Dalam semua orang Melayu, gualah antara orang yang paling kenal Turkistan... hehe...
Why? Gua takda semangat asabiyah macam orang lain... kawan, grouping dengan gang 1 bangsa je... Gua kawan dengan orang Turkistan... Gua tido dengan orang Turkistan... Gua makan dengan orang Turkistan... Gua makan makanan Turkistan... Gua kerja dengan orang Turkistan... Gua belajar bahasa Tuskistan... Gua tengah planning nak usya minah Turkistan... huhu... ni lawak je... =p
Yang penting gua penah safar 3 hari dengan orang Turkistan... So, gua lagi kenal orang Turkistan... menurut Umar Al-Khatab, jika mahu kenal 1 orang tu, safar dengannya at least 3hari... hehe...

Baru ni... Gua punya kawan punya uncle datang dari Turkistan... Apa dia bagitau?

  • Masa hari raya puasa dan korban, kerajaan China halang mereka untuk buat solat hari raya... diorang tangkap sesiape yang nak organize...
  • Sesiapa yang ajar agama akan ditangkap dan dibunuh... Generasi baru di Turkistan kebanyakkan jahil agama...
  • Orang Islam yang mcm warak sikit especially yang berjanggut, ditahan dan di lokap...
  • If ada yang cuba nak buat group underground nak lawan kerajaan China, 1 family akan dibunuh... Beberapa family telah mati dibubuh beberapa bulan lepas...
  • …arghh... aku tak ingat... pendek kata system mereka lebih sistematik untuk menghapuskan Turkistani di Turskistan dan Islam pada Turkistani...
Kepada gang boikot, sila boikot China jugak ek...
Gua ada soalan... Adakah korang confirm 100% semua syarikat yang korang listkan tu sponser Yahudi untuk bunuh orang Islam? Dekat tanak yahudi ade sticker Nestle ke KFC? huhuhahaha. Coles dan Woolworth pon syarikat Yahudi gak... Apsal takde dlm list? Bias la korang! Tak adil... Print ikut nafsu! kuang kuang kuang…

Ending...

Adakah niat korang makan KFC, beli product Nestle, pakai product buatan Yahudi,US dan China adalah untuk membantu mereka menghapuskan orang Islam?
Aku makan KFC sebab sedap... nyam3... =p

Cuba korang bayangkan kesan negative kalau boikot ni berjaya...
Katakanlah exxonmobil, kfc, mcd, ibm bungkus kt Malaysia... Ekonomi Malaysia turut bungkus kot secara logikanya... Sosioekonomi jugak akan bungkus... Ramai pekerja akan kehilangan pekerjaan... Beribu orang akan menganggur... Warganegara Malaysia yang study kat oversea lepas tu khianat perjanjian sebab takanak balik, nak kerja dekat oversea mungkinlah tak terkesan dengan kebungkusan ekonomi dan sosioekonomi Malaysia... hehe... Bila dah takde kerja, orang Malaysia jadi penyamun, perompak dan pencuri... Oh, negara ku…ku... ku...

Oh, ade ustaz cakap bumi Allah luas, banyak lagi rezeki lain... So, gang boikot, sedekah harta anda kat orang yang fakir seperti seperti aku dan orang Pelestin... Korang buat boikot ni mesti yakin tinggi... =p Nanti Allah ganti dengan lebih banyakkan... Yakin la please... Bende tak kene kat batang idung boley la citer... Cube try test majikan tak masuk gaji tengok... Sponser tak masuk elaun tengok... huhu... Nak bagi fatwa camtu pon, tengok la dulu tahap iman umat akhir zaman ni macam mana... Iman sahabat yang bagaikan syurga dengan neraka jauhnya dengan kita pun, nabi tak suruh boikot... Gua rase kalo nabi suruh sahabat boikot, memang takde hal bagi mereka... pikir beb... lagipon kan ada hadis berbunyi camni, lebih kurang maskud dia camni la... ”permudahkanlah, jangan kamu menyusahkan, sampaikan khabar yang menggembirakan, bukan khabar yang menyusah or mendukacitakan...

Beberapa hari lalu, aku YM dengan member aku sorang ni... aku tanye pasal boikot ni... dia tak jawab... tapi dia cakap... pakcik dia kata, “Kalau orang tempat aku teruskan boikot... kedai runcit aku bungkus la... dahla kedai runcit sekarang ni bukannya untung sangat... diorang boikot pulak barang aku jual…kalau aku bungkus, siape nak bagi anak bini aku makan nanti...?”
Korang nak bagi makan kat anak bini pakcik ni nanti?

P/s : Gua rasa gang boikot ni poyo je... Hangat taik ayam je... Korang tengok la nanti... dah lama sikit... diorang qada balik la makan KFC , Nestle dan lain... Macam boikot yang dulu jugak... Orang US&Yahudi tersengih tengok korang sambil cakap,"nila jela yg diorang mampu buat... lemah sungguh orang Islam... hehehe... diorang boikot sekejap je... kita takyah risau... diorang hot hot chicken shit je... huhuhahaha gelak yahudi!
Wallaualam...

58 comments:

Anonymous said...

fakta biar btol saudara.jangan nak liberal sangat.kau susah hati ke org islam boikot yahudi ngn US tu??apsal???sbb rasulullah tak pernah buat, maka kau taknak buat sedangkan ianya baik???ke kau ade darah yahudi???apasal??kau dah penah pegi jihad kat palestin ke???kalau iman dah tinggi sangat,awat tak pegi jek jihad kat sane??kau membebel kat sini, buat ape??aku pedulik hape kau nak makan kfc ka mcd ka itu masalah kau.tapi betapa cetek nye fikiran kau, seorang muslim lack of sense ttg ape yg dihadapi org islam hari ni.yg hari2 dok mengadap fitnah bermacam2.kau patut jaga sikit tulisan kau.aku memang senang cakap terbakar sungguh dgn tulisan kau ni.tp mungkin aku tak marah, kalau kau ni mmg betul ade darah yahudi..hahaha.dipersilakan utk membanting jari kau mengutuk islam kerana tak hairan pon, ianya datang dari org yg mungkin tak cukup ilmu tapi cuba nak berceramah panjang lebar ttg Islam.-hafiz

Unknown said...

I agree with this article.I agree with u abg ben sebab tak boikot.I pun tak boikot jugak.For me, banyak lagi cara lain selain dari boikot.Kepada En.Hafiz, janganlah emotional sangat.U nak boikot. u boikot lah.Tak ada siapa nak halang. Kalau u nak kata boikot ini ibadah, kemukakan dalil.Mudah kan?Kalau tiada dalil,sila diam.I rasa apa yang penulis cadangkan untuk orang yang nak boikot tu sangat baik.Kalau en.Hafiz nak boikot, sila boikot China juga. I pun ada dengar2 pasal Turkistan ni dari mate I.One more thing,ada beberapa sahabat nabi pun berketurunan yahudi.I rasa tiada masalah if penulis ada darah yahudi.wallahua'lam.

Unknown said...

Penulis menolak cadangan boikot dan demonstrasi tetapi memberi alternative lain. AbangBen, kenapa pula abgben tak boikot?any reason?

Gespenst Jäger said...

assalamualaikum.

harap perkara bikot/demo ni x menyebabkan kita sesama islam bergaduh atau bertegang urat pulak. samada nak boikot/demo, taknak boikot/demo tu hak masing2. niat, ikhlas atau tak itu ALLAH je yang tahu.

mintak maaflah, ni pandangan saya yg cetek ilmu. aku tahu kita memang sayang dan prihatin dengan sesama muslim. :)

FakirFikir said...

Hah, siapa yang nak boikot Yahudi, China, US, UK, Australia itu hal masing-masing.

Tapi apabila penulis menggunakan konsep bidaah dalam hal boikot/demo, rasanya itu perbandingan tak selaras. Seperti membanding air laut dengan buah kelapa. Dua perkara yang berlainan!

Dengan menyatakan apabila Nabi SAW tidak buat, dan apabila kita buat jadi bidaah, ia tak betul. Ia hanya merujuk hal-hal ibadah. Banyak benda yang Nabi SAW tidak buat, tetapi orang kita buat yang tak jadi bidaah:

1. Nabi tidak naik kapalterbang, kita naik kaparterbang - BUKAN BIDAAH
2. Nabi tidak makan KFC, kita makan KFC, tidak juga bidaah
3. Nabi tak pakai blog, kita pakai blog, tak juga bidaah.
4. Nabi tak ada pasport antarabangsa, kita ada. Tak juga bidaah.
5. Etc, etc, etc
6. Eh, zaman Nabi dulu pun tak ada Al-Quran yang bercetak di atas kertas. Jadi ia bidaah yang dibenarkan.

Jadi, apabila penulis membuat perbandingan seumpama itu ia akan mengelirukan pembaca. BOIKOT/DEMO tak ada kena mengena dengan bidaah.

Dr. Bentara said...

fuh... naik ranking blog gua...

--------------
Hafiz,

sila bangkang apabila darah reda. Takat tulis berapi2 macam tu, hujah en aliph al-turkistani tak dipatahkan.

--------------
Dolah,

Abang Ben tak boikot dengan sebab beberapa hujah en aliph al-turkistani yang Abang Ben setuju.

---------------
Abdul Rahman,

Yeap sepatutnya begitu. Nanti gua ketuk kepala Aliph al-Turkistani kerana menulis terlalu revealing.

-----------------
fakirfikir,

bid'ah yang dimaksudkan ialah berkenaan dengan ibadah khusus dan en aliph al-turkistani memberi contoh ibadah khusus. Sedangkan yang fakirfikir contohkan itu adalah bid'ah dalam hal keduniaan yang SANGAT dianjurkan oleh agama. So definisi bid'ah yang fakirfikir berikan tidak sesuai.

Sila sesuaikan. Atau sila baca sekali lagi supaya faham (gua baca berapa kali nak edit kasi clear - sampai nak muntah!)

FakirFikir said...

Ha ha.
Aku cuba beberapa kali baca. Nak cari apa yang dia maksudkan bab ibadat ini. Tak terjumpa pula :-

Anyway, aku tak DEMO/BOIKOT. Aku belasah macam biasa. Kata tok guru, jangan korek dalam-dalam. Niat beli barang dah. Dia nak Yahudi, dia nak US, itu hal dia. Dia nak derma kat mana-mana jangan ambil tahu. Itu hal dia.

Hal kita, beli barang. Kita bayar, depa jual.

Anonymous said...

hahahaha..
panas blog lu hasil karya gua yang pertama..

Hafiz ni kne campak kt skola agama rakyat dulu..huhu..tak pasal2 panas plak..

Aku rasa FakirFikir ni xphm pe aku muzakarahkn..

Benda jadi bid'ah bila mana ko kata/anggap/rasa/niat sesuatu amalan itu ibadat..cth macam yasinan,tahlilan,ratiban,maulid,dan zanji..semua ini dicop bid'ah 100% oleh ijmak ulamak2 aswj yang muktabar..

come on man..org x argue pasal nek kapal terbang, nek keter, passport sume tu..sbb ia mmg bukan ibadat..ni zaman mase nak kenal ape tu bid'ah je ckp psl keter sume..

nek kapal terbang ibadat ke?wt passport ibadat?mkn kfc ibadat?
ia jadi ibadat bila ada dalil..bila takda dalil,tapi ko nk kate ibadat,ia jadi bid'ah..ok2, slow sket, ia xsunnah..sbb ada dalil2 yg mencegah kita tasyabbuh (meniru) perbuatan org kafir..

nek kapal terbang akan jadi ibadat, bila kte ikut sunnah..nabi ajar, doa naik kenderaan..bukan doa naik unta..so, ia valid smpi nek roket pon..nabi aja adab bersafar..

makan kfc..makan itu perintah allah, tapi kalo makan tak ikut sunnah makan kita bukan ibadat..kalo ikut sunnah, ia jadi ibadat..kita makan ats lntai, mkn dgn tgn kanan, dgn 3 jari, bace bismillah, basuh tangan..dll..makan anda jadi makan ikut sunnah..bila makan ikut sunnah, ia jadi ibadat.. paham?

camtu jugak kalo ko nk lemparkan marah/sedih/bengang ko kat yahudi laknatullah tu..ko lemparkan macam mana nabi lemparkan..kalo ko wt care nabi..ia sunnah..bila sunnah, ia jadi ibadat..ibadat dapat pahala..kalo hukum harus, xde pahle..kalo makruh, allah bnci..kalo bid'ah, ia sesat..kalo sesat, ke neraka..

BOIKOT/DEMO tak ada kena mengena dengan bidaah..
aku jawab : aku mengatakan ia mungkin jadi bid'ah, sebab mereka menganggap ini ibadat..sbb ia fatwa..dari email2 yg aku dpt..ada yg kate ia fardhu ain,fardhu kifayyah,sunnah,dan wajib..bila ia dikatakan fardhu ain,fardhu kifayyah,sunnah,dan wajib..bila buat dapat pahale..so,aku mau dalilnya..sbb ASAL IBADAT MESTI ADA DALIL..jika tiada dalil, ia x lebey dari harus sahaja..

Aku x halang org nk boikot..Silakan boikot..Aku tegor org yg taklid buta..or ikut prasaan saja..or ikut nafsu..sbb tu aku ada tulis cara yang nabi dan sahabat2 wat..ko nk ikut nabi ngn sahabat ke? nk ikut org len..pk la sniri..

WA..
aLiph aL-Turkistani

berteromber said...

skit mencelah...buat sesapa yg tak tau atau tak mau ambik tau...KFC Malaysia dipunyai oleh syarikat orang Islam (Perbadanan Johor)..daging ayam mereka juga dibekalkan oleh syarikat orang Islam (Ayamas)..CEO mereka juga adalah seorang yang memperjuangkan jihad perniagaan..

adakah perlu kita boikot mereka?..

Anonymous said...

Yes.I knew about that. KFC holding memang dipegang oleh orang2 Melayu dan Islam.Sebab itulah boikot bukan sunnah kata penulis.Saya sangat setuju dengan artikel ini.Tak perlu boikot.Tapi mesti berdoa.Yang mampu kena hulurkan derma.

From,
Aziz Rahmat

Anonymous said...

Yes.I knew about that. KFC holding memang dipegang oleh orang2 Melayu dan Islam.Sebab itulah boikot bukan sunnah.Pada saya, sunnah sentiasa relevan.Cuba bayangkan jika boikot ini sunnah?Apa akan jadi pada KFC holding?Saya sangat setuju dengan artikel ini.Tak perlu boikot.Tapi mesti berdoa.Yang mampu kena hulurkan derma.

From,
Aziz Rahmat

mangkuk statik said...

Aku tak tau camner nak komen. Isu hanagat macam org mengandung 9 bulan dah nak meletup dah anytime.

Pertamanyer, jzk kpd al-tukistani al-perasani sebab tak label kedai aku kedai yahudi.

Keduanyer; cilakak kau al-tukistani al-janggut-kambingi sebab bagik post ni kat abg ben al-metalli-ca. ABg ben visitors dah 47 000 lebih. Tu pon meter dah pusing satu raund dah kot. Lain kali pasing kat aku lah..ciss.Ni yg aku jadi al-hassadi al -dengki-i.

ketiganyer; tok guru aku al-pengkalan chepai pernah berkate."klau lemah lawan cara org lemah. kalau kuat lawan cara org kut. Yg penting lawan tetap lawan". Aku paham boikot/demo bukan sunnah, tapi aku nak buat jugak sajer suka2 nak melawan. Bukan rugi satu sen pon kan. Nak berjihad di palestin dah komfim aku kecut telur. DI samping tu aku berdoa,bersabar dll lah cam lu and abg ben sarankan. Boleh dak?

keempat: aper abdul rahman cakap tu betul. jgn tak pasal2 kiter gaduh hal ni lak.

kelima: KFC malaysia bayar royalti kat KFC international. Bukan independent.

keenam. Bukankah rezeki tu dtg dari ALLAH? KIter ader duir bukan sebab kite kerje kuat, tapi sebab Allah yg berikan.KEdai lingkup, kiter cari lah alternatif lain. IA adernyer. SAtu lagi, kalaulah exxon atau KFC lingkup, bukankah dier bagik peluang kpd syarikat lain untuk grab the market macam petronas ker, kedai ayam goreng hebat swinging bowl (AGHSB) ke. JAdi pekerjer boleh tukar ke syarikat baru lah kan. Betul ke dak? AKu sudi menerima modal drpd perbanan johor untuk bukak AGHSB any taim bro...

dahh banyak dah aku jual kerepek malam nih. Kedai close
Wassalam

Dr. Bentara said...

mangkuk statik,

Anda setuju boikot/demonstrasi bukan ibadah.

Maka sudah pastinya memboikot itu kerana atas beberapa sebab seperti yang diutarakan oleh al-Turkistani. Mana boleh suka2 je. Ye la orang tak boikot kedai kita memang tak rugi satu sen.

Perasan tak boikot/demostrasi ni timbul bila berlaku serangan. Bila reda, kita dengan happynya berbondong ke kedai/produk yang dikatakan membantu Israel tu. Walhal yang membantu Israel tu buat all year round. Kenapa boikot/demonstrasi 12 hari je?

Dan kenapa isu Palestin je perlu boikot/demonstrasi yang lain tidak?

- Mungkin "the thrill" bersama dengan crowd semasa berdemo (aku pi kat blog seorang yang berdemo dan dia kata 'seronok')
- mungkin "merasa" boikot itu satu sumbangan keagamaan apabila isu jadi hangat kat media dan bila isu reda, tidak lagi boikot kerana "merasa" ia tidak lagi menjadi sumbangan keagamaan (tidak konsisten - tanda ikut hawa nafsu).

Anonymous said...

mana leh boikot KFC..KFC kat malaysia milik Jcorp skang..kompeni melayu..huhu..dan wa pon kerja dgn anak kompeni jcorp..sapot KFC..mudahan2 dpt bonus byk2 thn ni..

-jamez

Anonymous said...

ceh..
Kalo org tu phm agame..bnde ni xgado punye..aku juz tulis bnde betul..ada sapa2 nak kata boikot/demo ni ibadah/sunnah sila kemukan dalil..mudah saja..akanku post dalil2 tu ke syeikh aku..

berteromber,
A'a..sbb tu aku tak stuju boikot2 ni..
---------------------------------
Aziz Rahmat,
aku nk tmbh..Jika boikot sunnah..Islam akn digelar bacol..Kita kate kapir2 bacul..tapi kita pon nk jadi bacol..dlm mase yg sama merosakkan diri sniri..
----------------------------------
Mangkuk statik,
Mcm yg aku tulis dlm artikel..Umat akhir zaman ni iman bkn kuat mana..yakin banyak pada dunia..aku rasa elok ko tutup SB tu..jual sume barang2 SB, ko anta ke Palestine..wt cam Abu Bakar r.a 8kedai tutup untuk agama..Pastu, ko balik msia, ko bkk kedai baru..wtpe ko duk byr tax kt krajaan aussie?krajaan aussie pon sokong yahudi..hehe..

ini tokey ckp senang je..kilang2 yg byk dh tutup pon xde org dpt gnti lg..rmi lg org2 mnganggur..lu ingat exxon tu ade 100 org je staf?kfc ade 50 staf ke?Lagipon,tokey SB boley ke wat ayam rase cm KFC?hehehe..AKu tgk ramai je nk wt ayam goreng kt msia..xde 1 pn yg b'jaye..

aku ada berita terbaru..
KFC Holding,Exxonmobil dan beberapa syarikat yg kononnya yahudi telah menderma sejumlah wang yang agak besar dan telah memulakan kempen mengutip dikalangan staf2 dan customer2..
---------------------------------

Tapi sume tu aku xdulik, dalil akli ni tambahan je..aku nk dalil nakli..jika ada dalilnya kemukakan kpd aku..aku akn boikot dan suruh org boikot..aku jugak akan b'demo depan kedai SB hari2..aku janji!!!

p/s : daripada lu pigi demo 2jam menyalak xtentu pasal kat org len..Baik lu bangun tgh mlm..Lu nangis2 ngadu2 rayu2 depan Allah 2 jam..or lu pegi ketuk2 pintu2 org Islam yg dh hanyut tu..ajak diorg pada Allah..nk address, gua bley bagi..

p/s : nk wat dakwah xbley racist,emosi,dan sentimen..
----------------------------------

from,
aLiph aL-Turkistani

Unknown said...

Say no to boycott!Say yes to sunnah!Ada sunnah,ada kejayaan!

Jlascanteen said...

doakan lah kesejahteraan umat Islam di seluruh dunia

mangkuk statik said...

Salam.
Aper kater kiter tanyer asri..dr maza. Kalau ader dalil nakli mesti dier tau nyer. Sat aku email kat dier. Ke dah ader org email kat dier dah? Tak pe aku email skali lagi.
Ke korang ni tak pakai maza nyer pendapat?
LAgipon aliph kau tegur brader tuh lam artikel hangit kau tuh. Baik kiter tegur dier berdepan2 maner tau kau leh perbetulkan dier. Untung2 kau jadi mufti perlis lak nanti. Senang aku ader cable nak mintak proses kawin empat nanti.

Anonymous said...

"Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). " [Al-Hujurat 49: 15]

"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)." [Al-Saff 61: 10-11]

Ni dalil quran yg diowang pakai..
diowang amik "harta benda dan diri kamu" sebagai hujjah untuk boikot..t'lalu umum r bro..lagipon, kalo ko check ngn ulamak tafsir, ia bukan boikot..Bahkan jauh skali dari boikot..Makna yang paling tepat, ko bagi harta ko..kedai SB ke, duit ke, unta ke, dll..Pastu diri ko..ko pergi jihad, kuar dakwah kerana kerana Allah..Mana ada kata boikot2..Cuba ko check Tafsir2 muktabar spt Tafsir Ibn Kathir, or Jalalain..Ade x perkataan boikot dlm tu?

Lagipon bro, amalan yg sunnah ade lagi..bukannya xde yg sunnah..Bila ada printah Allah dlm quran, kita kne tgk camne nabi ngn sahabat amalkan..

Jawapan Dr. Asri nnt kn..Dia akn amik citer mase nabi balik dari Taif, dia tak dapat masuk Makkah..sbb pintu dh kne tutup..Mase time tu, ade 1 sistem..Yakni Kabilah yg kuat akn cuba tunjuk kuat dgn bela org yg ditindas..So, nabi mintak perlindungan dari 1 kabilah ni..aku lupa name kepala dia..tapi camtula..lepas 2 kabilah ni bawak nabi msk mekah..xde sape brani kaco nabi..sbb kabilah ni defend dia..

daripda kisah ni.. Dr. Asri cakap..Kita boleh pakai sistem jahiliyah jugak..Tapi 2 pndapat dia..So, ko ajak dia boikot China skali..Dia xtau pasal Turkistan..

Lagipon, utk org bermanhaj salaf cam aku ni..Aku nk dalil yg sahih..Yg tepat ke arah boikot..Sbb dari citer tu..masih boleh dipertikaikan..

Ni Syeikh aku ckp..
Daripada citer nabi nk masuk mekah tu..

1)Nabi dh xde cara lain..Itu saja 1 cara yg dia ada..

2)Nabi masuk utk truskan dakwah..

Dalam hal Palestin,Afghan,Checnya,Iraq,Turkistan..

Kita bukan xda cara lain lagi..Bukan boikot 1 cara saja..Lagipon telah ditunjukkan cara yg sunnah..Nabi ngn sahabat dh buat...

Ya, boleh guna sistem jahiliyah bila sudah tiada jalan lain..

Contoh, Maulana Saad cakap, kalau org yg kita nk jumpe untuk dakwah tu xske kita pakai gamis or kurta, kupiah or serban, dia nk kita wt appointment dulu, dia nk dengar dakwah kita kat padang golf..

Kalau dengan wat camtu je baru dia nk dengar risalah yg kita nk sampaikan..

Kita "wajib" tanggal kurta,gamis,serban,kopiah..kalo dia nk kita pki tuxedo, kita pakai, nk kita pakai coat, kita pakai..

Kita "wajib" wt appointment mcm dia nk..

Kita "wajib" belajar men golf..

Kita "wajib" pegi padang golf men golf ngn dia..

Asalkan, risalah dakwah dapat kita sampaikan..dia nk dengar..

Tapi,perbuatan2 jahiliyah itu hanya dibenarkan jika itu saja satu2 jalan yg ade untuk sampaikan dakwah..

camtulah lebih kurang Maulana Saad terangkan dengan menggunakan kisah nabi balik dari Taif..

Haha..Gua rase ni jela artikel yg awal dan akhir..Sorry r bro..Kalo gua tau SB sudi terime artikel gua, gua dh bg lu dlu..

Tapi gua dh tolong promote lu punya kedai ape dlm gua punye artikel..huhu..xde pape ke?

Banyak pendapat Dr.Maza gua trima bila dia kemukakan dalil2 yg tepat..kalo lu pasan, gua pinjam kata2 dia pe..

Gua x minat mau jadi Mufti..Gua mau mkn pree..

Xyah tggu aku jadi mufti, skngni pon kat perlis ko bley kawen 4 tanpa mintak izin..

Sekian,
Antara sunnah dan bid'ah, aku pilih sunnah..
Antara halal dan haram, aku pilih halal..
Antara k-nood dan SB, mestilah SB..

sbb aku cayer tokey SB!!!hahaha..=p

from,
aLiph aL-Turkistani

Achan Sinclair said...

Isu boikot.. Gua perasan, isu ni memang kian naik dan turun di hati umat Malaysia. Time Lubnan kena serang, boikot Israel.. After a few months, deme pergi date kat McD balik. Time isu Denmark, boikot denmark punya produk.. Then senyap balik..same thing happen kepada isu Belanda dan kini isu Palestin.. Israel dah serang Palestin sejak 60 tahun lepas..semalam deme boikot, pas tu selaras dengan genjatan senjata deme stop boikot. Deme nak boikot, boikot lah. Gua tak membangkang, tapi adakah cara boikot itu berstrategi? Deme boikot?? Anak korg masih nak makan Koko Crunch.. Meraung-raung nak makan koko crunch jugak brekfes esok..kena jugak beli. Pro-Israel??

Nabi tak memboikot?? Nabi ni jenis kuat boikot jugak beb. Kalo deme boikot tamau cakap dengan ang, memang keras die tamoh cakap ngan hang. Kalau betul kita nak boikot, kasi ok jek. Tapi kita kena usha diri dlu beb. Mampu ke kita boikot Amerika? Tamau makan McD, Nike, Coca Cola, usha MTV haa tamau gosok gigi pakai colgate. last-last time hangpa bukak PC nak baca blog Sdr Ben ni, terpampang jugak Windows, hasil usaha seorang American. Apa lagi?? Boikot?? Hempas PC la..tu baru troo. Kalau boikot Colgate tapi dok pakai Windows, apa la gunanya kan? Colgate Rm4.00, WIndows beberapa ratus..ang boikot RM4, tapi bagi US duit beratus2.. Apa kategori ni?

Tapi gua akui kemampuan kita masih bukan di takat tuh. Maka kita memang bergantung pada kaum-kaum yang sepatutmnya diboikot ni. Maka untuk memboikot ni, kita perlu ada inovasi keatas diri kita dengan menghasilkan produk yang lebih baik dari Nike, McD dan MTV. Maka kitra tak perlu nak boikot deme untuk jadikan deme miskin, kita boleh menjual produk kita yg berkualiti. Secara tak langsung dema miskin, kita kaya. Amacam chun tak planning tuh?

Kalau kita boikot, orang lain tak boikot. Jangan lah marah deme. Deme ada hak pengguna, deme memilih barangan terbaik untuk deme. Dan kebanyakkan barangan yang baik ni datang dari Amareka. Dan mereka adalah pembeli yang bijak kerana memilih barangan terbaik untuk mereka. So bodohkah mereka? - Achan Al-Tronohi

Unknown said...

I agree with aliph alturkistani.I also agree with achan sinclair's opinion.But,can u tell me or give me the dalil that rasullullah s.a.w did boycott.I never heard bout that.I only heard about rasulullah did not talk to 2 sahabats because they did not join 1 battle.But,this is not the hujjah for doing boycott.The 'denda' just for the 2 sahabats because they did not join 1 battle.I repeat, because they did not join 1 battle.Not for fighting against the kufar.wa.

Muiz Nasrallah said...

jangan nak bodoh la abang ben dan aliph. korang mintak dalil, aku bagi dalil.

Jalan hijrah itu panjang dan harus dimulakan dengan langkah demi langkah.

buat masa ni yang pekerja ISLAM yang kerja kat Mcd dsb harus berhenti kerja dan mencari kerja lain kalo dia betul2 kental semangatnya terhadap nasib umat ISLAM.
Kita kena ingat rezeki ALLAh bertebaran di muka bumi dan ALLAH menyuruh kita berhijrah mencarinya. Ayat Quran surah apa aku tak ingat la plak.
Bukannya Mcd or Starbucks yang memberi rezeki kepada kita.

Dari Anas bin Malik r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang ingin supaya dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang).” (Bukhari)

Huraian
Silaturrahim berasal daripada bahasa Arab yang bererti menghubungkan ikatan kasih sayang. Silaturrahim merupakan suatu ikatan yang suci yang menuntut kita sebagai umat Islam sentiasa menjaganya malah seseorang itu tidak dikatakan beriman selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri. Masakan manusia boleh hidup keseorangan. tanpa bergantung harap dan menerima kasih sayang daripada orang lain. Oleh itu jalinan silaturrahim adalah amat penting bagi sesebuah ummah itu hidup lebih cemerlang dan berjaya kerana ukhuwwah yang dipupuk di atas rasa cinta dan kasih kerana Allah pasti akan memberikan kekuatan pada jiwa mana-mana individu.

Ingat, kita mencintai Palestin atas dasar ukhuwwah Islam. Banyak sekali ayat al- Quran yang mengajak kita kepada persaudaraan Islam.
Berhijrahlah untuk ISLAM.

Nabi juga pernah memboikot tiga orang sahabat yang miss Perang Tabuk. Sedangkan memboikot orang Islam pun diharuskan syara' apatah lagi boikot kepada kafir yang membunuh saudara- saudara kita di Palestin!

Boikotlah, bukan sekadar makanan, tetapi juga gaya hidup dan hiburan mereka, Yahudi dan Nasrani.

Kita telah berjanji dalam sehari sekurang- kurangnya 17 kali dalam ayat terakhir, Surah Al-Fatihah

"Bukan jalan orang yang dimurkai dan bukan jalan orang yang sesat"

Tafsiran muktabar bagi orang yang dimurkai= Yahudi dan orang yang sesat= Nasrani.

Dan dengan itu, boikot juga harus dilaksanakan selama-lamanya bukan bermusim.

Anonymous said...

jiwamelayu,

Lu mau wat ikut lu punya langkah, lu wat la..Gua mau ikut langkah nabi dan sahabat dalam hal ni..

Masalahnya adakah umat akhir zaman ini kental macam saudara?Saudara kene buat OS sniri la lps ni.Dh start wat blum?Semua OS dari US.Pelan2 la wat.Hijrah ikut peringkat kan?Atleast dh wat sket la kan?

Ada gua kata putuskan silaturrahim?Adakah hadis tu kata nak sambung silaturrahim kene wat boikot?Ada tak?Lu jgn pandai2 syarah hadis beb.huhu.

Come on babe, kisah sahabat kne "boikot" tu tak valid untuk dibawa hujah untuk hal ni.Nabi tak boikot,nabi denda. Kifarah utk mereka saja.Dlm tempoh masa tertentu.

Gua nak dalil nabi&sahabat boikot Yahudi/Kufar sebab mereka memerangi Islam.Mau tepat ke situ.Jika ada kemukakan..

Bak kata Dr.Asri, hadis kata anjing jilat..Anjing dan jilat jela..Bukan anjing basah..Anjing,anjingla..Bukan babi..

Ada paham?

If mcm tu,tuan jiwamelayu pon patut diboikotlah,sbb taknk pegi perang kt Palestin.Tuan kata pasal jiwa kental.Apsal tak usaha pi Palestin sana jihad?Gua sokong 200% if lu mau p jihad sana.Bila mau pi?Tuan dah wat macam abu bakar ke blum?Tuan kan kental, kasi bikin macam abu bakar la.Kasi tinggal baju guni butang duri.Baru kental beb.huhu.

Jia benar boikot itu sunnah, nabi dah boikot lame product/service yahudi/kafir quraish yg ketika itu memerangi Islam secara terang2 dan secara sembunyi2.

Dan sahabat2 ketika itu mempunyai iman yg kental sekental2nya.Mereka jauh lagi layak untuk wat boikot terhadap kufar yg memerangi Islam.Sebab dengan 2rakaat solat mereka boleh selesaikan masalah.

Ada nabi suh sahabat2 boikot yahudi/kufar?

from,
aLiph aL-Turkistani

matakucing said...

maafler celah sikit.. kalau nak boikot, boikot terus..mana2 emel yang senaraikan brg2 yang yahudi punya tak yah beli, tak yah duna, tak yah makan sampai bila2 takyah tgk tv takyah guna enpon bla bla bla. SENANG citer. Aku setuju ngan salah satu komen kat atas.."tak yah pikir dalam2 niat nak beli brg jer". Tertarik ngan ayat abg ben "hot2 chicken shit". Sekarang sokkabar & tv dah kurang citer pasal gaza...suma orang dah start cekik prosperity burger! apa kes??

pandangan aku saja.

Mohd Arif Juhani Abdul Rahman said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Dr. Bentara said...

sufi mustika said...

komen deleted (bila tak sibuk dan dah ada hujah boleh tulis)

- Abang Ben

gayour said...

betambah ilmu dan maklumat dengan entri dan perbincangan. tq.

moga kita bersama dengan orang2 yang benar.

Anonymous said...

adoi...
org israel dok bunuh org palestin,yg kita dalam ni dok berbalah pasal boikot sana sini ni..
ish2...
tutup je la benda ni,nak boikot boikot,kalo taknak tak payah..
dah la...
tp x dinafikan mmg panas btul,fuh..

etc said...

beginilah...kalo mampu nak pegi perang, pegi lah...kalo mampu nak boikot, boikot lah..kalo sekadar mampu berdoa..itu adalah yg paling cikai dpt buat ( bukan bermaksud berdoa tu cikai )..teruskan.

ulamak pon xde ckp apa, bahkan support..so..sapa nak buat tak salah.

kalo dah mmg taknak buat..semua hujjah2, nas2, dalil2 akan terarah kpd 'taknak' buat...kalo nak buat..cukup dgn satu dalil jek.

teruskan usaha murni anda...( sama ada dgn memboikot..atau dgn tak memboikot...bg gua..gua buat sekadar yg termampu, bukannya semua produk dlm list tu gua guna pon,..bahkan..ada yg tak pernah guna lansung...apa salahnya pakai ubat gigi brand 'mukmin', kalo selama ini pakai colgate.

samaada mereka poyo iaitu boikot hangat2 taik ayam..terserah pd depa...at least..depa dah buat.
kita yg taknak buat, tak payah la mencemuh..(sikap org melayu,..suka mencemuh kpd org yg nak buat perkara yg elok..pelik bila dipikirkan..)

Dr. Bentara said...

jamez,

kalau benda tak pernah guna langsung itu bukan boikot.

Kelemahan tlisan Aliph al-Turkistani adalah sindiran2 beliau tapi itu berkaitan juga dengan mereka yang memboikot yang menyindir orang tak memboikot malah merasakan seolah2 mereka yang tidak memboikot itu zalim.

Kelemahan utama proses memboikot ini ialah memang ia sementara. Sangat sementara. Sedangkan organisasi yang dikatakan membantu zionis itu membantu sepanjang tahun.

Untuk yang memboikot, istiqamahlah. At least korang tak jadi ejekan semangat ketika matahari panas. Inspire orang yang tak memboikot supaya istiqamah dalam berdoa yang sungguh-sungguh.

atreyu strange said...

although i don't understand half of what you've written (ain't a muslim), i do agree that Malaysians mentality of boycott is only when the WAR IS ON-GOING. When it ends, well, like you've put it, "hot2 chicken shit"!

boycott itself should be ON-GOING. and what's the use of individuals doing all the boycotts when big events like Jom Heboh still accepts sponsorship from Nestle, Hotlink, bla bla bla.

thus, we should explore other means to stop this war on innocents.

given the current mentality, i don't agree with boycott too.

etc said...

MM,eh silap..AB(abg Ben..haha)

betul..itu suara hati beliau, gua sikit pon tak terkesan dgn hujjah2 beliau, dan ada point beliau yg betul.

tp hujjah yg 'pukul rata' tu mcm tak best..walapon kita rasa kita betul, kita mesti tinggalkan sedikit ruang kosong didalamnya, utk diperbetulkan oleh org lain.

gua tak boikot..gua hanya tuka 'brand'..hehehe.

'beli lah barangan buatan malaysia' kononnya kata pak menteri, walhal..diorg sendiri yg tak pandang..cettt.

at least..kat akhirat, ALLAH tanya..'apa usaha kamu?'..

berteromber said...

jamez...

gua setuju sesangat...

tak kisah la boikot ker tak boikot...at least people yg boikot done something jugak...dari langsung tak buat apa2 kan...dan jangan tuding jari pada org lain guna brand apa..sapa taja...hangat2 taik ayam ker...semuanya bermula dari diri sendiri...

kalau tak nak tak per...jgn kondem org nak buat benda baik..

gua pun tak boikot...cuma tukar brand ajer..hehe..

Anonymous said...

beberapa jumaat yg lepas di sebuah masjid ipt di selatan malaya ada buat Program Perhimpunan Aman Palestin selepas solat jumaat. dlm aturcara ada tazkirah seblom masuk waktu. pastu selepas solat jumaat ada solat hajat, pastu ada perhimpunan aman. aku mmg tak bkenan pun nak join perhimpunan. tp yg buat aku hangin tu time aku ngan jemaah2 lain baru nak start solat hajat, geng2 demo ni dah mula memekak kat luar masjid. sooo damn stoopid. kalau ye pun tanak solat hajat & doa sama2, hormat la jemaah2 yg masih beribadat dlm masjid. kecoh je lebih tp solat & doa yg tak sampai 10 minit pun tanak buat. lepas doa je aku terus start kapcai aku balik opis sambil dlm hati menyumpah seranah geng2 demo ni. emo tul aku ptg tu, cuma tak kelar tgn je. hehe

Anonymous said...

hehehe..
artikel gua sbananye nk mnekankan..Yang boikot bkn ajaran Islam..Jika ia ajaran Islam,sertakan dalilnya..Akan aku bantu perjuangan boikot ni..Mudah saja..Ulamak2 yg menyokong tidak mngekemukan dalil yg kuat hanya sekadar dalil akli,dalil naklinya cukup lemah skali..Ulamak2 yg m'bantah telah memberikan hujjah yg cukup mantap dengan dalil nakli..

kata kunci : kemukakan dalil yg tepat..

Tuan Jamez,
Semua org claim dia nk wat baik..Dia usaha..Tapi "wat baik" dan "usaha" tu xde nilai disisi Allah jika ia tidak bertepatan dgn sunnah..Kerana untuk buat baik dalam Islam, mesti ade dalil..contoh,majlis tahlil,yasin,kenduri arwah,maulid nabi,asyura..semua ini dikatakan bid'ah yg mungkar,bid'ah yg sesat..dll..daripada imam As-Syafii telah menentang perbuatan "baik" ini..bahkah ia dikatakankan membawa kepada kesesatan..Jika difikirkan akal,yasin baik,tahlil baik..pe salahnya kn?

tapi tuan,agama ni bkn bkn logik,agama ni beyond the logik..Bak kata saidina Ali r.a, "jika nk pk logik, lebih baik sapu air pada tapak khuf.."

Macam yg gua nukilkan,kita masih punya amalan yg sunnah..Mengapa kita x amik amalan yg sunnah itu dahulu?Ya,gua stuju atleast kita usaha..tapi usaha MESTI menepati SUNNAH..

Sila rujuk ape yg saya telah muzakarahkan..tentang ibadah dan bid'ah..

Gua ulang balik pendirian gua dalam hal ni..

1)dahulukan yg sunnah
2)jauhi bid'ah
3)kemukakan dalil

Di sini gua tekankan..konsep sunnah is the best way..
cth:
1)jika amik yg derma tu..
derma ikut kemampuan,tahap iman anda..nk bg lebeh,bg lebeh..nk bg kurang,bg kurang..even kalo kita derma 1/2 tamar pn still dpt ganjaran dari Allah..amalan derma ini boleh diistiqamahkan sampai anda jadi mayat..

2)jika kita boikot,amalan itu hanya mngikut nafsu..Bila kita dh tringin sgt nk mkn kfc, kita bli jgk..pastu kita kata skale skale xpe..mane pergi istiqamah dlm amalan..kita xmmpu nk istiqamah amalan boikot ni..

3)seperti yg gua bangkitkn dlm hal Turkistan..ia same seperti Palestin..mampukah kita nk boikot product buatan China?Jika boikot itu fardhu ain seperti dalam fatwa..gua petik kata2 sorang Turkistani,bila gua tanya pasal boikot..pe dia jawab?"Aku tnggu fatwa kata boikot China keluar dulu,baru aku fikirkan nak boikot ke x.."

Pape pon, jika ada t'kasar bahse..Gua mintak ampun..

WA...

aLiph aL-Turkistani

Anonymous said...

Sila rujuk video ini..

http://au.youtube.com/watch?v=VZ-ybM9Amys

from,
aLiph aL-Turkistani

Anonymous said...

Sila rujuk video ini juga..

http://au.youtube.com/watch?v=D7PYHLqn5wQ&feature=related

http://au.youtube.com/watch?v=hleHDw7dsGE&feature=related

http://au.youtube.com/watch?v=Y7ParOyevXI

http://au.youtube.com/watch?v=icQyxiEBtr4&feature=related

from,
aLiph aL-Turkistani

etc said...

ulamak mana yg membantah?..

etc said...

ape la lu duk bg cth KFC..ni mesti psl sentimen ni..ngeh ngeh..

"salam semua...

tujuan email ni adalah untuk memberi penjelasan mengenai boikot KFC. banyak orang dah tanya pada saya mengenai KFC.dan ada juga yang sms kata "baik ko berenti keja ngan KFC. ko dok bunuh orang palestin"... .dah banyak sms yang saya dapat... daripada kawan2 sekolah, universiti dan segenap lapisan masyarakat.

untuk pengetuahuan semua, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik Kulim (M) Bhd. Kulim ini pula adalah anak syarikat Johor Corporation. siapa yang tidak tahu sila cari mengenai johor corporation. oleh itu, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik malaysia. tiada sebarang keuntungan yang diberikan kepada US mahupun Israel. KFC hanya menggunakan nama. KFC malaysia hanya membayar yuran penggunaan nama sahaja.

akan tetapi, setelah KFC menjadi anak syarikat Johor Corporation, pengerusinya sedang berusaha untuk membeli KFC di US. ini adalah usaha yang sangat murni. Tan Sri Ali Hashim adalah pengerusinya yang memang mempunyai idea bisnes yang bernas. selain itu juga, dibawah KFC Holdings (M) Bhd terdapat anak syarikat iaitu :

Pizza Hut
Kedai Ayamas
RasaMas Restaurant
Ayamas Food Corporation Sdn Bhd
Region Food Industries (Sos life)
bakery ( untuk garlic bread & roti2 di KFC)

tenaga kerja untuk semua syarikat ini adalah majoriti melayu islam. oleh itu, bayangkan lah jika masyarakat memboikot KFC apa akan terjadi kepada orang islam malaysia? oleh itu fikir2 kan lah apa yang saya katakan ini. diharap dapat memberi penjelasan kepada sahabat2 dan sesiapa sahaja. sama-sama kita membangunkan ekonomi orang islam. inilah dinamakan Jihad Bisnes.

sekian.

Muhamad Ammar Abdullah
Halal Audit Executive
KFC Holdings (M) Bhd
03-20263388 ext 282
012-5678443"

etc said...

dgn membaca karangan lu diatas, gua dpt rasakan..dlm Islam sungguh payah nak buat 'baik'..adakah mcm tu ?


gua tak ckp pon boikot ni satu benda fardu ain atau wajib. dan boikot ni bukan la mcm 'ibadat2' lain(spt cth lu diatas). bg gua la.

etc said...

(iskk..awat la benda ni takleh edit?..leceh ah, kena post yglain)

gua ingin menutupi komen gua dlm hal ini, psl..membe kat blog sbelah pon ada entry baru...nak pi jenguk sat.

gua paham, lu rasa kecewa sgt psl dunia tak bg perhatian psl turkistan..sebab tu lu tak setuju sgt, psl diorg bias..kejam betul dunia.

nanti lu kasik masuk entry psl turkistan plak..gua pon nak tau.

tuan rumah, tumpang lalu.

Anonymous said...

Tuan Jamez,
Gua bukan sentimen..KFC dekat ngn gua..So,tu jela contoh..esp KFC M'sia is owned by Malay/Muslim..

Tuan, ramai lagi ulamak2 yg xstuju..Cuba check ulamak2 saudi..
Bin Baaz,Albani,Uthaimain..

Guru2 gua, Syeikh Khalid Syah, Maulana Abdul Rahman, Maulana Ameerul, Ustaz Nirwan dll..

Gua hanya ikut kata2 mereka,"Kemukakan dalil jika ia ajaran Islam.."

Siapa kata payah?

Islam itu mudah, dan ia memudahkan..

sunnah itu telah melengkap islam..
Adakah kita perlu lagi selain sunnah?

Anda kne boikot, itu menyusahkn..
Anda kne wt demonstrasi, itu menyusahkan..

Apa maksuk "baik" yg tuan tanya itu?

Tuan,
Ada ulamak yg terlalu extreme dgn fatwa boikot ni kata ia fardhu ain..

Gua repeat, jika ia fardhu, kemukakan dalil..tu je gua mintak..

Jika lu mau kata ia ibadat, kemukakan dalil..

Jika tiada,ia xlebih dari hukum harus..

Harus maknanya, tiada pahala..

Tuan,
kembalilah kepada sunnah..Tuan bley istiqamah..dan Tuan mampu melakukannya..

WA..

from,
aLiph aL-Turkistani

etc said...

gua setuju semua dgn ayat2 lu diatas. jgn ingat gua penentang sunnah plak.


komen gua satu je..
kalo ulamak kuarkan fatwa rokok haram,..perokok2 akan sedaya upaya menyelongkar bg menampakkan bahawa rokok itu tidak haram ( eh..kat sini dah ada fatwa haram kan?).

bg gua, x kesah..gua x smoke..keh keh.

kalo lu paham ayat2 gua sbelom ni, gua tak ckp pon benda tu wajib/fardu ain atau sbgainya..ada ulamak yg extrem psl benda ni eh?..maafkan gua, psl tak amik tahu..biasanya gua akan lalai dgn hal2 kedunian shj.

gua ckp..as easy as tukar brg...dr brg A..ke brg B...dgn niat..'apa salahnya pakai produk muslim plak'.

tp, dah tentu gua tak akan pegi cari Laptop keluaran muslim..psl xde..tetap pakai DELL yg boss nya seorg yahudi yg warak..dan, takde plak gua pegi bakar ini pc. bahkan, dgn selesanya wa komen blog ni pakai jenama DELL.

apa yg gua nak ckp ni?..gua pon dah lupa psl asyik duk menaip je.

Dr. Bentara said...

peh 43 komen... macam blog che det dah ni...

aliph and jemz, stop! Lu orang punya argumen balik2 sama. Itu tanda takde point nak continue. Kasi ruang orang lain atau hujah lain untuk enter frame.

etc said...

mmg..gua ni bukan reti nak cari2 fakta macam lebai metal..muhaha

Anonymous said...

ok..

pasal kes rokok..ia khilaf..dalil yg dipakai agk kuat ia qiaskan..fatwa ini adalah fatwa larangan..bukan fatwa suruh..

kalau gua, gua lebih ske kembali pada yg hukum asal..

pada gua, if kita amalkn sunnah betul2..Lu takde nk sentuh rokok2 ni..

Dalam artikel gua, gua bantah boikot..tapi gua sangat sokong kita dulukan product Islam..Maybe sbb mak gua dh didik gua dr kecik untuk bli brgn org islam..mcm citer pak arab tu..pape pn, cari org Islam dulu..

Gua bantah boikot/demonstrasi sbb ia tasyabbuh (meniru) perbuatan org kafir..ia amat dilarang dlm Islam..

Kenapa mase mula2 Israel masuk Palestin secara besar2an pd 1948 tu takde ulamak ajak boikot seperti skng?

Lagi 1 tuan, Islam ni syumul..akan sentiase valid dengan zaman dan keadaan..

Jika boikot itu Islam..Bagaimana kita mau boikot China?Mampukah?

Cuba tgk yg sunnah..
untuk Checnya kita bley wat..
untuk afghan kita bley wat..
untuk iraq kita bley wat..
untuk somalia kita bley wat..
untuk bosnia kita bley wat..
untuk turkistan kita bley wat..

Gua t'tarik kata2 EN.dolah,
ADA SUNNAH, ADA KEJAYAAN..

p/s: kita semua bley start potong gaji kita untuk Pelestin..even rm1,jika ia iklas dan istiqamah..lebih baik dari hot2 chicken shit..

WA..

aLiph aL-Turkistani

etc said...

occayy..wa menanti plak entry psl Turkistani...yeahhh



kalo wa berdemo psl simpati dgn turkistani bleh tak? ( acah je..)

Anonymous said...

Dah ade bother n siter tolong citer lepas diowg wt research sket..

http://tujuhkakidalam.blogspot.com/2009/01/selain-palestin-kat-mana-lagi-yang-kita.html

http://wadahcintasolehah.blogspot.com/2009/01/xinjiang.html

aLiph aL-Turkistani

mangkuk statik said...

SAlam.
Gua email dr Mohd asri zainul abidin (DrMAZA -exmufti)2 hari lepas dah esok pagi nyer dier dah balas. Very quick. TQ bro. Tetapi sebab aku sibuk dengan dunia blog aku sendiri, jadi ari ni baru leh komen sini.
Sori lah yer. SIni aku pastekan lebih kurang:
From: swinging bowl mangkukstatik@gmail.com
Subject: Satu Persoalan: Boikot dan demonstrasi- Adakah dalil naqlinya?
To: moasriza@yahoo.com
Date: Tuesday, January 27, 2009, 7:46 PM
Assalamualaikum w.b.r,
Persoalan saya adalah
1. Adakah boikot atau demonstrasi menentang israel ini selaras dengan sunnah perjuangan Rasullulah s.a.w?
2. Apakah dalil naqlinya?

Persoalan ini timbul bila saya terbaca posting by my friends in a blog. Dr maza boleh rujuk di sini
http://krenmaut.blogspot.com/2009/01/boikot-demonstrasi.html

Dr maza boleh menjawap soalan saya tak kira di mana saja yg dr maza rase sesuai eg through email, youtube, komen blog tersebut, website dr maza atau newspaper. InsyaAllah saya akan membacanya.
Jzk
Wassalam.

Jawapan dier tanpa sebarang editing adalah:
wslm, akhi Azam,
Boikot hanya satu strategi yang diijtihadkan oleh sebahagian pencinta umat demi membela nasib umat Islam yang lain. Sekurang2nya mereka cuba lakukan sesuatu..

Itu jer jawapanyer. TApi dier bagik 2 titik hujung ayat tu macam ader lagi dier nak cakap. Mungkin dier nak kater tolong lempang al-turkistani sedas-dua untuk ana atau mungkin dier ader lagi nak cakap tapi tak kesempatan.
Jadi kite tunggulah nanti in the near future. iAllah.
Wassalam.

Anonymous said...

Hahaha..

apsal lu xtanye,bila lu mau bikin ijtihad boikot china?

or tanye dia cmni, Dr.Maza penah ckp dlu..xsunnah tu bid'ah la..tak bid'ah ke boikot2 or demo2 ni?

dr.maza penah ckp, ibadah mesti ade dalil..mana dalil boikot?

dr.maza penah ckp, dlm hadis kata anjing jilat, so anjing jilat la..Kalo dgn Imam As-Syafii dia bley tegas camtu..Mane pegi ketegasan dia dlm hal boikot?Mana dalil boikot?

Maybe dia lupa, or t'lalu sentimen dlm hal ni..ulamak tidak maksom,kdg2 mereka wat silap..moga Allah terima amalan baik mereka yg lain..

from,
aLiph aL-Turkistani

mangkuk statik said...

Akhi al-turkistani,

azam pernah cakap; woii kau ni banyak cakap sungguh aliph.
azam pernah cakap: woi bladigol! pegi email sendiri la tanyer dr maza tu puas2. Aper?.. lu kecut ke?
azam baru nak cakap:biler dr maza dah jwp, post lah kat sini balik

Swing al-mangkuki

Anonymous said...

hahaha..
papela encik mangkuk..
gua xperlu tanye soalan yg gua dh tau jwpn..

BOIKOT/DEMO bkn sunnah..

Sekian terima kasih..

aLiph aL-Turkistani

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Kha said...

tapi, ENCIK SO-CALLED ALIPH ALTURKISTANI, awk lupa.
yahudi ada disebut dalam al-qur'an kena laknat. [sape tulis qur'an weih?]
cina xde disebut. itu pun dalil yang BERNAS jugak kan? ("o)v

aLturkistani said...

1)hahaha..bley thn r..
2)cuba bukak tafsir psl ayt tu..
bukak ibn katsir..
3)apa dia kata?
4)yahudi yg dimaksudkan adalah yahudi yang memarangi Islam kan..
5)bukan semua yahudi memerangi Islam..
6)sbb ada sahabat2 yg yahudi..
7)ada riwayat nabi nangis tgk mayat yahudi mati..

WA..

kipaslipas said...

gila... pasal boikot pun lu sesama islam
berperang...

yang tak bersetuju boikot tulis artikel macam yg boikot tu bangang tahap gaban..

apa salah boikot?
apa salah tak boikot?

kalau dua dua tak salah lantak la...

Adam Kulim said...

hmm..entry ini membuatkan saya terfikir 2,3,45 kali...tambah yg
-kalau nk boikot..boikot sampai mati
-beli dan support barang2 buatan Malaysia dulu

aa..dua ni mmg saya sokong...tp KFC tu..KUB dlm proses nak beli dari US dah..kalau dah sah jadi milik KUB, semua kfc seluruh dunia akan ditukarkan kepada restoran halal,so mana2 KFC seluruh dunia pun kita boleh makan....kalau sapa yg tak boikot la...

erm..saya masih lg dok meniliti ni..maklumlah...bdk baru belajar...

ahmdsyhmi said...

Sila hati-hati bila guna perkataan "yahudi laknatullah", Nabi kita pun ada dari kaum Yahudi.

Masalah palestin ni harus dituding jari kepada rejim zionis.

Dan bukan semua yahudi zaman sekarang setuju dengan zionis.

hati-hati bila komen, itu sahaja.