Rajah 1: Muka depan dan jewel case tebal.
Masuknya Blaze Bayley ke dalam IRON MAIDEN serba sedikit merubah wajah IRON MAIDEN. Peminatnya sedar akan pembawaan IRON MAIDEN yang paling gloomy adalah dalam album The X Factor yang mana merupakan album pertama Blaze bersama IRON MAIDEN. Rupa-rupanya, ia diteruskan di dalam album Virtual XI. Mungkin ini mendapat bantahan tetapi itulah yang aku rasakan. Kehadiran CD ini dalam bentuk Japanese release memberikan peluang kepada aku untuk menganalisa album ini. Ia datang dalam pakej yang sama dengan album The X Factor Japanese release, dengan jewel case yang tebal untuk merumahi 2 CD di dalamnya (Rajah 1).
Masuknya Blaze Bayley ke dalam IRON MAIDEN serba sedikit merubah wajah IRON MAIDEN. Peminatnya sedar akan pembawaan IRON MAIDEN yang paling gloomy adalah dalam album The X Factor yang mana merupakan album pertama Blaze bersama IRON MAIDEN. Rupa-rupanya, ia diteruskan di dalam album Virtual XI. Mungkin ini mendapat bantahan tetapi itulah yang aku rasakan. Kehadiran CD ini dalam bentuk Japanese release memberikan peluang kepada aku untuk menganalisa album ini. Ia datang dalam pakej yang sama dengan album The X Factor Japanese release, dengan jewel case yang tebal untuk merumahi 2 CD di dalamnya (Rajah 1).
Rajah 2: Flip pertama jewel case menampilkan CD #2.
Salah satu kritikan yang diberikan kepada album ini ialah kurangnya lagu-lagu yang menyengat. Rata-rata mengatakan hanya dua lagu yang outstanding sedangkan yang lainnya sekadar filler. Lagu tersebut ialah Futureal dan The Clansman. Aku hampir setuju dengan pandangan ini. Tidak seperti The X Factor, walaupun mempunyai banyak lagu, tetapi banyak juga lagu yang outstanding. Namun, trademark IRON MAIDEN, double lead melodies di dalam album ini begitu menyerlah hampir kesemua lagunya. Malang sekali lagu-lagu tersebut agak lemah pada pandanganku dan ini agak merugikan kerana guitar work (maksudnya double lead melodies) tersebut menjadi sia-sia seperti di dalam lagu Don't Look In The Eyes of A Stranger dan The Educated Fool.
Rajah 3: Kalendar bonus tahun 1998.
Musically, album ini seperti yang aku katakan tadi, adalah lanjutan dari album The X Factor; gloomy dan moody. Besar kemungkinan ianya dipengaruhi oleh gaya pembawaan Blaze sendiri. Mungkin juga kesedihan Steve Harris masih tidak terubat untuk album ini adalah penyebabnya. Ini pendapat aku tanpa melihat liriknya. Mungkin aku betul, mungkin juga aku salah tetapi itulah apa yang aku rasakan.
Musically, album ini seperti yang aku katakan tadi, adalah lanjutan dari album The X Factor; gloomy dan moody. Besar kemungkinan ianya dipengaruhi oleh gaya pembawaan Blaze sendiri. Mungkin juga kesedihan Steve Harris masih tidak terubat untuk album ini adalah penyebabnya. Ini pendapat aku tanpa melihat liriknya. Mungkin aku betul, mungkin juga aku salah tetapi itulah apa yang aku rasakan.
Rajah 4: Flip kedua jewel case menampilkan CD #1.
Rajah 5: Isi booklet.
Rajah 6: Muka belakang dan jewel case tebal.
Rajah 7: Kertas OBI.
Edisi Jepun ini menampilkan 2 buah CD; CD standard dan CD bonus. Lagu-lagu standard semuanya diletakkan di dalam CD 1. Untuk bonus CD, dimasukkan lagu-lagu berikut:
1. Blood On The World's Hands
2. The Aftermath
yang mana kedua-duanya adalah rakaman secara live. Apa yang dapat didengari dari rakaman ini ialah betapa 'tipisnya' jeritan crowd. Ini adalah disebabkan pada zaman Blaze ini, IRON MAIDEN bermain di hadapan crowd di kelab-kelab dan bukannya di stadium atau arena seperti kebiasaannya. Dilaporkan Blaze menghadapi alergi di stas stage yang menyebabkan beberapa siri live IRON MAIDEN terpaksa dipendekkan.
1. Blood On The World's Hands
2. The Aftermath
yang mana kedua-duanya adalah rakaman secara live. Apa yang dapat didengari dari rakaman ini ialah betapa 'tipisnya' jeritan crowd. Ini adalah disebabkan pada zaman Blaze ini, IRON MAIDEN bermain di hadapan crowd di kelab-kelab dan bukannya di stadium atau arena seperti kebiasaannya. Dilaporkan Blaze menghadapi alergi di stas stage yang menyebabkan beberapa siri live IRON MAIDEN terpaksa dipendekkan.
Rajah 5: Isi booklet.
Kalendar percuma yang diberikan bersama dengan rilisan ini agak menarik kerana ia menampilkan cover semua album-album IRON MAIDEN (Rajah 3). Walaupun begitu, booklet yang diberikan cuma satu, tidak dua seperti dalam album The X Factor Japanese release. Mungkin kalendar ini menjadi pengganti kepada booklet tersebut. Aku tidak berapa menyukai cover album ini. Aku juga tidak menggemari tajuk album ini. Virtual XI? Tak catchy langsung dan tidak menggambarkan ianya sebagai album yang powerful. Uniknya, album kesepuluh (X) dan kesebelas (XI) yang mengambil angka roman ini cuma ada pada album yang Blaze ada di dalamnya. Seolah-olah seperti ianya terancang!
Rajah 6: Muka belakang dan jewel case tebal.
Sebagai menyahut seruan bro deaf_angel, aku akan membuat komen ringkas mengenai lagu-lagu di dalam album tersebut. Aku sebenarnya malas nak komen song-by-song sebab pada aku yang menyebabkan satu-satu album itu baik adalah album itu sendiri dan bukan lagu-lagu individu. Anyway, here goes... (rating 5/5 terbaik, benchmark untuk album ini sahaja. Maksudnya, kalau 5/5, ini adalah lagu terbaik DALAM album ini, bukannya di benchmark dengan album-album yang lain)
1. "Futureal" (Blaze Bayley, Steve Harris) – 2:55
- perasan durasi lagu ni? 2:55! Antara lagu terpendek IRON MAIDEN pada pandangan kasar aku. Lagu permulaan yang baik bagi album ini kerana ianya laju dan bersemangat. Lagu mengenai paranoia apabila realiti dan alam maya bertembung. Lagu yang mendasari album ini (termasuk cover album). 5/5.
2. "The Angel and the Gambler" (Harris) – 9:52
3. "Lightning Strikes Twice" (Dave Murray, Harris) – 4:50
- Lagu yang dimulakan secara perlahan; melodi gitar di sebelah kiri dan plucking di sebelah kanan bersama dengan plucking bass sebelum masuknya vokal dan distortion guitar. Korusnya agak kurang pada pendengaran aku. Tetapi melodi double leadnya agak syahdu. Tinggal lagi melodi gitar itu sekejap sangat. Tak puas. 3/5
4. "The Clansman" (Harris) – 8:59
- lagu anthem album ini. Korus yang menarik dan catchy. Freedom.... Freedom... Sah menjadi jeritan bersama crowd semasa persembahan live. Dalam masa yang sama menjadi lagu epik di dalam album ini. Lagu ini didasari dari filem BRAVEHEART (Mel Gibson). Lagu ini bermula secara gradual, suara Blaze dari berbisik hingga menjerit. An absolute classic! 5/5
5. "When Two Worlds Collide" (Bayley, Murray, Harris) – 6:17
- intro guitar seakan-akan U2? Hahahah... Itulah rasanya pada pendengaran aku. Lagu ini menguatkan feel gloomy di dalam album ini, berkisar tentang pertembungan dua budaya. Biasanya apabila bertemunya dua budaya (dunia) akan berlakunya ketidakfahaman dan rasa prejudis yang selalunya berakhir dengan pertumpahan darah. 3/5
6. "The Educated Fool" (Harris) – 6:44
- Elemen progresif agak menyerlah di dalam lagu ini. Korusnya, pada pandangan aku antara yang terbaik di dalam album ini, semata-mata kerana ia berbeza dengan gaya korus-korus yang ada. 4/5
7. "Don't Look to the Eyes of a Stranger" (Harris) – 8:03
- Lagu yang panjang dengan pendekatan yang sama dengan lagu The Angel And The Gambler, terutamanya part Blaze mengulangi bait Don't Look to... puluhan kali. Namun rewardnya ialah aku disajikan dengan melodi double lead guitar yang juicy selepasnya. Worth the wait, rasanya. 4/5
8. "Como Estais Amigos" (Bayley, Janick Gers) – 5:30
- Lagu tribute kepada askar Argentina yang terbunuh ketika provokasi Falklands (Argentina vs Britain, 1982). Lagu ini pada aku palin emotional. Kesedihan dan gloom menyelubungi lagu ini, baik dari lagu mahupun liriknya. Cuma pada pandangan aku, tajuk lagu ini kurang berkesan. Aku prefer kalau ianya ditulis dalam bahasa Inggeris kerana bagi yang tidak berbahasa Spanish (?), bunyinya agak kelakar. 5/5
1. "Futureal" (Blaze Bayley, Steve Harris) – 2:55
- perasan durasi lagu ni? 2:55! Antara lagu terpendek IRON MAIDEN pada pandangan kasar aku. Lagu permulaan yang baik bagi album ini kerana ianya laju dan bersemangat. Lagu mengenai paranoia apabila realiti dan alam maya bertembung. Lagu yang mendasari album ini (termasuk cover album). 5/5.
2. "The Angel and the Gambler" (Harris) – 9:52
- Malang sekali lagu ini agak panjang. Melodi lagu ini bagus terutamanya iringan keyboard (Hammond?) yang menyuntik elemen progresif. Riff gitar kurang di dalam lagu ini menyebabkan ianya menjadi repetitif. Blaze mengulangi bait lirik Don't you think I'm a savior... puluhan kali! 3/5
3. "Lightning Strikes Twice" (Dave Murray, Harris) – 4:50
- Lagu yang dimulakan secara perlahan; melodi gitar di sebelah kiri dan plucking di sebelah kanan bersama dengan plucking bass sebelum masuknya vokal dan distortion guitar. Korusnya agak kurang pada pendengaran aku. Tetapi melodi double leadnya agak syahdu. Tinggal lagi melodi gitar itu sekejap sangat. Tak puas. 3/5
4. "The Clansman" (Harris) – 8:59
- lagu anthem album ini. Korus yang menarik dan catchy. Freedom.... Freedom... Sah menjadi jeritan bersama crowd semasa persembahan live. Dalam masa yang sama menjadi lagu epik di dalam album ini. Lagu ini didasari dari filem BRAVEHEART (Mel Gibson). Lagu ini bermula secara gradual, suara Blaze dari berbisik hingga menjerit. An absolute classic! 5/5
5. "When Two Worlds Collide" (Bayley, Murray, Harris) – 6:17
- intro guitar seakan-akan U2? Hahahah... Itulah rasanya pada pendengaran aku. Lagu ini menguatkan feel gloomy di dalam album ini, berkisar tentang pertembungan dua budaya. Biasanya apabila bertemunya dua budaya (dunia) akan berlakunya ketidakfahaman dan rasa prejudis yang selalunya berakhir dengan pertumpahan darah. 3/5
6. "The Educated Fool" (Harris) – 6:44
- Elemen progresif agak menyerlah di dalam lagu ini. Korusnya, pada pandangan aku antara yang terbaik di dalam album ini, semata-mata kerana ia berbeza dengan gaya korus-korus yang ada. 4/5
7. "Don't Look to the Eyes of a Stranger" (Harris) – 8:03
- Lagu yang panjang dengan pendekatan yang sama dengan lagu The Angel And The Gambler, terutamanya part Blaze mengulangi bait Don't Look to... puluhan kali. Namun rewardnya ialah aku disajikan dengan melodi double lead guitar yang juicy selepasnya. Worth the wait, rasanya. 4/5
8. "Como Estais Amigos" (Bayley, Janick Gers) – 5:30
- Lagu tribute kepada askar Argentina yang terbunuh ketika provokasi Falklands (Argentina vs Britain, 1982). Lagu ini pada aku palin emotional. Kesedihan dan gloom menyelubungi lagu ini, baik dari lagu mahupun liriknya. Cuma pada pandangan aku, tajuk lagu ini kurang berkesan. Aku prefer kalau ianya ditulis dalam bahasa Inggeris kerana bagi yang tidak berbahasa Spanish (?), bunyinya agak kelakar. 5/5
Rajah 7: Kertas OBI.
Kesimpulannya, well, you can never be wrong with IRON MAIDEN. Walaupun album ini dikatakan album yang paling kurang sekali dalam discography IRON MAIDEN, namun, anda tidak akan mengetahui apa yang anda tinggalkan! Kepada peminat IRON MAIDEN semua, inilah masanya untuk mengeluarkan kembali CD ini dan memutarkannya semula.
2 comments:
personally...hope pengurusan IM agar membuat rerecord & remastered x factor ngan virtual xi guna sore bruce dickinson...sore bailey kurang masyukkk arrr...mungkin aku dh serasi ngan sore bruce
aku dgr balik duax elben (x dn xi) bila dgr bruce nyanyi lagu dr elben ni mase buat live dlm elben RIR dan DOTD cum lagu the clansman pebala sume
wow...great effort. Aku suka baca.
Anon, so far Bruce Dickinson dah nyanyi balik lagu Blaze
1. Man On The Edge - 1999 reunion
2. Lord Of The Flies - Dance Of Death tour
3. Sign Of The Cross - BNW tour
4. Futureal - 1999 reunion
5. Clansman - BNW tour
ada lagi tak?
Memang lain eh Bruce nyanyi. tapi pada aku lagu studio version Sign Of The Cross adalah antara lagu Maiden yang paling gerek sekali. TU lagu memang Steve Harris tulis sesuai betul ngan suara Blaze.
Post a Comment