Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Thursday, November 25, 2010

METALLICA Live in Adelaide 15th November 2010, Adelaide Entertainment Centre


Oleh: Lutfie

Setelah lebih 10 tahun aku mengidam untuk menonton hero (zaman kanak-kanak) aku, akhirnya pada tanggal 15 November 2010, impian tersebut tercapai. Berbekalkan tiket berharga $150 dolar(Gold reserve), aku dapat menonton Metallica di anjung duduk. Mula-mula aku rasa tempat aku agak jauh dari pentas, tapi sebenarnya taklah jauh sangat, tambahan lagi system bunyi yang cukup memuaskan hati untuk gig yang besar (kapasiti dlm 8000 orang) membuatkan aku rasa sangat puas hati dengan persembahan semua band.

Show pembukaan dirasmikan oleh Baroness. Sebuah band ‘Psychedelic Metal’-hanya menurut webzine yang terkenal, tapi aku tak berapa kisah, persembahan mereka amat menakjubkan bagi sebuah band opening. Agak berbaloi kalau aku bertanya pada diri sendiri tentang Baroness. Mereka band yang mantap dari semua segi. Walaupun aku tengok mereka ada dibayangi Mastodon, tapi aku lebih tertarik dengan Baroness. Aku hanya pernah dengar album terbaru mereka(yang Berjaya meyakinkan aku untuk menjadikan show Metallica lebih berbaloi) dan tak rasa nak dengar album-album yang lebih terdahulu. Baroness memulakan 

persembahan sekitar pukul 7.00 malam. Aku tidak pasti bila mereka patut mula, tapi aku masuk area lambat dan menyebabkan aku terlepas 2 lagu pertama mereka. Persembahan mereka berlanjutan sehingga 7.50 malam, agak pendek untuk satu-satu band tapi aku rasa puas. Biasanya, itulah tanda band yang ada material yang bagus dan berjaya mempersembahkannya dengan baik!

Band seterusnya adalah Lamb of God. Aku pernah minat mereka ni masa muda-muda kenal metal dulu. Tapi tak boleh dinafikan material mereka lepas satu-satu album, amat membosankan. Berat dan laju, tapi tak ada soul. Itu lah ciri-ciri tipikal ‘Pure American Metal’ yang dipersembahkan oleh Lamb of God. Setting stage untuk Lamb of God nampak lebih hebat dari Baroness yang hanya ‘menjajah’ satu bahagian stage je.Untuk pengetahuan pembaca, stage band-band yang main pada malam tersebut mengikut setting stage Metallica – ‘Centre Stage’ yang mana merupakan setting popular untuk  World Magnetic Tour ni. Lamb of God mengambil kesempatan menggunakan seluruh stage untuk persembahan mereka, dengan drum di penjuru pentas dan band members yang lain berterusan berkeliaran di atas stage semasa bermain.  System bunyi Lamb of God juga mantap dengan sedikit props di atas pentas (banner). Jelas sekali Lamb of God berjaya menarik minat budak-budak muda dalam persembahan mereka yang agresif dan bertenaga. Lepas setengah persembahan Lamb of God, aku keluar untuk ambil angin dan sedikit ‘refreshment’ untuk bersedia dengan persembahan Metallica.

Dalam masa setengah jam setting stage untuk Metallica, banyak persiapan yang dilakukan. Persiapan yang pada pendapat aku, hebat dan ‘appealing’. Untuk nama seperti Metallica, setting sedemikian bukan lagi suatu yang pelik tapi bagi aku; yang pertama-tama kali menyaksikan mereka di hadapan mata kepala sendiri, ianya bagai mimpi yang menjadi realiti! Ada juga krew-krew yang dihantar sehingga ke atas syiling dewan untuk memastikan penataan cahaya, bola-bola hitam yang akan dilepaskan di hujung persembahan, dipersiapkan sepenuhnya.

Selepas ‘soundtrack’ dewan ditutup, maka semua orang maklum bahawa Metallica akan mula beraksi. Intro lagu ‘That Was Just Your Life’ berkumandang dan aku yang duduk di atas anjung, memerhatikan pintu masuk band ke arah stage yang ditutup dengan kain hitam. Selang beberapa minit, kelihatan kelibat James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammett dan Robert Trujillo diiringi beberapa krew masuk berlari-lari anak ke arah stage. Suasana ketika itu terlalu gelap dari apa yang aku masih ingat. Sebab aku tak nampak dengan jelas band yang cuba bersorak dengan crowd sekeliling. Setiap ahli band mengambil posisi masing-masing dan memulakan lagu ‘That was Just Your Life’. Permulaan lagu dari album terbaru Metallica adalah sesuatu yang aku jangka. Nama pun ‘World Magnetic Tour’, tapi personally, aku tak hadam lagi lagu-lagu dari album baru, kecuali beberapa yang ‘OK’ macam ‘The Day That Never Comes’ dan ‘The Unforgiven III’. Bila band mainkan lagu ni, tanggapan pertama aku adalah; tempo lagu memang jadi terlebih laju. Memang dah dijangka. Sekarang ni kalau tengok live show Metallica yang lain, memang jelas banyak lagu yang mereka main lari temponya dari album asal. Namun begitu, nampaknya tak ada kesilapan berlaku, yang mana aku perhatikan selalu terjadi pada Lars Ulrich (Drum) dalam mengendalikan lagu-lagu yang laju. Antara perkara lain yang aku terpesona paa masa tersebut, adalah lighting system yang terbaik. Aku masih ingat lagi penataan cahaya yang dating dari efek laser sangat mengagumkan. Sangat persis dan jelas formasinya, tetapi agak menenggelamkan band yang sedang bermain dalam kegelapan. Pada pendapat aku, bila terlalu gelap, aku agak hilang focus pada persembahan band yang ditenggelami efek lampu laser yang ‘overwhelming’.

Konsert Metallica sekarang sentiasa dijual dengan keberatan ke arah material-material lama mereka. Menurut setlist yang di-google, hanya ada beberapa lagu dari album ‘Death Magnetic’ dan selebihnya dari album-album ‘first four’. Sebenarnya, ada beberapa lagu yang aku berharap tinggi untuk dimainkan live oleh Metallica, contohnya ‘Creeping Death’,’Blackened’,’Dyers Eve’,’No Remorse’,’The Four Horsemen’, dan ‘Whiplash’ selain dari lagu-lagu wajib macam ‘Master of Puppets’ dan ‘Seek and Destroy’. Dengan setlist yang sangat tak dijangka malam tersebut, aku hanya ‘go with the flow’. Sepanjang persembahan tersebut tidak mengecewakan aku memandangkan lagu-lagu seperti ‘Nothing Else Matters’, ‘One’, ‘The Unforgiven’ dimainkan juga.

Antara perkara yang aku tertarik adalah setiap gerak-geri dan gimik Metallica semasa live show adalah sama dan konsisten dari satu konsert ke konsert yang lain. Segala impromptu dalam lagu-lagu jugak seakan-akan boleh dijangka. Mungkin aku ini dah terlebih menonton video live mereka, membuatkan aku terlalu peka dengan apa yang akan terjadi.

Tempat duduk aku(ya, tiket ‘Gold Reserve’ adalah tempat anjung duduk) adalah lokasi di mana system bunyi bagus dan memuaskan hati jika ingin dibandingkan dengan jarak visual. Dalam gambar mungkin tidak relatif dengan apa yang aku alami secara nyata, tapi pada pendapat aku, jarak visual bukan masalah pada malam itu. Boleh nampak jelas setiap ahli band, setiap gerak-geri Lars Ulrich semasa bermain drum, solo yang dilakukan oleh Kirk Hammett dan kumat-kamit mulut James Hetfield ketika menyanyi.

Persembahan Metallica pada keseluruhannya amat memuaskan. Sungguhpun pada mulanya suara James Hetfield kedengaran seperti sakit tekak (yang semestinya akibat tour yang dah berlangsung seminggu lebih awal di negeri-negeri lain; Brisbane dan Melbourne), beliau berjaya membawa show tersebut ke tahap yang bertenaga. Jika diperhatikan setiap individu dalam band ini, masing-masing sudah mencapai tahap umur yang lewat 40-an. Namun begitu, stamina masing-masing tidak kelihatan begitu luntur, Lars Ulrich kencang bermain drum secara laju sehingga lari dari tempo asal, Kirk maseh boleh bermain solo dengan penuh dan hebat Robert Trujillo jugak tidak ketinggalan dengan aksi extra-agresif beliau yang sudah menjadi ‘trademark’ baru dalam Metallica.

Secara keseluruhan, penantian selama hampir 10 tahun aku untuk menonton Metallica secara live amat memuaskan hati. Mungkin kini bukan lagi ‘Prime Time’ mereka, tapi sebagai sebuah band yang dikenali ramai sebagai antara pelopor ‘Thrash Metal’, mereka telah berjaya membawa apa yang mereka pernah berjaya cipta suatu masa dulu ke masa kini. Untuk aku juga, tiket bernilai $150 dolar merupakan antara pengalaman yang terbaik menonton sebuah band yang aku gilai tidak lama dahulu!


Setlist:
That Was Just Your Life
The End Of The Line
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Fade To Black
Broken, Beat And Scarred
Wherever I May Roam
Sad But True
The Unforgiven
All Nightmare Long
One
Master Of Puppets
Fight Fire With Fire
Nothing Else Matters
Enter Sandman

Encore:
Am I Evil? (Diamond Head cover)
Hit The Lights
Seek & Destroy

 
 
 
 
 
 
 


 

9 comments:

Nizam said...

bila la nk singgah Msia@SG?haih!

Anba said...

a very good review...
setuju ngan nizam bila metallica nak singgah sini slayer..megadeth exodus maiden semua dah mai...

ihsan_huhu said...

cayalah lutfi

muor76 said...

next year... mungkin... tunggu.....

Whoopz said...

Gwa sangat cemburu sama lu bro..

mangkuk statik said...

maher zain lagi kencang! ......muahhahahhahahaha

Jenonymous said...

Syokla...

deaf-angel said...

aku tak pernah tengok Metallica.
1991 Black Tour kat Singapore aku tak pergi tu jam... dengar je cerita budak2 lain zaman tu.

Nice review Luftie.

Sang Gabriel said...

life mung amat berisi.jelez aku bro