Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Monday, September 26, 2011

Patutkah rakyat Amerika yang beragama Islam mendoakan kehancuran negaranya sendiri?

 
Beberapa patah perkataan khatib Jumaat di MALV berkenaan dengan kerajaan memerintah USA memberikan dimensi yang baru kepada saya. Isi khutbah tidak penting. Yang penting ialah ketika khatib menyebut tentang "our government" dengan intonasi yang mengharap. Seperti ini;

"... unfortunately, our government..." yang merujuk kepada kerajaan yang memerintah sekarang ini. Khatib menyebutnya dengan intonasi mengharap. Sepertimana kita di Malaysia ini mengharapkan kerajaan kita melakukan sesuatu perubahan atas sesuatu perkara.

Bezanya, negara kita majoriti ialah Muslim sedangkan di USA, tidak. Kita boleh mendoakan sejahtera pemimipin kita. Bolehkah mereka? Mendoakan pemimpin dalam sejahtera itu sebenarnya adalah satu nikmat juga.

----------------

Saya juga merasakan percakapan saya kurang enak, kerana saya membawa perspektif saya sebagai seorang Muslim di Malaysia yang acapkali dimomokkan dengan perasaan membenci kerajaan USA. Ketika saya berehat-rehat selepas solat tarawih, saya berbual dengan Shahrukh, yang telah menghabiskan lebih separuh dari hidup beliau di USA.

Saya mengatakan bahawa semua kerajaan yang zalim akan hancur. Ini telah terbukti melalui al-Quran. Maksud saya ialah USA juga akan hancur, walaupun saya tidak menyebutnya. Shahrukh terdiam. Saya berharap beliau menyokong kata saya. Baru saya sedar, perspektif dia dan saya, berbeza.

Apabila saya mengatakan USA pasti hancur, saya tidak mengambil kira populasi Muslim di USA sedangkan Shahrukh mengambil kira hal ini. Ini yang menyebabkan beliau terdiam. Seolah-olah saya juga mahukan beliau hancur bersama negara yang sudah menjadi negaranya.

------------------

Muslim di USA, dalam erti kata mujahadah mereka untuk cuba mengamalkan agama, lebih tinggi dari kita. Untuk solat Jumaat saja, itu sudah menjadi mujahadah menghadapi tekanan dari tempat kerja untuk keluar bersolat. Ditambah lagi dengan tekanan sosial setempat apabila mereka disyaki sebagai pengganas.

Saya pun tidak pasti, apabila ada antara kita mendoakan kehancuran USA, adakah kita terdetik dalam hati kita bahawa saudara-saudara kita yang Muslim juga adalah rakyat USA? Adakah kita mendoakan juga mereka dalam doa kita sebagaimana kita mendoakan mereka-mereka di Palestin, Afghanistan dan lain-lain?

17 comments:

Unknown said...

very complicated kes ni doktor..

susahla...

mereka kira saudara seagama kite kan...

huhuuu

Rina Rahamat said...

kita buat beginilah..doakan keselamatan dan kesejahteraan rakan seagama kita tak kira kt US atau di mana pon mereka berada..tp kita doakan kehancuran kerajaan yg zalim..

Unknown said...

Islam mesti d utamakan ..walaupon kita berada d negara kafir

Anaasuria said...

betul la Dr Ben, tak pernah terfikir pun pasal ni..Apa pun, Allah Maha tahu, kita doakan kehancuran puak2 yang zalim, sudah pasti, orang2 Islam disana Allah ada perancangan untuk mereka dan untuk kita semua juga ... Wallahualam..

Waqheh said...

salam DR..gua juga begitu. Gua geram ngn sifat amerika tapi gua suka barang amerika hehe. Mengenai doa kehancuran sesebuah negara ataupun kaum mmg sukar bagi Allah. kita patut doakan hidayah, pebetulkan amalan umat islam sendiri. Hari ini umat islam seperti anak harimau dlm kandang kambing..kita takut keluarkan suara Lailahaillallah..

Ingat kisah nabi ape gua dah lupa. Dia mohon Allah hancurkan kaum dia sbb ingkar perintah Allah. tapi Allah mintak baginda bina satu tempayan ke menda lupa dah yg sangat cantik. bila siap Allah mintak baginda pecahkan. jawab baginda, mana boleh aku dah buat cantik2. Jawab Allah.begitu juga aku, aku dah cipta hambaku sebaik kejadian..

umat islam hari ini dah tinggal cara hidup mereka. Sunnah jauh sekali nak amalkan. Kenapa zaman umar al khatab dunia 2/3 dibawah tapak kaki umar..

scorps said...

masih lagi saya teringat pesanan dari ulama kat Masjid Jamek Sri Ptaling

"Ya Allah, bagilah hidayah kepada orang kafir... sekiranya tiada hidayah untuk mereka, maka engkau selamatkanlah orang2 Islam daripada keburukan-keburukan mereka..

Ya Allah, bagilah taufik hidayah kepada orang Islam sekarang untuk kembali buat usaha sebagaimana yg telah dibuat oleh nabi s.a.w. dan para sahabat r.a
dan ampunilah kelemahan,kecuaian,kesilapan,kelalaian kami dalam buat usaha agama...

Ya Allah, kepada orang Islam yg telah mati terdahulu daripada kami,engkau ampunilah dosa-dosa mereka, dan engkau tempatkan mereka dalam syurga ...

wahida said...

semoga semua umat Islam sentiasa berada di bawah lindungan Allah...

Waqheh said...

Dr.ben i would like to know why curut cuba best in the world?

Skudal said...

curut cuba best sebab pengaruh Castro kot..hehhe

cuba lah kat malaysia ada khatib cakap macam tu...kompom kecoh!!

Korawk said...

Doakan hidayah ke seluruh alam je..kerja kerja destruction biar serah dengan Allah S.W.T , Dia maha mengetahui apa yang di langit dan di bumi, yang penting iman kena jaga, doakan yang terbaik untuk semua.

Anonymous said...

kerana apa kita perlu berdoa atas kejatuhan bangsa lain..adakah itu pekerti seorang muslim..??
Semoga satu hari nanti, golongan islam dan golongan bukan islam hidup dengan aman dan sejahtera hendaknya..
Amin =)

TULANG KAMBING said...

Doa org2 yg dizalimi, pasti Allah makbulkan...
Bala yg diturunkan Allah tidak kira siapa..sumer kena..
so..fikir2 kan la..

deaf-angel said...

Bila aku baca, dengar, nampak ada orang Islam mengaitkan kejahatan dan kezaliman ngan sesuatu kaum atau negara secara stereotaip,

Aku selalu ingatkan diri aku kat peristiwa Nabi Muhammad diri beri penghormatan kat orang yahudi yang mati kena angkat lalu depan dia.

uncle gedek said...

Terima kasih entry ini....

kita perlu lihat dari pelbagai perspektif...

gayour said...

gua dah lama menyatakan perkara ni pada sahabat2 yang agak extreme aggression dan semangat membabi hutan! di sana dan di mana2 ada saudara seagama kita.

dear anies said...

pd sy diorg bkn berniat begitu cuma berharap pemimpin mereka akn dihancurkan krn sikap2 mereka

kucingorengemok said...

entri menyedarkan, terima kasih... insyaallah susun doa lebih berhati² lepas ini