Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Saturday, August 07, 2010

SLASH II: Menunggu

"You... you... you... and you...!" telunjuk PR kepada wakil media yang hadir. Semua ditelunjuknya, kecuali aku. Aku kembali menjadi proaktif. Perasaan takut-takut berjumpa seorang ikon berubah kepada perasaan takut terlepas peluang berjumpa dengan seorang ikon.

"And you are from?"

"Krenmaut!"

"Oh... after this..." jawab PR tersebut sambil berlalu pergi menyelesaikan kelompok pertama.

Jam menunjuk 1230pm lebih sikit. Adrenalin rush aku kembali reda. Aku yang tadi melompat berdiri, kembali pada posisi bebas. Mata aku meliar mencari ruang yang lebih sesuai. Mungkin kawasan tadi agak berjauhan dari kelompok media yang lain. Kali ini, aku menuju ke arah ruang yang lebih terbuka kepada interaksi. Aku duduk.

Beberapa pemuda mula datang ke arahku. Mereka mengukir senyuman dan menghulurkan tangan. Aku memberi salam. Salah seorang dari mereka, berjanggut dan hitam manis. Macam aku pernah nampak. Tapi di mana ye?

Mereka yang bersalaman tadi tinggal seorang saja yang melabuhkan punggung di sebelahku. Beliau nampak seperti seorang rock journalist. Berpakaian selekeh. Bukan comot. Tetapi selekeh. Berbeza dengan yang lainnya, kemas. Baju Tool yang dipakainya dibalut dengan sehelai kemeja panjang berkain agak tebal. Bahunya menggongong bag yang membulat penuh. Terjulur dari beg tersebut, satu gelungan yang pada firasat aku merupakan sehelai poster. Disebelah tangannya menggenggam helaian kertas dengan soalan-soalan yang bakal ditanya kepada Slash.

Beliau berambut panjang paras bahu. Sebahagian dari rambutnya menutupi sebelah matanya. Mukanya bujur cengkung. Badannya kurus melengkung. Senyumannya manis.

Buat beberapa ketika aku dan dia sekadar melayan perasaan masing-masing.

"Bentara?" Soal beliau.

"Ye! Dari mana?" Soalku kembali.

"ROTTW... Nazri."

Kami bersalaman kembali.

"Saya ada juga baca blog krenmaut..." sambung beliau.

"Masa saya hantar artikel IRON MAIDEN New Zealand tu, ko dah ada ke?"

"Ada" jawab beliau kembali.

Dari perbualan itu aku mendapat tahu berita terkini tentang Abang Rom (boss ROTTW). Aku pernah ditemuramah dengan Abang Rom sendiri untuk bahan muka depan ROTTW ketika Langsuyr merilis album yang pertama. Ketika itu, temuramah dijalankan di rumah Abang Rom sendiri. Ia berjalan selama beberapa jam. Bermula dari lewat malam dan berakhir hampir subuh.

"Dia dah berhenti rokok... badan sihat sikit sekarang." Kata Nazri sambil tersengih.

Mengimbas kembali, memang Abang Rom perokok do or die. Tak putus-putus. Aku yang tak merokok, terpaksa senyum kelat. Aku tau akibatnya selepas ini, apabila berinteraksi dengan orang yang merokok dan aku menyedut asapnya; aku akan mula batuk-batuk. Tapi, apa nak buat. Aku mempromosi album. Abang Rom sedang mencari angle yang baik untuk cerita muka depan. Aku harus bertolak ansur.

"Dan dia sekarang banyak masa terluang, pergi memancing... dapat hidayah untuk berhenti merokok ketika sesi memancing." Kami berdua ketawa.

Peluang seterunya aku rampas dengan pantas.

"Ini sesi pertama aku interview artis sebesar ini. Bagaimana formatnya?" Tanya aku.

"Nak menyoal, kena angkat tangan dulu ke? Ada ikut giliran ke?" sambungan persoalan aku lagi. Aku agak rakus menyoal. Aku harap dia pun rakus menjawabnya.

Rupa-rupanya, dia pun gemuruh juga. Walaupun tak segemuruh aku. Ikut pengalaman beliau, kalau sesi intimasi sebegini, kurang formal. Suasananya lebih kepada ruang yang terbuka. Tiada format tertentu.

"Aku nak tanya dia... adakah album solo beliau ni keputusan yang sengaja dibuat setelah rilisnya Chinese Democracy? Oleh kerana Chinese Democracy tu, hasilnya tak seberapa, maka dia kata... aisey, aku boleh buat lagi bagus dari ini... maka aku nak buat album solo juga!" Aku mengutarakan soalan yang aku bina, yang aku rasa, paling tepat dengan keadaan. Soalan yang aku rasa, layak menerima anugerah. Soalan yang bisa menyebabkan Slash berpeluh ataupun terkejut dengan penilitian yang kritikal yang telah aku buat sepanjang karier beliau yang kemudiannya dibalas dengan pelukan erat dan bisikan di telinga, "You are a true fan..."

Nazri menghulurkan sehelai kertas bertajuk DO AND DON'T FOR THE MEDIA. Tertulis pada ruangan DON'T

- ask about Guns N Roses or anything related to Guns N Roses.
- ask about his past addiction to drugs and alcohol.

"Aduh...." anti-klimaks sungguh. Soalan tadilah yang sekejap datang, sekejap aku ulang-ulang, sekejap aku praktis menyebutnya dan akhirnya menjadi soalan yang dilarang!

"ROTTW... Konsert... Krenmaut..." PR tadi menjelma dengan tiba-tiba.

"Come with me"

Peluh jantan mula menitik kembali. Kami dibawa ke bahagian lif untuk naik ke atas. Fikiran aku kumat-kamit dengan soalan-soalan yang mahu ditanya.

Slash ialah seorang rockstar. Antara yang tergah pulak tu. Teringat kisah-kisah yang dinukilkan oleh idola rock journalist aku, Mick Wall, ketika beliau bersama dengan Ozzy Osbourne, Axl Rose dan sebagainya. Penuh dengan hedonism. Dan pada yang sama penuh dengan kebencian terhadap wakil media yang pada pandangan mereka, intrusif dan macam bagus. Sesi temuramah yang mereka lakukan secara rasmi bukan atas kehendak mereka tetapi kerana kontrak mereka dengan syarikat rakaman. Dengan lain perkataan, sesi temuramah sebegini adalah sebahagian dari tugas hakiki seorang artis.

Mick Wall lain. Beliau seorang rock journalist. Bukan reporter. Aku telah bersembang dengan Nazri tentang definisi ini. Seorang reporter ialah mengambil berita. Sedangkan jurnalis, mempamerkan analisis kritikal ketika menghasilkan sesuatu tulisan.

Untung bagi Mick Wall ialah, beliau bertugas membuat laporan kritikal sepanjang sebuah tour! Yang akhirnya, Mick Wall menjadi kawan rapat kepada rockstar yang dilaporkannya. Ozzy hisap ganja, Mick Wall sekali join. Mabuk sampai pengsan, dia ikut juga. Menjahanamkan bilik hotel, dia ikut juga. Pendek kata, Mick Wall ialah rockstar versi rock journalist!

Aku memang tiada cita-cita nak ikut macam tu. Tak terdetik pun. Cuma bond tu takdelah. Tiada ikatan persahabatan sebagai peminat rock. Aku minat rock, Slash juga minat rock. Kami berdua, rockers. Aku, pada pandangan Slash mungkin, hanyalah hantu-hantu media yang dihantar sekadar menjalankan tugas hakiki seorang reporter.

Dalam masa 15 minit! Itulah peluang yang diberi. Itupun berkongsi dengan beberapa media lain.

Lif mula naik ke atas. Kami di dalam lif melayan perasaan masing-masing. Jantung mula berdegup kencang.

SLASH III: Temuramah

15 comments:

speedrider said...

anti klimaks sungguh! bend ayang nak tau lah yang tak boleh nak tanya

Ijau D. Koceng said...

muspeed:
bend ayang? :D

eddie dewanaga said...

tak sabar nak tunggu sambungan...!!!

speedrider said...

ijau: typo ler.. - benda yang.
adoi.. aku kena berhati2 type lepas ni

Ijau D. Koceng said...

hehehe mus, aku teringat tauke kedai gitar zoso kat bintulu ni, namanya mr. ayang (mr bkn ms/mrs)

Saudagar Mimpi said...

Aduh! sambung lagi... (berdebar-debar)...

Nizam said...

haishh...cepat skit abg ben.tak sabo nk taw ape kesudahannye.

mangkuk statik said...

lain kali kau kene buat open poll or suggestion boxutk semua org contribute soalan2.
Aku pon ada soalan utk slash gak.
"I know U metal. But do U layan other types of muzik like reggae, rap, boria, dangdut dan mariah carey as well?"

Kaboi Tanduk said...

dah agak dah..selekeh + baju Tool + kurus = Nazri Ahmadeus ROTTW..hahaha

post ni mmg btol2 enjoyable tapi malang sekali, "bersambung" lagi..

macam drama bersiri daa..hahaha

Encik Jep said...

aiseh! sambung lagi..bedebor tunggu soalan cepu mas utk slash nie..aarrgghh!

municipal_waste said...

bang ben buat smpi 10 episod pn tkper...;)

berteromber said...

jeles gua seh..

Elly Rocker said...

kalo ni drama indon, mungkin muka sam dah kene zoom byk2 kali sambil buat2 muke tekejut. tipikal sinetron :)

Dr. Bentara said...

mangkuk,

aku dah buat poll kat FB tapi rata2 ingat aku main2 bila aku kata nak interview Slash so soalan datang pun ntah apa2...

-----------
elly,

ramai peminat sinetron dalam krenmaut ;)

Blitzenius said...

takleh tahan bab sinetron dengan zoom muka terkejut tu. tapi memang lah hari jumpa Slash terasa macam satu hari yang amat panjang. kalah cerita 24.