Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Sunday, May 31, 2009

Bila lu nak abis study bro?

Soalan yang selalu aku terima. Ketahuilah, soalan cenggini memberi tekanan kepada aku. Tu pasal aku tak cerita aku punya study kat dalam blog. Sebab study ni banyak masalah. Especially dalam level yang aku tengah buat. Andaikata Allah s.w.t. murahkan rezeki aku, dan bagi ijazah ni pada aku, ini adalah ijazah paling tinggi dan paling last sekali dalam dunia akademik. Oleh kerana ianya the end of the line, maka ianya paling susah.

Kalau senang, ramai la orang dok buat dan hilang le nilai ijazah tersebut.

Susah ke? Memang susah. Dan banyak problem.

Aku cuba ikut cara agama bila ada masalah. Iaitu minta pertolongan dari Allah s.w.t. via doa. Maka apabila ada masalah yang berkaitan dengan study, aku doa pada Allah s.w.t. Yang bagi masalah in the first place ialah Allah s.w.t. dan yang menyelesaikan juga ialah Allah s.w.t. Kerja aku, usaha dan doa je la.

Bila timbul masalah, aku bermonolog dengan diriku sendiri. Kadang-kadang doa. Kadang-kadang menangis dalam doa. Doa sampai menangis? Itu la tatacara berdoa. Tak percaya sila rujuk dengan Ustaz yang berkaliber. Tapi aku jadikan tabiat, aku menangis dalam doa bila minta ampun dari Allah s.w.t., kuatkan iman etc dulu (bab masuk kubur dan akhirat). Dah last, baru la aku mintak bab dunia ni. Apapun doa aku yang sungguh-sungguh; minta akhirat dulu then end dengan dunia.

Tapi hari ni aku nak bagi berita gembira insyaAllah. Masalah besar aku dengan research yang aku buat ni alhamdulillah, Allah s.w.t. telah buka jalan.

Dalam agama, masalah kita cerita kat Allah s.w.t. dan berita gembira kita kena bagitau semua orang (untuk declare bantuan Allah s.w.t.). Jangan jadi terbalik, masalah satu kampung kita cerita (contoh tiba-tiba hilang duit AUD$10) tapi berita gembira kita sorang-sorang je simpan (contoh tiba-tiba jadi orang kaya ke).

Aku tau ada jalan selama ni tapi ada benda yang menghalang. Bila benda yang menghalang ni aku selesaikan, maka aku boleh terus berjalan sampai akhir jalan. Secara tamsilannya (kiasannya), benda yang menghalang ni alhamdulillah Allah s.w.t. bantu aku selesaikan.

Sekarang tinggal aku nak refine dan polish jalan tu. Yea!

So untuk menjawab soalan-soalan berkait dengan "Bila lu nak abis study bro?" ni, aku jawab insyaAllah, by the starting of 2010, aku boleh diserempakkan di sekitar bandaraya Ipoh!

12 comments:

joegrimjow said...

sampai mati baru bes kott

buzzrie_xenophobia said...

betul 2 bro, nak jadi yang pertama bukan mudah, untuk mendapat ijazah tertinggi juga bukan mudah.. lalui saja, jalani saja, mudah2an bro ben sentiasa dmudahkan segalanya gud luck n sukses selalu..

kalo da bjya, jgn lupa terus berkarya..hehe

Adam Kulim said...

bro takpa lg dh sampai tahap ni,saya ni dah 2 thn tak balik kampung raya sebab depa dok tanya bila dh habis..

Tapi timbang tara yang saya buat,saya achieve benda2 lain yang saya rasa puas dan berguna untuk masa depan,orang lain amik 8 subjek,saya amik 3 ja.Banyak masa yang saya spend untuk benda2 yang bermanfaat..

Saya rasa tak salah kalau saya masih lagi belajar,daripada menjadi samseng mat rempit,perompak atau isap dadah ker....tahniah bro tinggal beberapa bulan jer lg neh...

mangkuk statik said...

1.Eh...kau nak abis dah ker? Uwaaaa... tinggal aku gak kat sini, jadi penghulu adeled.
2. Alhamdullilah masalah kau selesai. Tapi masalah ni kadang2 camboomerang, boleh dtg balik. Jagelah.
3.Aku tak pernah buat phd, jadi satu jer nasihat aku. Backup everything kat 5-6 places dan finish writing ASAP, Writing tu lah yg killer tuh. Ehh dah jadi 2 nasihat plak.
4.Aku ternampak stat pengkomen teraktif tuh. Ni aku nak merajinkan komen sebab nak dapat no 1.
Silap lah wei..patut aku komen 2 kali ni. Baru dapat lebih point.!!!
mauahhahah

Ahmad Afif said...

phd mane yang tak rabak ... ?

ihsan_huhu said...

gle sensitif soklan nih

Lutfie said...

soalan mintak tendang:
Bullet bila nk rilis bro?

muahahaha

THECORESYSTEM said...

see you in IPOH....pekena nasik ganja!

Achan Sinclair said...

Situasi lu lebey kurang ngan gua..blaja ada sangkut-sangkut..tapi alhamdulillah sekarang gua dah agak stabil..dah pada awal tahun 2010..jangan harap budak-budak Ipoh nak jumpa gua..gua dah habis belajar..hahaha

gua pernah deengar jugak..jikalau menghadapi masalah yang runcing, maka kaedah terbaik menghadapinya adalah melalui kaedah dan falsafah solat..macam 1st benda time nak solat..berdiri lurus..kerana kita berhadap yang nyata..maka during facing problems pun kita perlu bersedia untuk menghadapinya kerana masalah itu juga suatu kenyataan..

berteromber said...

bagus la dah nak balik...senang sikit aku nak beli cd...kurang sikit kos postage tu...hahaha

matakucing said...

steady la abg ben

gbone said...

wahhhhh..bleh TT kat ipoh nanti..aku doakan selamat habis cepat study ko!