Sekali-sekala korang mesti terjumpa dengan accusations mereka yang jahat terhadap Islam mengenai umur Aisyah r.a. yang dikatakan dikahwini oleh Rasulullah s.a.w. pada umur 6 tahun (bersama (bersetubuh) pada usia 9 tahun). Bingit juga tengok dalam forum inter-faith argue bab ni.
Tapi kita semua yakin, Rasulullah s.a.w. adalah manusia terbaik. So selalunya kita akan diam je bila timbul polemik sekitar peristiwa ini.
Cuma kita takut nak tanya balik, betul ke hadith tu? Nak lagi hadith tu terbitnya dari Sahih Bukhari dan Muslim;
Telah diberi beberapa hujah seputar peristiwa ini membuktikan yang 'kesilapan' ini.
Jangan lupa sekali dengarkan kuliah penerangan ini (oleh Maulana Asri). Kecek kelate tapi tak pekat masih boleh faham.
Linknya DISINI
Tapi kita semua yakin, Rasulullah s.a.w. adalah manusia terbaik. So selalunya kita akan diam je bila timbul polemik sekitar peristiwa ini.
Cuma kita takut nak tanya balik, betul ke hadith tu? Nak lagi hadith tu terbitnya dari Sahih Bukhari dan Muslim;
Volume 5, Book 58, Number 236: Narrated Hisham's father: Khadija died three years before the Prophet departed to Medina. He stayed there for two years or so and then he married 'Aisha when she was a girl of six years of age, and he consumed that marriage when she was nine years old. (Bukhari)Alhamdulillah ada kajian semula terhadap hadith ini dan kesimpulan yang dibuat oleh pengkaji ialah umur Aisyah BUKAN 6 tahun semasa dikahwini oleh Rasulullah s.a.w. dan BUKAN 9 tahun ketika bersama dengan Baginda s.a.w.
Book 008, Number 3310: 'A'isha (Allah be pleased with her) reported: Allah's Apostle (may peace be upon him) married me when I was six years old, and I was admitted to his house when I was nine years old. (Muslim)
Telah diberi beberapa hujah seputar peristiwa ini membuktikan yang 'kesilapan' ini.
- Hujah Pertama – Bertentangan Dengan Fitrah Manusia
- Hujah Kedua – Bertentangan Dengan Akal Yang Waras
- Hujah Ketiga – Tiada Contoh Ditemui Di Negeri Arab Atau Di Negeri Panas
- Hujah Keempat- Riwayat Ini Bukan Hadis Rasulullah S.A.W.
- Hujah Kelima – Riwayat Ini Diriwayatkan Oleh Hisham Selepas Fikirannya Bercelaru
- Hujah Keenam – Hanya Perawi Iraq Yang Menukilkan Riwayat Ini
- Hujah Ketujuh – Aishah R.A Masih Ingat Ayat Al-Quran Yang Diturunkan Di Tahun Empat Kerasulan
- Hujah Kelapan – Aishah R.A Masih Ingat Dengan Jelas Peristiwa Hijrah Abu Bakar R.A. Ke Habshah
- Hujah Kesembilan – Aishah R.A. Mengelap Luka Dan Hingus Usamah Bin Zaid R.A. Yang Dikatakan Sebaya Dengannya
- Hujah Kesepuluh – Ummul Mu’minin R.A. Turut Serta Di Dalam Peperangan Badar
- Hujah Ke-11 – Aishah R.A. Menyertai Perang Uhud Sedangkan Kanak-Kanak Lelaki Berumur Empat Belas Tahun Tidak Dibenarkan Menyertai Perang
- Hujah Ke-12 – Aishah R.A. Lebih Muda 10 Tahun Dari Kakaknya Asma, Dan Semasa Peristiwa Hijrah Asma R.A. Berumur 27 Atau 28 Tahun
- Hujah Ke-13 – Ahli Sejarah At-Tabari Mengatakan Aishah R.A. Lahir Di Zaman Jahilliyah (Sebelum Kerasulan)
- Hujah Ke-14 – Aishah R.A. Adalah Antara Orang-Orang Yang Terawal Memeluk Islam
- Hujah Ke-15 – Abu Bakar R.A. Bercadang Mengahwinkan Aishah R.A. Sebelum Berhijrah Ke Habshah
- Hujah Ke-16 – Aishah R.A. Disebut Sebagai Gadis Dan Bukan Kanak-Kanak Semasa Dicadangkan Untuk Bernikah Dengan Rasulullah
- Hujah Ke-17 – Rasullulah Tidak Tinggal Bersama Aishah R.A. Kerana Masalah Mendapatkan Mahar, Bukan Kerana Umur Aishah Yang Terlalu Muda
- Hujah Ke-18 – Hadis Yang Mensyaratkan Mendapat Persetujuan Seorang Gadis Sebelum Dikahwinkan Memerlukan Gadis Tersebut Telah Cukup Umur
- Hujah Ke-19 – Kebolehan Luarbiasa Aishah R.A Mengingati Syair Yang Biasa Disebut Di Zaman Jahiliyah Membuktikan Beliau R.A. Lahir Di Zaman Jahiliyah
- Hujah Ke-20 – Kemahiran Dalam Sastera, Ilmu Salasilah Dan Sejarah Sebelum Islam
- Hujah Ke-21 – Keinginan Mendapatkan Anak Dan Naluri Keibuan Tidak Mungkin Timbul Dari Kanak-Kanak Bawah Umur
- Hujah Ke-22- Aishah R.A. Sebagai Ibu Angkat Kepada Bashar R.A. Yang Berumur Tujuh Tahun Selepas Perang Uhud
- Hujah Ke-23- Wujudkah Perkahwinan Gadis Bawah Umur Di Tanah Arab Dan Dalam Masyarakat Bertamadun?
- Hujah Ke-24 – Kesepakatan (Ijmak) Umat Dalam Amalan
Jangan lupa sekali dengarkan kuliah penerangan ini (oleh Maulana Asri). Kecek kelate tapi tak pekat masih boleh faham.
Linknya DISINI
10 comments:
Thanks a lot Ben.. Memang first time dapat baca isu ni dan artikel very informative.
penah gua dgr sebelum ni tapi tiada inisiatif pun utk mencari kebenarannya, encik bentara telah pun membuka pintu, moga2 ramai lagi yg sudi melawatnya...
ni memang modal dan senjata besar pihak2 yang nak memalukan dan menjatuhkan orang islam.
Lebih2 lagi zaman internet ni, dorang hentam rabak2 orang2 islam kat forum2 internet gunakan topik ni.
aku pun tak tahu macam mana nak jawab, cuma kita kena percaya yang Nabi takkan buat sesuatu tak elok, dan mesti ada penjelasan nye.
Hadith-hadith yang diragui sebeginilah yang menggalakkan ramai umat Islam menolak Hadith sepenuhnya. Macam mana seseorang boleh tahu hadith yang mana sahih dan yang mana bukan? Sedangkan Quran tidak ada cacat atau cela langsung.
insan mukmin,
dengan kajian dan iman.
Kenapa didukung hadith yang menuduh Muhammad sebagai pedophille sedangkan kita tahu bahawa itu adalah satu dusta yang amat dahsyat yang dilakukan oleh Bukhari? Kenapa umat Islam begitu daif dan bodoh sehinggakan menjadikan diri sebagai bahan ejekan dan cemuhan masyarakat bukan Islam. Adakah Bukhari dan Hadith yang dipenanya dan bukannya Muhammad dan kitabnya Al-Quran yang menjadi pegangan?
found ur blog when searching for 'umur aisyah'
sy da bace ade satu artikel ni explain hujah2 yg disebut tu (sort of research paper ke ape ntah, translated kot. few months ago so x ingat) nsb baik jumpa link ni coz i want to ask bro hamka (keretamayat.blogspot.com) abt this matter tp sebab ilang source utama so jz google jap ape yg berkaitan
hope ramai yg sedar psl bnde ni wpn just a small discussion or else org akan tetap tuduh mcm2 kat nabi s.a.w (kawin janda tua kaya la, paedophile la, mcm2) n hope xde la org yg cuma angkat bahu n say 'dulu blaja aisyah kawen umo budak2. pegang tu je la until someone can prove it and make it public. xmo sesat sbb caye kat vbnde yg x sahih' (i got that from my sis. sedih gak mcm xnk amik tau bnde yg bleh bersihkan islam. but sume org pun xnk sesat rite)
insan mukmin: good point to tolak hadith yg memburukkan islam sendiri but can't tolak all hadith sebab satu yg silap/dhaif/ape2 je la. quran mmg lengkap tp hadith explain the details (should read keretamayat on this matter)
anyway the first article i read on this matter (umur aisyah n khadijah masa kawen dgn nabi s.a.w) ade explain about the perawi who made the mistake of dropping the 10 from the 17 so jadi 7 je umur aisyah. perawi tu (dlm ni ckp hisham but i forgot) masa muda die nye credibility is ok, but die ade gak sebut sekali yg lebih kurg mcm jgn percaya 100% ape yg die ckp masa umur dah tua. and the hadith on umur aisyah is the one yg die riwayat masa umur dah tua (tp tu la yg org amik n yakin)
so by referring to the hujah yg dah list kat dlm post ni (basically summarizes what i read b4) n ikutkan logik2 akal biase pun mmg reasonable to accept the findings
owh. u forgot to mention another hujah nabi s.a.w kawenkan anak ppn die umo 19 (was it fatimah? i forgot). secara logiknya if he married aisyah umo 7 thn why die x kawenkan anak die umo budak2 gak coz he should know better if kawen umo muda 9 tahun tu lg baik (sendiri buat tp x bg org lain buat to follow his own sunnah, kan pelik tu)
huhu~ byk plak sy komen psl ni. k la nak smbg usha pendapat/artikel org lain plak on this matter
butterflower thanks for the comment. AKu sekadar forward the original artikel je. Nak komen lebih, benda ni ikhtilaf ulama. Yang tak ikhtilaf ialah Al-Quran dan hadith itu sumber utama agama. Sapa menolak salah satu dengan sedar, maka bukan lagi dia seorang Islam.
Post a Comment