Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Saturday, August 21, 2010

SLASH III: Temuramah

Rupa-rupanya di bilik hotel penginapan Slash pun ada ruang menunggu?

Dua checkpoints yang kena lepas. Satu dikawal oleh organizer (sekadar fabrik sebesar tali pinggang yang ditarik menghalang perjalanan) dan satu lagi oleh krew Slash sendiri (caucasian berbadan besar, memandang ke hadapan sambil bersedekap di dada - dan berkepala botak), mengawal pintu kaca tidak telus di belakangnya.

"No autograph"

"No photographing"

Bisikan yang aku dengar beberapa meter di hadapan.

Salah seorang dari wakil media yang sama kelompok dengan aku bersembang dengan rakan sepejabatnya. Sambil mengeluarkan buku autobiografi Slash yang mungkin baru dibeli sempena temuramah ini. Mungkin beliau ingin menunjuk betapa dalamnya penyelidikan yang telah dibuat untuk temuramah ini - dan aku pasti ini ditujukan kepada aku kerana aku perasan mata beliau ada menjeling kepadaku. Ini menambahkan keresahan aku. Apa yang aku tau tentang Slash?

Aku pun bukanlah peminat tegar Slash. Aku tak minat pun Guns N Roses selain dari lagu-lagu hits kebiasaan seperti Sweet Child O Mine, Knockin' On The Heaven's Door dan sebagainya. Semasa demam GnR dulu, aku di MRSM. Aku Mat Underground masa tu. Apa-apa yang tidak underground, aku akan cebik mulut. Dan aku tak pernah peduli dengan album-album Slash post-GnR. Slash N Snakepit, Velvet Revolvers adalah nama yang aku dengar tetapi tak berahi langsung untuk ambil tahu. Sehinggalah album solo pertama Slash, diterima dari Universal Music. Sekali dengar dan WOW, ini sudah bagus!

"OK guys... come in..."

Bodyguard berbadan sasa mengenepikan dirinya, sambil membuka pintu kaca tidak telus itu. Aku, Nazri ROTTW dan beberapa lagi masuk ke dalam.

"How are you..." Slash menghulur tangan bersalam.

Aku tersengih dan menjawab sesuatu yang aku pun tak tau apa yang aku jawab. Perkataan tersebut keluar tak keluar dari mulut dalam kelam kabut aku menyambut tangan Slash dan juga mencari kerusi yang sesuai untuk aku duduk. Kumat kamit aku tidak dipedulikan Slash yang menghulur tangan untuk bersalam dengan wakil media yang lainnya.

Ruang tersebut agak kecil. Meja makan kaca yang muat 8 orang itu diduduki oleh Slash di satu hujung sebagai tuan rumah. Di sebelah kanan beliau, wakil media dari majalah Konsert. Aku duduk di sebelah beliau. Jadi jarak aku adalah dua kerusi di hadapan Slash. Nazri ROTTW di sebelah kiri Slash. Dua orang wakil media yang lain berderetan di sebelah Nazri ROTTW.

Ikon dunia tersenyum. Berkaca mata hitam yang menghalang dari matanya dari dilihat dari luar (gelap terus). Bertopi signature seperti kebiasaannya dan berbaju lengan pendek. Kumis janggutnya tidak bercukur, mungkin tak sempat atau mungkin mahukan imej memberontak. Rambutnya hitam tetapi kumisnya keputihan menzahirkan usianya. Fizikalnya, agak memeranjatkan sedikit kerana tidaklah setinggi mana. Dan tidak sebesar mana. Mungkin sama tinggi dengan aku.

Buat seketika kami dari wakil media terdiam. Siapa yang nak mula menyoal?

Aku tak berapa dengar soalan yang pertama dari wakil media Konsert tetapi ia ada berkait dengan amplifier signature Slash yang sedang dibikin oleh Marshall yang akan dirilis tak lama lagi.

"Bila saya berfikir tentang album solo ini, saya mahu merealisasikannya untuk peminat. Ini kerana menurut perbincangan online antara peminat ialah mereka bercakap tentang amp yang saya gunakan untuk album Appetite For Destruction dan mereka mahu membuatnya sendiri. Saya pun tak tahu menahu (mengenai amp tersebut) tetapi peminat-peminat; mereka telah mengumpulkan segala maklumat blueprint untuk menghasilkan amp ini. Ramai juga yang berminat dengan gitar yang saya gunakan ketika itu. Jadi saya pun pergi kepada sumber gitar tersebut dan menghasilkan gitar model Slash yang saya gunakan untuk merakamkan semua lagu dalam album tersebut. Selepas itu saya berjumpa dengan mereka di Marshall dan berbincang tentang amp yang saya gunakan untuk album tersebut. Itulah yang telah kami lakukan. Santiago, pegawai yang berurusan dengan saya di Marshall, duduk bersama-sama dengan saya dan saya membawa track raw dari album tersebut, terus dari master-tape dan kami mendengarnya bersama-sama dan mula merekabentuk amp itu berdasarkan kepada sound yang kami dengar. Saya pun tak perasan keunikan sound saya dalam album tersebut tetapi peminatlah yang menyedarkan saya. Sebenarnya saya menggunakan prototype kepada amp itu dalam 3 show kebelakangan ini sebelum ianya akan dirilis secara rasmi. Dan bunyinya memang sedap! Ia akan dirilis pada November 2010. Bentuknya pun agak lain dari yang lain. Ianya ol-skool seperti model tahun 50an. Dengan huruf yang kecil, panel berwarna perak tidak emas seperti kebiasaan dan twin cabinet."

Yang seterusnya berkait dengan soalan yang ingin aku tanya iaitu samada beliau ada menggunakan multieffects di dalam rakaman album solo beliau. Ya, aku bertanya soalan yang kedua!

"Saya ni ol-skool dan saya tak berapa suka menggodek-godek benda dan benci nak mengubah-ubah perkara yang detail dan ini tidak menarik perhatian saya. Mungkin orang lain lebih teknikal. Kalau bunyinya bagus, saya biarkan ia kekal macam tu. Saya menggunakan yang asas saja. Seperti band saya sebelum ini, bass gitar... dan saya tak banyak guna efek cahaya... saya tak gilakan pedalboard dan itu juga sebab saya menggunakan sistem rakaman tape."

Wakil Konsert kembali dengan soalan seterusnya, yang mencadangkan program Slashfest (seperti Ozzfest) memandangkan dalam album solo ini ramainya artis yang berkoloborasi dengan beliau.

"Kalau ambil kira semua perkara, bunyinya memang menarik tapi setakat ni saya tak pernah terfikir lagi. Ozzy dah ada Ozzfest dan memang menarik pun. Begitu juga dengan Motley Crue dengan Cruefest. Memang bagus kalau boleh buat macam tu dengan lineup yang menarik kerana saya masih tak jumpa lagi lineup yang boleh saya katakan sebagai lineup terbaik lagi. Tapi mungkin juga lineup yang saya pilih tidak akan menjadi pilihan ramai! Tengoklah nanti!"

Peluang aku lagi, yea! Aku bertanya tentang keadaan beliau yang solo sekarang dan mempunyai kuasa penuh terhadap apa yang mahu dilakukan berbanding dengan zaman dengan band yang mempunyai ramai kepala.

"Takdelah masalah sangat... emm... Apa yang saya lakukan ialah memudahkan keadaan. Kami bergerak dengan crew yang kecil, soundguy, lighting guy dan beberapa technicians. Memang bentuk kerangka je dan keluar bermain sebagai band rock n roll. Malangnya ini sangat *%#&$ komplikated untuk sesetengah orang untuk melakukan ini (bunyi menyindir). Situasi sekarang ialah saya sekarang boleh cakap, inilah perkara yang kita akan lakukan, nampak tak (bunyi menyindir)? Itulah apa yang berlaku sekarang dan ia berjalan lancar. Saya masih menganggap sekarang ini saya masih dengan sebuah band dan saya tidak meletakkan diri saya lebih tinggi dari orang lain. Saya menganggap kami sekarang seperti satu organisasi yang masing-masing berpegang kepada ideal yang sama dan saya memberi kredit kepada semua yang terlibat dalam merealisasikannya. Untuk band yang lain, saya terpaksa mengadap kepada seseorang atau pengurus... (sedangkan sepatutnya ia dapat dipermudahkan). Jadi, memang seronok dan mudah sekarang ni.

Soalan seterusnya dari awek dari media apa aku tak tau. Dia bertanya tentang koleksi gitar yang dimiliki oleh Slash samada diinsurans atau tidak.

"Ye... dalam skim insurans payung (umbrella insurans - haha tak tau nak translate camana). Saya tidak ada insurans khusus untuk satu-satu gitar."

Giliran NST untuk menanyakan soalan beliau.

"Lagu terakhir? Lagu terakhir jika saya akan mati hari ini? &%$* negatifnya soalan (sambil tersenyum). Tak tahu... mungkin Paradise City"

Nazri ROTTW bertanya mengenai harapan asal Slash untuk mendapatkan vokalis Radiohead untuk album solo beliau tetapi tidak tercapai.

"Saya bukannya mahukan beliau tetapi mahukan stail beliau; falsetto yang tinggi dan saya menyatakan nama beliau kerana saya mahukan stail yang sebegitu dan saya menjumpainya dalam Rocco De Luca. Ia adalah pertembungan yang menarik. Kalau nak dapatkan penyanyi Radiohead, mungkin agak komplikated. Lagu tersebut saya cipta dengan gitar akustik dan menggunakan teknik finger-picking. Dalam banyak-banyak lagu yang rancak itu saya ada menyimpan lagu-lagu yang lembut kerana saya sukakan banyak stail dan bila saya cipta lagu itu memang ideanya untuk mendapatkan vokal sebegitu. Seorang sahabat telah datang tanpa mengetahui yang saya mahukan vokal stail sebegitu, dan dia berkata - kau patut dengar penyanyi ni Rocco De Luca - yang mana saya tak pernah dengar siapa dia ni. Jadi dia bawa album Rocco kepada saya dan bila saya dengar saya katakan, inilah vokal yang saya mahukan untuk lagu ini (Saint is a Sinner)"

Giliran aku lagi!!! Bukan giliran sebenarnya, aku yang potong giliran (aku oportunis). Aku nyatakan tentang ramainya personaliti yang terlibat dalam rakaman album ini terutamanya nama-nama besar seperti Ozzy Osbourne, Iggy Pop dan Lemmy. Aku bertanya apa pandangan beliau terhadap nama-nama besar ini?

"Dan Alice Cooper sekali (aku tertinggal nama ni hahaha - Abang Ben)... Keempat-empat mereka memberikan impak yang sangat besar dalam pembentukan muzik saya sejak saya kecil lagi. Dan saya mengenali mereka pun dah lama sebagai kawan. Oleh kerana vokal mereka memang sentiasa berlegar dalam kepala saya, maka beberapa lagu memang saya cipta - seperti lagu ni memang sesuai untuk Ozzy dan lagu ni untuk Iggy Pop. Ia muncul secara semulajadi. Saya merakam dengan mereka dulu, bermula dengan Ozzy, Iggy, Lemmy dan Alice sebelum penyanyi-penyanyi lain kerana saya kenal mereka lebih dari yang lain. Dan saya boleh terima kritikan dari mereka lebih baik dari orang lain (ketawa)."

Wakil media dari Konsert pun tak melengah-lengahkan masa untuk bertanya soalan seterusnya mengenai stail gitari yang bermacam-macam. Beliau mahukan nasihat dari Slash, petua untuk kekal dalam indutri muzik sebagai gitaris dan bagaimana mencipta stail tersendiri.

"Saya telah melakukan ini dah lama dan sejak dari kecil lagi, saya bermain - rock n roll berintikan blues yang asas. Saya pun tidak tahu kenapa saya boleh kekal sampai macam sekarang. Bila gitaris lain - bila Eddie Van Halen muncul, beliau memang dahsyat - semua orang melompat dan mengambil stail beliau. Tapi kebanyakan dari mereka terlupa perkara yang menyebabkan Eddie hebat iaitu tone beliau dan rock feel beliau bukan semata-mata apa yang dimainkan beliau jadi ramailah yang mengikut teknik beliau yang dahsyat itu tetapi terlupa tentang perkara yang asas. Kebanyakan mereka tidak dapat sound mereka sendiri iaitu sound yang dapat menjadi trademark mereka.Saya rasa itulah yang patut difokuskan - mencari sound anda - kerana itu adalah kesinambungan kepada personaliti anda. Apa personaliti anda itu sama penting dengan note yang anda petik. Saya tahu ramai gitaris yang tidak tahu apa sound mereka dan mereka tidak mempunyai 'suara' sendiri."

LAST QUESTION - pengumuman dari organizer.

Dengan cepat aku mengambil peluang. Aku bertanya - jadi apakah selepas rock n roll. Mungkin ada benda lain yang mahu dilakukan selepas rock n roll?

"(Tersenyum) Rock n roll ialah sesuatu yang anda akan terjun ke dalamnya dan ia adalah sebahagian dari jatidiri anda. Ia bukannya lifestyle secara keseluruhan tetapi lebih kepada mekap. Jadi saya akan kekal sebegini."

Habis!

Tak semena-mena wakil media Konsert mengajak Slash mengambil gambar. Aku terkejut. Eh, kata tak boleh ambik gambar? Apa lagi, aku pun tak lepaskan peluanglah!

Jangan jeles

Dalam kelam kabut tu aku lupa yang aku patut gunakan DSLR untuk ambil gambar ni. Henset pun hensetlah!

Sekali dapat autograph pada muka depan CD.

Kami berjabatan dan keluar. Aku berlagak American (walaupun acuan aku Aussie) - sambil berjabat tangan aku kata "Thanks mannnn..." (lidah US).

Macam mimpi!

Oh, patutlah wakil Konsert tu banyak tanya mengenai sound gitar. Rupa-rupanya beliau adalah Rithan, gitaris hebat Deja Voodoo Spell, yang pernah berkongsi pentas dengan Steve Vai!

(bersambung)

13 comments:

municipal_waste said...

blum baca,later....tp suka gambar tu,siap ngan kopiah lg abg ben,cayalah!!!haha...

deaf-angel said...

wooo happening

congrats mm

zan said...

Damn! Jeles....

Ijau D. Koceng said...

municipal_waste:
masing2 ada trademark kopiah vs tophat ;)

FdausAmad said...

Gambar rare habis!

Kaboi Tanduk said...

Ijau D. Koceng,

dan masing2 pakai cincin..

Lutfie said...

wow,kalau aku masa2 gini la lidah tak boleh cakap english langsung(sama seriau masa dpt jumpa mike ammott dulu)!Luckyyyyyyy!

Saudagar Mimpi said...

Wow! Abg Ben dapat bergambar dan autograph Slash sekali.
Mmg bukan mimpi ni ... :)

PC kOKak™ said...

tahniah

. said...

seriously, track rocco de luca tu among the best dalam album ni. gotten pun boleh tahan. nothing to say pun layan. in fact, gua duk rasa track yg involve otai2 plak yang tak berape nk masyuk.

Nerzhul said...

cool mannn...

Nizam said...

well done lad!opss mate!

MFTAQIYUDDIN said...

Sampai la pun saya dok teringat ingat interviu ni. Slash tu.

Dan saya memang gilakan Gibson LP AFD beliau.