Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Thursday, August 05, 2010

Akhbar melayu VS akhbar English

Bapak aku disekolahkan di sekolah Inggeris. Aku jahil sikit apa maksud sekolah Inggeris tapi telahan aku ialah sekolah itu bermediumkan bahasa Inggeris.

Masa aku kecil dulu, aku teringat masa aku naik keretapi sekeluarga ke kampung beliau di Johor Bahru, bapak aku bersembang dengan seorang Inggeris dan beliau berbahasa Inggeris.

Aku tak katalah Bapak aku pronunciation beliau macam Mat British. Tapi he can speak and read quite well (tengok! Aku pun dah start sembang Inggeris!)

Satu pe'el Bapak aku, ialah beliau suka beli akhbar English. The Star adalah akhbar kegemaran beliau. Ia adalah akhbar beliau yang beliau beli setiap hari. Masa aku kecil, memang aku tak berapa peduli berita-berita yang dilaporkan, cuma ruangan feveret aku ialah ruangan comic strip dalam tu.

Yang akhirnya, aku bolehlah membaca tulisan English, even sebelum masuk sekolah lagi. Merangkak-rangkak le (aku bukan genius - jauh sekali).

Pointnya ialah, jadi habit kepada aku - baca akhbar English. Berbanding dengan akhbar Melayu.

Akhbar English - samada The Star, New Straits Times (NST) dan The Sun (sekadar menamakan sebahagian yang menyerlah di tanahair), ada ruangan pull-out yang mempunyai tema masing-masing setiap hari. Ataupun diberi nama supplementary section.

Contohnya, pada hari Rabu, pull-out section bagi NST ialah mengenai kesihatan. Jadi, lebih kurang 10-15 mukasurat pull-out tu berkisar tentang kesihatan. Kebanyakan artikel yang ditulis adalah dari sumber luar. Itu bukan hujah. Hujahnya ialah, artikel-artikel begini menambahkan pengetahuan.

Bandingkan dengan akhbar berbahasa Melayu. Aku tak mau nak ulas. Anda sendiri ada pengalaman kan?

Antara masalah akhbar berbahasa Melayu ialah sudah tentunya, kalau mencedok (licensed) artikel dari luar itu boleh tetapi untuk mengalih bahasa, itu jadi masalah. Jadi, atas sebab itu (tiada kakitangan yang dilantik khas untuk terjemahan artikel-artikel ilmiah), maka tiada ruangan pull-out seperti dalam akhbar English.

Pada aku, ruangan berita tu, sama je mana-mana akhbar.

Yang membezakan ialah bagaimana berita itu dianalisis. Yang keduanya, sebanyak mana kandungan ekstra itu memanfaatkan kita.

Sebab kedua itulah yang menyebabkan aku memilih akhbar English sebagai sumber bacaan akhbarku, sejak bertahun-tahun lamanya.

Kalau aku nak beli akhbar Melayu pun, mungkin bila isteri aku suruh beli. Kalau tidak, memang aku tak beli punya.

11 comments:

Ijau D. Koceng said...

waktu kat penang dulu aku rajin beli the star especially hari sabtu sbb byk iklan keja kosong (time nganggur la)

skrg ni xpe, opis aku mmg hari2 ada subscribe 3-4 paper melayu + english (the star ofkos ada)

then pullout yg aku suka in.tech klu xsilap, byk artikel pasal dunia it, lately aku suka pullout pasal kereta dan audio/video

Fontonk said...

sama macam family aku.
bapak suka baca paper english.
mak baca melayu.
padahal paper melayu macam haram.
nak nak tang gossip. takde manfaat lgsg.

Ziarah76 said...

setuju.

jualan semua jenis paper seluruh Msia masa ni menurun, sama ada english atau melayu, kecuali paper Metro yang menampilkan bahan sensasi, tabliod, seks, seram, misteri.. etc.
Metro naik mendadak lepas cerita mona fendey
majalah mastika, URTV, Mangga, hiburan... etc jualan tinggi tapi al-Islam rugi. Bahan ilmiah seperti majalah Pemikir rugi.
bayangkan apa kehendak dan citarasa pembaca Melayu?

Persoalannya, kita menentukan content untuk readers atau readers sebagai pelanggan menentukan corak contents supaya bahan dibeli?

Jawapan Islamiknya, kita menentukan kontent yg baik bermutu, bermoral untuk membentuk mendidik masyarakat.

Hakikatnya, apa yg dilakukan oleh business soceity ialah sediakan bahan yg hendak dibaca oleh orang, kalau tak sapa nak beli. Yg penting dpt jual.

So, di mana kita? Aku optimis yg jawapan Islamik tadi.
Tapi kebanyakannya blend antara dua tu, kadang2 lebihkan yg kedua. Ini masalah. Pasal tu aku stuju ada entry mcm ni.

ainishamsi said...

kalau perasan, utusan malaysia sekarang makin nipis. kadang2 tu, dah nipis2 camtu pon, 3-4 muka surat bhgn utama tu penuh dengan iklan sahaja.

huhu

m:or @bol @s said...

the star adalah faveret saya especially on saturday. scope mereka lebih meluas. ini dapat dilihat melalui artikel-artikel atau cerita politik yang disiarkan. tidak seperti paper melayu ni, khasnya UTUSAN yang nampak sangat paper hak milik orang UMNOnya, tak abis2 nak nak menjulang setinggi yang boleh. Metro pulak kalo takde citer-citer yang berunsurkan seks memang tak sah ler. Kisah mak janda gersang dan bohsia pun boleh jadi tajuk utama lagi. Dalam banyak-banyak paper melayu cuma berita harian jer yang saya boleh consider skit. But The Star adalah pilihan utama. They're more realistic. Bukan sebab pandai sangat baca bahasa omputih, tak pandai mana pun tapi macam yang saya katakan tadi 'realistic'.

speedrider said...

Utusan Makanan wajib
Metro kadang2 terutamanya bila nak ke opis sebab tablod dan kecik

The Star kadang2.
NST terlalu tinggi pulak nahu bahasanya

Umma-ali said...

Salam,
teringat bayan mufti luthfi, mgkin one of the syura (tbigh jmt) of indonesia.. ktnya krkun ni mcm jnis2 air, ada mutlaq, musta'mal n mutanajis... yg mutlaq sdikit cntohnya hfz quran, alim yg bwt dkwah... yg musta'mal paling ramai...mcm kita lah, kdg2 guna siwak nabi, kdg2 guna siwak firaun(brus gigi)..kdg2 baca Quran, kdg2 baca koran(akhbar)...huhu. Yg mutanajis pun ada! Iyelaa mgkin pernah bunuh org, pastu dpt hidayat...
Tapi yg penting bila bergabung, yg musta'mal n mutanajis boleh jadi mutlaq...emm lari topic lak ek? sori...

Lutfie said...

NST la informative.The Star banyak sampah je.tebal je lebih.

bofoyengfeng said...

paper melayu la stail..banyak gossip artis. cerita politik usah cakap. hahah...

berteromber said...

Opis aku langgan The Star...Opis boy opis aku beli Kosmo...Pak Guard opis aku beli Metro...The Sun mmg dapat free depan pintu...semua ni aku baca time pagi2 tapi aku suka baca The Sun...ringkas,padat dan kurang bias...tambah pulak free la kan...

kat rumah anak aku beli Utusan..(skim sekolah punya harga murah RM1)...tapi isi memang sampah la...4,5 mukasurat depan citer bodek UMNO/BN ajer...sejak lepas world cup aku dah suh anak aku stop beli...bazir jer...sekarang aku suh dia baca The Sun...kurang2 boleh gak dia improve english dia...kalau sabtu ahad aku beli NST...dan kekadang ahad beli Berita Minggu...org rumah nak baca gossip...hehe..

ihsan_huhu said...

bapak aku bli 2-3 suratkhabar tiap2 hari.

pull-out kesihatan adelah pada hari sabtu/ahad, sbb bapak aku dlu kumpul artikel2 tuh.

ps: content die same je sbb under company yg same