Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Wednesday, October 01, 2008

METAL HAMMER Thrash Metal special issue

Zaman thrash? Tu masa start aku darjah 6 first time aku dengar METALLICA Master Of Puppets. Kaset sorang senior dok kat kuarters balai polis dulu tahun 1987. Aku pinjam kaset tu 6 bulan! Boleh kata selang 3-4 hari dia mintak balik aku bagi alasan macam-macam. Itu la namanya pinjaman sampai lunyai.

Oh ye, zaman tu kaset pirate berleluasa. Bukan tak nak beli original. Memang takde!

Cover cenggini display kat newstand, mana boleh tahan beb. Striking habis. Terus ambil bayar kat kaunter.

Intro oleh Scott Ian (Anthrax). Mamat ni memang gua minat habis dulu. Beli VHS Speedy apa ke tajuk video (takde register pun kat wikipedia). Tapi video tu zaman Among The Living. Feveret moments dalam video tu, I'm The Man (datuk kepada Limp Bizkit - Metal campur rap/hiphop), Caught In A Mosh, Gung-Ho, Metal Thrashing Mad... Terus jadi trend gua pakai seluar half-cut bermuda masa tu. Gara-gara mamat ni la. Oh ye, sekitar tahun 89-90 (gua Form 1).

METALLICA memang influens habis kat member2 gua kat St Michael. Beberapa band telah ditubuhkan oleh budak-budak Form 3-5 masa tu. Main dasat! Setakat lagu Master Of Puppets tu memang khatam depa cover! Respek habis... la ni thrash lagi ke tak tau... Ada juga jumpa dah beranak pinak tapi sekali-sekala jamming gak kat studio hehehe....

Lars ni sebelum manusia jumpa drummer hebat-hebat macam Portnoy, Hoglan, Mikkey Dee etc... kira dia ni la paling kencang. Sekarang, malang manjang kena kutuk je sebab drumming dia mati takat tu je. Tak berkembang. Tapi influens dia memang kuat ah masa tu. Semua nak jadi Lars.

Gua dulu masa Form 2 buat band dengan classmates, (2 melayu, sorang India sorang Cina), konon gua nak jadi Hetfield la gitar/vokal. Tapi angan-angan melampaui kemampuan hehehe... Nama band gua? First band tu... SAUCY IMBECILES INC. (ambil sempena D.R.I.).

Dulu tak berapa hooked dengan MEGADETH. Mungkin sebab thrash style Abang Mus masa tu raw dan progresif. Gua dengan So Far, So Good, So What zaman tu entah la... best pun best, pelik pun pelik... tapi majoriti zaman tu kat Ipoh tak berapa into Megadeth.

Malang jugak kisah Abang Mus ni kena tendang keluar dari Metallica. Tapi kalau dia tak kena tendang, takde la Megadeth. Sudah rugi satu band tu. Zaman tu budak-budak lagi depa ni. Tak cecah 18 pun. So boleh imagine la... nak femes lagi, nak rekod album lagi, nak gig lagi... macam-macam hal.

Macam gua kata, zaman ni Megadeth tak berapa popular kat geng-geng gua. So album yang best ni pun overlooked la. Padahal memang best pun album nih.

Keratan gambar sekitar zaman thrash dulu-dulu...

Keratan gambar sekitar zaman thrash dulu-dulu... more

And more...

Cliff Burton! Sape yang main bass zaman tu semua nak jadi Burton. Kat Ipoh ada sorang brother ni, dah la iras-iras macam Burton; rambut, gaya pakai, lagak semua sebijik. Dia main dengan satu band cover Metallica, REDSHIP. Nama dia? Bali Burton. Last sekali jumpa a few years back kat Ampang, dia jaga studio jamming (tak salah XCess Studio, Ampang) tengah line up satu band Metal Melayu ala-ala XPDC camtu ah...

Sempat tengok video Cliff Em All masa ni. Memang best walaupun majoriti footage ambil dari fans juga jadi memang style bootleg la. Paling best, masa diorang perform For Whom The Bell Tolls kat mana ntah, open air dan waktu siang. Kamera fokus kat Burton. Lagak Burton main bass sambil tease dengan jari-jemasi beliau tu jadi ikutan cover band Metallica yang banyak dok ada kat Ipoh dulu.

Top 10 thrash metal albums ikut rating Metal Hammer. Gua tak setuju Death Angel kat situ. Patut letak Voivod atau Destruction kat situ. Forbidden pun macam tak sesuai. Testament gua prefer The New Order. Kreator gua prefer Extreme Aggression.

Top 3. Tepat dan puashati!

10 comments:

eddie dewanaga said...

gua penah kantol kena tangkap dgn beberapa member sekolah oleh penyelia sebab conteng tandas...
diorang punya hasil carutan kena sebat kaw2, tapi gua kena piat telinga je...
sebab gua tak mencarut, gua cuma tulis...

''Peace sells..
but who's buying..!!''


**waa... rambut raya tu,
baru abis solat aidilfitri la kann..?

Lutfie best said...

ni entry pagi raya eh?heheh

azharjaafar said...

Selamat hari raya dari aku dan family. Pagi ni (raya 2) nak balik kg nenek kat ulu yam. Sebulan puasa dari pagi ke petang tak makan apa. Semalam, pagi ke petang melantak je kerja.

Aku kenal Metallica masa form 3 (1988). Dua album sekali. Kalau tak silap nama album Master of Puppets & Ride the Lighning. Beli kat Pertama Komplek. Masa tu tak ada kaset. Jadi minta tokey kedai tu buat pirate dari LP.

Tak lama tu, baru VSP keluarkan kaset2 metal nih. Duit sekolah yang mak aku bagi, banyak aku habiskan kat sini.

Anonymous said...

metallica adlh plg asas klu nk explore music metal ni mase skolah dulu...

Dr. Bentara said...

eddie,

gua pun pernah terjebak grafitti ni... gua tulis "D.R.I. Thrash Zone dah keluar... yahooo!"

------------------
lutfie,

entry ni gua queue lama dah... lepas Ramadan baru gua kasi pos ;0

------------------
azharjaafar,

melantak cara berhemah eh?

Semua mat Rock zaman tu mesti kena badi Metallica punya. No wonder - the biggest Metal band on earth.

------------------
anonymous,

nasib baik tak masuk dalam silabus Muzik kat sekolah...

matakucing said...

dorang ni memang biggest influence kat suma orang..termasuk aku..start kenal tym "Master..." grafiti liquid paper blkg seat bas.."ko dgr album ni..baru metal"..teringat senior yg slalu naik bas ngan aku promote aku dgr Metallica.

Anonymous said...

bro bentara, boleh tak dapatkan nama special issue untuk metal hammer ni?

gua nak order kat pengedar di malaysia. Cari kat kedai sudah kena sambar dengan mambang hitam laaa....

Dr. Bentara said...

yusbbb,

tajuknya METALLICA AND THRASH METAL SPECIAL'S COLLECTOR

metal brain asylum said...

bro,kalo nak jual magazine nih inform saye ye.thanx bro.

Fontonk said...

macaam best je buku ni.
pergh, reign in blood top album. mmg patut.
raining blood, angel of death, reborn, dead skin maask top playlist.