Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Sunday, May 25, 2008

SCORPIONS Fly To The Rainbow

Gua feel betul ni... takde stim dah... dah sober!

Lama sebelum munculnya guitar virtuoso seperti Joe Satriani, Steve Vai, Yngwie J Malmsteen, Marty Friedman dan sebagainya, tersebutlah kisah seorang gitaris German yang baru menganggotai SCORPIONS.

Beliau ialah ULI JON ROTH.

Mungkin dalam Scorpions, kita lebih mengenali Matthias Jabs dari Uli Jon Roth disebabkan Jabs bersama Scorpions ketika band itu menuju kepada komersialisme. No disrespect to Mr. Jabs, beliau ada kekuatan sendiri dan beliau sendiri adalah gitaris hebat.

Tapi bila kita berbicara tentang Uli Jon Roth, kita berada di dalam dimensi yang lain.

Untuk entry kali ini, kita sekadar berbicara mengenai Uli Jon Roth dan album pertama beliau bersama Scorpions, FLY TO THE RAINBOW.

Selepas rilisnya album Lonesome Crow, yang mana gitaris utamanya ialah Michael Schenker (adik kepada Rudolph Schenker), Scorpions terpaksa mencari gitaris yang baru untuk menggantikan Michael Schenker. Namun Michael ditarik oleh UFO ketika mereka tour bersama.

Muncullah Uli Jon Roth; yang sangat berinfluensekan Jimi Hendrix di dalam Scorpions. Beliau membawa influense itu kepada tahap yang lebih tinggi, mengeksploitasi bunyian gitar yang lebih keras dan menggunakan sistem tremolo yang kuno pada Fender Stratnya untuk mendapatkan bunyi yang lebih menggerunkan.
1. Speedy's Coming (Rudolf Schenker, Klaus Meine) – 3:33 ialah opening track album ini yang sangat ganas. Mulanya dengan 'growl' tremolo Uli Jon Roth yang kemudian disambut dengan stroke drum Jurgen Rosenthal. Vokal Klaus Meine untuk lagu ini pada gua setaraf dengan keganasan vokal Death/Black Metal ketika ini. Raw dan energetik! Dengarkan tarikan korus Meine yang inhuman itu. 9/10

- semua muka stim dadah hehehe... perhatikan seluar bootcut dan joget kaki Klaus Meine yang 70s tu hehehe... Oh ye, Rudolph Schenker dah pakai Gibson V sejak dari dulu lagi (Flying V man). Versi video ni ada lain sikit dari album. Tak pasti rekoding ni miming ke atau memang live.

2. They Need A Million (Rudolf Schenker, Klaus Meine) – 4:50 bermula dengan intro akustik klasik yang kemudiannya disahut oleh vokal Klaus Meine. Lagu ni pelik sebab ada rupa macam Spanish punya joget. Gua pun tak pandai nak describe tapi kalau dengar betul-betul dia punya riffs gitar combined dengan groove drum tu, memang Mediterranean punya influense. 7/10

3. Drifting Sun (Ulrich Roth) – 7:40 adalah lagu nukilan gitaris hebat kita ni. Bukan itu sahaja, beliau mengambil alih tugas Klaus Meine sebagai vokalis utama dan meletakkan En. Meine kita sebagai backing je. So part yang perlu tarik tinggi high pitch tu, kedengaran la suara Meine. Influense Jimi Hendrix kedengaran pada lagu ini iaitu vokal berselang dengan fill in guitar solos (sape yang dah biasa dengan Jimi Hendrix pasti faham). Uli Jon Roth memang banting habis tremolo Fender Strat dia dalam lagu ni. Memang ekstrim gila. Dan gua kagum dengan cleanliness solo beliau. Dan keganasan bunyi gitar beliau juga gua kagumi. Ini tahun 1974 beb. Gua pun lahir setahun lepas ini album rilis. Kena dengar untuk percaya!!! 10/10
4.
Fly People Fly (Rudolf Schenker, Klaus Meine) – 5:02 Ahh... lagu ni. Guitar intro yang sangat terikat kemas dalam memori gua.Takkan lu orang lupa kot. Kalau makan kat warung zaman 80's dulu, selalu ada jukebox dengan singles/7", pasti lagu ini ada sekali. Feveret! Gua tak pasti nak letak lagu ni dalam kategori apa. Nak kata ballad, tak ballad. Maksud aku tak mendayu seperti yang kita selalu dengar. Solo Uli Jon Roth dalam lagu ni memang kvlt habis. Gua ingat masa kecik-kecik gua dan Azmaniac (of Langsuyr) main air-guitar bersama dengan lagu ni. Masa solo, kami dua-dua menyolo. Tak boleh tahan deh. 10/10

5. This Is My Song (Rudolf Schenker, Klaus Meine) – 4:14 Solo intro ni Azmaniac gelarkan sebagai bunyi gatal/miang hahaha... gua setuju dengan deskripsi beliau. Lagu ni rilek sikit. Tapi solo Uli Jon Roth tetap meng-uli. Uli Jon Roth memang tak bagi chance punya. Maklumlah, album pertama. Kot tak sempat dengan album kedua, at least dapat show kehebatan dalam album ni. 7/10

- Uli Jon Roth pakai gitar Firebird instead of Fender Strat. Mungkin kerana lagu ni tak perlukan tremolo bashing. Jorgen Rosenthal, drummer hebat tapi malang main satu album je. Stail Jorgen memang progresif zaman tu, banyak stroke tak boleh duduk diam. Muka stim dadah ahli band kesemuanya kekal hehehe...


6. Far Away (Rudolf Schenker, Michael Schenker, Klaus Meine) – 5:39 Lagu ballad yang masih belum betul-betul ballad. Ada resemblance dengan lagu In Trance (dalam album In Trance - kemudiannya). Probably lagu paling weak dalam album ini tapi masih tak boleh diletakkan sebagai worse song semata-mata kerana solo gitar Uli Jon Roth dengan wah yang dasat tu. 6/10
7. Fly to the Rainbow (Michael Schenker, Ulrich Roth) – 9:32 Haaaa... pandai mereka meletakkan klimaks pada akhir album. Lagu epik ini dimulakan dengan akustik guitar work yang berselirat. Tak pasti sapa yang main. Uli ataupun Rudolph. Rudolph pun dasat bab akustik ni. Anyway, selepas beberapa ketika akustik tersebut, Klaus Meine memasukkan vokalnya dengan gaya yang 'angelic' untuk appreciate melodi akustik yang berselirat tersebut. Apabila masuk main riffs, solo melodi Uli Jon Roth pun masuk. Memang masuk sungguh melody line Uli ni. Gua rasa dia ni ada sense of melody yang accurate ah. Tapi highlight sebenar lagu ini ialah apabila masuk part intermission kat tengah ketika overall lagu menjadi slow dan psychedelic. Part ini dibacking dengan bunyi organ (Hammond?) dan Uli Jon Roth menggentel ala Jimi Hendrix. Ada beberapa layer gitar Uli Jon Roth ketika ini. Uli Jon Roth sendiri menyanyikan bait lirik ketika ini seolah-olah sasterawan membaca sajaknya yang syahdu. Tempo dan suasana lagu menjadi hangat kembali lebih kurang seminit sebelum habis. Uli Jon Roth untuk ultimatenya menghayun dan menyeksa tremolo Fender Stratnya untuk mendapatkan bunyi yang sangat-sangat mengkagumkan! Gila best! 10/10


- takde original video. Ini adalah Uli Jon Roth solo tahun 2006 bersama dengan gitar kvlt beliau, Sky Guitar (gitar custom made - 7 strings dipakai even sebelum popular dengan Steve Vai).

Eh... mana ke pulak gua petik ni?

6 comments:

deaf-angel said...

oo ni kuno ni..kaset zaman abang2 lobang.
Anyway mm ko dah nengok dvd wacken 2006 tu? aku belum tapi aku ada bootleg audio full rekoding malam tu..
kat dalam dvd tu tak salah aku missing
- dark lady ( with uli jon roth ),
- hes a woman shes a man ( ujr , michael schenker )
- in search of piece of mind ( ujr, ms )
in search of piece of mind..best giler.

ni la aku tak suka official releases ntah hapa hapa ntah.

matakucing said...

oh album ni aku tak pernah jumpa la...kuno betol aku nie..hahaha ni era2 awal scorpoins yer..sbb aku tau scorpions pon album face the heat..tu pon abg aku punyer..ayik main lagu under the same sun jer..hampeh tol.. lagu lain abg aku tak putar pon..cis.

Dr. Bentara said...

oi oi.. takkan tak pernah dengar lagu Fly People Fly kot?

All together...
Fly to the sky...
Fly to the rainbow...
Fly people fly
Fly people fly

(sah lagu time stomek!)

DVD tu memang ada cita-cita nak beli tu deaf...

matakucing said...

hehehe flying high again ( ozzy ) pernah dgr la...
serious aku blum tak pernah dgr..ker aku pernah dgr tp tajuk tak tau..hahahaha.. tp mn ko dpt bootleg audio tu deaf..aku minat gak ngan bootleg audio nie..yg aku tau label KTS jer.

ye la bentara lagu tema stomek huhhu

deaf-angel said...

matakucing...bootleg ni aku dapat ada orang share online..so aku ambik dari dia..
Aku bootleg dulu aku active, aku buat trade ngan fans satu dunia ke hapa ke..
ni website aku about 4 - 5 tahun lepas kot?
lepas tu aku dah stop dah ni semua.. Collection aku pun banyak dah hilang kot or rosak..
this used to be my collection and website bootlegs.
http://www.angelfire.com/scary/deafforever/

Skudal said...

album yang bagi aku power gak...tapi lagu this is my song tu sepatutnya 10/10..sebab best..tak caya dengar yang bukan life punya...bunyi bass yang tak tahan tu....