Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Saturday, July 03, 2010

Ulasan: MAYHEM Live in Leipzig CD


Oleh: Lutfie


Aku bukan biggest fan of black metal tapi lately aku rasa kemaruk nak cari stuff black metal yang kononnya rare oleh sesetengah fan. Personally, tak banyak band-band black metal yang aku ‘dig’, Cuma a few of the pioneers yang ada distinguish style bila mula-mula kenal, macam Mayhem, DarkThrone, Immortal dan Dimmu Borgir(cukup sampai Deatch Cult Armageddon je), dan sikit-sikit Burzum(banyak lagu leleh, boring nk layan). Entry review album Mayhem ni aku rasa sesuai dengan Mayhem yang dijadual kan untuk tour Australia bulan September ni (2010).

Aku agak excited dengan tour ni walaupun Adelaide tak diberi peluang untuk dapat tour ni. Adelaide agak gersang dengan populasi metalheads yang aku label sebagai ‘old school’ dan berduit.  Untuk dapat kombinasi metalhead yang cukup dua-dua kriteria, Adelaide bukan scene yang bagus. Itu lah yang jadi punca crowd yang tak ramai pada setiap gig dan akibatnya promoter tak larat nak invest untuk bawak band main di Adelaide.

Mayhem bukan asing lagi dengan scene black metal. Pada aku black metal secara ideology is a joke. Tapi musically, aku tak boleh nafikan ada kualiti yang aku suka. Raw, dan atmospheric. Definis ‘raw’ aku untuk black metal bukan macam band-band black metal generasi baru yang terlalu obses dengan kualiti raw yang selalu nya bagi result yang hampeh. Terlebih fokus pada ideology dan physical appearance. Music??Nothing but relentless undirected scream and muffled drumming in the sea of noisy guitars.

Mayhem Live in Leipzig bagi aku agak pelik untuk band black metal. Album live dan black metal bagi aku tak jalan seiring tapi musically album ni ada produksi yang outstanding as a black metal record. Bunyi crowd yang terpekik terlolong agak ‘standard’ untuk live production tapi dalam album ni aku rasa seolah-olah it is intended, dan membuatkan produksi album ni cantik pada konteksnya. Opening lagu ‘Deathcrush’, lagu yang aku agak familiar masa mula-mula kenal Mayhem dari YouTube. Personally, lagu versi live ni lagi best dari versi asal yang lagi rabak dan raw. Tapi beza kedua-dua versi tak jauh, pada aku masih ada feel atmospheric dan raw-ness itu sendiri.

Siapa kata album black metal tak perlu kualiti bunyi yang bagus? I beg to differ, album ni memang lekat pada konsepnya tapi produksi bukan jenis main campak. Bunyi instrumen semua well-balanced (terutamanya bass drums) dan jelas kedengaran. Kadang-kadang ada terlalu-lalu di kepala aku ada persamaan album ni dengan demo yang aku pernah dengar dalam Boxset DarkThrone Preparing for War.

Aku tak berapa ikut perkembangan dan sejarah band ni yang aku tau banyak cekadaknya dengan scene Norwegian black metal. Aku tak pernah ambil peduli pasal tu. Tapi feeling ‘jahanam’ dalam album ni amat terserlah dari cara interaction Dead dan crowd yang dirakam dalam album ni. Ada part-part lagu yang terdengar bunyi gitar terputus current inputnya, tapi itu bagi aku biasa untuk live performance yang pada pendapat aku masih maintain ‘tight’ throughout the song. Aku agak informed yang album ni antara album yang Hellhammer main. Kuality drumming beliau bukan calang-calang dalam ni. Beat laju, sekata, dan tak berterabur membuatkan lagu-lagu yang dimainkan semuanya ‘tight’.

Kadang-kadang aku rasa macam lagu-lagu yang aku biasa rekod masa jamming muda-muda dulu. Tapi version Mayhem.hehe.  Agaknya sebab nil ah recording cara analog lagi best dari recording digital. Lebih ‘Humane’ bak kata cikgu aku. Secara overall, aku rasa worth it untuk travel ke Melbourne untuk tengok show Mayhem yang jauh sekali nak dicapaikan dari Norway nun!


Antara verdict lain aku tentang cd ni adalah, aku tak rasa album ni cukup rare kewujudannya. Mungkin aku belum jadi mat vinyl lagi, sebab vinyl hunting adalah literally lebih gila dari cd hunting!

1.Deathcrush04:37
2.Necrolust03:46
3.Funeral Fog06:31
4.Freezing Moon07:05
5.Carnage04:06
7.Buried By Time And Dust05:29
8.Pagan Fears07:00
9.Chainsaw Gutsfuck05:07
10.Pure Fucking Armageddon03:10

6 comments:

m:or @bol @s said...

freezing moon, pagan fears my favourite bro..
live show siap jilat darah lagi..
huhuhu.. gimik jer...

wanwarlock said...

opening riff deathcrush mmg menarik, lepas tu masuk vokills plak. menyusuk kalbu!

so hg jadi ke tidak pegi melbourne tgk ni? kalau x jadik, nak pesan baju kat aku ok jer...

subversion.sg said...

black metal sebagai ideologi, walaupun remeh, adalah manifestasi kenyataan budaya yang hilang kepimpinan rohani. manifestasi ini sebenarnya berbagai-bagai, tak semestinya black metal, di sekeliling kita pun banyak boleh dilihat. muzik sekadar wadah falsafah tetapi kebelakangan ini pelopor black metal yg dahulunya gila berontak kini lebih cenderung muzik- lihat sahaja Ihsahn (Emperor).

saya peminat Mayhem tapi tak sampai gila collect vinyl, cukup sekadar CD- nak dengar muzik bukan nak belajar yg bukan2 he he... time Mayhem perform @ singapore syiok lah dapat borak2 kejap dgn band members. kalau kita buka topik muzik, dapatlah tahu mereka ni sebenarnya memang berbakat. album Live @ Leipzig ni least favourite kerana Euromynous main gitar tak betul- adalah kesilapan yg nyata tetapi tidak diedit; itulah perbezaan genre muzik ini- tak malu untuk menerima kebolehan.

http://theguitaraddict.blogspot.com/2008/05/mayhem-blasphemer-part-1.html

http://theguitaraddict.blogspot.com/2008/06/mayhem-blasphemer-part-2.html

PC kOKak™ said...

sejak ada turntable,aku dah jadi vinyl hunter,tak kita metal,crust atau m.daud kilau...

Dr. Bentara said...

subversion,

thanks for the comments

----------------
Halil,

HEBAK MU SEKARANG!

Frozen666 said...

hail to mayhem...
nk dtg malaysia sampai jd issue kat dlm parlimen