Tuesday, January 31, 2012
Ulasan: BATHORY Octagon (1995)
OK, ini sudah lebih. Dari album pertama hingga Requiem, Bathory telah berjaya menyampaikan matlamat muziknya. Semua orang gembira. Tetapi dengan Octagon, sesuatu tidak kena dan ia dapat dirasai oleh majoriti peminatnya. Muziknya adalah retro Thrash Metal, meneruskan langkah Requiem tetapi ke-retro-an Bathory dalam album ini bukan kepada zaman, tetapi kepada pembikinan lagu yang pointless dan produksi yang merimaskan anak telinga. Statement apa yang cuba dilahirkan oleh Bathory dengan album ini (bersama dengan lagu sadur KISS Deuce)? Jika anda dihentak kepala ke dinding sampai berdarah pun, sebab musababnya tidak dapat diketahui. Mungkin perlu antara kita yang menggeledah temuramah lama Quorthon ketika rilisnya album ini untuk mencari jawapan. Namun apa pun jawapan defensif Quorthon terhadap album ini, akan tetap ditolak. Untuk band dengan kaliber seperti Bathory, ini adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Langsung!
Monday, January 30, 2012
Ulasan: EXODUS Bonded By Blood (1985)
Bersama METALLICA Kill Em All, MEGADETH Killing Is My Business.., SLAYER Reign In Blood dan ANTHRAX Among The Living; Bonded By Blood adalah album yang turut sama mendifinisikan muzik Thrash Metal - ia melengkapkan apa yang tertinggal oleh album-album yang disebutkan tadi. Peristiwa yang berlaku ketika album ini dirilis seperti satu skrip yang cantik - gitaris asal Exodus, Kirk Hammett menganggotai Metallica dan Dave Mustaine ditendang keluar lantas menubuhkan Megadeth. Tiga album tersohor Thrash Metal terhasil akibat dari ini. Pada zaman itu, dari segi kemasan permainan, album ini letaknya paling atas antara Kill Em All dan Killing Is My Business... Permainan drum Tom Hunting senang-senang saja menenggelamkan Lars Ulrich. Thrash Metal yang dikenali ketika itu lebih dapat diterima daripada suntikan progresif Killing Is My Business... yang agak janggal bunyinya. Tanpa prejudis, vokalis Paul Baloff sangat kena dengan serangan melodi gitar oleh Rick Hunolt dan Gary Holt. Hampir semua lagu di dalam album ini adalah anthem, meletakkan mereka pada satu garis yang mula bersama dengan Kill Em All. Cuma nasib tidak menyebelahi mereka ditambah dengan album-album yang tidak konsisten selepas ini menyebabkan mereka ketinggalan. Mungkin kita boleh berangan apa jadinya jika tempat Metallica sekarang ini diganti oleh Exodus?
Sunday, January 29, 2012
Ulasan: BATHORY Requiem (1994)
Tentu ada sesuatu yang tidak kena pada pandangan Bathory, selepas dikenali sejak beberapa album sebelum ini sebagai pioneer dan pemangkin kepada perubahan untuk menjadi retro. Mungkin situasi muzik Metal ketika itu atau mungkin saja Bathory sudah kering idea. Yang pasti, retro ini juga menjadi aspirasi kepada pendamba Bathory untuk mengambil langkah yang sama; paling terkenal - DarkThrone. Album ini adalah album Thrash Metal kental, lebih kental dari band Thrash Metal ketika itu yang terpinga-pinga tidak ketahuan apa yang hendak dibuat dihentam oleh muzik Death Metal dan trend global kepada muzik Metal yang lebih alternatif. Kepada mereka yang sedang khayal dengan 2-3 album Bathory sebelum ini, Requiem menjadi satu tamparan hebat kepada mereka. Ada yang mencebik, ada yang lari terus. Tetapi ramai juga yang setia. Mereka mahu tahu apa selepas ini. Hakikat Bathory semakin tidak boleh dijangkakan.
Saturday, January 28, 2012
Ulasan: BATHORY Twilight of the Gods (1991)
Apa nak dikatakan tentang innovasi pada album ini, selepas kejutan yang dibuat pada album Hammerheart? Yang mampu dibuat ketika itu ialah ternganga. Sambil meremang bulu roma. Jadi ini rupanya muzik Heavy Metal? Boleh diolah dan dimanipulate sebegini rupa, rupa-rupanya. Viking Metal disuntik dengan elemen falsafah. Bathory yang dahulunya dikenali dengan lirik yang ditulis oleh seorang radikal hasil dari hormon jerawat usia remaja bertukar menjadi sesuatu yang memerlukan telahan yang mendalam. Hendak pula ia disadur dengan muzik yang begitu intense dari segi komposisi dan struktur. Ini adalah album intelek. Ia bukan saja membuka ruang kepada satu lorong kecil untuk band Metal untuk mengharungi jalanan yang lebih intelek malah ia membuka mata kepada pengkritik muzik ini yang selama ini menganggap ini adalah muzik bagi orang yang tiada pendidikan. Sampai sekarang, remang bulu roma itu masih terjadi setiap kali alunan Under The Runes dimainkan.
Friday, January 27, 2012
Review: NEKRAD/VOCIFERATION ETERNITY Dragonia Pegaso split-CD (2012)
VOCIFERATION ETERNITY
It has been a while since VE has actually released anything. To be exact, 2002 in which they (or he - Dark-E) released For Thee EP. I should have known better because I was the bass player for two albums (Ocean Myth and Meadow's Yearn). If anything matters than my absolute confidence in the capability of Dark-E (the founder), I probably have passed the offer of playing. Not totally original, but VE has this golden touch on melodies and intricate guitar works that is unsurpassed by anyone (at least in this South East Asia region). The four songs offered in this release give you the exact thing. Your quench of thirst in anything melodic yet aggressive with webs of depressives are finally satisfied. You will be hooked only after a round of preview and you will absolutely will play it more. Dark-E while plays all the instruments, but needed the help of her lovely wife for the lyrics which explain all the quirky (in Metal, at least) song titles - Grace of Mothers and Regrets for example. For the constant offering of quality music in Metal since its inception, it adores no less than a salute whenever possible. If only I could one thing that is missing in VE, it will be that Dark-E needs a real bass player!
NEKRAD
Nekrad is a different monster altogether. Leaning towards the melodic Black Metal territory with heavy reference to Cradle of Filth and mixes of Dimmu Borgir, Nekrad doesn't sound bad at all. In fact, this is one the best recorded material in that vein you can find from this region. The music is quite complex in terms of the instrument' mixes. The guitar works quite straight forward but the initiatives in the synth/keyboards area are rather elaborate but never overwhelming. The vocals are vicious with varying moods of screams and growls. Though the band's works in the studio can be argued (since Jadam the producer is heavily involved), Nekrad is now consists of real people playing in it. And they are quite ready to prove it in the open fields, listed extensively in the gig diary for the whole 2012. Relatively unknown than VE, it gives a huge advantage to Nekrad since they have everything to prove and if things go bad in the first try, there are at least a second chance -which is not the case by the look of it anyway. Absolutely one of the band to watch out from now on.
Thursday, January 26, 2012
Ulasan: SAXON Call To Arms
Sejak 1976, SAXON masih tidak nampak tanda-tanda untuk pencen dengan album ke-19 ini. Namun ada tekanan untuk album ini untuk sekurang-kurangnya menyamai kekuatan album sebelumnya, Into The Labyrinth baik dari segi produksi mahupun kualiti lagu. Sukacita dimaklumkan, album ini dalam banyak hal sama martabatnya seperti album sebelumnya. Malah pada kriteria paling kritikal, iaitu, konsistennya album ini menyediakan lagu-lagu yang berkualiti, bolehlah dikatakan album ini pada satu tangga lebih dari album sebelumnya. Sudah tentu benchmark yang dibuat adalah berdasarkan kepada benchmark Saxon. Jika anda mengenali Saxon sejak 30 tahun yang lalu, Saxon itu jugalah yang anda akan dapat dari album ini. Yang beza, banyak mana lagu filler yang ada di dalam sesebuah album. Produksinya berkadar dengan teknologi yang ada ketika itu jadi untuk membuat perbandingan terus tanpa mengambil kira faktor-faktor penyebabnya sudah tentu tidak adil. Untuk peminat tegar Saxon, pastinya tidak akan kecewa dan jika perlu untuk menarik peminat yang baru, tidak mengapa menggunakan album ini sebagai umpan. Jika umpan satu album terlampau mamakan masa, disyorkan untuk lagu Call To Arms, Hammer Of The Gods dan Mists of Avalon sebagai hidangan pembuka selera.
Wednesday, January 25, 2012
Wordless Wednesday: Bapak Loves Ibu
Ignore the abnormalities and anomalies in the drawing.
Bapak drawn by Isa.
Ibu drawn by Sumaiyyah.
Location: Bapak's office whiteboard.
Bapak drawn by Isa.
Ibu drawn by Sumaiyyah.
Location: Bapak's office whiteboard.
Tuesday, January 24, 2012
Ulasan: ABSU Abzu
ABSU ada ruangnya di dalam hati ini. Menerima 7" EP The Temple of Offal dari Ray Equitant (sekarang sudah tidak bersama Absu) ketika berada di Tingkatan 5 memang meninggalkan kesan yang berpanjangan. Apatah lagi, nyata hebat band ini. Dua album pertama mereka, saya nobatkan ia pada martabat klasik. Namun, apabila si drummer, Proscriptor (bukan ahli asal) perlahan-lahan mengambil alih peranan utama Absu sekaligus mengkedepankan watak beliau, lama-kelamaan Absu menjadi sekadar sebahagian dari memori silam. Namun tidak bermakna saya meninggalkan mereka terus, sekadar kurang mengikuti walaupun skil permainan drum Proscriptor tetap menjadi pujaan hatiku. Album ini adalah album kedua tanpa dua ahli asal, Equitant dan Shatfiel. Menampilkan ideologi muzik yang sama, lanjutan dari ambil alih Proscriptor. Langkah drastik yang dilakukan beliau ialah memilih dua ahli baru yang pada saya lebih skilnya. Permainan pantas muzik Absu dikekalkan tetapi ditambah dengan kelajuan jari gitaris Vis Crom. Susunan lagunya juga ada elemen progresif yang menarik terutama pada lagu epik, A Song for Ea yang juga merupakan satu-satunya lagu yang ada ruang untuk bernafas. Jika tidak, speed all the way. Memang saya ada rimas dengan kelajuan tanpa batasan tetapi untuk Absu, memang mereka layak dengan kelajuan itu.
Monday, January 23, 2012
Why the academics can't make it in the political world?
I shall answer this with an example I experienced.
I am involved with a project which deals with an industry. It is a material that they want to adopt for their use in one of their structures. This material can be made up of sub-material A or sub-material B. Sub-material A is expensive but it can withstand fire for up to 1 hour. Sub-material B is less expensive but neither me nor the industry know whether it can withstand fire at all.
So the industry ask me to test the material with sub-material B. Not an easy task. After so much readings, I still cannot find the answer. Perhaps, I have to build a test rig in the lab and interpret the results. Building a testing rig is another problem. Ask any academia about it.
The reason the industry want to know about sub-material B is simply because if it can withstand fire for 30 minutes, it is sufficient since they don't require 1 hour fire resistant. With that, they can save more than 50% of the cost. Say, if the total cost is RM10 millions, saving 50% out of it is quite OK. What if RM20 million can be saved?
So it drag a bit. Researching and getting the correct understanding of the material takes time. Because of that, I cannot give them any answer yet. The pressure is so high.
By the time I got the answer to the question (which is, sub-material B CANNOT withstand fire at all), it was 2 months after the question was originally asked. And I answered that with confidence since I now know the fact.
------
The situation above, you can use your imagination on political situation. For example, A is accusing B (or vice versa, it doesn't matter). How fast do you come with a decision on who is right and who is wrong? 2 months? By the time you have the "facts", the pile of more accusations on different kinds of situations between A and B has doubled, tripled, quadrupled? You may now want to re-look at your "facts".
So it bugs me when political party supporter can be so adamant on the information they get 10 minutes ago especially when it comes to attack the opponent. As if it is a fact. I mean, how can you be so sure about it? You don't want to ask more about it?
Yes we are slow. But only because we want to know the facts. We are trained that way.
I am involved with a project which deals with an industry. It is a material that they want to adopt for their use in one of their structures. This material can be made up of sub-material A or sub-material B. Sub-material A is expensive but it can withstand fire for up to 1 hour. Sub-material B is less expensive but neither me nor the industry know whether it can withstand fire at all.
So the industry ask me to test the material with sub-material B. Not an easy task. After so much readings, I still cannot find the answer. Perhaps, I have to build a test rig in the lab and interpret the results. Building a testing rig is another problem. Ask any academia about it.
The reason the industry want to know about sub-material B is simply because if it can withstand fire for 30 minutes, it is sufficient since they don't require 1 hour fire resistant. With that, they can save more than 50% of the cost. Say, if the total cost is RM10 millions, saving 50% out of it is quite OK. What if RM20 million can be saved?
So it drag a bit. Researching and getting the correct understanding of the material takes time. Because of that, I cannot give them any answer yet. The pressure is so high.
By the time I got the answer to the question (which is, sub-material B CANNOT withstand fire at all), it was 2 months after the question was originally asked. And I answered that with confidence since I now know the fact.
------
The situation above, you can use your imagination on political situation. For example, A is accusing B (or vice versa, it doesn't matter). How fast do you come with a decision on who is right and who is wrong? 2 months? By the time you have the "facts", the pile of more accusations on different kinds of situations between A and B has doubled, tripled, quadrupled? You may now want to re-look at your "facts".
So it bugs me when political party supporter can be so adamant on the information they get 10 minutes ago especially when it comes to attack the opponent. As if it is a fact. I mean, how can you be so sure about it? You don't want to ask more about it?
Yes we are slow. But only because we want to know the facts. We are trained that way.
Ulasan: BATHORY Hammerheart (1990)
Rasanya, siapa pun tidak menyangka akan ini hasilnya album Hammerheart. Ia seolah-olah menidakkan apa yang pernah dibuat oleh Bathory sebelum ini. Yang dikenali sebelum ini adalah keekstriman muzik disatukan dengan lirik yang juga ekstrim. Hammerheart seolah-olah rilisan sebuah band baru. Muziknya juga agak asing bagi kepala Metal. Dipersetujui oleh majoriti pengkritik bahawa ini adalah album pemangkin sebuah sub-genre baru, Viking Metal. Mood dan intipati pada album ini adalah meneroka tamadun Viking. Bukan sekadar dengan lirik bahkan muziknya juga diolah untuk mendapatkan suasana tersebut. Teknik plucking gitar memenuhi sebahagian besar album ini. Lenggok melodi tradisi Viking juga menyelubungi keseluruhan album. Mungkin ada antara kita yang cepat menuding kepada Manowar namun Manowar tidak pernah dilabel sebagai sebuah band Viking Metal, baik dahulu mahupun sekarang. Lagipun di dalam mana-mana album Manowar, ianya bercampur aduk dengan pelbagai tema; kontra dengan album ini yang 100% menepati terma sub-genre tersebut.
Saturday, January 21, 2012
Aktiviti sepanjang minggu
Minggu lepas memang hectic. Tak cukup tangan. Akibatnya, balik rumah je lepas maghrib terus flat. Sedar-sedar around 12am. Solat Isya lepas tu tidur balik.
Oleh itu, saya menyokong apa-apa gerakan demonstrasi untuk menaikkan gaji para pensyarah. Terlentang atas jalan pun tak apa. Ada sesiapa yang nak buat? Maklumlah kebelakangan ini ada orang kata pensyarah ni bacul.
16 Jan SKG11 Steering Committee Meeting di UTP
Hubungan industri dan akademik di UTP sekarang memang agak hebat. Mungkin tak cukup pada sesetengah orang sebab mereka mahukan hubungan politik pula. Nanti kita jemput sekor-sekor ahli politik dan tengok apa diaorang boleh bagi kat sistem pendidikan tinggi.
17-18 Jan, Internal Curriculum Review for MSc in Offshore Structures, Impiana Hotel, Ipoh.
This is my baby as the coordinator of the program.
Great lively debates between the academics and engineers from Petronas Carigali.
No, we don't curse anyone who has different opinions like politicians.
If we are wrong, we just admit it or backed-off, not like politicians.
Besides from the KPI, we really work so that the program will benefit the university - not only our tummy. Unlike MOST of the politicians.
The 2nd day, a little laid back but still a great debate, thanks to the Principal Engineer from PETRONAS.
19 January, SIRIM QAS and HEXAGON POLYMER visit.
FRP grating (bukan terma politik), as an alternative for steel grating. Reasons for adopting? Rust free and lightweight which is quite important for offshore applications. Reasons for not adopting? Have to check on UV, chemical, fire and wear resistances. And that is my job to advice Petronas wohoo...
Sorry no picture for SIRIM QAS visit (lupa nak ambil gambar). Turns out, the personnel who entertain us (me and my Research Officers) was a friend from the Mechanical Dept, UTM when we did our undergraduate! A new but good connection has been established.
20 January DURA TECHNO:OGY, Chemor, Perak
A composite material that has the hybrid behaviour of concrete and steel? You got to believe it man! Take out the best out from concrete and steel and you have this, Ultra High Performance Concrete. you don't even need reinforcement bars.
The founder of this company did his PhD in Australia 10 years ago. Found out that what he did in his research for PhD can be commercialized. He took this knowledge to Malaysia, get some funds and woha... a big factory new Chemor. Got a few impressive projects from JKR and he really delivers.
This is what we call as techno-entrepreneur.
Yes... we are the bacul academics. Only doing some silly things that has no impact whatsoever to the country. Unlike the politicians who did soooooooooooooo much.
Oleh itu, saya menyokong apa-apa gerakan demonstrasi untuk menaikkan gaji para pensyarah. Terlentang atas jalan pun tak apa. Ada sesiapa yang nak buat? Maklumlah kebelakangan ini ada orang kata pensyarah ni bacul.
16 Jan SKG11 Steering Committee Meeting di UTP
Hubungan industri dan akademik di UTP sekarang memang agak hebat. Mungkin tak cukup pada sesetengah orang sebab mereka mahukan hubungan politik pula. Nanti kita jemput sekor-sekor ahli politik dan tengok apa diaorang boleh bagi kat sistem pendidikan tinggi.
17-18 Jan, Internal Curriculum Review for MSc in Offshore Structures, Impiana Hotel, Ipoh.
This is my baby as the coordinator of the program.
Great lively debates between the academics and engineers from Petronas Carigali.
No, we don't curse anyone who has different opinions like politicians.
If we are wrong, we just admit it or backed-off, not like politicians.
Besides from the KPI, we really work so that the program will benefit the university - not only our tummy. Unlike MOST of the politicians.
The 2nd day, a little laid back but still a great debate, thanks to the Principal Engineer from PETRONAS.
19 January, SIRIM QAS and HEXAGON POLYMER visit.
FRP grating (bukan terma politik), as an alternative for steel grating. Reasons for adopting? Rust free and lightweight which is quite important for offshore applications. Reasons for not adopting? Have to check on UV, chemical, fire and wear resistances. And that is my job to advice Petronas wohoo...
Sorry no picture for SIRIM QAS visit (lupa nak ambil gambar). Turns out, the personnel who entertain us (me and my Research Officers) was a friend from the Mechanical Dept, UTM when we did our undergraduate! A new but good connection has been established.
20 January DURA TECHNO:OGY, Chemor, Perak
A composite material that has the hybrid behaviour of concrete and steel? You got to believe it man! Take out the best out from concrete and steel and you have this, Ultra High Performance Concrete. you don't even need reinforcement bars.
The founder of this company did his PhD in Australia 10 years ago. Found out that what he did in his research for PhD can be commercialized. He took this knowledge to Malaysia, get some funds and woha... a big factory new Chemor. Got a few impressive projects from JKR and he really delivers.
This is what we call as techno-entrepreneur.
Yes... we are the bacul academics. Only doing some silly things that has no impact whatsoever to the country. Unlike the politicians who did soooooooooooooo much.
Friday, January 20, 2012
Kederat atau CGI?
Seperti yang disiarkan dalam KARISMA Disember 2011
-------------
Computer-generated imagery (CGI) adalah satu alat yang sudah tidak asing lagi di dalam pembikinan filem terutamanya apabila filem itu bercorak aksi, fantasi dan horror. Filem-filem seperti ini, jika tiada CGI, akan dianggap sebagai sebuah filem murahan. Filem yang ketinggalan zaman. Jika ada pun filem yang 100% bebas CGI, kemungkinan filem yang bercorak drama, cinta dan dokumentari. Dua kategori ini boleh dibahagi kepada filem pantas (perlu CGI) dan filem slow (tidak perlu CGI).
Filem aksi yang menggunakan kederat semata-mata mungkin hanya apabila filem itu Made in Malaysia. Aksi stunt dilakukan oleh manusia. Tumbukan padu jika diperlahankan cuma nampak seperti tumbuk angin. Jika filem horror, watak hantu dan setan cukup sekadar menggunakan khidmat tukang bedak tanpa sijil. Bedak sekata satu muka kemudian dicalit celak di keliling mata. Si setan cuma perlu menjengilkan mata - cukup untuk membuatkan seantero negara menghebahkan kehebatan filem tersebut lantas meraih RM8 juta kutipan tiket. Tetapi setakat itu saja. Hendak dibawa keluar, sendiri rasa malu.
Analogi ini sebenarnya sangat berkadar dengan rilisan muzik Metal tempatan. Teknologi (analogous kepada CGI) hampir-hampir tidak digunakan. Lurus bendul. Cukup dengan hempas pulas praktis seminggu sekali selama beberapa bulan dan kemudiannya mengharapkan skil yang terbentuk cukup untuk bekalan di studio rakaman. Yang mereka lupa ialah rakan seperjuangan di luar sana, mempunyai studio praktis sendiri. Berlatih 4-5 jam sehari. Lebih dari itu, mempunyai kelengkapan dan teknologi terkini dan dibawa bekal semasa rakaman.
Jika kita mendengar rilisan Metal popular sekarang, dan percaya bahawa semua yang dirakam hanya menggunakan kederat pemuzik semata-mata, anda sebenarnya termasuk dalam golongan lurus bendul. Itu mungkin betul 30 tahun dahulu tatkala teknologi rakaman masih bayi. Untuk menyiapkan satu lagu boleh mengambil masa seminggu sekadar satu track gitar kerana produser beria-ia mahukan ketepatan note dan tone. Silap atau tak puas hati - ulang. Sebab itu Bruce Dickinson semasa rakaman lagu The Number of The Beast menjerit sekuat-kuatnya tak puashati kerana letih dibuli produser (ironinya, jeritan tak puashati beliau dirakam dan dijadikan jeritan intro lagu tersebut).
Tidakkah anda perasan bahawa bunyi drum sekarang lebih kurang saja bunyinya? Tidakkah anda perasan bahawa walau selaju mana drum tersebut dimainkan walau 300bpm sekalipun, ianya tetap mati pada titik yang sepatutnya? Tidakkah anda perasan bahawa petikan gitar walaupun 34700 kali dipetik, tone dan titiknya sama? Jika memang betul si pemuzik itu pemuzik terkenal lagi tersohor dan dikenali ramai, mungkin juga layak kita percaya - tetapi ini budak baru lepas sekolah!
Akhirnya, rilis juga album tersebut. Produksinya tip top. No flaws. On the dot. Dan anda membelinya, mendengarnya dan selalu juga timbul keinginan untuk menyamainya. Lalu, anda menyiapkan beberapa lagu dan praktis bersama band anda. Book studio dengan jurutera yang baru belajar nak menggunakan software rakaman. Punah harapan kerana hasil bagai langit dengan bumi jika dibandingkan dengan idola tadi. Ataupun, kerana sudah tiada daya, menyalahgunakan prinsip - we hate technology!
Guna saja teknologi yang ada. Mereka yang anda agung-agungkan tidak pun malu menggunakan teknologi. Kerana mereka faham, ini zaman teknologi. Drum bunyi macam tong sampah - no problem, gunakan software untuk mendapatkan sound drum Gene Hoglan. Drummer berterabur - no problem, gunakan skil cut & paste. Amp dalam studio cuma ada Fender 20W - no problem, gunakan software yang menawarkan 400 jenis amp untuk dipilih. Semua masalah rakaman sebenarnya boleh diselesaikan dengan teknologi.
Yang anda perlu cari sekarang ialah seseorang yang celik teknologi. Studio sebagus mana pun, jika diukur dengan standard anda yang sekadar pemuzik amatur, tidak akan dapat menghasilkan apa-apa yang baik jika anda sekadar menggunakan kederat. Percayalah. Tidak percaya? Anda masih yakin anda pemuzik hebat? Nampaknya tiada siapa lagi yang boleh menyelamatkan anda. Sayonara!
-------------
Computer-generated imagery (CGI) adalah satu alat yang sudah tidak asing lagi di dalam pembikinan filem terutamanya apabila filem itu bercorak aksi, fantasi dan horror. Filem-filem seperti ini, jika tiada CGI, akan dianggap sebagai sebuah filem murahan. Filem yang ketinggalan zaman. Jika ada pun filem yang 100% bebas CGI, kemungkinan filem yang bercorak drama, cinta dan dokumentari. Dua kategori ini boleh dibahagi kepada filem pantas (perlu CGI) dan filem slow (tidak perlu CGI).
Filem aksi yang menggunakan kederat semata-mata mungkin hanya apabila filem itu Made in Malaysia. Aksi stunt dilakukan oleh manusia. Tumbukan padu jika diperlahankan cuma nampak seperti tumbuk angin. Jika filem horror, watak hantu dan setan cukup sekadar menggunakan khidmat tukang bedak tanpa sijil. Bedak sekata satu muka kemudian dicalit celak di keliling mata. Si setan cuma perlu menjengilkan mata - cukup untuk membuatkan seantero negara menghebahkan kehebatan filem tersebut lantas meraih RM8 juta kutipan tiket. Tetapi setakat itu saja. Hendak dibawa keluar, sendiri rasa malu.
Analogi ini sebenarnya sangat berkadar dengan rilisan muzik Metal tempatan. Teknologi (analogous kepada CGI) hampir-hampir tidak digunakan. Lurus bendul. Cukup dengan hempas pulas praktis seminggu sekali selama beberapa bulan dan kemudiannya mengharapkan skil yang terbentuk cukup untuk bekalan di studio rakaman. Yang mereka lupa ialah rakan seperjuangan di luar sana, mempunyai studio praktis sendiri. Berlatih 4-5 jam sehari. Lebih dari itu, mempunyai kelengkapan dan teknologi terkini dan dibawa bekal semasa rakaman.
Jika kita mendengar rilisan Metal popular sekarang, dan percaya bahawa semua yang dirakam hanya menggunakan kederat pemuzik semata-mata, anda sebenarnya termasuk dalam golongan lurus bendul. Itu mungkin betul 30 tahun dahulu tatkala teknologi rakaman masih bayi. Untuk menyiapkan satu lagu boleh mengambil masa seminggu sekadar satu track gitar kerana produser beria-ia mahukan ketepatan note dan tone. Silap atau tak puas hati - ulang. Sebab itu Bruce Dickinson semasa rakaman lagu The Number of The Beast menjerit sekuat-kuatnya tak puashati kerana letih dibuli produser (ironinya, jeritan tak puashati beliau dirakam dan dijadikan jeritan intro lagu tersebut).
Tidakkah anda perasan bahawa bunyi drum sekarang lebih kurang saja bunyinya? Tidakkah anda perasan bahawa walau selaju mana drum tersebut dimainkan walau 300bpm sekalipun, ianya tetap mati pada titik yang sepatutnya? Tidakkah anda perasan bahawa petikan gitar walaupun 34700 kali dipetik, tone dan titiknya sama? Jika memang betul si pemuzik itu pemuzik terkenal lagi tersohor dan dikenali ramai, mungkin juga layak kita percaya - tetapi ini budak baru lepas sekolah!
Akhirnya, rilis juga album tersebut. Produksinya tip top. No flaws. On the dot. Dan anda membelinya, mendengarnya dan selalu juga timbul keinginan untuk menyamainya. Lalu, anda menyiapkan beberapa lagu dan praktis bersama band anda. Book studio dengan jurutera yang baru belajar nak menggunakan software rakaman. Punah harapan kerana hasil bagai langit dengan bumi jika dibandingkan dengan idola tadi. Ataupun, kerana sudah tiada daya, menyalahgunakan prinsip - we hate technology!
Guna saja teknologi yang ada. Mereka yang anda agung-agungkan tidak pun malu menggunakan teknologi. Kerana mereka faham, ini zaman teknologi. Drum bunyi macam tong sampah - no problem, gunakan software untuk mendapatkan sound drum Gene Hoglan. Drummer berterabur - no problem, gunakan skil cut & paste. Amp dalam studio cuma ada Fender 20W - no problem, gunakan software yang menawarkan 400 jenis amp untuk dipilih. Semua masalah rakaman sebenarnya boleh diselesaikan dengan teknologi.
Yang anda perlu cari sekarang ialah seseorang yang celik teknologi. Studio sebagus mana pun, jika diukur dengan standard anda yang sekadar pemuzik amatur, tidak akan dapat menghasilkan apa-apa yang baik jika anda sekadar menggunakan kederat. Percayalah. Tidak percaya? Anda masih yakin anda pemuzik hebat? Nampaknya tiada siapa lagi yang boleh menyelamatkan anda. Sayonara!
Wednesday, January 18, 2012
WHITESNAKE Live in Kuala Lumpur 2011
Seperti yang tersiar di dalam KARISMA Disember 2011.
Jika diambil kira populariti Whitesnake yang sebenar di dalam negara kita, sudah tentulah disimpulkan yang peminatnya rata-rata datang dari golongan yang berumur 40 tahun ke atas. Untuk generasi yang lebih muda, nama Whitesnake saja belum cukup kuat untuk mereka datang ke Stadium Putra, Bukit Jalil. Jika diletak nama David Coverdale, mungkin mereka akan sedikit tergamam. Kaitkan pula dengan Deep Purple, mungkin tambah tergamam. Apa kena mengena David Coverdale dengan Deep Purple?
Perasaan ini dizahirkan pada malam itu dengan kehadiran yang 70% adalah golongan yang sedikit berumur. Selebihnya, yang lebih muda, memang mempunyai selera muzik yang outdated pada pandangan zaman ini. Tetapi sekurang-kurangnya, Whitesnake terutamanya David Coverdale dapat mengetahui bahawa usia beliau dalam industri cekik tengkuk ini, masih berbaki beberapa tahun lagi. Sekurang-kurangnya selagi beliau masih ada kederat untuk menyanyikan lagu Burn (Deep Purple) pada setiap malam sepanjang tour Whitesnake ini.
Ella yang menjadi artis pembuka malam itu, kurang bertenaga. Mungkin beliau terkesan dengan kehadiran yang tidak seberapa. Atau mungkin beliau memang tidak bersedia. Sekali-sekala pandangan beliau dilemparkan ke lantai - saya suspek beliau membaca lirik yang dilekat di atas lantai. Malang. Kerana beliau diapit oleh tiga orang gitaris yang masing-masing boleh menyolo tahap terbeliak mata. Joe Wings antaranya. Untung penonton pada malam itu sporting. Atau tidak terlampau kritikal.
Apabila Whitesnake naik ke atas pentas, tiba-tiba kawasan atas lantai yang tiket harganya paling mahal, hampir dipenuhi orang. Segala tanggapan bahawa Whitesnake tiada peminat di Malaysia, boleh dibuang jauh-jauh. David Coverdale dengan panji-panji Whitesnake masih ada auranya. Sekarang, aura itu bertukar menjadi suatu tenaga yang diapit rapat oleh pemuzik yang berwibawa terutamanya di bahagian gitar. Memang tradisi Whitesnake begitu. Steve Vai pun pernah bermain dengan Whitesnake. Malam itu, Doug Aldrich (ex-DIO) dan Reb Beach (ex-WINGER) menjadi panglimanya. Jika ada yang mendapat tiket percuma malam itu, dan tidak faham dengan nyanyian David Coverdale, sekurang-kurangnya mereka akan terhibur dengan solo berapi kedua-dua gitaris tersebut.
Tour ini Whitesnake membawa misi mempromosi album terbaru, Forevermore. Ini bukanlah harapan peminat beliau di Malaysia malam itu. Mereka mahukan lagu klasik Whitesnake. Dan kalau boleh, diselitkan dengan beberapa buah lagu Deep Purple. Hasrat terpendam peminatnya dipenuhi. Hanya 15% dari lagu-lagu yang dibawa adalah lagu yang kurang difahami. Yang lainnya adalah lagu klasik yang popular beredar di stesen radio dan MTV.
Love Ain't Your Stranger dan Is This Love mengembalikan memori tatkala si pengarah syarikat pada malam itu kepada zaman beliau berada di zaman sekolah dengan key diikat di kepala lutut. Ini adalah lagu 'rebel' zaman itu. Bukan Black Metal. Apa-apa video klip dengan lirik bertema cinta sampah disulami dengan jelingan model wanita berambut mengerbang pada ketika itu, adalah rebel dan berisiko untuk diherdik oleh ibubapa ketika itu.
Walaupun tidak dikenali, lagu baru Forevemore memiliki kekuatan tersendiri. Gitar akustik dinaikkan di atas pentas dengan Doug memetiknya dan dihiasi dengan vokal David Coverdale. Habis 2 minit dengan akustik, lagu tersebut menjadi sedikit heavy dengan bunyian gitar berdistortion. Jika diambil kira lagu ini saja, mungkin ada sebab peminatnya mencari album ini di pasaran. Yang tidak pasti ialah samada ia dirilis secara rasmi di Malaysia. Alternatif dari itu, ialah membelinya dari Amazon.com ataupun eBay.
Kental dengan semangat 80an, segmen solo gitar dan solo drum diselitkan pada malam itu. Untuk segmen solo gitar, Doug dan Reb beradu tenaga. Doug dengan Les Paul dan Reb bersama Suhr. Dengan gitar itu saja kita dapat mengetahui pemenangnya. Ini mungkin disengajakan. Lebih-lebih lagi, Doug banyak mengambil tempat di tengah pentas berbanding dengan Reb. Pada segmen solo drum pula, karenah Brian Tichy dengan drum sticknya cukup menghiburkan walaupun segmen beliau mengambil masa yang sedikit berlebihan. Menggunakan stick drum biasa, stick drum glow in the dark bahkan pisau (yang merisaukan kerana beliau seperti mahu membalingnya kepada penonton sepertimana seorang drummer membali stick drum untuk disambut) dan juga tangan seperti drummer Whitesnake pada satu masa dahulu, Tommy Aldritch.
Penghujungnya, Whitesnake menambahkan nikmat malam itu dengan siri lagu-lagu hits dan klasik seperti Fool For Your Lovin, lagu mega popular Here I Go Again dan kompleksiti lagu Still Of The Night yang semestinya disambut baik oleh penonton malam itu. Kemudian penonton dikejutkan pula dengan lagu Soldier of Fortune versi vokal solo tanpa muzik - agak tidak puashati kerana lagu ini lebih nikmat dengan gitar. Lagu terakhir, Burn, disambut dengan gemuruh dan penonton mengerahkan sisa-sisa tenaga yang ada untuk dihabiskan dengan lagu ini. Diselit juga ditengahnya korus Stormbringer namun ini menambah dahaga penonton. Namun harap difahami bahawa malam itu adalah malam Whitesnake, bukannya Deep Purple.
David Coverdale masih bertenaga walaupun umurnya 60 tahun. Suaranya besar dan bertenaga. Apabila beliau membuka mulut meniti lirik lagu, terjahan soniknya meliputi keseluruhan stadium. Beliau adalah antara vokalis yang bersuara emas. Tambah lagi, lenggok vokal beliau adalah seperti seorang mat saleh berjiwa kulit hitam. Elemen soulnya melekat dan jiwa bluesnya pula memikat. Rata-rata penonton berpuashati malam itu. Di luar stadium mereka bergasak pula membeli t shirt bootleg yang dijual dengan harga RM20. Penjual one night stand ini mengambil manfaat besar dari kedatangan Whitesnake dilihat dari kerumunan penonton yang datang itu pada gerai-gerai mereka.
Lagi gambar DI SINI.
Jika diambil kira populariti Whitesnake yang sebenar di dalam negara kita, sudah tentulah disimpulkan yang peminatnya rata-rata datang dari golongan yang berumur 40 tahun ke atas. Untuk generasi yang lebih muda, nama Whitesnake saja belum cukup kuat untuk mereka datang ke Stadium Putra, Bukit Jalil. Jika diletak nama David Coverdale, mungkin mereka akan sedikit tergamam. Kaitkan pula dengan Deep Purple, mungkin tambah tergamam. Apa kena mengena David Coverdale dengan Deep Purple?
Perasaan ini dizahirkan pada malam itu dengan kehadiran yang 70% adalah golongan yang sedikit berumur. Selebihnya, yang lebih muda, memang mempunyai selera muzik yang outdated pada pandangan zaman ini. Tetapi sekurang-kurangnya, Whitesnake terutamanya David Coverdale dapat mengetahui bahawa usia beliau dalam industri cekik tengkuk ini, masih berbaki beberapa tahun lagi. Sekurang-kurangnya selagi beliau masih ada kederat untuk menyanyikan lagu Burn (Deep Purple) pada setiap malam sepanjang tour Whitesnake ini.
Ella yang menjadi artis pembuka malam itu, kurang bertenaga. Mungkin beliau terkesan dengan kehadiran yang tidak seberapa. Atau mungkin beliau memang tidak bersedia. Sekali-sekala pandangan beliau dilemparkan ke lantai - saya suspek beliau membaca lirik yang dilekat di atas lantai. Malang. Kerana beliau diapit oleh tiga orang gitaris yang masing-masing boleh menyolo tahap terbeliak mata. Joe Wings antaranya. Untung penonton pada malam itu sporting. Atau tidak terlampau kritikal.
Apabila Whitesnake naik ke atas pentas, tiba-tiba kawasan atas lantai yang tiket harganya paling mahal, hampir dipenuhi orang. Segala tanggapan bahawa Whitesnake tiada peminat di Malaysia, boleh dibuang jauh-jauh. David Coverdale dengan panji-panji Whitesnake masih ada auranya. Sekarang, aura itu bertukar menjadi suatu tenaga yang diapit rapat oleh pemuzik yang berwibawa terutamanya di bahagian gitar. Memang tradisi Whitesnake begitu. Steve Vai pun pernah bermain dengan Whitesnake. Malam itu, Doug Aldrich (ex-DIO) dan Reb Beach (ex-WINGER) menjadi panglimanya. Jika ada yang mendapat tiket percuma malam itu, dan tidak faham dengan nyanyian David Coverdale, sekurang-kurangnya mereka akan terhibur dengan solo berapi kedua-dua gitaris tersebut.
Tour ini Whitesnake membawa misi mempromosi album terbaru, Forevermore. Ini bukanlah harapan peminat beliau di Malaysia malam itu. Mereka mahukan lagu klasik Whitesnake. Dan kalau boleh, diselitkan dengan beberapa buah lagu Deep Purple. Hasrat terpendam peminatnya dipenuhi. Hanya 15% dari lagu-lagu yang dibawa adalah lagu yang kurang difahami. Yang lainnya adalah lagu klasik yang popular beredar di stesen radio dan MTV.
Love Ain't Your Stranger dan Is This Love mengembalikan memori tatkala si pengarah syarikat pada malam itu kepada zaman beliau berada di zaman sekolah dengan key diikat di kepala lutut. Ini adalah lagu 'rebel' zaman itu. Bukan Black Metal. Apa-apa video klip dengan lirik bertema cinta sampah disulami dengan jelingan model wanita berambut mengerbang pada ketika itu, adalah rebel dan berisiko untuk diherdik oleh ibubapa ketika itu.
Walaupun tidak dikenali, lagu baru Forevemore memiliki kekuatan tersendiri. Gitar akustik dinaikkan di atas pentas dengan Doug memetiknya dan dihiasi dengan vokal David Coverdale. Habis 2 minit dengan akustik, lagu tersebut menjadi sedikit heavy dengan bunyian gitar berdistortion. Jika diambil kira lagu ini saja, mungkin ada sebab peminatnya mencari album ini di pasaran. Yang tidak pasti ialah samada ia dirilis secara rasmi di Malaysia. Alternatif dari itu, ialah membelinya dari Amazon.com ataupun eBay.
Kental dengan semangat 80an, segmen solo gitar dan solo drum diselitkan pada malam itu. Untuk segmen solo gitar, Doug dan Reb beradu tenaga. Doug dengan Les Paul dan Reb bersama Suhr. Dengan gitar itu saja kita dapat mengetahui pemenangnya. Ini mungkin disengajakan. Lebih-lebih lagi, Doug banyak mengambil tempat di tengah pentas berbanding dengan Reb. Pada segmen solo drum pula, karenah Brian Tichy dengan drum sticknya cukup menghiburkan walaupun segmen beliau mengambil masa yang sedikit berlebihan. Menggunakan stick drum biasa, stick drum glow in the dark bahkan pisau (yang merisaukan kerana beliau seperti mahu membalingnya kepada penonton sepertimana seorang drummer membali stick drum untuk disambut) dan juga tangan seperti drummer Whitesnake pada satu masa dahulu, Tommy Aldritch.
Penghujungnya, Whitesnake menambahkan nikmat malam itu dengan siri lagu-lagu hits dan klasik seperti Fool For Your Lovin, lagu mega popular Here I Go Again dan kompleksiti lagu Still Of The Night yang semestinya disambut baik oleh penonton malam itu. Kemudian penonton dikejutkan pula dengan lagu Soldier of Fortune versi vokal solo tanpa muzik - agak tidak puashati kerana lagu ini lebih nikmat dengan gitar. Lagu terakhir, Burn, disambut dengan gemuruh dan penonton mengerahkan sisa-sisa tenaga yang ada untuk dihabiskan dengan lagu ini. Diselit juga ditengahnya korus Stormbringer namun ini menambah dahaga penonton. Namun harap difahami bahawa malam itu adalah malam Whitesnake, bukannya Deep Purple.
David Coverdale masih bertenaga walaupun umurnya 60 tahun. Suaranya besar dan bertenaga. Apabila beliau membuka mulut meniti lirik lagu, terjahan soniknya meliputi keseluruhan stadium. Beliau adalah antara vokalis yang bersuara emas. Tambah lagi, lenggok vokal beliau adalah seperti seorang mat saleh berjiwa kulit hitam. Elemen soulnya melekat dan jiwa bluesnya pula memikat. Rata-rata penonton berpuashati malam itu. Di luar stadium mereka bergasak pula membeli t shirt bootleg yang dijual dengan harga RM20. Penjual one night stand ini mengambil manfaat besar dari kedatangan Whitesnake dilihat dari kerumunan penonton yang datang itu pada gerai-gerai mereka.
Sunday, January 15, 2012
PUNK ROCK - Di Sebalik Fesyen & Muzik Bising
Recommended. I finished reading it in 2 days. Bukan kerana nipis tetapi menarik.
Full review on KARISMA Feb 2012.
Friday, January 13, 2012
Kesinambungan ziarah Lehigh University
Dua hari lepas delegasi dari Lehigh University, USA telah datang melawat kami di UTP. Hubungan dua hala ini telah berjalan sejak 2-3 tahun lepas. Kadang-kadang delegasi UTP ziarah ke Lehigh, kadang-kadang Lehigh ke UTP secara bergilir. Ini adalah berdasar kepada perjanjian MoU yang dibuat antara kedua-dua universiti.
Walaupun begitu, masalah utama ialah menggerakkan kolaborasi yang benar-benar hidup. Hubungan ziarah antara delegasi ini sekadar melihat peluang yang ada. Penggeraknya belum tentu ada.
Tahun lepas saya ke Lehigh University selama 3 bulan (Jun-Sept 2011). Saya menerima tugasan ini dalam keadaan serba salah. Meninggalkan keluarga selama 3 bulan bukan perkara enteng. Boleh baca pengalaman saya ketika itu di sini.
Ada kebaikan atas tugasan tersebut yang mana tidak ramai yang sanggup buat. Paling penting, sudah nampak kolaborasi yang kukuh antara saya dan Prof Pessiki yang menjadi hos kepada saya. Di dalam mesyuarat dengan delegasi Lehigh University tersebut, pengalaman saya dijadikan contoh. Saya memberikan pandangan di dalam mesyuarat itu bahawa hubungan muka bertemu muka antara dua potensi kolaborator sangat perlu untuk mewujudkan persefahaman dan trust.
Natijah dari pengalaman saya itu, saya dan Prof Pessiki sekarang bersungguh-sungguh mahu menjadikan program pertukaran pelajar UTP-Lehigh terjadi pada bulan Jun ini. Kami berasa instrumental untuk melihat kejayaan projek ini. Prof Pessiki juga mahu membalas ziarah 3 bulan saya itu pada akhir tahun ini selama sebulan.
Selain dari itu, kami juga dalam plan untuk melanjutkan teknologi pembinaan yang dibuat di Lehigh University untuk dibawa ke Malaysia. Manfaatnya bakal dirasai bukan saja oleh Malaysia tetapi negara-negara berjiran. Alhamdulillah, seorang pakar di Malaysia (juga seorang professor) dalam bidang tersebut telah menghubungi saya melalui telefon dan menyatakan kesediaan untuk meneruskan projek itu. Bahkan dia agak excited kerana dapat membayangkan potensi projek tersebut untuk jangka masa panjang.
Ahli mesyuarat UTP-Lehigh mengakui akan kejayaan inisiatif yang telah saya buat dengan Prof Pessiki dan dari gaya perbincangan tersebut, ia akan dijadikan model untuk dicontohi. Cuma, 3 bulan itu adalah durasi yang panjang. Bukan calang-calang orang yang sanggup melakukannya.
Untuk ini saya syukur kepada Allah s.w.t. dan juga terima kasih kepada keluarga tercinta yang sama-sama merasai jerit perih ditinggalkan selama 3 bulan. Moga manfaat projek ini juga dapat dinikmati oleh keluarga.
Walaupun begitu, masalah utama ialah menggerakkan kolaborasi yang benar-benar hidup. Hubungan ziarah antara delegasi ini sekadar melihat peluang yang ada. Penggeraknya belum tentu ada.
Tahun lepas saya ke Lehigh University selama 3 bulan (Jun-Sept 2011). Saya menerima tugasan ini dalam keadaan serba salah. Meninggalkan keluarga selama 3 bulan bukan perkara enteng. Boleh baca pengalaman saya ketika itu di sini.
Ada kebaikan atas tugasan tersebut yang mana tidak ramai yang sanggup buat. Paling penting, sudah nampak kolaborasi yang kukuh antara saya dan Prof Pessiki yang menjadi hos kepada saya. Di dalam mesyuarat dengan delegasi Lehigh University tersebut, pengalaman saya dijadikan contoh. Saya memberikan pandangan di dalam mesyuarat itu bahawa hubungan muka bertemu muka antara dua potensi kolaborator sangat perlu untuk mewujudkan persefahaman dan trust.
Natijah dari pengalaman saya itu, saya dan Prof Pessiki sekarang bersungguh-sungguh mahu menjadikan program pertukaran pelajar UTP-Lehigh terjadi pada bulan Jun ini. Kami berasa instrumental untuk melihat kejayaan projek ini. Prof Pessiki juga mahu membalas ziarah 3 bulan saya itu pada akhir tahun ini selama sebulan.
Selain dari itu, kami juga dalam plan untuk melanjutkan teknologi pembinaan yang dibuat di Lehigh University untuk dibawa ke Malaysia. Manfaatnya bakal dirasai bukan saja oleh Malaysia tetapi negara-negara berjiran. Alhamdulillah, seorang pakar di Malaysia (juga seorang professor) dalam bidang tersebut telah menghubungi saya melalui telefon dan menyatakan kesediaan untuk meneruskan projek itu. Bahkan dia agak excited kerana dapat membayangkan potensi projek tersebut untuk jangka masa panjang.
Ahli mesyuarat UTP-Lehigh mengakui akan kejayaan inisiatif yang telah saya buat dengan Prof Pessiki dan dari gaya perbincangan tersebut, ia akan dijadikan model untuk dicontohi. Cuma, 3 bulan itu adalah durasi yang panjang. Bukan calang-calang orang yang sanggup melakukannya.
Untuk ini saya syukur kepada Allah s.w.t. dan juga terima kasih kepada keluarga tercinta yang sama-sama merasai jerit perih ditinggalkan selama 3 bulan. Moga manfaat projek ini juga dapat dinikmati oleh keluarga.
Tuesday, January 10, 2012
Rilisan terbaru dari khemah Ipoh's Metal Militants Supremacist
NEKRAD (http://www.nekrademus.com/main) and VOCIFERATION ETERNITY (http://www.facebook.com/pages/Vociferation-Eternity/44373215786)
Nekrad/Vociferation Eternity split CD coming soon.
NEFTARAKA (http://www.facebook.com/pages/Neftaraka/105275582843301)
2nd album.
Dua-dua ni Made in Ipoh!
Saturday, January 07, 2012
Butcher shop
Nak diterjemah kepada Bahasa Melayu apa eh? Kedai sembelih atau kedai daging?
Butcher shop adalah highlights semasa saya berada di Australia dan USA. Kalau tak kerana malu, boleh saja lepak dalam kedai tu. Memerhati daging-daging yang dipotong elok dan display yang baik. Kepala otak memikir apa yang boleh dimasak dengan potongan-potongan daging yang melelehkan air liur itu.
Selalunya butcher shop ni bersih dan air-conditioned. Hanyir kurang. Takde darah atas lantai. Takde lalat.
Very professional. I like.
Tukang potong daging sangat berkemahiran. Bagi seekor lembu, dia akan potong elok-elok dan cantik-cantik. Tak hancur. Tak salah potong. Takde daging tergantung-gantung tak putus. All nice and clean.
Bukan raw meat je. Ada burger meat (home-made oi!), many many types of sausages, franks, kebabs etc.
Selain dari itu highlight yang lain adalah, yang menjual daging tu memang friendly habis. Sentiasa senyum. Professional jangan cakap le. Very fast. Selalunya butcher shop ni family business.
Ada ke butcher shop sebegini di negara kita? Kalau ada, minta alamat. Lama tak lepak.
Butcher shop adalah highlights semasa saya berada di Australia dan USA. Kalau tak kerana malu, boleh saja lepak dalam kedai tu. Memerhati daging-daging yang dipotong elok dan display yang baik. Kepala otak memikir apa yang boleh dimasak dengan potongan-potongan daging yang melelehkan air liur itu.
*ignore the pork items*
Selalunya butcher shop ni bersih dan air-conditioned. Hanyir kurang. Takde darah atas lantai. Takde lalat.
Very professional. I like.
Tukang potong daging sangat berkemahiran. Bagi seekor lembu, dia akan potong elok-elok dan cantik-cantik. Tak hancur. Tak salah potong. Takde daging tergantung-gantung tak putus. All nice and clean.
Bukan raw meat je. Ada burger meat (home-made oi!), many many types of sausages, franks, kebabs etc.
*kalau tak meleleh tengok tak tau le* Kesian la korang rakyat Malaysia, makan sausage itu je le *yang halal*
Ada ke butcher shop sebegini di negara kita? Kalau ada, minta alamat. Lama tak lepak.
Thursday, January 05, 2012
Demonstrasi mahasiswa
Semenjak dua menjak ini berlaku beberapa insiden di mana mahasiswa berdemonstrasi.
Dua perkataan penting seperti pada tajuk artikel ini, demonstrasi dan mahasiswa.
Demonstrasi adalah lumrah negara yang mengamalkan demokrasi. Lain halnya kalau di Arab Saudi yang mengamalkan sistem monarki. Di Arab Saudi, ikut laporan mereka yang pernah menunaikan haji/umrah, jangan sekali-kali berkumpul tak tentu pasal, walaupun sekadar sembang-sembang. Anda mungkin akan ditangkap.
Saya tidak pernah menghadiri demonstrasi di Malaysia tetapi di Australia saya pernah jadi penonton. Demonstrasi cikgu sekolah yang mahu kenaikan gaji. Seminggu sebelum demonstrasi dibuat, surat dihantar kepada ibubapa oleh persatuan guru-guru menyatakan bahawa pada tarikh sekian-sekian mereka akan berdemonstrasi. Sekolah akan ditutup.
Pada hari demonstrasi, mereka berarak di tengah-tengah bandar Adelaide. Ramai guru-guru dan penyokong mereka yang ambil bahagian. Mereka melaungkan slogan-slogan dan membawa sepanduk dan berarak mengikut jalan yang telah ditetapkan. Jalan tersebut telah ditutup dan polis mengawal trafik.
Contoh guru ini sangat berkait dengan mahasiswa. Untuk menjadi guru, sekurang-kurangnya mereka perlu ada segulung ijazah dari kolej ataupun universiti. Mereka berpelajaran tinggi. Oleh itu mereka diharapkan menerapkan budaya kolej dan universiti. Ya, di dalam kolej ataupun universiti, memang ada budaya tertentu yang diharapkan dapat diterapkan kepada pelajar-pelajar. Bukan sekadar untuk mendapatkan segulung ijazah.
Sudah tentu bukan maki hamun, panjat pagar dan baring terlentang di atas jalan untuk mendatangkan hujah.
Maki hamun, panjat pagar dan terlentang di atas jalan mungkin layak dibuat oleh golongan yang lain tetapi bukan untuk mahasiswa. Apatah lagi merosak harta benda awam tanpa hak.
Sememangnya mahasiswa adalah harapan negara. Mereka diharap berani. Berani tanpa membuang kecerdikan. Pada seorang mahasiswa, kecerdikan itu adalah maruah mereka.
Mahasiswa diharap kehadapan membawa isu-isu masyarakat, sosial, politik, negara dan agama. Mereka perlu kehadapan. Tapi tidak perlu terlentang di atas jalanraya.
Pemimpin negara sekarang (kerajaan atau pembangkang) yang mungkin menjadi idola sesetengah mereka, bukanlah jenis yang terlentang di atas jalan raya. Bukan juga yang memaki hamun apatah lagi merosakkan harta benda awam. Jika pernah, sekarang mereka tidak melakukannya lagi. Jika masih juga pe'el begitu, adakah pemimpin jenis ini yang kita mahu?
Maki hamun, terlentang di jalan raya dan merosakkan harta benda awam bukanlah satu budaya yang diterapkan di dalam institusi pengajian tinggi, apatah lagi institusi yang akan mengeluarkan mereka yang akan mendidik anak bangsa. Nasib baik, jumlah yang sebegini tidak sepuluh kali ganda bilangannya. Jika tidak, kita jadi risau.
Dua perkataan penting seperti pada tajuk artikel ini, demonstrasi dan mahasiswa.
Demonstrasi adalah lumrah negara yang mengamalkan demokrasi. Lain halnya kalau di Arab Saudi yang mengamalkan sistem monarki. Di Arab Saudi, ikut laporan mereka yang pernah menunaikan haji/umrah, jangan sekali-kali berkumpul tak tentu pasal, walaupun sekadar sembang-sembang. Anda mungkin akan ditangkap.
Saya tidak pernah menghadiri demonstrasi di Malaysia tetapi di Australia saya pernah jadi penonton. Demonstrasi cikgu sekolah yang mahu kenaikan gaji. Seminggu sebelum demonstrasi dibuat, surat dihantar kepada ibubapa oleh persatuan guru-guru menyatakan bahawa pada tarikh sekian-sekian mereka akan berdemonstrasi. Sekolah akan ditutup.
Pada hari demonstrasi, mereka berarak di tengah-tengah bandar Adelaide. Ramai guru-guru dan penyokong mereka yang ambil bahagian. Mereka melaungkan slogan-slogan dan membawa sepanduk dan berarak mengikut jalan yang telah ditetapkan. Jalan tersebut telah ditutup dan polis mengawal trafik.
Contoh guru ini sangat berkait dengan mahasiswa. Untuk menjadi guru, sekurang-kurangnya mereka perlu ada segulung ijazah dari kolej ataupun universiti. Mereka berpelajaran tinggi. Oleh itu mereka diharapkan menerapkan budaya kolej dan universiti. Ya, di dalam kolej ataupun universiti, memang ada budaya tertentu yang diharapkan dapat diterapkan kepada pelajar-pelajar. Bukan sekadar untuk mendapatkan segulung ijazah.
Sudah tentu bukan maki hamun, panjat pagar dan baring terlentang di atas jalan untuk mendatangkan hujah.
Maki hamun, panjat pagar dan terlentang di atas jalan mungkin layak dibuat oleh golongan yang lain tetapi bukan untuk mahasiswa. Apatah lagi merosak harta benda awam tanpa hak.
Sememangnya mahasiswa adalah harapan negara. Mereka diharap berani. Berani tanpa membuang kecerdikan. Pada seorang mahasiswa, kecerdikan itu adalah maruah mereka.
Mahasiswa diharap kehadapan membawa isu-isu masyarakat, sosial, politik, negara dan agama. Mereka perlu kehadapan. Tapi tidak perlu terlentang di atas jalanraya.
Pemimpin negara sekarang (kerajaan atau pembangkang) yang mungkin menjadi idola sesetengah mereka, bukanlah jenis yang terlentang di atas jalan raya. Bukan juga yang memaki hamun apatah lagi merosakkan harta benda awam. Jika pernah, sekarang mereka tidak melakukannya lagi. Jika masih juga pe'el begitu, adakah pemimpin jenis ini yang kita mahu?
Maki hamun, terlentang di jalan raya dan merosakkan harta benda awam bukanlah satu budaya yang diterapkan di dalam institusi pengajian tinggi, apatah lagi institusi yang akan mengeluarkan mereka yang akan mendidik anak bangsa. Nasib baik, jumlah yang sebegini tidak sepuluh kali ganda bilangannya. Jika tidak, kita jadi risau.
Monday, January 02, 2012
Diskografi CARCASS
Saya diperkenalkan kepada band Carcass oleh seorang brader yang bekerja di kedai jual pakaian di tingkat atas kompleks Yik Foong. Ketika itu saya baru berjinak-jinak dengan muzik Metal. Brader ini bukan orang Ipoh rasanya. Gayanya bukan seperti itu. Lebih urban. Berpakaian serba hitam, selalu menyarungkan jaket hitam. Berambut panjang. Sekali pandang ada iras dengan muka Cronos (Venom). Setelah beberapa lama kenal, beliau menggesa saya mendengar Carcass dari sebuah kaset rakam sendiri. Saya kira, boleh saja.
Album Reek of Putrefaction menjadi tempat kenal saya kepada Carcass. Bunyinya mengerikan bukan kerana memang muzik Carcass itu ngeri tetapi kualiti kaset yang diberi pinjam itu tidak berapa bersih. Menyebabkan saya tidak berapa berkenan. Carcass saya lupakan sementara waktu. Saya tahu, mereka memainkan muzik grindcore. Dan saya tahu mereka menulis lirik-lirik yang meloyakan tekak - jijik. Saya mendengar Symphonies of Sickness - produksinya lebih sikit tetapi pendapat saya masih tetap.
Proses mengenal semula terjadi tatkala album Necroticism dijual di pasaran. Ditambah pula band Ipoh, Profane Creation mula memainkan lagu Corporal Jigsore Quandary yang saya pasti semua akan setuju adalah lagu tema Carcass. Ini dimensi baru - saya katakan. Sejak dari itu Carcass menjadi pilihan.Bukan saja disebabkan ke-grindocore-an mereka tetapi betapa mereka menjadi pelopor kepada muzik Melodic Death Metal untuk album-album seterusnya.
Nyawa Carcass memang tidak lama. Selepas saja rilis album Swansong, mereka berkubur. Namun peluang keemasan memang saya tidak dapat lepaskan ketika reunion tour mereka di Adelaide, Australia saya berada di situ. Menonton Carcass di depan mata seolah-olah melengkapkan perkakas Metal di dalam hati yang dulunya tak cukup. Jeff Walker masih tetap dengan auranya yang sukar diceritakan (walaupun fizikalnya, beliau rendah). Dan paling seronok, dapat melihat Bill Steer dengan gaya 70an beliau.
Ada ura-ura mereka mahu merakamkan album baru. Saya pasti bukan saya saja yang menunggu ia menjadi realiti.
Reek of Putrefaction (Earache, 1988)
Kemungkinan ini adalah album kedua grindcore yang dirilis selepas album Scum (Napalm Death). Walaupun jatuh no 2 tetapi signifikan album ini besar. Scum ditulis dalam perspektif sosio dan politik sedangkan Reek Of Putrefaction mengambil aliran yang menjijikkan - seterusnya menjadikan album ini pelopor kepada sub-genre goregrind. Jeff Walker menggunakan buku teks medical kakaknya untuk dijadikan lirik yang berkait rapat dengan ilmu patologi dan forensik. Maka tidak hairan jika tajuk lagu-lagu di dalam album ini membelit lidah seperti Regurgitation of Giblets, Microwaved Uterogestation dan Manifestation of Verrucose Urethra. Album ini juga lebih kompleks dari segi susunan lagunya. Namun ia kalah pada bahagian produksinya yang murahan menenggelamkan apa yang patut dijelmakan pada speaker radio. Jalan ekstrim yang dibawa oleh Carcass juga diterjemahkan dengan kulit album yang merupakan collage autopsi manusia yang menjijikkan - menyebabkan kulit album ini diharamkan untuk ditayang.
Symphonies of Sickness (Earache, 1989)
Setahun selepas album Reek, Symphonies of Sickness dirilis dengan beberapa upgrading yang cantik. Antaranya, produksi album ini 100 kali lebih baik dari sebelumnya. Bunyi gitar Bill Steer berat tetapi well-balanced dengan keseluruhan mix. Permainan drum Ken Owen juga lebih disiplin dan teratur. Begitu juga dengan vokal Jeff Walker (dan Bill Steer) yang lebih konsisten. Lagu-lagunya lebih panjang berbanding dengan durasi lagu 1-2 minit pada album Reek. Lagu Reek Of Putrefaction dan Exhume To Consume menjadi lagu anthem grindcore sepanjang zaman. Tajuk lagu juga tidak kalah, lebih membelitkan lidah - Excoriating Abdominal Emanation, Empathological Necroticism dan Cadaveric Incubator of Endoparasites. Namun elemen gore masih diteruskan pada kulit album dan juga lirik. Ini memartabatkan lagi Carcass di persada muzik Metal dan sudah tentu ini menumbuhkan bukan sedikit malah lambakan band yang menjadikan goregrind sebagai ideologi muzik mereka.
Necroticism – Descanting the Insalubrious (Earache, 1991)
Untuk album ketiga, rombakan yang signifikan dilakukan pada hala tuju muziknya. Atas sebab itu, khidmat seorang gitaris yang berkebolehan diperlukan - Michael Amott (Arch Enemy) yang sebelum itu terikat dengan band Sweden, Carnage. Dan hasilnya, memang menakjubkan. Elemen super-laju di dalam dua album sebelumnya ditimbal balik dengan kompleksiti susunan gitar yang lebih halus sulamannya. Grinding drum yang menjadi elemen penting sebelum ini, kini menjadi sekunder. Album ini menjadi 100 kali lebih heavy dari apa-apa yang pernah dihasilkan sebelum ini. Yang dikekalkan cuma elemen goregrind dan tajuk yang membelit lidah masih diteruskan - Corporal Jigsore Quandary, Lavaging Expectorate of Lysergide Composition dan Carneous Cacoffiny - dengan twist yang baru iaitu berkonsep. Konsepnya adalah cara-cara bagaimana mayat manusia boleh dikitar semula; antaranya bagaimana ia boleh dijadikan pet food dan instrumen muzik. Menarik bukan? Pada masa yang sama gitar solo Amott/Steer menjadi pemanis yang kadang-kadang membuat kita terfikir ini adalah sebuah album parti solo gitar - menggambarkan betapa hebatnya solo-solo gitar yang dihasilkan di dalam album ini. Walaupun dua album sebelum ini mendifinisi muzik goregrind tetapi album ini mengajar bagaimana kejijikan ini dapat dijadikan cantik, menarik dan wangi.
Heartwork (Earache, 1993)
Benda pertama yang akan kita hadapi dengan album ini ialah, dimanakah elemen goregrind Carcass? Ia telah dibakul sampahkan. Tiada lagi potong-memotong anggota badan, tiada lagi nanah dan darah, tiada juga perkara yang menjijikkan berkenaan dengan autopsi dan patologi. Seterusnya, anda akan menghadapi masalah jika mencari blast beat yang menjadi darah daging band grindcore/goregrind. Barulah anda tersedar - Carcass sudah berubah. Patutnya anda perasan dari awal lagi ketika melihat kulit album ini (antara band bertuah mendapat kebenaran menggunakan hasil kerja H. R. Giger selepas Celtic Frost). Anda mungkin berasa anda ditipu dan teraniaya tetapi hanya jika anda taksub. Jika tidak taksub, anda akan jumpa beberapa perkara yang baru. Antaranya; tiada band lain yang bermain seperti ini pada masa itu. Carcass membuka skop baru dalam perbendaharaan muzik Metal - iaitu melodic Metal - mungkin sebab ini juga Michael Amott keluar dan menubuhkan Arch Enemy. Seterusnya, produksi album ini membuatkan anda ternganga. Bunyi gitarnya - sungguh tebal seolah-olah menyerupai tembok bunyi yang tersangat besar. Untuk ini, terima kasih anda patut pergi kepada penat lelah Bill Steer yang merakamkan track gitar beliau secara berulang-ulang; banyak layer. Kesimpulannya ialah Carcass adalah band yang tidak mahu duduk pada satu tempat. Logiknya, mengapa perlu ketika genre yang pernah mereka pelopori telah menjadi tepu. Langkah yang bijak.
Swansong (Earache, 1996)
Sepatutnya album ini membawa Carcass ke lembah yang lebih wangi kerana sebelum album ini rilis, mereka telah diberi duit permulaan untuk rakaman sebanyak $200,000 dari label multinational - Columbia Records. Penyudahnya, ini menjadi album terakhir mereka dan Carcass bungkus sebelum album ini diriliskan pun. Ironi kan? Mungkin benar kata pujangga Metal - Metal is meant to stay underground. Tekanan untuk menjadi popular sangat kuat dan bukan semua orang yang mampu menghadapinya. Sesetengah mengambil keputusan - cukup! Muzik sepatutnya menjadi hiburan dan bukan kerja. Itulah agaknya keputusan yang dibuat oleh Carcass. Membakulsampahkan Columbia Records dan kembali kepada Earache yang juga bukan keputusan yang bijak kerana Earache sendiri bermasalah. Album ini, dengan teknik rakaman gitar dengan lapisan yang banyak, diteruskan lagi. Muziknya menjadi lebih melodik, bersedia untuk transisi kepada pasaran komersil seperti yang telah dibuat oleh Metallica melalui album hitam mereka. Hatta, Jeff Walker sendiri dikatakan bersedia untuk mengambil kursus menyanyi untuk album ini. Namun begitu, ini adalah album yang masih essential kepada peminat muzik Metal. Mengimbas kembali kesemua 5 album Carcass yang dirilis, tiada satupun yang sama. Carcass adalah antara band yang menjadikan evolusi sebagai elemen untuk survive dan mereka berjaya (dan mati) pada masa yang sama. Dan kita sebagai peminat muzik Metal patut berterima kasih atas legasi yang telah ditinggalkan oleh Carcass. Nothing last forever.
Album Reek of Putrefaction menjadi tempat kenal saya kepada Carcass. Bunyinya mengerikan bukan kerana memang muzik Carcass itu ngeri tetapi kualiti kaset yang diberi pinjam itu tidak berapa bersih. Menyebabkan saya tidak berapa berkenan. Carcass saya lupakan sementara waktu. Saya tahu, mereka memainkan muzik grindcore. Dan saya tahu mereka menulis lirik-lirik yang meloyakan tekak - jijik. Saya mendengar Symphonies of Sickness - produksinya lebih sikit tetapi pendapat saya masih tetap.
Proses mengenal semula terjadi tatkala album Necroticism dijual di pasaran. Ditambah pula band Ipoh, Profane Creation mula memainkan lagu Corporal Jigsore Quandary yang saya pasti semua akan setuju adalah lagu tema Carcass. Ini dimensi baru - saya katakan. Sejak dari itu Carcass menjadi pilihan.Bukan saja disebabkan ke-grindocore-an mereka tetapi betapa mereka menjadi pelopor kepada muzik Melodic Death Metal untuk album-album seterusnya.
Nyawa Carcass memang tidak lama. Selepas saja rilis album Swansong, mereka berkubur. Namun peluang keemasan memang saya tidak dapat lepaskan ketika reunion tour mereka di Adelaide, Australia saya berada di situ. Menonton Carcass di depan mata seolah-olah melengkapkan perkakas Metal di dalam hati yang dulunya tak cukup. Jeff Walker masih tetap dengan auranya yang sukar diceritakan (walaupun fizikalnya, beliau rendah). Dan paling seronok, dapat melihat Bill Steer dengan gaya 70an beliau.
Ada ura-ura mereka mahu merakamkan album baru. Saya pasti bukan saya saja yang menunggu ia menjadi realiti.
Reek of Putrefaction (Earache, 1988)
Kemungkinan ini adalah album kedua grindcore yang dirilis selepas album Scum (Napalm Death). Walaupun jatuh no 2 tetapi signifikan album ini besar. Scum ditulis dalam perspektif sosio dan politik sedangkan Reek Of Putrefaction mengambil aliran yang menjijikkan - seterusnya menjadikan album ini pelopor kepada sub-genre goregrind. Jeff Walker menggunakan buku teks medical kakaknya untuk dijadikan lirik yang berkait rapat dengan ilmu patologi dan forensik. Maka tidak hairan jika tajuk lagu-lagu di dalam album ini membelit lidah seperti Regurgitation of Giblets, Microwaved Uterogestation dan Manifestation of Verrucose Urethra. Album ini juga lebih kompleks dari segi susunan lagunya. Namun ia kalah pada bahagian produksinya yang murahan menenggelamkan apa yang patut dijelmakan pada speaker radio. Jalan ekstrim yang dibawa oleh Carcass juga diterjemahkan dengan kulit album yang merupakan collage autopsi manusia yang menjijikkan - menyebabkan kulit album ini diharamkan untuk ditayang.
Symphonies of Sickness (Earache, 1989)
Setahun selepas album Reek, Symphonies of Sickness dirilis dengan beberapa upgrading yang cantik. Antaranya, produksi album ini 100 kali lebih baik dari sebelumnya. Bunyi gitar Bill Steer berat tetapi well-balanced dengan keseluruhan mix. Permainan drum Ken Owen juga lebih disiplin dan teratur. Begitu juga dengan vokal Jeff Walker (dan Bill Steer) yang lebih konsisten. Lagu-lagunya lebih panjang berbanding dengan durasi lagu 1-2 minit pada album Reek. Lagu Reek Of Putrefaction dan Exhume To Consume menjadi lagu anthem grindcore sepanjang zaman. Tajuk lagu juga tidak kalah, lebih membelitkan lidah - Excoriating Abdominal Emanation, Empathological Necroticism dan Cadaveric Incubator of Endoparasites. Namun elemen gore masih diteruskan pada kulit album dan juga lirik. Ini memartabatkan lagi Carcass di persada muzik Metal dan sudah tentu ini menumbuhkan bukan sedikit malah lambakan band yang menjadikan goregrind sebagai ideologi muzik mereka.
Necroticism – Descanting the Insalubrious (Earache, 1991)
Untuk album ketiga, rombakan yang signifikan dilakukan pada hala tuju muziknya. Atas sebab itu, khidmat seorang gitaris yang berkebolehan diperlukan - Michael Amott (Arch Enemy) yang sebelum itu terikat dengan band Sweden, Carnage. Dan hasilnya, memang menakjubkan. Elemen super-laju di dalam dua album sebelumnya ditimbal balik dengan kompleksiti susunan gitar yang lebih halus sulamannya. Grinding drum yang menjadi elemen penting sebelum ini, kini menjadi sekunder. Album ini menjadi 100 kali lebih heavy dari apa-apa yang pernah dihasilkan sebelum ini. Yang dikekalkan cuma elemen goregrind dan tajuk yang membelit lidah masih diteruskan - Corporal Jigsore Quandary, Lavaging Expectorate of Lysergide Composition dan Carneous Cacoffiny - dengan twist yang baru iaitu berkonsep. Konsepnya adalah cara-cara bagaimana mayat manusia boleh dikitar semula; antaranya bagaimana ia boleh dijadikan pet food dan instrumen muzik. Menarik bukan? Pada masa yang sama gitar solo Amott/Steer menjadi pemanis yang kadang-kadang membuat kita terfikir ini adalah sebuah album parti solo gitar - menggambarkan betapa hebatnya solo-solo gitar yang dihasilkan di dalam album ini. Walaupun dua album sebelum ini mendifinisi muzik goregrind tetapi album ini mengajar bagaimana kejijikan ini dapat dijadikan cantik, menarik dan wangi.
Heartwork (Earache, 1993)
Benda pertama yang akan kita hadapi dengan album ini ialah, dimanakah elemen goregrind Carcass? Ia telah dibakul sampahkan. Tiada lagi potong-memotong anggota badan, tiada lagi nanah dan darah, tiada juga perkara yang menjijikkan berkenaan dengan autopsi dan patologi. Seterusnya, anda akan menghadapi masalah jika mencari blast beat yang menjadi darah daging band grindcore/goregrind. Barulah anda tersedar - Carcass sudah berubah. Patutnya anda perasan dari awal lagi ketika melihat kulit album ini (antara band bertuah mendapat kebenaran menggunakan hasil kerja H. R. Giger selepas Celtic Frost). Anda mungkin berasa anda ditipu dan teraniaya tetapi hanya jika anda taksub. Jika tidak taksub, anda akan jumpa beberapa perkara yang baru. Antaranya; tiada band lain yang bermain seperti ini pada masa itu. Carcass membuka skop baru dalam perbendaharaan muzik Metal - iaitu melodic Metal - mungkin sebab ini juga Michael Amott keluar dan menubuhkan Arch Enemy. Seterusnya, produksi album ini membuatkan anda ternganga. Bunyi gitarnya - sungguh tebal seolah-olah menyerupai tembok bunyi yang tersangat besar. Untuk ini, terima kasih anda patut pergi kepada penat lelah Bill Steer yang merakamkan track gitar beliau secara berulang-ulang; banyak layer. Kesimpulannya ialah Carcass adalah band yang tidak mahu duduk pada satu tempat. Logiknya, mengapa perlu ketika genre yang pernah mereka pelopori telah menjadi tepu. Langkah yang bijak.
Swansong (Earache, 1996)
Sepatutnya album ini membawa Carcass ke lembah yang lebih wangi kerana sebelum album ini rilis, mereka telah diberi duit permulaan untuk rakaman sebanyak $200,000 dari label multinational - Columbia Records. Penyudahnya, ini menjadi album terakhir mereka dan Carcass bungkus sebelum album ini diriliskan pun. Ironi kan? Mungkin benar kata pujangga Metal - Metal is meant to stay underground. Tekanan untuk menjadi popular sangat kuat dan bukan semua orang yang mampu menghadapinya. Sesetengah mengambil keputusan - cukup! Muzik sepatutnya menjadi hiburan dan bukan kerja. Itulah agaknya keputusan yang dibuat oleh Carcass. Membakulsampahkan Columbia Records dan kembali kepada Earache yang juga bukan keputusan yang bijak kerana Earache sendiri bermasalah. Album ini, dengan teknik rakaman gitar dengan lapisan yang banyak, diteruskan lagi. Muziknya menjadi lebih melodik, bersedia untuk transisi kepada pasaran komersil seperti yang telah dibuat oleh Metallica melalui album hitam mereka. Hatta, Jeff Walker sendiri dikatakan bersedia untuk mengambil kursus menyanyi untuk album ini. Namun begitu, ini adalah album yang masih essential kepada peminat muzik Metal. Mengimbas kembali kesemua 5 album Carcass yang dirilis, tiada satupun yang sama. Carcass adalah antara band yang menjadikan evolusi sebagai elemen untuk survive dan mereka berjaya (dan mati) pada masa yang sama. Dan kita sebagai peminat muzik Metal patut berterima kasih atas legasi yang telah ditinggalkan oleh Carcass. Nothing last forever.