Saya diperkenalkan kepada band Carcass oleh seorang brader yang bekerja di kedai jual pakaian di tingkat atas kompleks Yik Foong. Ketika itu saya baru berjinak-jinak dengan muzik Metal. Brader ini bukan orang Ipoh rasanya. Gayanya bukan seperti itu. Lebih urban. Berpakaian serba hitam, selalu menyarungkan jaket hitam. Berambut panjang. Sekali pandang ada iras dengan muka Cronos (Venom). Setelah beberapa lama kenal, beliau menggesa saya mendengar Carcass dari sebuah kaset rakam sendiri. Saya kira, boleh saja.
Album Reek of Putrefaction menjadi tempat kenal saya kepada Carcass. Bunyinya mengerikan bukan kerana memang muzik Carcass itu ngeri tetapi kualiti kaset yang diberi pinjam itu tidak berapa bersih. Menyebabkan saya tidak berapa berkenan. Carcass saya lupakan sementara waktu. Saya tahu, mereka memainkan muzik grindcore. Dan saya tahu mereka menulis lirik-lirik yang meloyakan tekak - jijik. Saya mendengar Symphonies of Sickness - produksinya lebih sikit tetapi pendapat saya masih tetap.
Proses mengenal semula terjadi tatkala album Necroticism dijual di pasaran. Ditambah pula band Ipoh, Profane Creation mula memainkan lagu Corporal Jigsore Quandary yang saya pasti semua akan setuju adalah lagu tema Carcass. Ini dimensi baru - saya katakan. Sejak dari itu Carcass menjadi pilihan.Bukan saja disebabkan ke-grindocore-an mereka tetapi betapa mereka menjadi pelopor kepada muzik Melodic Death Metal untuk album-album seterusnya.
Nyawa Carcass memang tidak lama. Selepas saja rilis album Swansong, mereka berkubur. Namun peluang keemasan memang saya tidak dapat lepaskan ketika reunion tour mereka di Adelaide, Australia saya berada di situ. Menonton Carcass di depan mata seolah-olah melengkapkan perkakas Metal di dalam hati yang dulunya tak cukup. Jeff Walker masih tetap dengan auranya yang sukar diceritakan (walaupun fizikalnya, beliau rendah). Dan paling seronok, dapat melihat Bill Steer dengan gaya 70an beliau.
Ada ura-ura mereka mahu merakamkan album baru. Saya pasti bukan saya saja yang menunggu ia menjadi realiti.
Reek of Putrefaction (Earache, 1988)
Kemungkinan ini adalah album kedua grindcore yang dirilis selepas album Scum (Napalm Death). Walaupun jatuh no 2 tetapi signifikan album ini besar. Scum ditulis dalam perspektif sosio dan politik sedangkan Reek Of Putrefaction mengambil aliran yang menjijikkan - seterusnya menjadikan album ini pelopor kepada sub-genre goregrind. Jeff Walker menggunakan buku teks medical kakaknya untuk dijadikan lirik yang berkait rapat dengan ilmu patologi dan forensik. Maka tidak hairan jika tajuk lagu-lagu di dalam album ini membelit lidah seperti Regurgitation of Giblets, Microwaved Uterogestation dan Manifestation of Verrucose Urethra. Album ini juga lebih kompleks dari segi susunan lagunya. Namun ia kalah pada bahagian produksinya yang murahan menenggelamkan apa yang patut dijelmakan pada speaker radio. Jalan ekstrim yang dibawa oleh Carcass juga diterjemahkan dengan kulit album yang merupakan collage autopsi manusia yang menjijikkan - menyebabkan kulit album ini diharamkan untuk ditayang.
Symphonies of Sickness (Earache, 1989)
Setahun selepas album Reek, Symphonies of Sickness dirilis dengan beberapa upgrading yang cantik. Antaranya, produksi album ini 100 kali lebih baik dari sebelumnya. Bunyi gitar Bill Steer berat tetapi well-balanced dengan keseluruhan mix. Permainan drum Ken Owen juga lebih disiplin dan teratur. Begitu juga dengan vokal Jeff Walker (dan Bill Steer) yang lebih konsisten. Lagu-lagunya lebih panjang berbanding dengan durasi lagu 1-2 minit pada album Reek. Lagu Reek Of Putrefaction dan Exhume To Consume menjadi lagu anthem grindcore sepanjang zaman. Tajuk lagu juga tidak kalah, lebih membelitkan lidah - Excoriating Abdominal Emanation, Empathological Necroticism dan Cadaveric Incubator of Endoparasites. Namun elemen gore masih diteruskan pada kulit album dan juga lirik. Ini memartabatkan lagi Carcass di persada muzik Metal dan sudah tentu ini menumbuhkan bukan sedikit malah lambakan band yang menjadikan goregrind sebagai ideologi muzik mereka.
Necroticism – Descanting the Insalubrious (Earache, 1991)
Untuk album ketiga, rombakan yang signifikan dilakukan pada hala tuju muziknya. Atas sebab itu, khidmat seorang gitaris yang berkebolehan diperlukan - Michael Amott (Arch Enemy) yang sebelum itu terikat dengan band Sweden, Carnage. Dan hasilnya, memang menakjubkan. Elemen super-laju di dalam dua album sebelumnya ditimbal balik dengan kompleksiti susunan gitar yang lebih halus sulamannya. Grinding drum yang menjadi elemen penting sebelum ini, kini menjadi sekunder. Album ini menjadi 100 kali lebih heavy dari apa-apa yang pernah dihasilkan sebelum ini. Yang dikekalkan cuma elemen goregrind dan tajuk yang membelit lidah masih diteruskan - Corporal Jigsore Quandary, Lavaging Expectorate of Lysergide Composition dan Carneous Cacoffiny - dengan twist yang baru iaitu berkonsep. Konsepnya adalah cara-cara bagaimana mayat manusia boleh dikitar semula; antaranya bagaimana ia boleh dijadikan pet food dan instrumen muzik. Menarik bukan? Pada masa yang sama gitar solo Amott/Steer menjadi pemanis yang kadang-kadang membuat kita terfikir ini adalah sebuah album parti solo gitar - menggambarkan betapa hebatnya solo-solo gitar yang dihasilkan di dalam album ini. Walaupun dua album sebelum ini mendifinisi muzik goregrind tetapi album ini mengajar bagaimana kejijikan ini dapat dijadikan cantik, menarik dan wangi.
Heartwork (Earache, 1993)
Benda pertama yang akan kita hadapi dengan album ini ialah, dimanakah elemen goregrind Carcass? Ia telah dibakul sampahkan. Tiada lagi potong-memotong anggota badan, tiada lagi nanah dan darah, tiada juga perkara yang menjijikkan berkenaan dengan autopsi dan patologi. Seterusnya, anda akan menghadapi masalah jika mencari blast beat yang menjadi darah daging band grindcore/goregrind. Barulah anda tersedar - Carcass sudah berubah. Patutnya anda perasan dari awal lagi ketika melihat kulit album ini (antara band bertuah mendapat kebenaran menggunakan hasil kerja H. R. Giger selepas Celtic Frost). Anda mungkin berasa anda ditipu dan teraniaya tetapi hanya jika anda taksub. Jika tidak taksub, anda akan jumpa beberapa perkara yang baru. Antaranya; tiada band lain yang bermain seperti ini pada masa itu. Carcass membuka skop baru dalam perbendaharaan muzik Metal - iaitu melodic Metal - mungkin sebab ini juga Michael Amott keluar dan menubuhkan Arch Enemy. Seterusnya, produksi album ini membuatkan anda ternganga. Bunyi gitarnya - sungguh tebal seolah-olah menyerupai tembok bunyi yang tersangat besar. Untuk ini, terima kasih anda patut pergi kepada penat lelah Bill Steer yang merakamkan track gitar beliau secara berulang-ulang; banyak layer. Kesimpulannya ialah Carcass adalah band yang tidak mahu duduk pada satu tempat. Logiknya, mengapa perlu ketika genre yang pernah mereka pelopori telah menjadi tepu. Langkah yang bijak.
Swansong (Earache, 1996)
Sepatutnya album ini membawa Carcass ke lembah yang lebih wangi kerana sebelum album ini rilis, mereka telah diberi duit permulaan untuk rakaman sebanyak $200,000 dari label multinational - Columbia Records. Penyudahnya, ini menjadi album terakhir mereka dan Carcass bungkus sebelum album ini diriliskan pun. Ironi kan? Mungkin benar kata pujangga Metal - Metal is meant to stay underground. Tekanan untuk menjadi popular sangat kuat dan bukan semua orang yang mampu menghadapinya. Sesetengah mengambil keputusan - cukup! Muzik sepatutnya menjadi hiburan dan bukan kerja. Itulah agaknya keputusan yang dibuat oleh Carcass. Membakulsampahkan Columbia Records dan kembali kepada Earache yang juga bukan keputusan yang bijak kerana Earache sendiri bermasalah. Album ini, dengan teknik rakaman gitar dengan lapisan yang banyak, diteruskan lagi. Muziknya menjadi lebih melodik, bersedia untuk transisi kepada pasaran komersil seperti yang telah dibuat oleh Metallica melalui album hitam mereka. Hatta, Jeff Walker sendiri dikatakan bersedia untuk mengambil kursus menyanyi untuk album ini. Namun begitu, ini adalah album yang masih essential kepada peminat muzik Metal. Mengimbas kembali kesemua 5 album Carcass yang dirilis, tiada satupun yang sama. Carcass adalah antara band yang menjadikan evolusi sebagai elemen untuk survive dan mereka berjaya (dan mati) pada masa yang sama. Dan kita sebagai peminat muzik Metal patut berterima kasih atas legasi yang telah ditinggalkan oleh Carcass. Nothing last forever.
saya pun mula berminat dengan carcass dengan album necrotism....ROP dan SOS kemudian baru dengar....ROP ada macam Napalm Death skit ( al maklumlah Bill Steer kan ahli ND) dan sesuatu yang menarik tentang carcass ialah bila part lead ada nama yang dia kasi siap nama betul ( William Steer ) hurup tengah nama lupa lak..G kot?
ReplyDeletePada mulanyer aku memang susah nak terima Carcass nie... Lama jugakla...baru bole layan...tertarik ngan medical term yang digunakan. Rasa best menyebutnye...cam belajar bahasa alien.
ReplyDeletealbum country Jeff Walker juga tetap jadi pilihan saya.
ReplyDeleteterkonfius dengan candlemass, huruf nak lebih kurang..
ReplyDelete