Wednesday, July 31, 2013
Tuesday, July 30, 2013
Doa student Pakistan...
Adapun beberapa hari lepas seorang student MSc saya yang berbangsa Pakistan menghantar email memaklumkan bahawa beliau tidak akan berada di ofis 10 akhir Ramadan kerana beriktikaf di masjid UTP sepenuh masa. Dia minta saya mendoakan beliau.
Saya balas email beliau dengan "please make doa for me mentioning my full name"
Dia jawab kembali dalam balasan email beliau, "InsyaAllah".
Moga doa beliau makbul. Amin.
Moga student berbangsa Melayu pun begitu juga.
Saya balas email beliau dengan "please make doa for me mentioning my full name"
Dia jawab kembali dalam balasan email beliau, "InsyaAllah".
Moga doa beliau makbul. Amin.
Moga student berbangsa Melayu pun begitu juga.
Monday, July 29, 2013
Ulasan: THE PILGRIMS The Wise Fisherman (1998)
THE PILGRIMS tidak perlu diperkenalkan lagi dalam industri muzik underground tempatan. Sejarah mereka panjang. Jika diukur dari tarikh kelahiran 1987, sudah cecah umur 26 tahun. Kalau anak perempuan, pasti tidak, sudah dapat cucu seorang. Tetapi sebenarnya, saya sendiri tidak berapa tahu latar belakang band ini sekadar mendengar kaset pertama mereka yang popular dengan "lagu rakyat" Sua Sue Kemoning itu. Album ini pun tidak saya tahu album ke berapa. Ianya dibeli di bargain bin sekali dengan CD Projekt AK.
Harapan saya, sudah tentulah tinggi. Selepas teruja dengan Projekt AK, saya berharap agar ini juga adalah permata yang hilang. Malang, tidak seperti yang diharap. Bahkan saya terkejut. Bermula dengan lagu Dream Off, gitar bunyinya sebu dengan asal bunyinya ditiru dari bunyi gitar MASSACRE "From Beyond". Mixnya juga teruk, tidak berkadaran dengan label, Pony Canyon, yang mana mereka berteduh.
Tapi saya bersabar dan terus memainkan hingga habis. Saya ulang lagi 2-3 kali. Kata orang, sesetengah album sukar untuk dihadam. Untuk menghadam album Dream Theater atau Savatage bagi telinga yang tidak biasa, mengambil masa yang lama juga. Malang sekali lagi, tidak berlaku untuk kali ini.
Album ini pada asasnya tidak konsisten. Pada sesetengah lagu, sesuatu idea yang ditarik secara tiba-tiba dari langit, direkod terus tanpa banyak olahan. Dengan lain perkataan, album ini seolah-olah semata memuatkan lagu filler. Produksinya juga, seperti yang dinyatakan tadi, sama taraf dengan demo dengan kesebuan menjadi elemen utama.
Saya terpinga-pinga dan mengambil keputusan untuk bertanya terus kepada gitarisnya yang secara kebetulan menjadi kawan facebook. Jawapan beliau, saya quote,
"Hahaha.. Ini album (1998) sgt punah ranah.. Total experimen semua genre smpei suara bob sumbang mambang pon aku lpskan. Mastering kt king cross sydney. Kami berpkat menjahamkn album ni stlh kejayaan Da Capo (1996) sgt mmbrangsangkan.. Tetiba jd roksta sbb lgu churaliya masatu. Jd kami as a Punk Rawk cba utk x ulangi kesalahan mbikin lgu hit spt dlm album Da Capo itu. N kami brjaya menurun kn jualan sbyk 60%. (padan muka pony canyon) Tp kami repair blk muzik n teknikal dlm album Achtung this is not a metal band (2000). Cba cr cd tu n bandingkn dgn hatni.. Kalo korg suka gak album ni tu mslh korglah.. Tp xsalah kalo nk dgor kan..."Padanlah!
Friday, July 26, 2013
Ulasan: BLACK SABBATH 13 (2013)
Semua orang bersorak bertepuk gembira. Selepas album terakhir Never Say Die (1978), iaitu 35 tahun, inilah pertama kali Ozzy Osbourne kembali menyumbangkan suara untuk Black Sabbath. Bukan mudah. Ia satu kerja yang keras. Ego masing-masing seluas lautan Atlantik. Itupun tidak lengkap, kerana Bill Ward menarik diri pada saat-saat akhir dan diganti dengan drummer Rage Against The Machine, Brad Wilk.
Peminat Black Sabbath memang patut gembira. Selain dari kembalinya Ozzy, album ini juga seolah-oah menyambung terus sanad 35 tahun dahulu, sepertimana ia ditinggalkan. Album ini tiada cita-cita untuk merubah apa yang telah dibina. Bahkan tidak cuba mencari walau sekelumit pembaharuan. Taat dengan arahan produser "gilababi", Rick Rubin - yang mahukan mereka membayangkan bahawa mereka membikin album Black Sabbath pertama.
Namun, ini menjadi pedang bermata dua yang salah satunya menyucuk diri sendiri. Mencuba untuk menyerupai suatu legasi yang telah ditinggalkan memberi satu masalah besar. Ia tidak bisa akan dapat menyamai apatah lagi menandingi legasi tersebut. Bahkan ia menyebabkan, pada pendengaran mereka yang tidak fanatik, bahawa ini adalah lebihan (filler) yang cuba dibangkitkan kembali dari tidur yang panjang. Lebih buruk lagi apabila dibelek, ia sebenarnya bukanlah penyambung kepada Never Say Die, tetapi usaha gigih untuk memplagiat album pertamanya, dengarkan saja lagu mula, End of the Beginning.
Selepas lagu kedua, God Is Dead (yang mempunyai chorus yang melekat ke kepala - awas apabila menyebutnya luar dari konteks), mungkin kita akan menghadapi masalah untuk melekatkan melodi-melodi dan korus-korus dalam lagu-lagu seterusnya ke dalam kepala. Dengarkan lagu ketiga, Loner yang tidak berselindung lagi mencuri gaya persembahan N.I.B. Pastinya benak anda berasa sukar untuk menggantikan riff berhantu N.I.B. dengan Loner ini. Ia menyebabkan kekeliruan dan frustation.
Di sebalik kritikan di atas, anda yang sememangnya berharap Ozzy kembali dengan Black Sabbath ketika beliau bersama, tidak perlu gusar. Ianya adalah seperti mana yang anda harapkan. Ozzy dan Tony tidak berusaha walau sedikit pun untuk menjadikan ia sesuatu album Black Sabbath yang lain. Ianya adalah Black Sabbath setulen mungkin hingga ke tahap plagiat diri sendiri.
Mungkin akhir sekali, mungkin kita boleh berharap agar Brad Wilk ditukar kepada drummer yang lebih berkaliber dengan ego yang sekurang-kurangnya sama taraf dengan yang lainnya kerana pada tahap sekarang, ego juga memainkan peranan yang penting untuk menaikkan reputasi. Brad Wilk dilihat tidak lebih dari seekor minion dengan permainan robotik ikut arahan dan takut-takut untuk menumpahkan idea sendiri. Ini bukan lain adalah masalah inferiority dan ego rendah. Apakata untuk album seterusnya, gunakan Lars Ulrich? Ataupun, Mike Portnoy? Dari Mike terbiar buat projek yang bukan-bukan, eloklah dia hantar CV kepada Tony.
Oh ya, Tony Iommi punya gitar solo gila-gila sekarang. Boleh ulang-ulang dengar part solo beliau saja!
Thursday, July 25, 2013
Ulasan: PROJEKT AK Prototyp (2002)
Saya pernah mendengar akan nama band ini tetapi tidak pernah mendengar lagu-lagu mereka. Saya ambil acuh tak acuh saja. Sehinggalah beberapa minggu lepas saya membelinya dengan harga RM5 dalam kotak bargain bin di International AVFest di Kuala Lumpur. Bargain bin adalah satu tempat wajib yang perlu diselongkar oleh peminat muzik kerana walaupun bukan selalu, sekali-sekala kita akan terjumpa intan berlian permata. Saya mengenali CAMEL yang hebat untuk dengan harga kaset RM1 sekeping. CDEP ini juga berada di dalam kategori yang sama, permata.
PROJEKT AK adalah sebuah band yang dengan perkataan mereka sendiri, "Blending the imaginative wordplay and rapping of hip-hop music with the stomping and funky rhythms of rock and funk, Projekt A.K.'s music feeds the head as well as the heart, rocking the crowd in the moshpit." Setuju dengan deskripsi ini, perjalanan pulang yang penat dan mengantuk dari AVFest ke rumah yang mengambil masa 2 jam melalui highway terus menjadi cerah dengan groove dan rhythm CD ini.
Prototyp menampilkan 5 buah lagu yang henjut bahu. Bring it Back 2 Back sebagai lagu mula sangat menghenjutkan bahu dan kepala dengan riffs gitar separa berat yang diadun dengan vinyl-scratches dan vokal hip hop yang penuh dengan kecanduan. Lagu ini sangat-sangat mengingatkan saya kepada lagu rap-metal dari band Anthrax, I'm the Man. Dah oh, slap bassnya memang menampar pipi!
Diteruskan dengan lagu Prototyp Funk yang lebih atmospheric tanpa meninggalkan vokal hip hop tadi. Acid Drain pula lebih-lebih lagi atmospheric mengingatkan saya kepada lagu Eminem cumanya tanpa carutan-lah. Walk pula menonjolkan elemen funk dengan lebih nyata dengan libasan gitar rhythm full chords. Cover dari EMF bertajuk Unbelieveable dibawa dengan begitu baik sekali hingga menyebabkan seseorang yang jarang-jarang mendengarnya akan menyangka yang lagu ini adalah sebenarnya lagu PROJEKT AK!
Kata orang, ep ini sekarang sukar dicari dan sejak saya meletakkan gambar CD ini di wall facebook, saya mendapat beberapa mesej dari rakan-rakan yang juga sedang mencari CD ini. Jika saya tahu, pasti saya akan membeli lebih kerana saya perasan ada beberapa keping lagi di dalam bargain bin tersebut. Ucapan saya, selamat mencari. CD ini sudah pasti akan menjadi simpanan.
Tuesday, July 23, 2013
Ulasan: BADLANDS Voodoo Highway (1991)
Mungkin ada keganjilan kepada minat saya iaitu saya dapati Jake E Lee adalah gitaris terbaik untuk Ozzy Osbourne, bukan Randy Rhoads. Mungkin juga pilihan saya agak shallow, iaitu melebihkan gaya persembahan beliau dibandingkan dengan teknikaliti Randy Rhoads. Mungkin juga, saya diperkenalkan dengan menonton video konsert Ozzy semasa zaman Bark At The Moon dan bukan konsert sebelumnya (zaman Randy). Apapun, keputusan telah dibuat, surat menyurat tidak akan dilayan.
Hanya dengan dua album Jake ditendang keluar. Saya terkejut. Tetapi dengar cerita perangai Jake pun satu hal. Maka ianya adalah keputusan yang adil yang dibuat oleh Ozzy, ooppss, Sharon, pengurus merangkap isteri Ozzy.
Setelah keluar, Jake bergabung dengan bekas penyanyi Black Sabbath, Ray Gillen untuk menubuhkan Badlands. Saya mengambil album ini untuk diulas dulu kerana pada saya ia album paling sedap walaupun album pertamanya pun sedap juga. Bahkan ada kontroversi disebalik rilisnya album ini.
Badlands adalah sesuatu yang jauh dari Ozzy. Ia mengelak sindrom Zakk Wylde yang mana Ozzy sendiri komplen lagu-lagu Ozzy bunyinya nak sama dengan album Black Label Society - yang melihat akhirnya Zakk menarik diri (atau ditendang keluar?). Badlands lebih kepada soul dan blues dengan balutan hard rock. Juga ada elemen country. Maka, Badlands lebih dikenali sebagai American rock band dari hard rock.
Tarikan utama album ini sudah tentulah Jake E Lee dan Ray Gillen. Jake menggunakan riffs dan bend yang keras berkey minor dengan larian-larian chords yang memenuhi setiap ruang. Itu semua juga disalut dengan feel soul, blues dan country rock yang banyak mengambil pengaruh dari album American rock terdahulu seperti Lynyrd Skynyrd walaupun menggunakan sekadar kepakaran seorang gitaris saja (Lynyrd Skynyrd ada tiga!). Riffs rock Jake adalah lemak berkrim dengan sound raw minimal efek seolah-olah cucuk terus ke amp Marshall stack tanpa apa-apa modifikasi melampau.
Ray Gillen pula menggunakan kekuatan vokal dengan tarikan note yang tinggi tetapi pada masa yang sama berjaya menjaga pitch untuk tidak menjadi vokal cucuk-bontot. Diadun dengan riffs Jake, kedengaran begitu sesuai dan cocok sekali.
Tetapi rakaman album ini sendiri dipenuhi dengan perbalahan antara Jake dan Ray. Ray mahukan beberapa lagu yang telah dicipta oleh beliau yang dianggap dapat membawa Badlands ke tahap yang lebih tinggi sedangkan Ray dan yang lainnya mengatakan ianya adalah lagu tiada kualiti. Syarikat rakaman sendiri mahu membawa produser komersil terkenal Desmond Child untuk menggilapkan lagi lagu-lagu yang dicipta tetapi ditolak atas alasan - Badlands bukan band untuk komersil.
Perbalahan antara Jake dan Ray pada ketika itu bukan rahsia lagi. Dalam satu temuramah Kerrang, Jake kondem Ray. Beberapa isu Kerrang kemudian, Ray menjawab dan membalas kritikan Jake. Hatta, semasa atas stage pun, perbalahan itu tampak jelas. Namun, pengkritik yang mengikuti tour tersebut merasa hairan kerana disebalik konflik yang parah, tour untuk album ini begitu berjaya dan showmanship Badlands adalah sangat bertenaga!
Ini adalah album terakhir secara rasmi. Selepas meninggalkan Badlands, Ray Gillen meninggal dunia tak lama kemudian atas jangkitan AIDS. Apa-apa hajat untuk terus menggerakkan Badlands juga tiada daya. Jake E Lee sendiri juga menghilangkan diri dari lampu glamour dan hanya merilis beberapa album solo secara low-profile. Album ketiga, Dusk, hanya sekadar merilis lagu-lagu demo saja.
Monday, July 22, 2013
Ulasan: WOLFSBANE s/t (1994)
Kalau tak kerana Blaze Bayley pernah menjadi vokalis Iron Maiden (The X Factor dan Virtual XI), pasti ramai antara kita yang tidak kenal atau tidak ambil peduli tentang band ini, Wolfsbane. yang menjadi titik pertama Blaze ke arah kemahsyuran. Namun bukanlah Blaze dapat menggantikan vokalis hebat Bruce Dickinson, tetapi beliau telah melakukan yang terbaik, hatta, The X Factor itu sendiri dilihat sebagai satu album unik dalam katalog album Iron Maiden.
Ini adalah album terakhir Blaze bersama Wolfsbane sebelum beliau dipanggil untuk menjadi vokalis. Blaze, jika dilihat dari sudut tertentu, wajahya ada mirip dengan Bruce. Lain dari itu, Blaze langsung tidak mempunyai apa-apa persamaan lagi dengan Bruce. Mungkin itulah yang kelihatan pada pandangan Steve Harris ketika mengundang beliau masuk.
Tidak hairanlah, Wolfsbane sendiri jauh dari Iron Maiden dari segi muziknya. Wolfsbane adalah band hard rock n roll tanpa sebarang tambahan atau kekurangan. Straight-to-the-point. Bahkan album ini menampilkan 10 lagu yang pukul rata berada dalam kelajuan lebuhraya maksimum 110km/j. Tiada lagu balada. Jika ada pun, dengan kelajuan 60km/j dengan lagu yang bertajuk Die Again. Itupun diletak pada track terakhir.
Album ini raw dan keras. Produksinya tidak mengutamakan produksi yang bersinar. Bunyi gitarnya kasar dan apabila Jase Edwards menyolo gitar, ia juga kedengaran spontan. Tinggal lagi Jase adalah gitaris yang berkaliber, jadi jika adapun kesilapan yang tak disengajakan, hanya gitaris sama taraf dengan beliau saja yang dapat mengesannya.
Produser Simon Efemey juga seolah-olah membiarkan vokal Blaze lari tonasi pada beberapa tempat. Ini menambahkan lagi keyakinan bahawa memang produksi mentah begini disengajakan. Ia tidaklah mencacatkan album tetapi ia memberikan tenaga pantas dan panas sesuai dengan konsep hard rock n roll yang dipaparkan oleh Wolfsbane.
Thursday, July 18, 2013
Pre-US tour wish list I: THE BEATLES Stereo Vinyl Box Set
Saya telah diarahkan untuk ke US atas urusan kerja. Ini kali ke-3. Pengalaman dua kali pergi menghasilkan beberapa belian berharga. Ini adalah senarai wishlish saya kategori demam vinyl record.
------------------------
PRODUCT ALERT:
Please note that this is a remastered version of an original recording. Any background noise from the original recording may be present in this recording as well.
Please Please Me
With The Beatles
A Hard Day's Night
Beatles For Sale
Help!
Rubber Soul
Revolver
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Magical Mystery Tour
The Beatles (The White Album) (2LP)
Yellow Submarine
Let It Be
Abbey Road
Past Masters (2LP) The Beatles' acclaimed original studio album remasters, released on CD in 2009, make their long-awaited stereo vinyl debut.
Manufactured on 180-gram, audiophile quality vinyl with replicated artwork, the 14 albums return to their original glory with details including the poster in The Beatles (The White Album), the Sgt. Pepper's Lonely Heart Club Band's cut-outs, and special inner bags for some of the titles. The albums are accompanied by a stunning, elegantly designed 252-page hardbound book in a lavish boxed edition which is being in limited quantities worldwide.
The book, exclusive to the boxed edition, is authored by award-winning radio producer Kevin Howlett and features a dedicated chapter for each of the albums, as well as insight into the creation of the remasters and how the vinyl albums were prepared. The 12"x12" book showcases a wealth of photographs spanning The Beatles' recording career, including many images which were not included in the 2009 CD booklets.
The titles include The Beatles' 12 original UK albums, first released between 1963 and 1970, the US-originated Magical Mystery Tour, now part of the group's core catalogue, and Past Masters, Volumes One & Two, first released individually in 1988, featuring non-album A-sides and B-sides, EP tracks and rarities. With this release, The Beatles' first four albums make their North American stereo vinyl debuts.
There has always been demand for The Beatles' albums on vinyl. Indeed, 2011's best-selling vinyl LP in the United States was Abbey Road. Following the success of The Beatles' acclaimed, GRAMMY Award-winning 2009 CD remasters, it was decided that the sound experts at EMI's Abbey Road Studios should create new versions of The Beatles' vinyl LPs. The project demanded the same meticulous approach taken for the CD releases, and the brief was a simple one: cut the digital remasters to vinyl with an absolute minimum of compromise to the sound. However, the process involved to do that was far from simple.
The first stage in transferring the sound of a master recording to vinyl is the creation of a disc to be used during vinyl manufacture. There were two options to consider. A Direct Metal Master (DMM), developed in the late seventies, allows sound to be cut directly into a stainless steel disc coated with a hard copper alloy. The older, alternative method is to cut the sound into the soft lacquer coating on a nickel disc - the first of several steps leading to the production of a stamper to press the vinyl.
A 'blind' listening test was arranged to choose between a 'lacquer' or 'copper' cut. Using both methods, A Hard Day's Night was pressed with ten seconds of silence at the beginning and end of each side. This allowed not only the reproduction of the music to be assessed, but also the noise made by the vinyl itself. After much discussion, two factors swung the decision towards using the lacquer process. First, it was judged to create a warmer sound than a DMM. Secondly, there was a practical advantage of having 'blank' discs of a consistent quality when cutting lacquers.
The next step was to use the Neumann VMS80 cutting lathe at Abbey Road. Following thorough mechanical and electrical tests to ensure it was operating in peak condition, engineer Sean Magee cut the LPs in chronological release order. He used the original 24-bit remasters rather than the 16-bit versions that were required for CD production. It was also decided to use the remasters that had not undergone 'limiting' - a procedure to increase the sound level, which is deemed necessary for most current pop CDs.
Having made initial test cuts, Magee pinpointed any sound problems that can occur during playback of vinyl records. To rectify them, changes were made to the remasters with a Digital Audio Workstation. For example, each vinyl album was listened to for any 'sibilant episodes' - vocal distortion that can occur on consonant sounds such as S and T. These were corrected by reducing the level in the very small portion of sound causing the undesired effect. Similarly, any likelihood of 'inner-groove distortion' was addressed. As the stylus approaches the centre of the record, it is liable to track the groove less accurately. This can affect the high-middle frequencies, producing a 'mushy' sound particularly noticeable on vocals. Using what Magee has described as 'surgical EQ,' problem frequencies were identified and reduced in level to compensate for this.
The last phase of the vinyl mastering process began with the arrival of the first batches of test pressings made from master lacquers that had been sent to the two pressing plant factories. Stringent quality tests identified any noise or click appearing on more than one test pressing in the same place. If this happened, it was clear that the undesired sounds had been introduced either during the cutting or the pressing stage and so the test records were rejected. In the quest to achieve the highest quality possible, the Abbey Road team worked closely with the pressing factories and the manufacturers of the lacquer and cutting styli.
An additional and unusual challenge was to ensure the proper playback of the sounds embedded in the 'lock-groove' at the end of side two of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Requiring a combination of good timing and luck, it had always been a lengthy and costly process to make it work properly. In fact, it was so tricky, it had never been attempted for American pressings of the LP. Naturally, Sean Magee and the team perfected this and the garbled message is heard as originally intended on the remastered Sgt. Pepper LP.
------------------------
PRODUCT ALERT:
Please note that this is a remastered version of an original recording. Any background noise from the original recording may be present in this recording as well.
- Vinyl (November 13, 2012)
- Number of Discs: 14
- Format: Box set
- Note on Boxed Sets: During shipping, discs in boxed sets occasionally become dislodged without damage. Please examine and play these discs. If you are not completely satisfied, we'll refund or replace your purchase.
- Label: Capitol
Please Please Me
With The Beatles
A Hard Day's Night
Beatles For Sale
Help!
Rubber Soul
Revolver
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Magical Mystery Tour
The Beatles (The White Album) (2LP)
Yellow Submarine
Let It Be
Abbey Road
Past Masters (2LP) The Beatles' acclaimed original studio album remasters, released on CD in 2009, make their long-awaited stereo vinyl debut.
Manufactured on 180-gram, audiophile quality vinyl with replicated artwork, the 14 albums return to their original glory with details including the poster in The Beatles (The White Album), the Sgt. Pepper's Lonely Heart Club Band's cut-outs, and special inner bags for some of the titles. The albums are accompanied by a stunning, elegantly designed 252-page hardbound book in a lavish boxed edition which is being in limited quantities worldwide.
The book, exclusive to the boxed edition, is authored by award-winning radio producer Kevin Howlett and features a dedicated chapter for each of the albums, as well as insight into the creation of the remasters and how the vinyl albums were prepared. The 12"x12" book showcases a wealth of photographs spanning The Beatles' recording career, including many images which were not included in the 2009 CD booklets.
The titles include The Beatles' 12 original UK albums, first released between 1963 and 1970, the US-originated Magical Mystery Tour, now part of the group's core catalogue, and Past Masters, Volumes One & Two, first released individually in 1988, featuring non-album A-sides and B-sides, EP tracks and rarities. With this release, The Beatles' first four albums make their North American stereo vinyl debuts.
There has always been demand for The Beatles' albums on vinyl. Indeed, 2011's best-selling vinyl LP in the United States was Abbey Road. Following the success of The Beatles' acclaimed, GRAMMY Award-winning 2009 CD remasters, it was decided that the sound experts at EMI's Abbey Road Studios should create new versions of The Beatles' vinyl LPs. The project demanded the same meticulous approach taken for the CD releases, and the brief was a simple one: cut the digital remasters to vinyl with an absolute minimum of compromise to the sound. However, the process involved to do that was far from simple.
The first stage in transferring the sound of a master recording to vinyl is the creation of a disc to be used during vinyl manufacture. There were two options to consider. A Direct Metal Master (DMM), developed in the late seventies, allows sound to be cut directly into a stainless steel disc coated with a hard copper alloy. The older, alternative method is to cut the sound into the soft lacquer coating on a nickel disc - the first of several steps leading to the production of a stamper to press the vinyl.
A 'blind' listening test was arranged to choose between a 'lacquer' or 'copper' cut. Using both methods, A Hard Day's Night was pressed with ten seconds of silence at the beginning and end of each side. This allowed not only the reproduction of the music to be assessed, but also the noise made by the vinyl itself. After much discussion, two factors swung the decision towards using the lacquer process. First, it was judged to create a warmer sound than a DMM. Secondly, there was a practical advantage of having 'blank' discs of a consistent quality when cutting lacquers.
The next step was to use the Neumann VMS80 cutting lathe at Abbey Road. Following thorough mechanical and electrical tests to ensure it was operating in peak condition, engineer Sean Magee cut the LPs in chronological release order. He used the original 24-bit remasters rather than the 16-bit versions that were required for CD production. It was also decided to use the remasters that had not undergone 'limiting' - a procedure to increase the sound level, which is deemed necessary for most current pop CDs.
Having made initial test cuts, Magee pinpointed any sound problems that can occur during playback of vinyl records. To rectify them, changes were made to the remasters with a Digital Audio Workstation. For example, each vinyl album was listened to for any 'sibilant episodes' - vocal distortion that can occur on consonant sounds such as S and T. These were corrected by reducing the level in the very small portion of sound causing the undesired effect. Similarly, any likelihood of 'inner-groove distortion' was addressed. As the stylus approaches the centre of the record, it is liable to track the groove less accurately. This can affect the high-middle frequencies, producing a 'mushy' sound particularly noticeable on vocals. Using what Magee has described as 'surgical EQ,' problem frequencies were identified and reduced in level to compensate for this.
The last phase of the vinyl mastering process began with the arrival of the first batches of test pressings made from master lacquers that had been sent to the two pressing plant factories. Stringent quality tests identified any noise or click appearing on more than one test pressing in the same place. If this happened, it was clear that the undesired sounds had been introduced either during the cutting or the pressing stage and so the test records were rejected. In the quest to achieve the highest quality possible, the Abbey Road team worked closely with the pressing factories and the manufacturers of the lacquer and cutting styli.
An additional and unusual challenge was to ensure the proper playback of the sounds embedded in the 'lock-groove' at the end of side two of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Requiring a combination of good timing and luck, it had always been a lengthy and costly process to make it work properly. In fact, it was so tricky, it had never been attempted for American pressings of the LP. Naturally, Sean Magee and the team perfected this and the garbled message is heard as originally intended on the remastered Sgt. Pepper LP.
Wednesday, July 17, 2013
Wordless Wednesday: Metallingkup
Tuesday, July 16, 2013
Ulasan: THE BEATLES Please Please Me (1963)
The Beatles adalah fenomena muzik sepanjang zaman. Yang bersama dengan The Beatles sejak awal sudah dapat merasainya sejak single pertama Love Me Do dirilis pada tahun 1962. Diberitakan oleh seseorang pada awal sejarah persembahan mereka, jika pengacara mula menyebut nama John dan Paul untuk memperkenalkan band seterusnya, tepukan gemuruh akan mengiringi nama mereka. Nama mereka. Belum diberitahu pun nama band. Ini menunjukkan fenomena ini sudah bermula di kalangan pemuda pemudi di Britain tatkala rekod yang boleh dijual ketika itu adalah rekod easy listening instrumental dan nyanyian yang sophisticated. The Beatles memudahkan cara pendengaran dengan muzik pop yang bersahaja.
Produser, George Martin juga tidak mendapati apa-apa masalah dengan The Beatles kerana mereka datang dengan pakej lagu sekali terima kasih kepada gabungan penulis mantap John dan Paul. Sebab itu keseluruhan album ini dirakamkan dalam masa lebih kurang 25 jam saja dengan 8 dari 14 lagu adalah hasil ciptaan kombo tersebut. The Beatles memberi contoh kepada generasi muzik seterusnya tentang prinsip DIY. Bukan saja mereka menyediakan lagu-lagu bahkan konsep album, muzik latar, sediaan melodi vokal yang menyebabkan hasil mereka sangat original pada ketika itu dan tidak menyendeng kepada mana-mana produser. Produser sekadar merealisasikan agenda mereka.
Walaupun fenomena ini agak lewat untuk menyeberangi pasaran besar di US tetapi album ini bak kata orang adalah force to be reckon with. Elemen agresif dan gelora nafsu pemuda pemudi dapat dirasai dari lagu pertama lagi, I Saw Her Standing Her yang penuh dengan nafsu itu menjadi juadah biasa The Beatles untuk tahun-tahun mendatang yang menyebabkan The Beatles dicop sebagai muzik syaitan oleh golongan tua.
CD ini menampilkan 14 lagu dalam bentuk stereo kecuali dua lagu Love Me Do dan P.S. I Love You. Cara rakaman produser pada asalnya memang memberi ruang untuk stereo dihasilkan kemudian. Ini adalah kerana pasaran muzik pada ketika itu terdiri dari dua, mono yang lebih popular disebabkan hardware yang lebih murah sedangkan stereo hanya tertumpu kepada hifi enthusiast. Ketika penggeledahan untuk versi remaster ini didapati bahawa sumber asal Love Me Do dan P.S. I Love You sudah musnah, dan walaupun bunyi stereo boleh dihasilkan dari sumber mono yang masih ada tetapi kualitinya tidak sama (dipanggil sebagai fake stereo). Oleh itu, keluaran ini mengekalkan bunyi mono untuk kedua lagu tersebut.
Monday, July 15, 2013
Ulasan: MEGADETH Super Collider
Saya telah memberi kata dua kepada Mustaine, untuk album terbaru, Megadeth patut mengubah sedikit rentak dari kelajuan Thrash kepada melodi post-Thrash seperti album Countdown, Cryptic dan The World Needs A Hero. Seolah-olah kata dua itu dibaca oleh Abang Mus pula kerana album ini memang menurut kehendak saya. Untuk ini, saya ingin ucapkan terima kasih. Sudah-sudahlah dengan kelajuan sejak album The System Has Failed (2004) lagi.
Pada sebahagian peminat tegar (atau tak tegar), memelodikan Thrash seperti album Countdown dilihat sebagai sell-out. Tolonglah. Sell-out ialah album Load dan Reload. Risk bukan sell-out tetapi seperti tajuk album, ianya adalah risiko. Lulu adalah jauh dari risiko, ia menghampiri kebodohan. Mereka ini semua sudah salah definisi.
Super Collider dimulakan dengan lagu Kingmaker (10/10) yang begitu catchy baik dari segi melodi, rentak mahupun lirik. Ianya padat dan mantap dalam kesederhanaan laju. Intipati liriknya pun menarik - sesuai dengan sifat redneck Abang Mus dalam pemahaman politik beliau. Super Collider (9/10) lebih perlahan dan menghampiri American rock bunyinya tetapi mencabar range suara Abang Mus yang perlu menarik lebih panjang suara dan melodi beliau. Rileks tetapi bergaya pada chorus. Sangkaan kita ia adalah berkenaan dengan eksperimen Higgs Boson walhal ia adalah mengenai hubungan dua jiwa yang berbeza. Cerdik!
Burn! (9/10) dimulakan dengan bunyi gitar ganas dan solo berapi Abang Mus secara spontan yang kemudiannya dibaluti dengan rhythm henjut bahu. Chorus yang catchy juga. Built For War (8/10) adalah childish dari segi liriknya; macho memperagakan penumbuk - ada kaitan dengan karate-chop Abang Mus. Salah satu lagu yang paling laju dalam album ini. Highlight solo Abang Broder dalam lagu ni.
Off The Edge (6/10) adalah ciplak kepada semua jenis lagu note phrygian popular seperti lagu Sails of Charon (Scorpions) dan Powerslave (Iron Maiden). Juga merupakan lagu yang agak simple jika ditambah lebih riffs pasti jadi lebih menarik. Dance In The Rain (8/10), bersesuaian dengan liriknya yang agak pessimis dan apokaliptik, menawarkan rentak yang gloomy tetapi pada chorusnya memberikan harapan.
Beginning Of Sorrow (6/10) walaupun menggunakan suara latar dari artis jemputan tetapi saya rasa ianya adalah sebuah lagu filler. Agenda utama artis jemputan itu adalah sebagai pemanis tetapi tak manis pun. The Blackest Crow (7/10) dimulakan dengan bunyian muzik country dan yang paling best, Abang Mus mencuba vokal beliau dengan rentak country sebegitu. Mungkin ada yang kerut dahi tapi cuba bandingkan dengan country Hetfield, anda pasti akan lebih senang mengiktiraf keaslian vokal Abang Mus dari teranan Hetfield.
Forget To Remember (7/10) adalah cubaan Abang Mus paling melodik dalam album ini. Ianya kelihatan lebih "muda" tetapi kematangan groove dalam chorusnya memang susah hendak dicari perbandingan. Kekuatan vokal beliau adalah sesuatu yang perlu band "muda" perlu beri cabaran yang lebih. Don't Turn Your Back (6/10) ada sekadar sebuah lagu filler, end of story. Dan akhirnya cover dari Thin Lizzy, Cold Sweat (7/10), adalah pilihan bijak tidak seperti lagu These Boots dan I Ain't Superstitious.
Purata album (ambil semua markah dan bahagi 11) adalah 7.5. Ia adalah album yang mantap walaupun tidaklah membuat kita melonjak kegembiraan mendengarnya. Abang Broder pun lebih meyakinkan solo beliau tak terlampau shred tetapi memberi perhatian kepada melodi seperti gitaris-gitaris sebelumnya. Ini menempatkan Megadeth sebagai masih relevan sekarang dan memainkan 3-4 lagu dari album ini dalam siri tour mereka tidaklah membuatkan peminat mereka jadi marah.
Friday, July 12, 2013
Donation Drive for Hidayah Centre
Salam brothers and sisters in Islam,
We are trying to form Hidayah Centre in Ipoh to cater for reverts (mua’llaf) and to propagate dakwah to non-Muslims. This centre will be an Islamic information centre that facilitates non-Muslims to have better understanding about Islam via sharing sessions with reverts, classes in basic Islamic teaching and interfaith discourse. Hidayah Centre is a gateway for non-Muslims to pronounce their syahadah and embrace Islam. Hidayah Centre also offers classes on fiqh, quran recital, motivation, and capability building for reverts.
Given that Hidayah Centre is a non-profit making NGO, we would like to solicit donations from those who care to meet our expenses to establish and run the centre. One way to raise fund is through selling tables for majlis iftar during Ramadhan. I am attaching an appeal letter for donations and a working paper of the majlis iftar for your kind attention and consideration. We hope your donations will be considered as sadaqah / amal jariah and be rewarded by Allah SWT.
Please forward this email to those whom you think would like to take the opportunity to donate especially in this blessed month of Ramadhan.
Thanking you in advance for your unequivocal support.
Fadhil
---------
(the appellant is a colleague of mine at UTP, also the Jawatankuasa's Director)
Click on image to make it bigger
We are trying to form Hidayah Centre in Ipoh to cater for reverts (mua’llaf) and to propagate dakwah to non-Muslims. This centre will be an Islamic information centre that facilitates non-Muslims to have better understanding about Islam via sharing sessions with reverts, classes in basic Islamic teaching and interfaith discourse. Hidayah Centre is a gateway for non-Muslims to pronounce their syahadah and embrace Islam. Hidayah Centre also offers classes on fiqh, quran recital, motivation, and capability building for reverts.
Given that Hidayah Centre is a non-profit making NGO, we would like to solicit donations from those who care to meet our expenses to establish and run the centre. One way to raise fund is through selling tables for majlis iftar during Ramadhan. I am attaching an appeal letter for donations and a working paper of the majlis iftar for your kind attention and consideration. We hope your donations will be considered as sadaqah / amal jariah and be rewarded by Allah SWT.
Please forward this email to those whom you think would like to take the opportunity to donate especially in this blessed month of Ramadhan.
Thanking you in advance for your unequivocal support.
Fadhil
---------
(the appellant is a colleague of mine at UTP, also the Jawatankuasa's Director)
Click on image to make it bigger
Thursday, July 11, 2013
REGA RP1
Termakan racun kawan-kawan, pada Ahad lepas 7 July, saya telah ke AV Fest di JWW Marriot dan membeli turntable ini. REGA RP1.
Maklumat lanjut tentang turntable ini boleh dibaca DI SINI.
Ianya adalah model permulaan. Untuk yang lebih tinggi makamnya, boleh tengok RP3, RP6 dan RP8. Makam makin tinggi, harga pun boleh buat sakit jantung.
AV Fest ini adalah upacara tahunan. Jika anda tertinggal tahun ini, bukakan mata dan telinga untuk upacara akan datang. Meriah memang meriah. Bilik-bilik hotel dijadikan ruang untuk tayang sistem audio dan home theater. Ada banyak duit boleh beli sistem yang berharga beratus-ratus ribu RM. Take note Abang Speedrider.
Untuk Abang PC KOKAK, anda bertanya kenapa tak beli turntable. Ini jawapannya.
Yang masih belum ada turntable hatta separate system hifi, entry ini adalah racun berbisa. Moga selamat mencari penawarnya.
Maklumat lanjut tentang turntable ini boleh dibaca DI SINI.
Ianya adalah model permulaan. Untuk yang lebih tinggi makamnya, boleh tengok RP3, RP6 dan RP8. Makam makin tinggi, harga pun boleh buat sakit jantung.
AV Fest ini adalah upacara tahunan. Jika anda tertinggal tahun ini, bukakan mata dan telinga untuk upacara akan datang. Meriah memang meriah. Bilik-bilik hotel dijadikan ruang untuk tayang sistem audio dan home theater. Ada banyak duit boleh beli sistem yang berharga beratus-ratus ribu RM. Take note Abang Speedrider.
Untuk Abang PC KOKAK, anda bertanya kenapa tak beli turntable. Ini jawapannya.
Yang masih belum ada turntable hatta separate system hifi, entry ini adalah racun berbisa. Moga selamat mencari penawarnya.
Brand new still sealed. |
That's right! We are still a colony. |
AC/DC dibeli masa event yang sama. British invasion (colonies included)! |
Wednesday, July 10, 2013
Friday, July 05, 2013
Farewell lunch with Lehigh University students
I was sent to Lehigh University in 2011 to start a "relationship". I stayed there for 3 months and I blogged about it here.
Alhamdulillah so many things beginning to develop. Although I felt that this "sacrifice" was not properly observed by the management, I still feel proud about it.
It is a sacrifice because I had to leave my family for 3 months. Not many people can do that, especially when you don't get rich with it.
Anyway, one of the "relationship" that was developed is student exchange program. Prior to my stay at Lehigh, the relationship was one way - only UTP students going to Lehigh but none from Lehigh coming to UTP. It is important for Lehigh students to come to UTP for exchange program as it is one of the requirements to get accredited for Research University status.
After my stay, we had the first batch of Lehigh students coming last June. This year, we got 6 more students.
They are leaving tomorrow. So the Dean of Engineering Faculty (ex now as he was replaced with a new one) organized a get-together lunch with the students.
Who can miss a lunch in the executive lounge? Not me ;)
p/s: New haircut soon!
Alhamdulillah so many things beginning to develop. Although I felt that this "sacrifice" was not properly observed by the management, I still feel proud about it.
It is a sacrifice because I had to leave my family for 3 months. Not many people can do that, especially when you don't get rich with it.
Anyway, one of the "relationship" that was developed is student exchange program. Prior to my stay at Lehigh, the relationship was one way - only UTP students going to Lehigh but none from Lehigh coming to UTP. It is important for Lehigh students to come to UTP for exchange program as it is one of the requirements to get accredited for Research University status.
After my stay, we had the first batch of Lehigh students coming last June. This year, we got 6 more students.
They are leaving tomorrow. So the Dean of Engineering Faculty (ex now as he was replaced with a new one) organized a get-together lunch with the students.
Who can miss a lunch in the executive lounge? Not me ;)
The executive lounge |
Thinking... should I eat more or less? |
Photo session is a MUST! |
The ugly, the ex-Dean and the somebody ;) |
Thursday, July 04, 2013
CD/LP Trade Malaysia
Few years back, when forum was a hit and everyone were there, we had one forum which has it's sub-forum where people do trading of CD/LP and everything that were related. Now the forum years had gone kaput and traders have been finding it very hard to do their trading.
Trading not only save money but to some, can also be an obsession.
Putting that into perspective, I have decided to start a facebook group where everyone can trade. It is here https://www.facebook.com/groups/cdtrade/
Please join in if you are a trader. International traders are also welcomed.
Rules are simples:
1. Only post what you have to trade/sell (cd/lp/shirts/dvd/cassettes - music or movie related). You can also list your WANTED items. ANY GENRES but no porn of course!
2. Only ORIGINAL items. Fake/pirated are not allowed.
3. Other non-related posts will be deleted without questions.
4. Be honest. NOTE TO SELLERS THIS INCLUDE TO MENTION ABOUT THE CONDITIONS OF THE CD/LP/CASSETTES ESPECIALLY IF THEY ARE NOT IN GOOD CONDITION. It is easier for you if you grade them so not to have any disputes later. NOTE TO BUYERS ASK THE CONDITIONS OF THE STUFFS YOU ARE INTERESTED BEFORE PAYING.
5. No rip off!
Wednesday, July 03, 2013
Tuesday, July 02, 2013
Ulasan: KANSAS s/t
KANSAS bermula secara susah dan kecil-kecilan melalui persembahan pub dan komuniti tempatan. Tiga buah lagu dalam satu demo yang dihantar merata US akhirnya menarik perhatian Don Kirshner (yang mencipta band lagenda The Monkees) yang menghantar scoutnya untuk melihat sendiri persembahan KANSAS. Penonton yang ramai pada waktu persembahan KANSAS telah menarik perhatian scout tersebut yang langsung mempromosi KANSAS untuk diambil untuk rakaman album. Walhal, dalam persembahan tersebut, KANSAS sebenarnya mengiklan bir percuma kepada semua yang hadir!
Sebenarnya, orang tempatan yang menonton show KANSAS sendiri tidak faham band jenis apakah mereka ini. Adakah KANSAS band hardrock atau progresif rock; bahkan dengan instrumen biola menjadi nadi utama? Yang sebenarnya, mereka sedang mendengar band yang mempunyai suara vokal yang tinggi, gitar yang keras dan apabila menyolo boleh tahan shrednya, biola dan keyboard yang selalu juga mempertontonkan kredibiliti shred mereka - semua ini kadang-kadang dimainkan dengan laju sekali. Juga kedengaran pengaruh boogie rock yang ketara.
Can I Tell You, Belexes dan lagu cover JJ Cole, Bringing It Back menengahkan kelajuan maksimum instrumen yang dimainkan yang berselirat dengan note-note setiap instrumen secara bersimpang siur. Suara dua vokalisnya; Steinhardt dan Walsh juga sedap dan tidak menyakitkan telinga - kadang-kadang berduet dalam satu lagu; mempunyai melodi yang kena dengan muziknya. Sementara Journey from Mariabronn, Apercu dan Death of Mother Nature Suite lebih membayangkan kelibat progresif rock yang bakal menjadi hidangan utama untuk album-album yang seterusnya.
Walaupun album ini sekadar masuk ke dalam carta Billboard pada tangga 174, tapi penjualannya mencecah 100,000 unit (500,000 sehingga tahun 1995). Selain itu, dan lebih penting dari itu, susah payah mereka selama tiga tahun untuk merakamkan album tiba-tiba telah berubah dengan lahirnya album ini. Mereka mula mengorak langkah bermain di venue yang besar dan menjadi band pembuka kepada band yang lebih besar ketika itu seperti The Kinks dan Mott The Hoople. Dan tidak lama selepas itu, mereka pula menjadi band utama dalam venue yang besar juga.
Saya dilahirkan pada era 70an! The best music decade! |