Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (51) Gitar (9) Giveaway (2) Heavy Scotland (1) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (78) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (12) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (87) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Lords of the Land 2017 (2) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Ross The Boss live (1) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (421) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Monday, July 20, 2015

Negara maju

Semalam terdengar kat Perak.fm mengenai usaha untuk menjadi negara maju. Seorang Prof (tak ingat nama) telah memberikan beberapa target. Yang saya ingat:

1. Peningkatan modal (dagangan)
2. Peningkatan modal insan (knowledge power)
3. Pengeksport teknologi BUKAN pengilang teknologi.

Saya setuju. Yang paling kritikal adalah item 2 dan 3. Sebabnya, banyak negara 3rd world country memang champion #1 (eksport bahan mentah dan hasil bumi).

Saya terpaksa sahut cabaran no 2 sebagai tenaga pengajar. InsyaAllah saya usahakan. Bila dah ada no 2 baru ada no 3.

Bersandarkan SEMATA2 kepada pendapatan per kapita tidak menjadikan kita masyarakat/negara maju. Ini adalah pendapat naif. Dan biasanya mainan ahli politik.

Pengalaman hidup di Australia membuka mata. Biasanya mereka yang pernah hidup di negara maju memang akan merasakannya.

Cerita Germany itu betul tapi memang tak boleh compare dengan Malaysia sebab Malaysia adalah negara 3rd world country dan negara 3rd world country memang akan tersekat macam tu le. Take note, Germany adalah superpower pengeksport technology sedangkan Malaysia adalah superpower pengilang teknologi (yang disaingi Vietnam, China, Indonesia etc).

Cuba bandingkan negara kita dengan negara maju seperti Germany, USA, Jepun, Korea etc untuk item 1-3. Betul tak pendapat Prof tu?

Masih ingat "post" saya semalam? Ok sekarang saya akan menceritakan serba sedikit mengenai kos sara hidup di Germany. Pendapatan purata bagi setiap individu ialah di antara 2048€- 2414€ selepas cukai. Gaji juga dinaikkan dengan purata 888€ setiap tahun. Di Germany terdapat beberapa kelas percukaian. Akan saya ceritakan pada masa akan datang. Saya mengambil contoh dengan gaji 2414€ dan tinggal dibandar Hamburg. Saya menyewa sebuat apartment 3 bilik dengan harga 450€. Saya juga boleh menyewakan satu bilik dengan harga 200€. Bermakna saya hanya perlu membayar sewa rumah sebanyak 250€. Untuk bulan ini saya ada lagi 2164€. Insurans kesihatan di Germany adalah wajib. Menjadi peranan pihak majikan untuk memastikan bahawa saya mempunyai insurans kesihatan. Bayaran itu juga adalah dari cukai yang saya potong dari gaji saya. Di Hamburg sistem pengangkutan awam sangat selesa dan mesra pengguna. Rangkaian pengangkutan awam ini terdiri dari Feri,Train dan Bas dimana tahap ketersampaian ke sesuatu tempat adalah tinggi. Saya menggunakan perkhidmatan awam dengan kerap. Setiap bulan saya melaburkan 90€ untuk kad bulanan. Dengan kad ini saya boleh menggunakan kesemua rangkaian perkhidmatan awam di Hamburg 24/7. Kekerapan train pada waktu puncak adalah setiap 4 minit dan waktu biasa adalah 10 minit. Selepas 8 malam setiap 20 minit. Menjadi kebiasaan saya untuk membeli barang dapur pada hari Rabu. Purata perbelanjaan saya untuk barang dapur pada setiap minggu ialah 20€. Harga barang di sini turun diantara 0,5 - 6 peratus dari tahun yang sebelumnya. Barang yang dibeli tentulah berbeza setiap minggu. Saya mengambil contoh hari ini dengan 20€ saya dapat membeli 1kg Spaghetti 0,98€ , Minyak masak 1Liter 0,99€ , 3Liter susu 1,65€, Roti sandwich (750g) 0.85€, 500g Anggur 1,99€, Pisang 1,04€, 2kg Kentang 2,99€ , 1kg Bawang 1,49€, 2kg Beras 1,70€ , telur 10biji 1,99€. Jumlah keseluruhan adalah 15,67€. Mengambil purata setiap bulan 80€ dan 90€ untuk tiket bulanan. Jumlah gaji saya yang tinggal ialah 1994€. Saya menyimpan setiiap bulan 500€. Setiap tahun saya mempunyai simpanan 6000€. Setiap bulan saya juga membelanjakan 200€ untuk pakaian. Saya akan pergi ke H&M atau outlet yang harga pakaiannya tidaklah mahal. Disini saya boleh dapatkan tshirt dengan harga 5€ dan jeans dgn harga 40€. Mengenai harga minyak di Germany, harganya berubah mengikut pasaran dunia. Sebagai contoh pagi tadi harga minyak adalah 1,40€ setiap liter dan sebelah petang 1,36€ setiap liter..
Mengikut gaji setiap bulan boleh dikatakan 1€ bersamaan dengan 1Ringgit. Jika saya mengambil contoh pekerja yang bergaji 1000€, masih mampu hidup disebuah bandar besar berikutan harga barang yang rendah.
Saya akan berkongsi dengan anda bagaimana sistem cukai di Germany dan kebaikan yang diterima penduduk di Germany.

2 comments:

Ijau D. Koceng said...

minda rakyat juga perlu berubah (atau diubah, atau dipaksa berubah), terutama bab:
1) tabiat membuang sampah merata2 sesuka hati
2) kebersihan tandas awam, dan "cara" penggunaannya dengan betul

PC kOKak™ said...

there is no negara maju in the lizards hole