Rugi tak dapat pergi!
Yang dekat-dekat tu, luangkanlah masa untuk fikir tentang iman dan amal masing-masing insyaAllah.
IJTIMA UMAT ISLAM SE MALAYSIA
TEMPAT : Berhampiran Masjid KLIA Kuaters, Labu , Nilai.
TARIKH : 9-12 hb Julai 2009
PETA LOKASI
ATURCARA ;
Asar, Jemaah mula masuk ke tapak perhimpunan
9-07-2009 – KHAMIS - Selepas Solat Asar Ceramah Umum
- Selepas Solat Maghrib Ceramah Umum
- Selepas Ceramah Solat Isyak
10-07-2009 – JUMAAT - Selepas Solat Subuh Ceramah Umum
- 10.00 pg – 12.00 tgh Bacaan Kitab Hadith (Taklim)
- Solat Jumaat
- Selepas Solat Asar
- 1. Ceramah Umum
- 2. Program untuk Pelajar Madrasah
- Selepas Solat Maghrib Ceramah Umum
- Selepas Ceramah Solat Isyak
- Selepas Solat Subuh Ceramah Umum
11-07-2009 – SABTU - 10.00 pg – 12.00 tgh Bacaan Kitab Hadith (Taklim)
- 10.00 pg – 12.30 tgh
- 1. Program Untuk Ulama
- 2. Program untuk Khawas
- 3. Program untuk Pelajar
- Selepas Solat Asar Ceramah Umum
- Selepas Solat Maghrib Ceramah Umum
- Selepas Ceramah Solat Isyak
- Selepas Solat Subuh Ceramah Pendek
12–07-2009 - AHAD - 9.30 pg –Sebelum Zuhur
1. Nasihat Untuk Jemaah Yng Keluar Dan Musafahah
2. Doa Penutup Ijtimak
- Selepas Asar Nasihat2 untuk jemaah yg berkhidmat semasa ijtimak.
Gambar persediaan tapak ijtima boleh dilihat di ---> http://bonekahati.blogspot.com/
BE THERE INSYAALLAH!
Tuesday, June 30, 2009
Friday, June 26, 2009
Ulasan: THE CARDIGANS Super Extra Gravity CD
Warning! Not METAL!
Terus terang aku cakap, susah aku nak minat jenis muzik selain dari Rock (keras) dan Metal. Dah cuba tak boleh. Apa nak buat? Namun begitu ada juga beberapa antara yang bukan Rock (keras) dan Metal yang telah menambat hatiku. Menambat tu dari segi maksud, sanggup aku beli CD. Bukan setakat dengar mp3 je.
THE CARDIGANS adalah antara mereka tersebut. Penemuan band ini berlaku tanpa sengaja. Berlaku beberapa tahun dahulu ketika aku sibuk menggodek kaset-kaset longgok di sebuah kompleks membeli belah. Ternampak kaset band ini dengan album Gran Turismo (album terbaik mereka) dan terus dibeli. Bila dipasang terus terpikat! Dasat tu!
Apa yang memikat telinga aku ialah vokalisnya Nina Persson. Suara beliau merdu sungguh dengan serak yang seksi. Ah... syurga! Band pun pandai, muziknya diminimalkan untuk menyerlahkan suara Nina secara optimum.
Album ini adalah album terakhir mereka pada tahun 2005. Bukan mereka berpecah tapi inilah album paling baru. THE CARDIGANS meneruskan konsep alternative indie pop mereka dengan jayanya. Saduran dari pelbagai jenis rentak muzik pop merentasi zaman dengan lagu Losing Friend (vibe 50an), Godspell (alternative 80an) dan Overload (cabaret?) membuatkan album ini hidup sekali.
Selain dari itu, Nina mempunyai deria lirik yang tajam. Mungkin disebabkan kebanyakannya liriknya menggunakan kata ganti diri, I, we, you yang menggambarkan beliau menulis sesuatu yang pernah dialaminya. So connected. Seolah-olah kita bersama dengan emosi Nina yang menulis.
THE CARDIGANS memang tidak mengecewakan. Untuk mat Metal seasoned macam aku boleh jadi peminat, mungkin aku boleh panjangkan rekomendasi aku kepada korang yang juga Metal (konon). Kat bawah tu lagu Don't Blame Your Daughter, try dengar tengok boleh masuk ke tak (jangan lupa baca lirik sekali - memang best)? Kalau boleh masuk, welcome to the club!
# "Losing a Friend" (lyrics by Persson) – 3:44
# "Godspell" – 3:29
# "Drip Drop Teardrop" (lyrics by Persson) – 3:15
# "Overload" – 3:18
# "I Need Some Fine Wine and You, You Need to Be Nicer" – 3:33
# "Don't Blame Your Daughter (Diamonds)" – 3:37
# "Little Black Cloud" (lyrics by Persson) – 3:26
# "In the Round" – 4:17
# "Holy Love" – 4:07
# "Good Morning Joan" – 3:37
# "And Then You Kissed Me II" – 4:01
Terus terang aku cakap, susah aku nak minat jenis muzik selain dari Rock (keras) dan Metal. Dah cuba tak boleh. Apa nak buat? Namun begitu ada juga beberapa antara yang bukan Rock (keras) dan Metal yang telah menambat hatiku. Menambat tu dari segi maksud, sanggup aku beli CD. Bukan setakat dengar mp3 je.
THE CARDIGANS adalah antara mereka tersebut. Penemuan band ini berlaku tanpa sengaja. Berlaku beberapa tahun dahulu ketika aku sibuk menggodek kaset-kaset longgok di sebuah kompleks membeli belah. Ternampak kaset band ini dengan album Gran Turismo (album terbaik mereka) dan terus dibeli. Bila dipasang terus terpikat! Dasat tu!
Apa yang memikat telinga aku ialah vokalisnya Nina Persson. Suara beliau merdu sungguh dengan serak yang seksi. Ah... syurga! Band pun pandai, muziknya diminimalkan untuk menyerlahkan suara Nina secara optimum.
Album ini adalah album terakhir mereka pada tahun 2005. Bukan mereka berpecah tapi inilah album paling baru. THE CARDIGANS meneruskan konsep alternative indie pop mereka dengan jayanya. Saduran dari pelbagai jenis rentak muzik pop merentasi zaman dengan lagu Losing Friend (vibe 50an), Godspell (alternative 80an) dan Overload (cabaret?) membuatkan album ini hidup sekali.
Selain dari itu, Nina mempunyai deria lirik yang tajam. Mungkin disebabkan kebanyakannya liriknya menggunakan kata ganti diri, I, we, you yang menggambarkan beliau menulis sesuatu yang pernah dialaminya. So connected. Seolah-olah kita bersama dengan emosi Nina yang menulis.
THE CARDIGANS memang tidak mengecewakan. Untuk mat Metal seasoned macam aku boleh jadi peminat, mungkin aku boleh panjangkan rekomendasi aku kepada korang yang juga Metal (konon). Kat bawah tu lagu Don't Blame Your Daughter, try dengar tengok boleh masuk ke tak (jangan lupa baca lirik sekali - memang best)? Kalau boleh masuk, welcome to the club!
# "Losing a Friend" (lyrics by Persson) – 3:44
# "Godspell" – 3:29
# "Drip Drop Teardrop" (lyrics by Persson) – 3:15
# "Overload" – 3:18
# "I Need Some Fine Wine and You, You Need to Be Nicer" – 3:33
# "Don't Blame Your Daughter (Diamonds)" – 3:37
# "Little Black Cloud" (lyrics by Persson) – 3:26
# "In the Round" – 4:17
# "Holy Love" – 4:07
# "Good Morning Joan" – 3:37
# "And Then You Kissed Me II" – 4:01
don't blame your daughter, that's just sentimental
and don't blame your mum for all that you've done wrong
your daddy's not guilty you came out a little faulty
and the factory closed so you can't hold them liable
you come from an island, you're cutting diamonds with a rubber knife
your autograph's worthless so don't send me letters
and don't mail me cash 'cause your money is no good
what's left in your mattress is holes that lack of love left
some hair from a horse and none of it is yours, man
you come from an island, you're cutting diamonds with a rubber knife
and the song you sing today wasn't always in your head
the words you try to say are the ones you should've said
they're glistening like diamonds, go out and find them, but don't blame your daughter
read me your tombstone, tell me you're sorry, fax me your will, you owe me something still
blood is like water, the bath that you poured me has drained and is gone
don't blame it on your son
and the song you sing today wasn't always in your head
the words you try to say are the ones you should've said
they're glistening like diamonds, go out and find them.
The world is full of diamonds, go out and find them, but don't blame your daughter.
Wednesday, June 24, 2009
Pilihan lelaki? Seks vs makan sedap.
Keluar kat suratkhabar hari ni...
So camana? Sendiri decide aaaa...
So camana? Sendiri decide aaaa...
Tuesday, June 23, 2009
Ulasan: ABSU s/t CD
Sejarah aku bersama ABSU memang lama. Ia bermula ketika aku di Tingkatan 4, di MRSM Muar (1991). Ray Equitant (ex-bassist) menghantar 7" pertama ABSU, The Temple of Offal. Dalam surat yang bersama dengan bungkusan itu beliau mengatakan bahawa aku adalah kontek pertama mereka di Malaysia. Kembang-kempis hidung aku ketika itu.
Apa yang boleh aku buat dengan 7" tersebut? Walkman kaset ada la. Maka aku sedekahkan kepada seorang sahabat.
Tetapi itu memulakan sedikit obsesi aku terhadap ABSU. Bukan kerana 7" tersebut yang bila aku dengar, tidak berapa menarik. Punca utamanya ialah album seminal mereka, Vitriol yang pada aku begitu membuka mata aku tentang Death Metal dengan komposisi yang eccentric. Technical dan vibrant. It was a perfect album.
Tambahan pula ketika tour mereka bersama IMPALED NAZARENE di Eropah, kaset demotape LANGSUYR dipasang di dalam bas tour mereka. Didengar bersama dengan vokalis IN. Woohoo!
Encounter terakhir berlaku beberapa tahun lepas ketika aku menjual baju pirate di eBay, Proscriptor berhubung dengan aku katanya design baju tu adalah hakcipta terpelihara ABSU. Ah sudah! Mana aku tau sebab baju tu pun takde logo ABSU. Beliau memberi aku satu pilihan yang baik. Kau hantar baju tu kat aku dan aku balas dengan CD first press ABSU, ditandatangan oleh kesemua anggota ABSU. Pucuk dicita ulam mendatang.
Aku perlu berterus terang. Hanya dua album pertama ABSU je yang aku rasa worthwhile. Masuk je album ketiga, muzik ada ubah sikit. Drum terlampau laju. Aku mahukan progresif seperti asal.
Selepas berkubur beberapa tahun mereka kembali dengan album baru dengan tajuk mudah, tidak bertajuk. Bezanya, yang tinggal ialah Proscriptor. Yang asal sudah tiada. Prosciptor sendiri bukan anggota asal (yang asal ialah Equitant dan Shatfiel). Namun bila dirujuk kembali, memang Proscriptor menjadi driving force bagi ABSU selama ini, kredit yang sepatutnya harus diberi kepada beliau. Malah untuk membina semula ABSUpun beliau layak.
Drumming super-fast itu tetap ada. Stroke drum berbahaya Prosciptor merata di dalam album. Beliau ada trademark sendiri. Cukup mendengar stroke drum beliau, kita akan kenal. Yang lebih dalam album ini ABSUmenyuntik elemen progresif juga (lagu ... Of the Dead Who Never Rest in Their Tombs Are the Attendance of Familiar Spirits ... Including: A.) Diversified Signs Inscribed; B.) Our Earth of Black; C.) Voor - ambik kau tajuk panjang). Bukan straight-forward speed seperti sebelumnya. Aku berharap untuk album seterusnya, diteruskan self indulgence sebegitu. Lagu yang laju-laju cukup-cukuplah satu dua. Dah terlampau banyak band laju-laju kat dunia ni.
Overall, ABSU kekal sebagai ABSU, no doubt. Strong as ever. Cuma dengan muka-muka baru yang ada sekarang ni, patutnya lebih nafas baru. Mungkin perlu diberi lebih masa untuk mereka tak jadi segan untuk kemukakan idea sendiri. Lagipun lagu-lagu ini dicipta dalam jarak tahun 2002-2007. Lekat lagi stail lama tu, no wonder. I'm expecting a better one in the future.
Apa yang boleh aku buat dengan 7" tersebut? Walkman kaset ada la. Maka aku sedekahkan kepada seorang sahabat.
Tetapi itu memulakan sedikit obsesi aku terhadap ABSU. Bukan kerana 7" tersebut yang bila aku dengar, tidak berapa menarik. Punca utamanya ialah album seminal mereka, Vitriol yang pada aku begitu membuka mata aku tentang Death Metal dengan komposisi yang eccentric. Technical dan vibrant. It was a perfect album.
Tambahan pula ketika tour mereka bersama IMPALED NAZARENE di Eropah, kaset demotape LANGSUYR dipasang di dalam bas tour mereka. Didengar bersama dengan vokalis IN. Woohoo!
Encounter terakhir berlaku beberapa tahun lepas ketika aku menjual baju pirate di eBay, Proscriptor berhubung dengan aku katanya design baju tu adalah hakcipta terpelihara ABSU. Ah sudah! Mana aku tau sebab baju tu pun takde logo ABSU. Beliau memberi aku satu pilihan yang baik. Kau hantar baju tu kat aku dan aku balas dengan CD first press ABSU, ditandatangan oleh kesemua anggota ABSU. Pucuk dicita ulam mendatang.
Aku perlu berterus terang. Hanya dua album pertama ABSU je yang aku rasa worthwhile. Masuk je album ketiga, muzik ada ubah sikit. Drum terlampau laju. Aku mahukan progresif seperti asal.
Selepas berkubur beberapa tahun mereka kembali dengan album baru dengan tajuk mudah, tidak bertajuk. Bezanya, yang tinggal ialah Proscriptor. Yang asal sudah tiada. Prosciptor sendiri bukan anggota asal (yang asal ialah Equitant dan Shatfiel). Namun bila dirujuk kembali, memang Proscriptor menjadi driving force bagi ABSU selama ini, kredit yang sepatutnya harus diberi kepada beliau. Malah untuk membina semula ABSUpun beliau layak.
Drumming super-fast itu tetap ada. Stroke drum berbahaya Prosciptor merata di dalam album. Beliau ada trademark sendiri. Cukup mendengar stroke drum beliau, kita akan kenal. Yang lebih dalam album ini ABSUmenyuntik elemen progresif juga (lagu ... Of the Dead Who Never Rest in Their Tombs Are the Attendance of Familiar Spirits ... Including: A.) Diversified Signs Inscribed; B.) Our Earth of Black; C.) Voor - ambik kau tajuk panjang). Bukan straight-forward speed seperti sebelumnya. Aku berharap untuk album seterusnya, diteruskan self indulgence sebegitu. Lagu yang laju-laju cukup-cukuplah satu dua. Dah terlampau banyak band laju-laju kat dunia ni.
Overall, ABSU kekal sebagai ABSU, no doubt. Strong as ever. Cuma dengan muka-muka baru yang ada sekarang ni, patutnya lebih nafas baru. Mungkin perlu diberi lebih masa untuk mereka tak jadi segan untuk kemukakan idea sendiri. Lagipun lagu-lagu ini dicipta dalam jarak tahun 2002-2007. Lekat lagi stail lama tu, no wonder. I'm expecting a better one in the future.
- "Between the Absu of Eridu and Erech" (Aethyris/Proscriptor) 4:08
- "Night Fire Canonization" (Proscriptor/Shaftiel) 3:19
- "Amy" (Proscriptor/Zawicizuz) 4:54
- "Nunbarshegunu" (Aethyris/Ashmedi/Vastator) 3:05
- "13 Globes" (Aethyris/Proscriptor) 4:46
- "... Of the Dead Who Never Rest in Their Tombs Are the Attendance of Familiar Spirits ... Including: A.) Diversified Signs Inscribed; B.) Our Earth of Black; C.) Voor" (Proscriptor/Zawicizuz) 7:03
- "Magic(k) Square Cipher" (Aethyris/Proscriptor) 4:48
- "In the Name of Auebothiabathabaithobeuee" (Proscriptor/Vastator) 3:25
- "Girra's Temple" (Proscriptor/Shaftiel) 2:38
- "Those of the Void Will Re-Enter" (Aethyris/Ashmedi/Vastator) 4:56
- "Sceptre Command" (Aethyris/Proscriptor) 5:00
- "Ye Uttuku Spells" (Aethyris/Ashmedi/Vastator) 4:41
- "Twix Yesterday, the Day and the Morrow" (Equitant) 0:57
Sunday, June 21, 2009
Borong sistem audio di Sunday market
Aku pernah jadi mat HiFi satu ketika dulu. Zaman bujang. Ni semua terima kasih kepada Ajak Dethcrane, Jaei Jokhannaz dan Ah Keong Psychic Scream kerana telah berjaya meracun aku masa tu indirectly. Masa tu masa cuti semester dari UTM Skudai balik ke Ipoh, aku akan singgah melepak rumah-rumah mereka ini seminggu. Depa ni setiap bilik ada audio sistem sendiri. Untuk aku yang selama ini dengar melalui 'mini compo', bila dengar sistem depa, terus lupa. Sedap gila.
Satu hari Ah Keong nak upgrade sistem dia, aku pun borong la ARCAM 5 integrated amp dan MARANTZ CD63 MKII dia. Tak lama kemudian untuk melengkapkan sistem tu, aku beli TANNOY bookshelf speakers (tak ingat dah model apa). Namun sebelum aku berhijrah ke Australia ni, sistem tu aku let go.
Then semangat berkobar-kobar pulak nengok kat sini sistem audio yang 2nd murah-murah (berbanding kat Malaysia). Dan range pun banyak. So sebab tu tahun lepas aku beli ROTEL turntable.
Lepas tu berkubur balik hahaha...
Beberapa minggu lepas timbul balik. Sebabnya kat Sunday market ni ada sorang pakcik tua ni dok jual audio sistem ni. Macamana aku boleh perasan pun tak ingat. Dia dah lama situ ke? Atau baru je? Anyway, bila aku dok rapat kat booth dia, wow... yang dia jual bukan barang-barang cikai pun. Branded punya. Maksud aku, brand yang tersohor juga dalam arena audio sistem nih.
Cumanya, barang lama je la. Apa ada hal kan? Duit pun takde ;) Aku pun dah berkira-kira ni. Best ni....!
So setelah mencongak, mengira duit syiling dalam tabung dan check weather aku pun buat keputusan. Kalau pakcik tu ada minggu ni, aku sapu. Tak kira. Do or die punya mission.
Memang pakcik tu ada pun hari ni. Dan bertambah pulak koleksi dia nak jual. Ada dua amp dan 3 CD player. Amp klasik Technic dan Sherwood (dua-dua dengan AM/FM tuner), CD player Yamaha (5 discs changer), Sony dan CDC.
Spesifik minggu ni aku bawak CD IRON MAIDEN Somewhere In Time (enhanced) dan Flight 666 untuk test. First, aku takut CD player tu jenis lama tak boleh main CD yang enhanced dan baru dan kedua nak test sound la.
Hehehe... bayangkan tengah-tengah pasar aku try CD IRON MAIDEN. Aku increase volume, pakcik tu decrease volume. Hmmm....
Agak dalam 20 minit test, main-main dengan kombinasi CD player dan amp dan menggodek punat-punat dan tombol-tombol, aku beli CD player Sony dan Sherwood amp with AM/FM tuner. Sebab? CD player Sony ada remote dan Sherwood amp tu nampak baru sikit dari Technic (walaupun dua-dua tu aku ingat baya-baya adik aku hehehe...). Nevertheless, aku membayar dengan gembira, $10 untuk CD player dan $70 untuk amp + tuner.
Problemnya, speaker takde. Speaker takde maknanya tak leh dengar lagi la. Takpe, headphone aku ada. Boleh test kat rumah.
Aku cakap kat pakcik tu, jual la speaker yang dia display tu. Dia kata, kalau aku jual, camana aku nak demo barang lain. Ye tak ye jugak. Minggu depan carikan aku speaker boleh? Dia tanya, tinggi mana nak (sambil dia adjust tangan dia turun naik). Camni ke camni? Aku cakap bookshelf je. OK, aku try cari jawab pakcik tu.
Dapatkah pakcik tu mendapatkan sepasang speaker untuk aku? Kena tunggu minggu depan!
Ketika entry ini ditulis, aku sedang mendengar IRON MAIDEN Flight 666 LP!
Senarai sistem audio:
SONY CDP 590 CD player
SHERWOOD AD200B intergrated amplifier
SHERWOOD TD 1120 AM/FM tuner
ROTEL RP830 Turntable
BEHRINGER HPS5000 Headphone
Satu hari Ah Keong nak upgrade sistem dia, aku pun borong la ARCAM 5 integrated amp dan MARANTZ CD63 MKII dia. Tak lama kemudian untuk melengkapkan sistem tu, aku beli TANNOY bookshelf speakers (tak ingat dah model apa). Namun sebelum aku berhijrah ke Australia ni, sistem tu aku let go.
Then semangat berkobar-kobar pulak nengok kat sini sistem audio yang 2nd murah-murah (berbanding kat Malaysia). Dan range pun banyak. So sebab tu tahun lepas aku beli ROTEL turntable.
Lepas tu berkubur balik hahaha...
Beberapa minggu lepas timbul balik. Sebabnya kat Sunday market ni ada sorang pakcik tua ni dok jual audio sistem ni. Macamana aku boleh perasan pun tak ingat. Dia dah lama situ ke? Atau baru je? Anyway, bila aku dok rapat kat booth dia, wow... yang dia jual bukan barang-barang cikai pun. Branded punya. Maksud aku, brand yang tersohor juga dalam arena audio sistem nih.
Cumanya, barang lama je la. Apa ada hal kan? Duit pun takde ;) Aku pun dah berkira-kira ni. Best ni....!
So setelah mencongak, mengira duit syiling dalam tabung dan check weather aku pun buat keputusan. Kalau pakcik tu ada minggu ni, aku sapu. Tak kira. Do or die punya mission.
Memang pakcik tu ada pun hari ni. Dan bertambah pulak koleksi dia nak jual. Ada dua amp dan 3 CD player. Amp klasik Technic dan Sherwood (dua-dua dengan AM/FM tuner), CD player Yamaha (5 discs changer), Sony dan CDC.
Spesifik minggu ni aku bawak CD IRON MAIDEN Somewhere In Time (enhanced) dan Flight 666 untuk test. First, aku takut CD player tu jenis lama tak boleh main CD yang enhanced dan baru dan kedua nak test sound la.
Hehehe... bayangkan tengah-tengah pasar aku try CD IRON MAIDEN. Aku increase volume, pakcik tu decrease volume. Hmmm....
Agak dalam 20 minit test, main-main dengan kombinasi CD player dan amp dan menggodek punat-punat dan tombol-tombol, aku beli CD player Sony dan Sherwood amp with AM/FM tuner. Sebab? CD player Sony ada remote dan Sherwood amp tu nampak baru sikit dari Technic (walaupun dua-dua tu aku ingat baya-baya adik aku hehehe...). Nevertheless, aku membayar dengan gembira, $10 untuk CD player dan $70 untuk amp + tuner.
Problemnya, speaker takde. Speaker takde maknanya tak leh dengar lagi la. Takpe, headphone aku ada. Boleh test kat rumah.
Aku cakap kat pakcik tu, jual la speaker yang dia display tu. Dia kata, kalau aku jual, camana aku nak demo barang lain. Ye tak ye jugak. Minggu depan carikan aku speaker boleh? Dia tanya, tinggi mana nak (sambil dia adjust tangan dia turun naik). Camni ke camni? Aku cakap bookshelf je. OK, aku try cari jawab pakcik tu.
Dapatkah pakcik tu mendapatkan sepasang speaker untuk aku? Kena tunggu minggu depan!
Ketika entry ini ditulis, aku sedang mendengar IRON MAIDEN Flight 666 LP!
Senarai sistem audio:
SONY CDP 590 CD player
SHERWOOD AD200B intergrated amplifier
SHERWOOD TD 1120 AM/FM tuner
ROTEL RP830 Turntable
BEHRINGER HPS5000 Headphone
Saturday, June 20, 2009
Ulasan: LAUREN HARRIS Calm Before The Storm CD
Untuk mereka yang tidak kenal siapa LAUREN HARRIS, beliau adalah anak kepada Steve Harris, bassist dan kepala IRON MAIDEN. Bapa borek anak rintik.
Dalam kempen Somewhere Back On Tour yang lepas, LAUREN HARRIS menjadi band opening untuk IRON MAIDEN. Mana lagi tempat yang sesuai untuk kick-off karier muzik selain dari menjadi opening band kepada sebuah band gergasi yang mempunyai peminat yang fanatik? Cuma pastinya ada bisik-bisik, kronism dan nepotism. Macam politik juga. Ah, apa kira!
CD ini pun dibeli ketika menonton tour IRON MAIDEN di New Zealand beberapa bulan lepas. Andaikata tidak, kemungkinan CD ini tidak dibeli, bukan sekarang, mungkin akan datang (pasti akan dicari tapi tidak mendesak).
Jarak masa yang lama yang diambil untuk membuat ulasan tentang CD ini dari tarikh belian juga memberi first impression, bukan? Ianya tidak mendesak. Bukan sesuatu yang aku kelam kabut mahu katakan, ayuh beli sekarang!
LAUREN HARRIS tidak menjejaki bapanya dalam bentuk muzik walaupun ada persamaan pada asasnya. IRON MAIDEN dengan progresif Heavy Metal sedangkan LAUREN HARRIS ialah straight-out hard rock. Mungkin pengaruh asalnya pun sudah berbeza, Lita Ford, Doro Pesch etc. Aku kata, go girls!
Untuk mereka yang mencari sesuatu yang berat dan keras mungkin tidak akan menjumpainya dalam album ini. Sebaliknya jika anda mahukan feel good hard rock, dengan lirik 'beremosi' i.e. perasaan cinta, haru, suka, duka; ini sajian untuk anda. Apa nak kata, jiwa bukan selalu kental. Kadang-kadang melayan perasaan pun OK juga.
Keputusannya? Kerana adanya link dengan IRON MAIDEN, sudah tentu aku akan memberi peluang kepada album seterusnya. Dari apa yang didengar semasa tour, LAUREN HARRIS mendendangkan beberapa buah lagu baru untuk album kedua, bunyinya agak bagus dan perlu diberi peluang kedua. Takpe, untukmu Lauren, 47 kali peluang pun akan aku berikan.
Dalam kempen Somewhere Back On Tour yang lepas, LAUREN HARRIS menjadi band opening untuk IRON MAIDEN. Mana lagi tempat yang sesuai untuk kick-off karier muzik selain dari menjadi opening band kepada sebuah band gergasi yang mempunyai peminat yang fanatik? Cuma pastinya ada bisik-bisik, kronism dan nepotism. Macam politik juga. Ah, apa kira!
CD ini pun dibeli ketika menonton tour IRON MAIDEN di New Zealand beberapa bulan lepas. Andaikata tidak, kemungkinan CD ini tidak dibeli, bukan sekarang, mungkin akan datang (pasti akan dicari tapi tidak mendesak).
Jarak masa yang lama yang diambil untuk membuat ulasan tentang CD ini dari tarikh belian juga memberi first impression, bukan? Ianya tidak mendesak. Bukan sesuatu yang aku kelam kabut mahu katakan, ayuh beli sekarang!
LAUREN HARRIS tidak menjejaki bapanya dalam bentuk muzik walaupun ada persamaan pada asasnya. IRON MAIDEN dengan progresif Heavy Metal sedangkan LAUREN HARRIS ialah straight-out hard rock. Mungkin pengaruh asalnya pun sudah berbeza, Lita Ford, Doro Pesch etc. Aku kata, go girls!
Untuk mereka yang mencari sesuatu yang berat dan keras mungkin tidak akan menjumpainya dalam album ini. Sebaliknya jika anda mahukan feel good hard rock, dengan lirik 'beremosi' i.e. perasaan cinta, haru, suka, duka; ini sajian untuk anda. Apa nak kata, jiwa bukan selalu kental. Kadang-kadang melayan perasaan pun OK juga.
Keputusannya? Kerana adanya link dengan IRON MAIDEN, sudah tentu aku akan memberi peluang kepada album seterusnya. Dari apa yang didengar semasa tour, LAUREN HARRIS mendendangkan beberapa buah lagu baru untuk album kedua, bunyinya agak bagus dan perlu diberi peluang kedua. Takpe, untukmu Lauren, 47 kali peluang pun akan aku berikan.
- *Steal Your Fire - 4:31
- Your Turn - 3:41
- Get Over It - 3:49
- Like It or Not - 3:28
- *From the Bottom to the Top - 3:41
- Let Us Be - 3:53
- Hurry Up - 4:18
- *Come on Over - 4:09
- Hit or Miss - 3:54
- See Through - 3:43
- You Say - 4:30
- *Natural Thing (Bonus Track) - 3:23
Also Included - Lauren Harris Video Showreel:
- Featuring Steal Your Fire, Let Us Be and Your Turn Live and Promo Footage
Friday, June 19, 2009
Ulasan: DARKTHRONE Dark Thrones and Black Flags CD
DARKTHRONE adalah sebuah band istimewa bagi aku. Untuk memahami mereka anda kena ada satu slogan, AKU PEDULI APA!
Mulanya sebagai sebuah band Death Metal yang teknikal lewat 80an. Album seminal, Soulside Journey merupakan sebuah benchmark untuk muzik Death Metal yang twisted, technical dan progressive. Namun apabila melandanya ombak Black Metal di Norway yang menyaksikan pembunuhan sensasi Euronymous (MAYHEM) oleh Count Grishnackh (BURZUM), DARKTHRONE ketika itu sudah bertukar wajah. Imej Black Metal menjadi pegangan utama mereka dan lama-kelamaan skil muzik mula diminimaliskan beransur-ansur dari album A Blaze In The Northern Sky kepada album produksi mono, Transilvanian Hunger. Namun ia tetap menjadi benchmark kepada band Black Metal sekarang. Band mana yang tidak ada unsur dari DARKTHRONE?
Setelah 10 tahun dengan muzik BM minimalis, DARKTHRONE sekali lagi mengejutkan dunia dengan album The Cult Is Alive yang menyuntik unsur muzik punk dan crust secara menyeluruh. Diikuti dengan album F.O.A.D. dan yang terbaru, Dark Thrones and Black Flags (Black Flag ialah sebuah band hardcore punk tersohor).
Membaca liner notes dalam album ini kita akan dapat menyelami hati pemuzik-pemuzik ini. Persoalan mengapa jadi begini dijawab secara tidak langsung dengan nada berseloroh. Google sahaja temuramah Fenriz dan apabila ditanya mengenai kondisi muzik Black Metal sekarang ini, kalau tak dijawab dengan maki hamun, pastinya akan disindir dengan keras sekali.
Terlalu banyak 'plastik' di dalam 'besi', kata beliau. Trend yang dielak, itu yang menjadi sanjungan.
Mungkin kerana itu muzik minimalis DARKTHRONE bertukar. Suntikan punk dan akhir-akhir ini elemen NWOBHM turut menjadi unsur utama di dalam album. Itulah akibatnya apabila Fenriz melabur US$5000 setiap tahun untuk membeli CD dan vinyl!
Trademark DARKTHRONE yang kita ketahui seperti produksi sebu, bunyi gitar karat dan suara garau Nocturno Culto. Yang menyanjung DARKTHRONE tetap akan menyanjung dan yang membenci pun sama. Itu bukan persoalannya.
Persoalannya, apakah jenis trend baru yang mahu diasaskan DARKTHRONE seterusnya? Simpan atau buang CD pastinya tidak dipeduli oleh mereka. Andaikata DARKTHRONE menyuntik elemen dangdut ke dalam album akan datang, album tersebut pasti akan terjual. 20 tahun dengan slogan AKU PEDULI APA, mengapa sekarang perlu mengambil peduli?
Mulanya sebagai sebuah band Death Metal yang teknikal lewat 80an. Album seminal, Soulside Journey merupakan sebuah benchmark untuk muzik Death Metal yang twisted, technical dan progressive. Namun apabila melandanya ombak Black Metal di Norway yang menyaksikan pembunuhan sensasi Euronymous (MAYHEM) oleh Count Grishnackh (BURZUM), DARKTHRONE ketika itu sudah bertukar wajah. Imej Black Metal menjadi pegangan utama mereka dan lama-kelamaan skil muzik mula diminimaliskan beransur-ansur dari album A Blaze In The Northern Sky kepada album produksi mono, Transilvanian Hunger. Namun ia tetap menjadi benchmark kepada band Black Metal sekarang. Band mana yang tidak ada unsur dari DARKTHRONE?
Setelah 10 tahun dengan muzik BM minimalis, DARKTHRONE sekali lagi mengejutkan dunia dengan album The Cult Is Alive yang menyuntik unsur muzik punk dan crust secara menyeluruh. Diikuti dengan album F.O.A.D. dan yang terbaru, Dark Thrones and Black Flags (Black Flag ialah sebuah band hardcore punk tersohor).
Membaca liner notes dalam album ini kita akan dapat menyelami hati pemuzik-pemuzik ini. Persoalan mengapa jadi begini dijawab secara tidak langsung dengan nada berseloroh. Google sahaja temuramah Fenriz dan apabila ditanya mengenai kondisi muzik Black Metal sekarang ini, kalau tak dijawab dengan maki hamun, pastinya akan disindir dengan keras sekali.
Terlalu banyak 'plastik' di dalam 'besi', kata beliau. Trend yang dielak, itu yang menjadi sanjungan.
Mungkin kerana itu muzik minimalis DARKTHRONE bertukar. Suntikan punk dan akhir-akhir ini elemen NWOBHM turut menjadi unsur utama di dalam album. Itulah akibatnya apabila Fenriz melabur US$5000 setiap tahun untuk membeli CD dan vinyl!
Trademark DARKTHRONE yang kita ketahui seperti produksi sebu, bunyi gitar karat dan suara garau Nocturno Culto. Yang menyanjung DARKTHRONE tetap akan menyanjung dan yang membenci pun sama. Itu bukan persoalannya.
Persoalannya, apakah jenis trend baru yang mahu diasaskan DARKTHRONE seterusnya? Simpan atau buang CD pastinya tidak dipeduli oleh mereka. Andaikata DARKTHRONE menyuntik elemen dangdut ke dalam album akan datang, album tersebut pasti akan terjual. 20 tahun dengan slogan AKU PEDULI APA, mengapa sekarang perlu mengambil peduli?
- "The Winds They Called the Dungeon Shaker" – 3:52
- "Oath Minus" – 4:16
- "Hiking Metal Punks" – 3:21
- "Blacksmith of the North" – 3:13
- "Norway in September" – 5:46
- "Grizzly Trade" – 4:16
- "Hanging Out in Haiger" – 3:22
- "Dark Thrones and Black Flags" – 2:24
- "Launchpad to Nothingness" – 4:31
- "Witch Ghetto" – 3:56
Thursday, June 18, 2009
IRON MAIDEN Flight 666 LP
Mula-mula aku beli Flight 666 DVD.
Kemudian Flight 666 CD.
Hari ni tak disangka-sangka, US pressing LP ada pula jual kat kedai. The only piece! Murah lak tu... LP tersebut disambar tanpa agak-agak lagi.
I'm happy!
Nak ulas apa lagi. Memang cun packaging. Picture discs memang menambat hati. Untuk gambar lebih-lebih, boleh check out blog deaf-angel.
Kemudian Flight 666 CD.
Hari ni tak disangka-sangka, US pressing LP ada pula jual kat kedai. The only piece! Murah lak tu... LP tersebut disambar tanpa agak-agak lagi.
I'm happy!
Nak ulas apa lagi. Memang cun packaging. Picture discs memang menambat hati. Untuk gambar lebih-lebih, boleh check out blog deaf-angel.
Wednesday, June 17, 2009
Malam Seni - PENTAS KITA... KARYA KITA...
Pertama kali di Sungai Sumun, Bagan Datoh.
Anjuran BloggersNetwork@Perak dengan kerjasama LanteraJiwa
Tarikh : 26 Jun 2009 ( Jumaat )
Masa : 8.30 malam
Tempat :
Laman Teratak Budi Ust. Ariffin Ngah Nasution @ Pak Karamu
Sungai Sumun, Bagan Datoh, Perak.
( Selepas Stesen Minyak BHP Sungai Sumun )
Alamat Penuh :
F30, Parit 11 Batu 16, 36400 Hutan Melintang , Perak.
Masuk : Percuma
* Jamuan makan disediakan.
Anjuran BloggersNetwork@Perak dengan kerjasama LanteraJiwa
Tarikh : 26 Jun 2009 ( Jumaat )
Masa : 8.30 malam
Tempat :
Laman Teratak Budi Ust. Ariffin Ngah Nasution @ Pak Karamu
Sungai Sumun, Bagan Datoh, Perak.
( Selepas Stesen Minyak BHP Sungai Sumun )
Alamat Penuh :
F30, Parit 11 Batu 16, 36400 Hutan Melintang , Perak.
Masuk : Percuma
* Jamuan makan disediakan.
Para Seniman :
Pyanhabib, Meor, Nik, KulupSakah, Mohammad Hariry, AirMas, Mat Saman Kati, LanteraJiwa & BloggersNetwork@Perak.
Penghargaan kepada Pak Karamu atas budi tajaan tempat, pentas, cahaya, sistem bunyi & makanan.
** Kepada sesiapa yang berminat untuk bersama-sama menyertai malam seni ini dengan mempersembahkan bakat samada mendeklamasikan puisi atau mendendangkan lagu dengan diiringi muzik akustik (secara langsung), sila hubungi lanterajiwa@gmail.com untuk mendapatkan keterangan lanjut sebelum 24 Jun 2009. Tema karya adalah yang bebas dari unsur cinta berahi, putus cinta dan apa-apa yang berkaitan dengan nafsu Adam dan Hawa. Keaslian karya ciptaan sendiri adalah diutamakan.
Nota : Poster dibikin oleh LanteraJiwa.
Kalau berminat boleh kontek penganjur di http://lantera-jiwa.blogspot.com/
Tuesday, June 16, 2009
Monday, June 15, 2009
Free Wrestling!
Excited sikit semalam nak buat rutin mingguan, pergi pasar Ahad. Last week masa bayar parking entry, lady jaga tu pass flyer. Wrestling event di pasar next week! Free!
Wah... best tu.
Pasar Ahad ni macam kat pasar borong la. Banyak gudang dan stor distribution hasil pertanian. Cuma hari Ahad, takde bisnes. Satu gudang tu dia bukak untuk orang jual beli.
Aku dengan wife suka la sangat pergi nengok. Bukan nak beli sayur sangat pun. Yang best ada boot sale. Macam-macam dok ada. Semalam wife aku beli baju/seluar used murah-murah. Aku tengok wife pakai, ngancam pulak hehehe...
Aku dok khusya satu pakcik ni jual hifi system. Meleleh air liur nengoknya. Dia demo, pakai Sherwood amp, Yamaha CD Player dan Akai speakers. Peh memang gila best bunyi. Kembang telinga dengor. Tapi ye la, antik sikit la. Apa kira antik tak antik, janji bunyi sedap. Teringat kat sistem aku dulu (dah jual prior coming to Australia)... Marantz CD63 MKII, Arcam 5 integrated amp dan Tannoy bookshelf speakers.
Anyway, anak-anak bujang aku dok excited la nak nengok event ni (bapak pun sama). Aku pernah jadi follower WWE dulu. Tak miss tiap-tiap minggu kat TV. Siap beli VCD lagi hahaha... So ni macam nostalgik event le.
"Kan ke tipu...?" Hellooooo... macam la aku tak tau. Macam la penonton yang dok sorak sampai hilang suara tu tak tau... Korang tengok wayang, tengok DVD semua tu betul ka? Cerita tipu gak. Sama la macam wrestling ni. Semua tau tipu. Tapi tengok ada adrenalin rush wooo...
Ni team dari Adelaide ni. Diorang buat untuk promote event 'berbayar' next month. So diaorang display la local wrestlers yang ada.
Gelanggang pun pasang siap je dalam gudang tu. Orang tengok dari bawah je la bukan ada seating. Sambil-sambil dok beli barang, diorang stop kejap tengok. Aku dengan anak-anak tengok sampai habis hahaha...
Diorang ni walaupun berlakon, tapi time kena tepuk kat dada, tumbuk kat belakang tu boleh tahan jugak la. Kalau kena kat aku, memang tak bangun la aku ingat. Itu la antara stunt yang boleh kata real la.
Bab melompat-lompat tu memang choreographed. Cuma nak bagi real tu dia punya trick. Sekali tu, mamat tu terajang kat muka aku perati betul-betul, langsung tak kena. Tapi ada bunyi "pelepek!". Mana datang bunyi tu tak sempat aku nak figure out. Real juga sebab laju kan? Maybe aku sorang je yang perasan.
Dua dari wrestlers tu cekeding je badan. Macam baru lepas habis sekolah je. Tapi sakan bergomol. Badan kecik ni boleh la dive gimnastik sikit. Yang badan bagak-bagak tu, pelepuk kat dada atau baling orang memang sedap ah.
Gelanggang spring tu pun satu, bunyi berdentum kalau hempas orang. Making it more real la.
Part tag team time wrestler kat dalam ring ambik perhatian ref supaya kawan dia belasah lawan dia 'illegally' tu pun ada dibuat. Biasa tengok TV kan penonton dok jerit-jerit kat ref supaya tengok kawan dok kena belasah tu kan... hahaha... Itu memang staged habis la. Tapi perasaan geram tu datang jugak walau tipu-tipu pun. In this case mamat tu korek mata lawan dia. Menjerit-jerit seh...
Ada juga wrestler wanita! Hahaha... amik kau. Nak sangat equal rights. Tapi boleh tahan ganas. Penampar kat dada dengan hentakan kat belakang tu sama level dengan yang lelaki jugak. Cuma bila menjerit tu, menjerit pompuan tau la kan. High pitch. Satu gudang boleh dengar tu.
Wife dah cubit-cubit aku...
Finally, Royal Rumble. Semua wrestlers naik atas gelanggang. Sapa last tinggal atas gelanggang, dia menang. Tak tau mana satu nak tengok. So tengok yang mana dekat je la. Masing-masing dengan aksi sendiri la.
Announcer pun bagi hadiah kat pemenang. Trofi mainan yang dibeli kat stall depan (siap cakap tu). Lawak... lawak...
Aku nak amik gambar anak aku... bila balik tengok-tengok filem yang dicuci, ada pulak wrestler wanita ni ehemm.... pelik pelik.... ;)
So nak tengok tak yang berbayar. Maybe best kot? Tengok la kalau ada semangat. Tiket pun $15 je... hahaha... masa yang sangat sesuai nak maki hamun time nih...
Wah... best tu.
Pasar Ahad ni macam kat pasar borong la. Banyak gudang dan stor distribution hasil pertanian. Cuma hari Ahad, takde bisnes. Satu gudang tu dia bukak untuk orang jual beli.
Aku dengan wife suka la sangat pergi nengok. Bukan nak beli sayur sangat pun. Yang best ada boot sale. Macam-macam dok ada. Semalam wife aku beli baju/seluar used murah-murah. Aku tengok wife pakai, ngancam pulak hehehe...
Aku dok khusya satu pakcik ni jual hifi system. Meleleh air liur nengoknya. Dia demo, pakai Sherwood amp, Yamaha CD Player dan Akai speakers. Peh memang gila best bunyi. Kembang telinga dengor. Tapi ye la, antik sikit la. Apa kira antik tak antik, janji bunyi sedap. Teringat kat sistem aku dulu (dah jual prior coming to Australia)... Marantz CD63 MKII, Arcam 5 integrated amp dan Tannoy bookshelf speakers.
Anyway, anak-anak bujang aku dok excited la nak nengok event ni (bapak pun sama). Aku pernah jadi follower WWE dulu. Tak miss tiap-tiap minggu kat TV. Siap beli VCD lagi hahaha... So ni macam nostalgik event le.
"Kan ke tipu...?" Hellooooo... macam la aku tak tau. Macam la penonton yang dok sorak sampai hilang suara tu tak tau... Korang tengok wayang, tengok DVD semua tu betul ka? Cerita tipu gak. Sama la macam wrestling ni. Semua tau tipu. Tapi tengok ada adrenalin rush wooo...
Ni team dari Adelaide ni. Diorang buat untuk promote event 'berbayar' next month. So diaorang display la local wrestlers yang ada.
Gelanggang pun pasang siap je dalam gudang tu. Orang tengok dari bawah je la bukan ada seating. Sambil-sambil dok beli barang, diorang stop kejap tengok. Aku dengan anak-anak tengok sampai habis hahaha...
Diorang ni walaupun berlakon, tapi time kena tepuk kat dada, tumbuk kat belakang tu boleh tahan jugak la. Kalau kena kat aku, memang tak bangun la aku ingat. Itu la antara stunt yang boleh kata real la.
Bab melompat-lompat tu memang choreographed. Cuma nak bagi real tu dia punya trick. Sekali tu, mamat tu terajang kat muka aku perati betul-betul, langsung tak kena. Tapi ada bunyi "pelepek!". Mana datang bunyi tu tak sempat aku nak figure out. Real juga sebab laju kan? Maybe aku sorang je yang perasan.
Dua dari wrestlers tu cekeding je badan. Macam baru lepas habis sekolah je. Tapi sakan bergomol. Badan kecik ni boleh la dive gimnastik sikit. Yang badan bagak-bagak tu, pelepuk kat dada atau baling orang memang sedap ah.
Gelanggang spring tu pun satu, bunyi berdentum kalau hempas orang. Making it more real la.
Part tag team time wrestler kat dalam ring ambik perhatian ref supaya kawan dia belasah lawan dia 'illegally' tu pun ada dibuat. Biasa tengok TV kan penonton dok jerit-jerit kat ref supaya tengok kawan dok kena belasah tu kan... hahaha... Itu memang staged habis la. Tapi perasaan geram tu datang jugak walau tipu-tipu pun. In this case mamat tu korek mata lawan dia. Menjerit-jerit seh...
Ada juga wrestler wanita! Hahaha... amik kau. Nak sangat equal rights. Tapi boleh tahan ganas. Penampar kat dada dengan hentakan kat belakang tu sama level dengan yang lelaki jugak. Cuma bila menjerit tu, menjerit pompuan tau la kan. High pitch. Satu gudang boleh dengar tu.
Wife dah cubit-cubit aku...
Finally, Royal Rumble. Semua wrestlers naik atas gelanggang. Sapa last tinggal atas gelanggang, dia menang. Tak tau mana satu nak tengok. So tengok yang mana dekat je la. Masing-masing dengan aksi sendiri la.
Announcer pun bagi hadiah kat pemenang. Trofi mainan yang dibeli kat stall depan (siap cakap tu). Lawak... lawak...
Aku nak amik gambar anak aku... bila balik tengok-tengok filem yang dicuci, ada pulak wrestler wanita ni ehemm.... pelik pelik.... ;)
So nak tengok tak yang berbayar. Maybe best kot? Tengok la kalau ada semangat. Tiket pun $15 je... hahaha... masa yang sangat sesuai nak maki hamun time nih...
Sunday, June 14, 2009
Berita baik untuk Ms Average!
Lepas tengok cermin, rate yourself.
Kalau ya, I'm average... don't frown tapi smile. BIG SMILE!
MAJORITI lelaki mencari anda! They want YOU!
Ikut kajian Ms. Average didefinisikan sebagai : tinggi dalam lingkungan 162cm, 76cm waist and 102cm hips (rujuk artikel). Ni definisi Australian. Kalau Melayuian, boleh turunkan sikit figures tu.
Anyway... Hooorahhh for Ms Average. Boleh demand le...
Kalau ya, I'm average... don't frown tapi smile. BIG SMILE!
MAJORITI lelaki mencari anda! They want YOU!
Ikut kajian Ms. Average didefinisikan sebagai : tinggi dalam lingkungan 162cm, 76cm waist and 102cm hips (rujuk artikel). Ni definisi Australian. Kalau Melayuian, boleh turunkan sikit figures tu.
Anyway... Hooorahhh for Ms Average. Boleh demand le...
Saturday, June 13, 2009
Patut logo HARAM... bukan HALAL!
Kena sabar dengar penjelasan Dr. Asri. Lepas tu pikir-pikir balik...
Friday, June 12, 2009
Cara membezakan restoran mamak, hindu
Ni bukan artikel ras (racist) mahupun menghina mana-mana agama. Sekadar berhati-hati sebagai orang Islam, perlu jaga pemakanan yang halal.
Problem kat Malaysia ialah bab makanan ni ramai orang ambil kesempatan.
Dan ramai juga antara kita peminat masakan India ni.
Mungkin snippet dari artikel ni boleh membantu kita nak beza yang mana satu Mamak (Islam) dan India (Hindu).
Sekiranya anda ke kedai-kedai mamak, cuba periksa lauknya: adakah terdapat masakan berlaukkan daging lembu.Boleh la try check!
Ya, daging lembu. Inilah kunci untuk membezakan di antara kedai mamak Muslim dengan bukan mamak yang berlagak Muslim.
Kenapa daging lembu? Sebab, tidak mungkin penganut-penganut agama hindu tergamak hendak menyembelih, memasak dan menghidangkan "tuhan" mereka! Di dalam agama Hindu, lembu merupakan haiwan suci yang dianggap tuhan mereka.
Justeru, masakan yang berasaskan daging lembu tidak akan dihidangkan oleh restoran-restoran yang Hindu bukan Muslim yang menyamar Muslim.
Mungkin mereka boleh menipu pelanggan dengan menggantungkan poster-poster al-Quran atau menggaji pekerja-pekerja India Muslim yang mampu menjawab salam apabila disapa, tetapi mereka tidak akan sekali-kali menggadaikan "aqidah" mereka dengan menyembelih, memasak dan menghidangkan tuhan mereka itu.
Saya pernah membuat kajian rambang di sekitar Gombak dan Kuala Lumpur, dengan cara begini;
Saya memasuki restoran dan meninjau-ninjau di kaunter lauk-pauk. Selalunya akan tercatat pada lauk daging – "daging lembu" atau "daging kambing". Sekiranya terdapat daging masakan daging lembu semestinya tuan restoran tersebut adalah mamak Muslim.
Seandainya, tidak terdapat sebarang tulisan / tanda pada lauk berkenaan, saya akan bertanyakan kepada pelayan restoran tersebut; "ada lauk daging tak?"
Pernah terjadi, pelayan tersebut menjawab, "kambing ada, daging lembu tiada".
Apabila mendengar jawapan tersebut, saya akan bertanya kembali, "kenapa tiada lauk lembu?".
Selalunya, pelayan restoran Mamak Muslim palsu akan terperangkan dan tergagap-gagap untuk menjawab.
Seterusnya, cabut sahaja daripada restoran tersebut.
Di Adelaide, takde kedai mamak stail Malaysia. Yang ada Indian fine diner restaurant. Kalau owner beragama Hindu, memang takde jual daging lembu sekadar lamb atau goat. Kalau 'halal', akan dinyatakan bahawa daging yang sourced adalah dari pusat penyembelihan halal. Fortunately, untuk orang yang merantau macam aku ni, nak makan kat restaurant ni memang tak mampu le so selamat.
Daging sembelih tak jamin yang kita makan tu halal sebab tak check lagi ingredients.
Somebody was saying that, kat Malaysia ni patutnya tulis label HARAM instead of HALAL. Sebab? Sebab kata dia, banyak makanan yang halal berbanding dengan yang haram. Hmmm... ni lain kali boleh cerita.
Wednesday, June 10, 2009
Sindrom collector: IRON MAIDEN Seventh Son Of A Seventh Son
Dari kiri ke kanan, atas bawah:
1. COUNTRY : JAPAN RELEASE : 1995 LABEL : EMI SERIAL # : TOCP 3067 TRACKS : 8SPECIAL : COOL PRICE (Standard jewel case, obi, booklet with Japanese lyrics, silver CD with black writings) http://www.maidencollector.com/details.asp?id=535
2. COUNTRY : USA RELEASE : 2002 LABEL : SANCTUARY / METAL-IS SERIAL # : CK 86039 TRACKS : 8 SPECIAL : VINYL REPLICA (Limited edition features vinyl replica packaging of original LP artwork. The enhanced CD comes with CD picture innersleeve, booklet, promotional Rock in Rio advertisement and special Eddie coin stiker. Collecting and mailing six Eddie' stikers with $ 6.66 you got a special CD edition of the legendary 7" replica of "The SoundHouse Tapes".) http://www.maidencollector.com/details.asp?id=494
3. COUNTRY : USA RELEASE : 1995 LABEL : CASTLE RECORDS SERIAL # : CASTLE 109-2 TRACKS : 17 SPECIAL : BONUS DISC EDITION (Double standard jewel case, obi, insert, limited edition with double picture CD) http://www.maidencollector.com/details.asp?id=485
4. COUNTRY : UK RELEASE : 1988 LABEL : EMI SERIAL # : CDP 7 90258 2TRACKS : 8 (Standard jewel case, silver CD with black writings) http://www.maidencollector.com/details.asp?id=602
5. COUNTRY : HOLLAND RELEASE : 1995 LABEL : EMI SERIAL # : 7243 8 35875 2 0TRACKS : 17 SPECIAL : BEASTIAL REISSUES (Double stikered standard jewel case, limited edition with double picture CD. The bonus CD features 9 tracks and the inside inlay shows the complete collection useing X Factor artwork.) http://www.maidencollector.com/details.asp?id=489
6. COUNTRY : HOLLAND RELEASE : 1998 LABEL : EMI SERIAL # : 7243 4 96864 0 3TRACKS : 8 SPECIAL : ENHANCED CD (Standard jewel case, picture CD including enhanced videos live footage "Can I Play With Madness", "The Evil That Men Do", excerpt of "The Clairvoyant" and excerpt of "Infinite Dreams", CD shows "Made in EU") http://www.maidencollector.com/details.asp?id=1170
Yang diketahui ada 32 versi CD ni, dicetak di pelbagai negara (yang tak diketahui, tak tahu). So tinggal 26 versi nak cari. Amacam? Ada berani?
Tu kira nasib baik kumpul CD je. Kalau kumpul kaset, rekod juga?
Tu kira nasib baik kumpul CD je. Kalau kumpul kaset, rekod juga?
Tuesday, June 09, 2009
SAXON Into The Labyrinth CD
Inilah sebabnya kenapa sebahagian dari kita memang yakin dengan band otai macam SAXON ni. Mereka memang tahu, apa yang peminat mereka mahukan. Good plain ol' classic Heavy Metal, just the way we liked it! Dan atas sebab ini jugalah, sebahagian dari kita sangat menjauhkan band retro. Mereka tersangat zahiri! Pengalaman itu tidak timbul di sebalik kedut di dahi.
Album yang ke berapa? Oh, countless! Inilah SAXON. Band yang sejarahnya melangkaui zaman kita kencing dalam seluar lagi. Kena check kat google. Album ke-18!!!
Pengalaman pertama dengan SAXON berlaku ketika aku berumur 10 tahun. Kaset cetak rompak Power & The Glory menjadi playlist aku setiap hari. Antara album yang paling heavy bagi aku ketika itu.
Walaupun aku ketinggalan tapi itu bukanlah disengajakan. Adanya priority (IRON MAIDEN, MEGADETH etc) menyebabkan aku terpaksa melepaskan SAXON. Tetapi aku faham, SAXON adalah satu band yang sentiasa di hati. Mungkin satu hari, aku akan berpeluang mendengar album-album terbaru mereka (download bukanlah option). Hinggalah akhirnya CD ini menjadi buangan orang tetapi menjadi keuntungan bagi aku.
Into The Labyrinth meneruskan identiti SAXON yang dikenali selama ini. Plain ol' Heavy Metal. Sekali dengar, terus angguk kepala secara perlahan-lahan mengikut rentak. Apabila sampai di korus, mulut akan kumat kamit cuba menyanyi bersama walaupun bait liriknya tak kita ketahui. Dan sepatutnya itulah Heavy Metal yang kita ketahui selama ini. Tidak dipaksa dan tidak dilakonkan. Ianya timbul secara tak sedar.
Suara Biff Byford seolah-olah tidak tua (ada iras Bon Scott, perasan tak?)! Lenggoknya yang merdu memang anthemic. Bersahaja tetapi tidak suka-suka. Setiap lagu ditarik dengan melodi yang baik sekali. Sudah tentunya suara sebegini sentiasa menjadi iri hati vokalis lain. Produksi pun tip top. Mengikut perkembangan semasa dengan produksi yang bersih dan tepat. Yang menariknya, feel 80an (zaman kegemilangan) masih kental dan tak terkesan langsung dengan produksi bercahaya teknologi terkini.
Oh gitar solonya! You really want to air-guitar!
Lagu-lagu anthemic menjadi sajian utama dalam album ini. Sesuai sangat untuk dipersembahkan di hadapan ribuan peminatnya. Namun disebalik itu ada juga lagu nakal seperti Coming Age yang Southern Rock. Oh itu tidak menjadi masalah kerana itu sekadar mengusik pendengar. Lagu-lagu utama seperti Batallions Of Steel, Live To Rock dan Come Rock Of Ages cukup garamnya. Dari membuang masa dengan band retro, baik pulang kembali kepada pakarnya.
Album yang ke berapa? Oh, countless! Inilah SAXON. Band yang sejarahnya melangkaui zaman kita kencing dalam seluar lagi. Kena check kat google. Album ke-18!!!
Pengalaman pertama dengan SAXON berlaku ketika aku berumur 10 tahun. Kaset cetak rompak Power & The Glory menjadi playlist aku setiap hari. Antara album yang paling heavy bagi aku ketika itu.
Walaupun aku ketinggalan tapi itu bukanlah disengajakan. Adanya priority (IRON MAIDEN, MEGADETH etc) menyebabkan aku terpaksa melepaskan SAXON. Tetapi aku faham, SAXON adalah satu band yang sentiasa di hati. Mungkin satu hari, aku akan berpeluang mendengar album-album terbaru mereka (download bukanlah option). Hinggalah akhirnya CD ini menjadi buangan orang tetapi menjadi keuntungan bagi aku.
Into The Labyrinth meneruskan identiti SAXON yang dikenali selama ini. Plain ol' Heavy Metal. Sekali dengar, terus angguk kepala secara perlahan-lahan mengikut rentak. Apabila sampai di korus, mulut akan kumat kamit cuba menyanyi bersama walaupun bait liriknya tak kita ketahui. Dan sepatutnya itulah Heavy Metal yang kita ketahui selama ini. Tidak dipaksa dan tidak dilakonkan. Ianya timbul secara tak sedar.
Suara Biff Byford seolah-olah tidak tua (ada iras Bon Scott, perasan tak?)! Lenggoknya yang merdu memang anthemic. Bersahaja tetapi tidak suka-suka. Setiap lagu ditarik dengan melodi yang baik sekali. Sudah tentunya suara sebegini sentiasa menjadi iri hati vokalis lain. Produksi pun tip top. Mengikut perkembangan semasa dengan produksi yang bersih dan tepat. Yang menariknya, feel 80an (zaman kegemilangan) masih kental dan tak terkesan langsung dengan produksi bercahaya teknologi terkini.
Oh gitar solonya! You really want to air-guitar!
Lagu-lagu anthemic menjadi sajian utama dalam album ini. Sesuai sangat untuk dipersembahkan di hadapan ribuan peminatnya. Namun disebalik itu ada juga lagu nakal seperti Coming Age yang Southern Rock. Oh itu tidak menjadi masalah kerana itu sekadar mengusik pendengar. Lagu-lagu utama seperti Batallions Of Steel, Live To Rock dan Come Rock Of Ages cukup garamnya. Dari membuang masa dengan band retro, baik pulang kembali kepada pakarnya.
- "Battalions of Steel" - 6:34
- "Live to Rock" - 5:30
- "Demon Sweeney Todd" - 3:51
- "The Letter" - 0:42
- "Valley of the Kings" - 5:03
- "Slow Lane Blues" - 4:08
- "Crime of Passion" - 4:04
- "Premonition in D Minor" - 0:40
- "Voice" - 4:35
- "Protect Yourselves" - 3:56
- "Hellcat" - 3:54
- "Come Rock of Ages (The Circle is Complete)" - 3:52
- "Coming Home" (Bottleneck Version) - 3:12
Monday, June 08, 2009
Ulasan: MASTODON Crack The Skye CD
MASTODON kembali dengan album baru selepas Blood Mountain yang pernah menjadi spekulasi. Blood Mountain ialah album mainstream pertama MASTODON dan spekulasi utama ialah samada MASTODON akan mengubah haluan kepada bentuk muzik yang lebih mainstream atau tidak. Ternyata, MASTODON mengekalkan konsep post-Metal atau Prog Metal.
Crack The Skye adalah kesinambungan tersebut. Mengekalkan konsep yang selama ini dikenali dengan MASTODON. Mungkin mereka berdegil atau mungkin juga jualan album mereka tidak terjejas. Apapun alasan yang dipegang, MASTODON tetap MASTODON. Mereka masih unik. Ataupun tidak?
Masalah utama untuk band Prog Metal timbul apabila ahli-ahlinya tenggelam dalam self-indulgence. Syok sendiri. Mereka sudah tidak peduli dengan suasana sekeliling. Apa yang membuatkan mereka outstanding sebelum ini dan kenapa selama ini mereka diangkat tinggi oleh peminatnya. Apabila ini terjadi, band tersebut lama kelamaan akan ditinggalkan.
Pernyataan ini bukanlah diarahkan kepada MASTODON directly tetapi mungkin sedikit amaran kepada mereka. Ada bibit-bibit yang menunjukkan mereka mahu tenggelam dalam self-indulgence tersebut. Lagu-lagu yang nampak seperti tiada arah dan terawang-awang. Juga eksperimental riffs yang tidak bermakna. Sebuah lagu melebihi durasi 10 minit adalah cukup, tidak perlu sampai dua! Sesuai dengan pengakuan mereka sendiri,
1. "Oblivion" 5:47
2. "Divinations" 3:39
3. "Quintessence" 5:27
4. "The Czar: I. Usurper - II. Escape - III. Martyr - IV. Spiral" 10:54
5. "Ghost of Karelia" 5:25
6. "Crack the Skye" 5:54
7. "The Last Baron" 13:01
Crack The Skye adalah kesinambungan tersebut. Mengekalkan konsep yang selama ini dikenali dengan MASTODON. Mungkin mereka berdegil atau mungkin juga jualan album mereka tidak terjejas. Apapun alasan yang dipegang, MASTODON tetap MASTODON. Mereka masih unik. Ataupun tidak?
Masalah utama untuk band Prog Metal timbul apabila ahli-ahlinya tenggelam dalam self-indulgence. Syok sendiri. Mereka sudah tidak peduli dengan suasana sekeliling. Apa yang membuatkan mereka outstanding sebelum ini dan kenapa selama ini mereka diangkat tinggi oleh peminatnya. Apabila ini terjadi, band tersebut lama kelamaan akan ditinggalkan.
Pernyataan ini bukanlah diarahkan kepada MASTODON directly tetapi mungkin sedikit amaran kepada mereka. Ada bibit-bibit yang menunjukkan mereka mahu tenggelam dalam self-indulgence tersebut. Lagu-lagu yang nampak seperti tiada arah dan terawang-awang. Juga eksperimental riffs yang tidak bermakna. Sebuah lagu melebihi durasi 10 minit adalah cukup, tidak perlu sampai dua! Sesuai dengan pengakuan mereka sendiri,
Vocalist/bassist Troy Sanders said in an interview with Stereogum, "Crack The Skye is a departure from everything we've previously recorded in the sense that we kinda strapped on our aeroshells and departed from Earth for a while, and then captained to the ethereal element of the universe and kind of slept on the roof of the world for a while to get a perspective on this record. ... Basically we're exploring the ethereal world. We're dissecting the dark matter that dominates the universe, in a nutshell."Namun begitu bagaimana banyak pun kekurangan yang cuba dikupas dari album ini, MASTODON masih berdiri dengan sendiri, sebuah band yang tetap perlu diberi perhatian untuk setiap rilisan yang dirilis. Album ini masih stand-out dari album-album lain yang berada di pasaran. Malah album ini mengukuhkan identiti MASTODON terhadap band lain yang cuba mengekorinya tetapi gagal. Crack The Skye masih lagi sebuah album yang kuat walaupun tidak sekuat album sebelumnya.
1. "Oblivion" 5:47
2. "Divinations" 3:39
3. "Quintessence" 5:27
4. "The Czar: I. Usurper - II. Escape - III. Martyr - IV. Spiral" 10:54
5. "Ghost of Karelia" 5:25
6. "Crack the Skye" 5:54
7. "The Last Baron" 13:01
Sunday, June 07, 2009
Ulasan: EVERGREY Torn CD
Kehadiran album Torn ini memang ditungu-tunggu. Namun disebabkan komitmen mengumpul barangan IRON MAIDEN menghalang dari pembelian. Untung juga terjumpa CD ini dengan harga yang sangat murah. Your lost is my gain!
Untuk mereka yang tak mengenali EVERGREY, mereka adalah band Prog Metal yang lahir di tengah bandar Death Metal Sweden, Gothenburg. Pertama kali terserempak dengan EVERGREY ketika album pertama lagi, The Dark Discovery semasa bersemangat merilis Metal Terus fanzine (edisi fotostat). Diberi percuma oleh labelnya, untuk promosi dan ulasan. Namun, album ini kurang mencengkam. Atau mungkin saja ketika itu, apa yang disajikan, belum sempat untuk dihadam, atau, tidak tahu cara hendak menghadamnya.
Akibat dari itu, EVERGREY hilang dari radar. Makin ketinggalan tatkala EVERGREY semakin berkembang dan membina tembok sendiri dengan peminatnya yang tersendiri. Satu kerugian besar hinggalah pada suatu hari, EVERGREY muncul kembali. Ketika itu baru disedari, betapa EVERGREY sudah menjadi satu band yang begitu menarik.
Tidak lagi EVERGREY akan ditinggalkan selepas itu.
Album kelapan, bertajuk Torn ini sememangnya ditungu-tunggu. Ada turun naik di sepanjang karier mereka apabila kita bercakap tentang kekuatan album. Namun ianya masih konsisten, tiada album yang buruk. Andai kata ada album yang kurang, mungkin jatuh dalam lingkungan 15%.
Kekuatan utama EVERGREY sudah tentulah nyanyian Tom S. Englund (juga bermain gitar) yang mempunyai pengaruh penyanyi soul/black yang kuat. Itulah keunikan yang membezakan EVERGREY dengan bands yang lain. Disulami dengan muzik Prog Metal yang melodik dan indah, kekuatan ini menaikkan status EVERGREY di kalangan Prog Metal bands yang ada di dunia sekarang ini.
Torn meneruskan kesinambungan elemen Prog Metal dengan vokal soul tersebut. Produksi adalah tip top. Vokal Englund sungguh lemak merdu. Jaringan gitar melodinya meransangkan. Lagu-lagunya tetap seperti dahulu. Ianya tidak terlalu memeningkan kepala kerana EVERGREY bukanlah band yang beria-ia nak menunjuk mereka band paling dahsyat permainannya. EVERGREY ialah berkenaan dengan melodi.
11 lagu (untuk CD versi biasa) yang disajikan cukup untuk mengubati rindu peminatnya. Pada masa yang sama untuk mereka yang terlewat, album ini boleh saja menjadi album pengenalan kepada EVERGREY. Yang pastinya, sesiapa yang dah disajikan dengan EVERGREY akan terperangkap; mereka akan mahukan EVERGREY lagi dan lagi.
Alangkah baiknya jika tour EVERGREY memasukkan Adelaide sebagai salah satu tempat singgah.
Untuk mereka yang tak mengenali EVERGREY, mereka adalah band Prog Metal yang lahir di tengah bandar Death Metal Sweden, Gothenburg. Pertama kali terserempak dengan EVERGREY ketika album pertama lagi, The Dark Discovery semasa bersemangat merilis Metal Terus fanzine (edisi fotostat). Diberi percuma oleh labelnya, untuk promosi dan ulasan. Namun, album ini kurang mencengkam. Atau mungkin saja ketika itu, apa yang disajikan, belum sempat untuk dihadam, atau, tidak tahu cara hendak menghadamnya.
Akibat dari itu, EVERGREY hilang dari radar. Makin ketinggalan tatkala EVERGREY semakin berkembang dan membina tembok sendiri dengan peminatnya yang tersendiri. Satu kerugian besar hinggalah pada suatu hari, EVERGREY muncul kembali. Ketika itu baru disedari, betapa EVERGREY sudah menjadi satu band yang begitu menarik.
Tidak lagi EVERGREY akan ditinggalkan selepas itu.
Album kelapan, bertajuk Torn ini sememangnya ditungu-tunggu. Ada turun naik di sepanjang karier mereka apabila kita bercakap tentang kekuatan album. Namun ianya masih konsisten, tiada album yang buruk. Andai kata ada album yang kurang, mungkin jatuh dalam lingkungan 15%.
Kekuatan utama EVERGREY sudah tentulah nyanyian Tom S. Englund (juga bermain gitar) yang mempunyai pengaruh penyanyi soul/black yang kuat. Itulah keunikan yang membezakan EVERGREY dengan bands yang lain. Disulami dengan muzik Prog Metal yang melodik dan indah, kekuatan ini menaikkan status EVERGREY di kalangan Prog Metal bands yang ada di dunia sekarang ini.
Torn meneruskan kesinambungan elemen Prog Metal dengan vokal soul tersebut. Produksi adalah tip top. Vokal Englund sungguh lemak merdu. Jaringan gitar melodinya meransangkan. Lagu-lagunya tetap seperti dahulu. Ianya tidak terlalu memeningkan kepala kerana EVERGREY bukanlah band yang beria-ia nak menunjuk mereka band paling dahsyat permainannya. EVERGREY ialah berkenaan dengan melodi.
11 lagu (untuk CD versi biasa) yang disajikan cukup untuk mengubati rindu peminatnya. Pada masa yang sama untuk mereka yang terlewat, album ini boleh saja menjadi album pengenalan kepada EVERGREY. Yang pastinya, sesiapa yang dah disajikan dengan EVERGREY akan terperangkap; mereka akan mahukan EVERGREY lagi dan lagi.
Alangkah baiknya jika tour EVERGREY memasukkan Adelaide sebagai salah satu tempat singgah.
- "Broken Wings" - 4:42
- "Soaked" - 4:58
- "Fear" - 4:15
- "When Kingdoms Fall" - 5:32
- "In Confidence" - 4:03
- "Fail" - 4:50
- "Numb" - 5:17
- "Torn" - 4:43
- "Nothing Is Erased" - 4:40
- "Still Walk Alone" - 4:43
- "These Scars" - 5:51
- "Caught In a Lie" - 5:46 (limited edition bonus track)
Saturday, June 06, 2009
Ulasan: HEAVEN AND HELL The Devil You Know CD
Apa jadi apabila Riff-Master dan Voice-Master bertemu dalam satu album? Nampak mudah soalannya tapi agak sukar untuk dijawab sebenarnya.
Kita disajikan dua artis tersohor yang telah terbukti kecemerlangan masing-masing. Tony Iommi sebagai gitaris yang mengasaskan muzik Heavy Metal dan Ronnie James Dio sebagai vokalis yang tiada tolok bandingnya di dalam arena muzik Heavy Metal. Satu benda yang pastinya mereka akan dapat tanpa khilaf; total respect from the Heavy Metal community.
Untuk mengkritik, memerlukan alasan yang sangat kukuh. SANGAT KUKUH.
Setelah berjayanya reunion tour mereka pada tahun 2007 (yang mana aku terlepas tengok, tiket mahu dibeli selepas 2 hari jualan - habis! dan aku tepuk dahi, kerana melengah-lengahkan masa nak membeli), apa lagi tindakan yang lebih baik selain dari meriliskan sebuah album. Semua orang tahu ianya adalah Black Sabbath dari awal lagi.
Apa yang dikatakan mengenai dua entiti di dalam HEAVEN AND HELL adalah benar. Namun, penilaian akhir aku ialah album ini sedikit lebih dari menjadi album average. Tidak sampai untuk menggemparkan. Juga tidaklah terlalu murah.
Masalah utamanya ialah mungkin kerana kita telah disajikan dengan Ronnie James Dio secara berleluasa dengan album solonya. Sementara Tony Iommi terlalu dibayangi dengan album mega-klassik The Mob Rules dan Heaven And Hell. Maka begitu sukar untuk album ini menyerlah dan bersinar dengan sendiri.
Namun begitu, apa yang diharapkan dari mereka berdua tetap menjadi iaitu sebuah album yang berkualiti. Baik dari segi produksi mahupun sumbangan artistik mereka. Ini bukan album tangkap muat. Ini album high-priority. Ini album yang dirancang dengan baik.
Cuma yang tinggal, lagu yang boleh melekat di kepala sepertimana lagu Children Of The Sea, Heaven And Hell, The Sign of the Southern Cross etc. Mungkin ini satu perbandingan yang tidak adil tetapi ianya perlu. Sekurang-kurangnya, klasik untuk zaman ini.
Mungkin juga keserasian ataupun sentuhan Midas Touch mereka akan kembali pada album seterusnya, siapa tahu?
All songs written by Geezer Butler, Ronnie James Dio and Tony Iommi.
1. "Atom and Evil" – 5:15
2. "Fear"– 4:48
3. "Bible Black"– 6:29
4. "Double the Pain"– 5:25
5. "Rock and Roll Angel"– 6:25
6. "The Turn of the Screw"– 5:02
7. "Eating the Cannibals"– 3:37
8. "Follow the Tears"– 6:12
9. "Neverwhere"– 4:35
10. "Breaking Into Heaven"– 6:53
Kita disajikan dua artis tersohor yang telah terbukti kecemerlangan masing-masing. Tony Iommi sebagai gitaris yang mengasaskan muzik Heavy Metal dan Ronnie James Dio sebagai vokalis yang tiada tolok bandingnya di dalam arena muzik Heavy Metal. Satu benda yang pastinya mereka akan dapat tanpa khilaf; total respect from the Heavy Metal community.
Untuk mengkritik, memerlukan alasan yang sangat kukuh. SANGAT KUKUH.
Setelah berjayanya reunion tour mereka pada tahun 2007 (yang mana aku terlepas tengok, tiket mahu dibeli selepas 2 hari jualan - habis! dan aku tepuk dahi, kerana melengah-lengahkan masa nak membeli), apa lagi tindakan yang lebih baik selain dari meriliskan sebuah album. Semua orang tahu ianya adalah Black Sabbath dari awal lagi.
Apa yang dikatakan mengenai dua entiti di dalam HEAVEN AND HELL adalah benar. Namun, penilaian akhir aku ialah album ini sedikit lebih dari menjadi album average. Tidak sampai untuk menggemparkan. Juga tidaklah terlalu murah.
Masalah utamanya ialah mungkin kerana kita telah disajikan dengan Ronnie James Dio secara berleluasa dengan album solonya. Sementara Tony Iommi terlalu dibayangi dengan album mega-klassik The Mob Rules dan Heaven And Hell. Maka begitu sukar untuk album ini menyerlah dan bersinar dengan sendiri.
Namun begitu, apa yang diharapkan dari mereka berdua tetap menjadi iaitu sebuah album yang berkualiti. Baik dari segi produksi mahupun sumbangan artistik mereka. Ini bukan album tangkap muat. Ini album high-priority. Ini album yang dirancang dengan baik.
Cuma yang tinggal, lagu yang boleh melekat di kepala sepertimana lagu Children Of The Sea, Heaven And Hell, The Sign of the Southern Cross etc. Mungkin ini satu perbandingan yang tidak adil tetapi ianya perlu. Sekurang-kurangnya, klasik untuk zaman ini.
Mungkin juga keserasian ataupun sentuhan Midas Touch mereka akan kembali pada album seterusnya, siapa tahu?
All songs written by Geezer Butler, Ronnie James Dio and Tony Iommi.
1. "Atom and Evil" – 5:15
2. "Fear"– 4:48
3. "Bible Black"– 6:29
4. "Double the Pain"– 5:25
5. "Rock and Roll Angel"– 6:25
6. "The Turn of the Screw"– 5:02
7. "Eating the Cannibals"– 3:37
8. "Follow the Tears"– 6:12
9. "Neverwhere"– 4:35
10. "Breaking Into Heaven"– 6:53