Monday, December 29, 2014

Ulasan: KATE BUSH The Kick Inside LP


Terbaca pasal Kate Bush online nak rilis reissue sebab tak pernah reissue yang special. Peminat ramai mau. Dan terbaca tentang "peculiar" tentang vokal beliau yang menyebabkan beliau dapat status cult.
Berdasarkan atas maklumat ini, TANPA mendengar mp3, saya pun cari lah albumnya. Excited juga menunggu sebab saya konfiden, mesti ada sesuatu yang betul-betul menarik tentang beliau ni.

Tambahan pula, album 1st ini dibantu oleh ramai nama2 hebat dalam scene prog rock antaranya Stuart Elliott of The Alan Parsons Project dan David Gilmour of Pink Floyd (!).

Teka umur berapa Kate Bush rakam album ni? 19 tahun. Dan KESEMUA lagu adalah ciptaan beliau sendiri.

Verdict? Nampak gaya album pertama ini menjadi sebab saya terpaksa kumpul full discography. It's that good, seriously.

Wednesday, December 10, 2014

Wordless Wednesday: IRON MAIDEN boxset reissue 2014



It is a 8-LP boxset. I have six so far. Two are coming soon.

Friday, December 05, 2014

LANGSUIR (LANGSUYR) Ganas betul mamat ni 20 tahun yang lalu

Menggamit memori lampau.

Ini adalah keratan interview saya pada tahun 1994 ketika bersama Langsuir (sekarang Langsuyr). Masa tu kami baru saja selesai merakamkan demo bertajuk Occultus Mysticism. Selepas persembahan ulung di Garfunkel Pub (yang mana saya tidak hadir kerana ada ujian Bahasa Malaysia di UTM), Langsuir mendapat pengiktirafan yang hebat dari peminat muzik metal underground serantau.

Umur ketika itu 19 tahun. Darah muda. Oleh itu saya ingin meminta maaf kepada semua mereka (sekarang dah berkawan lama pun) yang secara sengaja atau tak sengaja yang telah saya slander. Berbahagialah kepada mereka semua yang tak pernah slander sesiapa pun kerana slander ini adalah amalan tak mulia.

(Klik imej atau link untuk baca dengan saiz penuh)



Thanks to http://sendbackmystamps.org/ for this piece of history.

Thursday, December 04, 2014

Beberapa posisi Ismail

Ismail: Bapak, pasang lagu.

Bapak: Lagu apa?

Ismail: Emmm... Dream Theater.

Bapak: OK...

(Pilih kat rak cd beberapa ketika... hmmm apa album mau pasang ni?)

Playing DREAM THEATER A Change Of Seasons CD.

 


Dah tidur, saya akan usher dia masuk bilik dan ruang ini kembali menjadi milik saya :)

Wednesday, December 03, 2014

Ulasan: SAXON Innocence Is No Excuse (1985)


Pertama sekali, kulit album gadis sunti gigit epal ni memang cantik. Saya terpikir siapakah beliau ini? Agaknya mungkin umur beliau 13-15 tahun ketika gambar ini diambil pada tahun 1985. Mungkin beliau sudah berumur 42 atau 45 sekarang. Di manakah beliau dan apa beliau buat sekarang ini?

Setanding dengan kulit album yang cantik, isi (lagu) yang disajikan pun cantik juga. Kemuncak dalam album ini sudah tentulah lagu Rock N Roll Gypsy dan Rockin Again. Dua lagu tersebut merupakan dua buah lagu yang pertama kali saya dengar semasa zaman remaja saya melalui kaset-kaset kompilasi. Suara Biff Byford begitu merdu ketika ia ditarik dan mendayu-dayu ketika instrumen bergerak perlahan. Jika anda biasa dengan SAXON, anda akan faham. Jika anda tidak biasa dengan SAXON, maka dengarkanlah kedua-dua lagu tersebut.

Dengan menggunakan persamaan matematik yang sama, lagu Call Of The Wild dan Back on the Streets juga dipersembahkan dengan baik. Malahan, boleh dikatakan album ini banyak menggunakan congakan yang sama. Ini tidak bermakna album ini menjadi hambar sebaliknya SAXON menggunakan kelebihan ini untuk sebaliknya. Selesai ambil kira hal ini, saya membuat keputusan bahawa side A dalam album ini lebih baik dari Side B.

Namun begitu, ini berlawanan dengan kehendak komersil kerana album ini gagal dijual dengan baik. Tetapi soalannya, sejak bila kita mendengar sesuatu berdasar atau jualan? Bukankah jual atau tidak jual bergantung dengan sekuat mana promosi yang dilakukan oleh syarikat rakaman? Jika ini diambil kira, sudah tentu SAXON tidak boleh dipersalahkan.

Oh ya, jangan lupa check-out double guitar solo Graham Oliver dan Paul Quinn yang saya rasa setanding dengan Downing/Tipton (Judas Priest).

Track listing

Side one
No. Title Writer(s) Length
1. "Rockin' Again"   Biff Byford, Graham Oliver, Steve Dawson 5:12
2. "Call of the Wild"   Byford, Paul Quinn, Oliver, Dawson, Nigel Glockler 4:03
3. "Back on the Streets"   Byford, Quinn, Oliver, Dawson, Glockler 3:59
4. "Devil Rides Out"   Byford, Dawson 4:23
5. "Rock 'n' Roll Gypsy"   Byford, Dawson 4:13
Side two
No. Title Writer(s) Length
6. "Broken Heroes"   Byford, Dawson 5:27
7. "Gonna Shout"   Byford, Quinn, Oliver, Dawson, Glockler 3:58
8. "Everybody Up"   Byford, Dawson 3:28
9. "Raise Some Hell"   Byford, Dawson 3:40
10. "Give It Everything You've Got"   Byford, Quinn, Oliver, Dawson, Glockler 3:27

Tuesday, December 02, 2014

Ulasan: FOCUS Moving Waves


Pada saya, era 70an adalah era muzik yang terbaik. Ini adalah era yang mana kebanyakan artis tidak kira solo ataupun band, bebas menggunakan segala kreativiti yang ada untuk bikin lagu. Mungkin juga didorong oleh teknologi dan teknikaliti dalam industri muzik yang baru berkembang pada era ini. Terutamanya dengan muzik prog-rock yang mencapai kegemilangannya pada waktu ini.

FOCUS adalah sebuah band prog-rock dari Netherlands yang tidaklah semahsyur PINK FLOYD dan RUSH. Saya sendiri pun tidak mengenalnya jika tidak disebabkan saya rajin merayau-rayau di ruang siber untuk mencari band baru. Saya dapati dari aktiviti rayau saya ini, ramai juga peminat prog-rock menobatkan band ini sebagai band yang baik.

Lantas saya pun mencuba album yang paling disyorkan mereka, Moving Waves yang dirilis pada tahun 1971. Ia merupakan album kedua dan paling berjaya dimana ia sampai ke carta Top Ten di negaranya sendiri, UK dan USA. Kenapa agaknya?

Ia disebabkan sebuah lagu paling menangkap, Hocus Pocus. Lagu ini memang pelik. Ia bermula dengan riff gitar dan drum/bass biasa. Hinggalah vokalnya masuk. Vokalnya menggunakan teknik yodeling! Sekali dengar sudah pasti akan terpahat di kepala.  Kombinasi yodelling ini, dengan riff gitar (agak berat) dan keseluruhan muzik prog-rock yang bertenaga memberikan impak kepada pendengar.

Jika anda mendapatkan piring hitam, pada side-B, kita disajikan dengan sebuah lagu epik panjang 22 minit bertajuk Eruption. Standard lagu epik sebegini ialah mempunyai beberapa bahagian. Selalunya ada bahagian slow/moody, kemudian bahagian nyanyian, bahagian instrumen menunjuk kehebatan masing-masing. Untuk pendengar baharu, ini adalah sesuatu yang menakjubkan namun pada pendengar veteran, ia adalah biasa. Namun begitu lagu epik sebegini sentiasa dinanti-nantikan kerana ini adalah sebabnya mengapa prog-rock bercambah di zaman 70an. Dengan lain perkataan, di sebalik lambakan lagu epik ini yang disajikan oleh kebanyakan band prog-rock 70an, ia tidak pernah membosankan.

Track listing

Side one
No. Title Writer(s) Length
1. "Hocus Pocus"   Thijs van Leer, Jan Akkerman 6:42
2. "Le Clochard"   Akkerman 2:01
3. "Janis"   Akkerman 3:09
4. "Moving Waves"   van Leer, Inayat Khan 2:42
5. "Focus II"   van Leer 4:00
Side two
No. Title Length
6. "Eruption"
  • "Orfeus" (van Leer)
  • "Answer" (van Leer)
  • "Orfeus" (van Leer)
  • "Answer" (van Leer)
  • "Pupilla" (van Leer)
  • "Tommy" (Tom Barlage)
  • "Pupilla" (van Leer)
  • "Answer" (van Leer)
  • "The Bridge" (Akkerman)
  • "Euridice" (van Leer, Eelko Nobel)
  • "Dayglow" (van Leer)
  • "Endless Road" (Pierre van der Linden)
  • "Answer" (van Leer)
  • "Orfeus" (van Leer)
  • "Euridice" (van Leer, Nobel)"  
22:35
  • 1:22
  • 1:35
  • 1:20
  • 0:52
  • 1:03
  • 1:45
  • 0:34
  • 0:21
  • 5:20
  • 1:40
  • 2:09
  • 1:36
  • 0:34
  • 0:51
  • 1:37

Monday, December 01, 2014

Harga minyak turun ekonomi negara pun jatuh?


Musyrif Abu Bakar  telah bertanya di fb beliau:
Ok benda ni aku tak belajar dulu.
Rupa-rupanya penurunan harga petrol bukan ssesuatu yang baik seperti yang semua orang sangka. Bakal mengundang inflasi.
Ada sapa-sapa boleh terangkan dalam penjelasan yang mudah difahami?

Saya menjawab ikut pemahaman saya seperti berikut:

Bahasa mudah cam ni kot... kalau keuntungan dari minyak tak berbaloi dengan usaha maka production pun tak banyak. Jualan sikit, tax sikit. Companies scale down employee (buang) untuk cut cost. Gomen yang 30-40% income dari royalti/tax minyak pun pasti akan suffer. Itu kot?

Ye la macam harga sawit atau getah la. Kalau harga jadi rendah. Boleh guna logik mudah camtu.

Saya dengar depa tengah push untuk shale gas. Shale gas ni paling banyak reserve kat North America dan China. Kat Arab yilek. We will wait and see.

Mungkin tak perang di China. Amerika dah menyampah kot perang kat tanah arab. Dari belanja berbilion perang baik belanja naik taraf exploration shale gas yang sebelum ini ditinggalkan.

Kami di UTP atas arahan Petronas telah awal lagi (sejak 2012) untuk terjun dalam teknologi shale gas. Kami telah establish working group bersama universiti dan companies di US untuk ini. Saya sendiri telah ikut trip ini 2 kali. Petronas telah invest di Canada. Ini adalah inisiatif Petronas dan mereka telah rasa bahangnya awal lagi.

Banyak mana PETRONAS dapat dari penjualan minyak akan beri kesan kepada pendapatan negara. 

Malaysia's oil and gas production is depleting and sustaining production will become more challenging due to matured basins, technically challenging reserves and stranded marginal oil and gas fields.

To promote the development of new oil and gas resources, provide incentives to develop technical-challenging resources and to further stimulate domestic exploration activities, the Government gazetted the Petroleum Income Tax Act (2010).

The new incentives are expected increase petroleum revenue by RM58.2 billion to the Government over the next 20 years but a notional trade-off of RM8.1 billion from revenue foregone from investment tax allowances, reduced tax and export duty waiver for marginal fields.

Downstream activities are regulated by two ministries: the Ministry of International Trade and Industry is responsible for all licences relating to refining, processing and petrochemicals sectors, while the Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs is responsible for licences to market and distribute petroleum products. http://www.mprc.gov.my/industry/history-of-oil-gas-in-malaysia

Dan hari ini, PETRONAS melaporkan;


SOALANNYA yang perlu dijawab oleh semua antara kita:

Apa tindakan anda? Menyusun kembali strategi masing-masing atau berdemo (di padang atau di fb)?

Friday, November 28, 2014

Dave Lombardo kata OK apa salahnya kalau join MEGADETH?


MEGADAVE hehehe...

Get it? Dave Mustaine, Dave (David) Ellefson, Dave Lombardo

Dengan perkataan Mr Lombardo sendiri,
'I know. I just heard. Dave [Mustaine] has my number, so I'm waiting.'
How cool is that?

Apa-apa double paddle dalam lagu-lagu Megadeth yang lampau, mestilah akan kena tapau habis dengan Mr Lombardo, ye tak?

Performance wise... lagi la gempak. Triple times better than Drover hahaha...

Cuma lagu-lagu glam Megadeth nanti camana, kalau ditanya? Pada saya, tiada masalah juga sebab Mr Lombardo hanya drumming metal dalam kerja. Dalam hati, dia open-minded. Jazz pun dia main. Mr Colauita pun boleh main apa (dalam album The System Has Failed), takkan la Mr Lombardo tak boleh (takde kena mengena tapi saje letak).
Lombardo mentioned that he is self-taught, and a very open-minded musician. He grew up listening to jazz, classic R&B and Cuban music, to which he added fast beats by hitting pots and pans in the kitchen as a child. He mentioned that he began that particular day by listening to Andrea Bocelli. Lombardo in fact ended the clinic by adding double-bass and SLAYER-style drumming over a Ray Charles track.

Mr Lombardo pun pernah jadi drummer terjun dengan Metallica masa Lars Ulrich absent dulu. Apa ada hal?

Abang Mus, apa yang Abang perlu buat sekarang ialah call Abang Lombardo. Nombor kan ada. Ajak beliau makan chicken wings, lepas tu offer the contract. Offer la bagus sikit, jangan macam Slayer. Kami pun tau, takde siapa boleh tahan dengan ego dan pe'el Abang dan kami tak expect beliau akan kekal sampai liang lahad dengan Megadeth. Tapi dapat 1-2 album pun jadi la!

Eiii bestnya!

Thursday, November 27, 2014

Ulasan: MR BUNGLE s/t CD


Asalnya dengar nama MR BUNGLE dari lagu SACRED REICH, lagu 31 Flavors dalam album The American Way. Lama dah dengar tu, masa album The American Way keluar tahun 1990. Tetapi tidak berkesempatan nak dengar. Hati tetap ada curious.

Mr. Bungle
is so very cool
so don't be
an ignorant fool
there's so much music
for you to choose
so don't just be
a metal dude
it's cool fool - (31 Flavors)
Akhirnya, dapat beli. Bila google, rupa-rupanya band lama Mike Patton (FAITH NO MORE). Memang betul seperti yang dikatakan oleh SACRED REICH, anda kena betul open-minded untuk menerima MR BUNGLE. Zaman dulu, open-minded adalah sesuatu taboo, apatah lagi bila serangan Black Metal Norway melanda minda mat metal kental.

Album ini adalah album pertama. Namun begitu, band ini sudah wujud sejak 1985 dengan rilisan beberapa demo. SACRED REICH meletakkan lirik ini pada album mereka tahun 1990 sedangkan album pertama MR BUNGLE ini rilis tahun 1991. Ini menunjukkan bahawa MR BUNGLE sudah dikenali sebelum album pertama ini diriliskan. Belum ada album sudah begitu influential.

Kedengaran di dalam album ini adalah sebuah album rock eksperimental. Tiada definisi tertentu. Ianya berat namun disaluti dengan huru hara, elemen terkejut, melankoli, lawak dan apa saja yang terlintas ketika setiap lagu dicipta. Walaupun kedengaran rojak tetapi saya percaya, ia dibina di atas struktur melodi yang dirintis lebih awal. A planned and well-thought album, walaupun kritik mengatakan album ini sebagai "dizzying, disconcerting, schizophrenic tour through just about any rock style the group can think of, hopping from genre to genre without any apparent rhyme or reason, and sometimes doing so several times in the same song."

Atas sebab ini saya lebih tabik hormat kepada Mike Patton (beliau menggunakan nama pena, Vlad Drac dalam album ini). Saya hanya mengenali beliau melalui FAITH NO MORE, itupun dari satu album hits beliau, The Real Thing. Album ini membuka minda saya kepada muzik yang merentas dimensi ruang dan masa. Oleh itu, album ini bukan untuk semua untuk faham dan hadam. Jika tiada asas, maka mudah untuk pening dan merungut tak puashati. Lebih kurang macam menonton filem Interstellar.

Wednesday, November 26, 2014

Drover and Broderick quit MEGADETH, so what?

Air dicincang takkan putus

Wow... Drover dan Broderick resign dari Megadeth! So what? 

Drummer banyak takde keje proper sekarang ni weh... Portnoy, Lombardo.

Selama ni tak pernah lagi musicians komplen gaji dan agihan dalam Megadeth, maka Abang Mus, please la jaga Lombardo bebaik kalau dia join nanti ye. Kesian dia, tak pernah dilayan dengan saksama oleh Slayer.

Tapi seriously, Pitrelli dan DeGrasso need to do a 2nd album with megadeth. Ok 3rd album if u consider rude awakening as well. Hero walaupun ada lagu fillers tapi tak boleh tolak lagu2 yang power dalam album tu.

Tapi since Jeff Loomis dah nak ganti Broderick (damn April fools - updated). Kena tunggu pula siapakah drummer itu (nyanyi lenggok lagu Sudirman Milik Siapakah Gadis Ini).

Kita tunggu statement rasmi dari Abang Mus.... sungguh saspender sape nak masuk ni wooohoooo...!!!

Dah tengok Interstellar?



Jika anda di kalangan mereka yang mengatakan ending tak best, tak logik, mengarut dsbgnya kemungkinan besar anda tidak faham teori sains dibelakangnya.

Sebelum menonton filem ini, saya adalah peminat kecil Stephen Hawking (kecil sebab mampu faham bacaan ringan beliau saja) yang menyebutkan tentang masalah graviti, space-time dimension, bending of space-time dimension, masalah mengaitkan fizik kuantum dan fizik relativiti, wormhole, blackhole, 3-dimensi, 5-dimensi, 7-dimensi, multiverse dan lain-lain.

Untuk anda 100% appreciate filem ini, saya cadangkan anda beli dan baca buku The Grand Design. Ia ditulis dengan ayat mudah untuk memudahkan orang awam faham tentang fizik teoretikal.

Bila anda menonton selepas membaca buku ini, anda akan menonton filem ini dengan kefahaman yang baru. Eureka!
 
Kita baca buku Stephen Hawking bukan nak jadi murtad. Kita baca untuk faham dan bila bawa bersembang, kita ada asas yang sama, tak jadi bodoh sombong dan tidak bercakap topik ke laut. Itu saja.

Monday, November 24, 2014

Analog vs digital, lagi.



Saya pakai prinsip mudah. Kalau zaman rekoding tu memang analog, maka worthy la beli 1st press sebab zaman tu memang 100% analog dari rekoding sampai la transfer.

Kalau zaman rekoding dah start digital, maka saya tak le beria-ia nak mencari 1st press. Principally, it is wrong. Kuat atau sebu itu mainan telinga saja (dan of course, the system that you are playing).

Dengan lain perkataan, saya dengar vinyl untuk dengar bunyi analog. Kalau source asal pun dah digital, apa yang nak didengar analog-nya?


Saya sangat skeptik apabila album rilisan tahun 2010 yang sumber rakamannya fully Pro-Tools kemudian press pada vinyl sound jadi sedap. Apatah lagi nak kata inilah sound analog. Secara prinsipnya, ia salah.

Prinsip ini nak memudahkan pencarian/pembelian. Boleh digunakan dalam majoriti keadaan. Kalau tidak, maka pencarian/pembelian dibeli dengan meraba-raba i.e. eh pressing ni sound sedap ke?

Contohnya album AC/DC ni originally recorded 1977. Digital pekebende zaman tu? Maka layaklah dicari 1st pressing sebab principally everything is correct. Dirakam analog, dan dicetak pun analog. Telinga pun tak boleh tipu bahawa ini adalah 100% analog.

Melainkan kalau memang kolek sesuatu band haaa itu lain cerita. Sebu pun balown la beli. saya beli recent reissue IRON MAIDEN picture disc dan black vinyl. Ada orang tanya sedap tak sound, saya tak jawab sebab saya beli bukan pasal sound, sebab saya kononnya peminat setia, kena la beli sedap ke tak sedap sound. Picture disc memang cun. Presentation jacket, gatefold semua pun cun. Kadang2 kita beli bukan pasal sound tu, tapi sebab packaging. Dan of course, MINAT band tu. Sound, tolak tepi dulu.

Nak sedap dengar CD la. Woi, vinyl pun ada banyak buruknya la. Not everything vinyl is supreme.

Saturday, November 22, 2014

November Record Day - 22nd Nov - Collection of an Artist


I was hooked with CAMEL since the day I bought their debut cassette in the bargain bin (STORY HERE). The collection of the album here is almost complete considering the most recent album were not released on vinyls.

If you like PINK FLOYD then you will probably like CAMEL although CAMEL was much more technically profound in all departments. Less dreamy and spacey though. The reason people like CAMEL is probably because the way the guitars and keyboards intertwined together in between the complex (and sometimes, simple) song structures. They don't really rely on vocals. Most of the songs are long passages of instruments with vocal breaks here and there. They did became simpler, moving towards commercialization but never made it. I guess, their place will always be in the cult.



Camel are an English progressive rock band formed in 1971. Led by founding member Andrew Latimer, they have produced 14 original studio albums, 14 singles plus numerous other compilation and live albums.

Studio albums

Friday, November 21, 2014

November Record Day - 21st Nov - Favourite Record Friday


This is the album where BATHORY decides black metal is enough. Hammerheart was fused with traditional Viking folk elements. Basically, this album shaped the future viking metal music. Although this album was not the first since they even say that they took the idea from Manowar.

The song One Rode To Asa Bay was made as an official video that rotated for some time on MTV. You'll get to see BATHORY as a band in the video. It was the only official music video by BATHORY. I think the video should be expanded as a full blown movie.

This version is the 2-LP orange coloured records reissued and remastered in 2010 by Black Mark Records.


Tracklist

A1     Shores In Flames     11:11
A2     Valhalla     9:36
B1     Baptised In Fire And Ice     8:00
B2     Father To Son     6:30
C1     Song To Hall Up High     2:33
C2     Home Of Once Brave     6:45
D1     One Rode To Asa Bay     10:24
D1     Outro     0:23

Thursday, November 20, 2014

November Record Day - 20th Nov - Favourite Soundtrack


I don't have much soundtrack. And I don't think this is a proper soundtrack. It was actually a live album, recorded and then released in theaters just like IRON MAIDEN's Flight 666. But anyway, I chose this instead of IRON MAIDEN since if I opted for IRON MAIDEN then the whole entries would be 50% IRON MAIDEN. Furthermore, the presentation is much better with embed booklet some more.

Mine is the original 1976 pressing (2 LP), not the reissues (4 LP).









The recording of the album and the film took place during three nights of concerts at New York's Madison Square Garden, during the band's 1973 North American tour. All songs were recorded by Eddie Kramer using the Wally Heider Mobile Studio truck, and later mixed at Electric Lady Studios in New York and Trident Studios in London.

The album was released on 22 October 1976, by Swan Song Records. The sleeve design depicted a dilapidated movie house located on Old Street film studios in London, which was used by the group for rehearsals prior to their 1973 tour. [1]

Until both the album and the film were remastered and re-released in 2007, there were significant differences between the two in terms of the songs included on each. These differences were as follows:
In addition, of the songs that both the album and the film had in common, some of the recordings featured on the album were of different performances from those in the film. Other tracks which were recorded at Madison Square Garden, but omitted from both the film and the soundtrack album, included "Over The Hills and Far Away", "The Ocean" and "Misty Mountain Hop". A comprehensive analysis of the sources of the original album and the edits is available at The Garden Tapes

November Record Day - 7th Nov - 7" With Adapter (Large Hole 7")


I am sorry I don't follow the exact date but I am committed to finish this up. For now, I don't have any 7" with adapter. In fact, I don't collect 7" that much. I hate to turn the side up after one or two songs. So to substitute, I present to you the 2014 reissue of the IRON MAIDEN 7".

The song Sanctuary was originally NOT in the 1st album but later was put in on the 1998 reissues. Also take note on the controversy surrounding the artwork in which Eddie wielding a knife while crouching over the corpse of then British prime minister Margaret Thatcher.





Tracklist
A     Sanctuary
    Written-By – Iron Maiden

   
B1     Drifter
    Written-By – Harris*

   
B2     I've Got The Fire
    Written-By – Ronnie Montrose


Notes

Cardboard sleeve
Made in EU

Original release catalogue number (5065) remains on labels.

Barcode and Other Identifiers

  • Barcode: 8 25646 25179 7
  • Matrix / Runout (Side A): 0825646251 797 A MPO
  • Matrix / Runout (Side B): 0825 6462 51 797 B MPO
  • Rights Society: GEMA/MPCS
  • Label Code: LC0299

Wednesday, November 12, 2014

Tuesday, November 11, 2014

The ABC’s of Punk #26 : Z is for ZERO BOYS


Aku mula jatuh cinta dengan muzik bising bernama Punk Rock sejak umur aku 16 tahun dan hingga hari ini muzik ni kekal jadi soundtrack hidup aku sehari-hari. Senarai "ABC’s of Punk” ni bukanlah senarai muktahir untuk muzik punk, hanya setitik rasa dari lautan genre muzik yang penuh variasi dengan bands pelbagai aneka. Setiap budak punk ada senarai tersendiri, cuma citarasa aku lebih ke arah muzik punk yang lebih hardcore yang mungkin kurang mesra buat telinga pendengar baru. Senarai ni hanyalah tribute aku kepada piring hitam dan muzik yang bukan saja jadi peneman masa lapang aku, tapi pencorak identiti dan keperibadian aku. Aku akhiri senarai ni dengan satu lagi piring hitam band hardcore dari old school early 80’s US hardcore scene (my favourite stuff) bernama ZERO BOYS. Tapi jangan hanya stop dengan huruf “Z”, bakar senarai "ABC’s of Punk” ni dan pergi discover semua punk bands kat luar sana dan bikin senarai "ABC’s of Punk” kau sendiri! Bak kata legend punk Kuala Pilah, The Bollocks… VIVA LA PUNK!

Tahun aktif:
1979—1985, 1988—1993

Asal:
Indianapolis, Indiana, US

Stail muzik:
Punk Rock, Hardcore

Influences:
The Germs, The Dictators, The Stooges, MC5

Original line-up (1979):
Vocals - Paul Z Mahern, Guitars - Terry Hollywood, Bass - John Mitchell, Drums - Mark Cutsinger

Album/release paling best & wajib beli/download:
ZERO BOYS — Vicious Circle LP (Nimrod Records, 1981)

Lagu paling gempak:
“Amphetamine Addiction"

Trivia:
Zero Boys punya first 7” EP dari tahun 1980 masuk dalam senarai Top 10 piring hitam hardcore punk paling mahal dalam dunia. Kali terakhir ia dijual pada bulan Februari tahun ni dengan harga USD1,800 (RM5,850). Klik link ni untuk tengok piring hitam lain dalam senarai Top 10 ni: http://www.swedishpunkfanzines.com/?page_id=386


FAHMI REZA

Monday, November 10, 2014

The ABC’s of Punk #25 : Y is for YOUTH OF TODAY


YOUTH OF TODAY ialah band 'straight edge’ atau “sXe" (nama singkatan glamournya) yang paling besar pada era pertengahan ‘80an. Mereka juga pioneer subgenre ‘Youth Crew’ hardcore (kadang-kadang dipanggil 88 style hardcore) dengan bands madam Gorilla Biscuits, Bold, Straight Ahead, Judge, Side By Side, Chain of Strength, Project X, Warzone dan Sick of It All. Budak-budak youth crew ni lah yang mulakan trend conteng X kat belakang telapak tangan, dan juga trend fesyen ‘youth crew’ dengan rambut crewcut, pakai t-shirt besar, hoodie dan kasut sukan Nike bila pergi gig. Budak-budak youth crew jugak obses dengan huruf “X” yang mereka jadikan simbol untuk gaya hidup sihat mereka tanpa alkohol & tanpa dadah. Selain conteng X dekat tangan, mereka juga suka pakai jam Swatch yang ada X kat atas muka jam, lukis XXX kat atas flyers gig dan t-shirt mereka, dan suka tulis nama mereka diapit dengan 2 huruf “X”. XfahmirezaX

Tahun aktif:
1985—1990

Asal:
Connecticut, US

Stail muzik:
Youth Crew, Straight Edge Hardcore

Influences:
Minor Threat, 7 Seconds, Agnostic Front, Antidote

Original line-up (1985):
Vocals - Ray Cappo, Guitars - John Porcelly, Bass - Graham Phillips, Drums - Darren Pesce

Album/release paling best & wajib beli/download:
YOUTH OF TODAY — Break Down The Walls LP (Wishingwell Records, 1986)

Lagu paling gempak:
“Understand"

Trivia:
Sebelum Youth of Today, Ray Cappo (vokalis) pernah main drums dalam band Violent Children dan juga vokalis untuk band Reflex From Pain masa umur dia 17 tahun. Lepas Youth of Today berpecah, Ray Cappo dengan gitaris John Porcelly jadi pengikut Hare Krishna dan tubuhkan band Shelter yang jadi pioneer sub genre ‘Krishnacore’. Ray Cappo juga salah seorang pengasas Revelation Records.


FAHMI REZA

Sunday, November 09, 2014

The ABC’s of Punk #24: X is for X


X ialah salah satu punk bands paling awal dalam Los Angeles punk scene di U.S. lewat ‘70an seangkatan dengan bands macam The Germs, The Weirdos, The Bags, The Dils, The Avengers dan Black Flag. Kau boleh tengok footage dari tahun-tahun awal X dan L.A. punk scene dalam filem dokumentari "The Decline of Western Civilization”. 7” EP pertama X keluar tahun 1978 atas legendary punk label Dangerhouse Records. Album pertama X bertajuk “Los Angeles” pulak diterbitkan oleh Ray Manzarek dari The Doors yang kata X dia punya favourite L.A. band. X siap rakam satu lagu cover The Doors dalam LP ni.

Tahun aktif:
1977—present

Asal:
Los Angeles, California, US

Stail muzik:
Punk Rock

Influences:
Sex Pistols, The Clash, Chuck Berry, The Doors, Gene Vincent

Original line-up (1977):
Vocals - Exene (21 tahun), Vocals & Bass - John Doe (21 tahun), Guitars - Billy Zoom (29 tahun), Drums - Don Bonebreak (22 tahun)

Album/release paling best & wajib beli/download:
X — Los Angeles LP (Slash Records, 1980)

Lagu paling gempak:
“We’re Desperate"

Trivia:
Vokalis dan bassist X, John Doe juga seorang pelakon filem dan TV. Dia pernah berlakon dalam berlambak filem Hollywood, antaranya filem “Boogie Nights” (1997) arahan Paul Thomas Anderson.


FAHMI REZA

Saturday, November 08, 2014

The ABC’s of Punk #23 : W is for THE WORST


Dalam sejarah awal muzik punk ada beribu-ribu bands yang datang dan pergi, hilang sekelip mata tak sempat jadi “famous” atau tinggalkan kesan atau pengaruh besar macam bands lain yang masuk dalam senarai "ABC’s of Punk” ni. Semua bands obscure ni kadang-kadang hanya sempat rakam satu atau dua piring hitam yang sekarang dah dianggap “rare". Dalam bahasa punk, bands macam ni boleh dikategorikan sebagai KBD atau “Killed By Death” (sempena nama satu siri bootleg compilation LPs of rare punk bands). Cuba kau search “KBD” kat eBay dan tengok resultnya! Jadi untuk huruf “W” ni aku tak nak letak band “famous” macam Warzone, Weirdos, Wire atau Wasted Youth, tapi nak kongsi satu KBD punk band favourite aku dari zaman old school early 80’s US hardcore, band dari New Jersey bernama THE WORST. The Worst adalah band hardcore pertama yang muncul dalam NY punk scene, sebelum NYHC bands macam Agnostic Front, Cro-Mags, Urban Waste, Warzone, Murphy’s Law mula bangkit. Mereka hanya sempat keluarkan satu 7” EP dan satu mini LP sebelum mampus. Aku jumpa piring hitam ni dekat rak second hand kedai record dengan harga US$2.99 (RM9.80) lama dulu. Walaupun band ni tak famous tapi album mereka ni aku letakkan sama taraf dengan album-album klasik dari old school hardcore bands macam Dead Kennedys, Black Flag, Minor Threat, Bad Brains, D.O.A, M.D.C dan Negative Approach.

Tahun aktif:
1979—1984

Asal:
New Jersey, US

Stail muzik:
Hardcore

Influences:
Aku pun tak tahu

Original line-up (1979):
Vocals - Do It, Guitars - Trezza, Bass - Jerome, Drums - Sudz

Album/release paling best & wajib beli/download:
THE WORST — Expect The Worst LP (Mutha Records, 1983)

Lagu paling gempak:
“We Are Those"

Trivia:
The Worst punya band manager ialah Terry Ork, yang juga manager untuk 70’s punk band Television dan juga nama penting dalam scene punk kat CBGB’s kat New York masa tu.


FAHMI REZA

November Record Day - 8th Nov - Most Recently Purchased



I think this band is one of the Swedish metal genius. The other was Bathory. This album has everything that I need; death metal, variations, weirdness, some jazz/odditties, funny sometimes, skills etc. It is simply a death metal album out-of-ordinary.


Pan.Thy.Monium was a Swedish avant-garde metal band formed and led by Dan Swanö with several members from another project of his, Edge of Sanity. The group disbanded in 1996, after recording Khaooohs and Kon-Fus-Ion.
 

Label: The Crypt ‎– CRYPT 47
Format: Vinyl, LP, Album, Limited Edition, Reissue, Baby Blue
Country: US
Released: 2014
Genre: Rock
Style: Death Metal

Tracklist

A1 Raagoonshinnaah 21:49
B1 Eepitaffph 5:51
B2 Sieegeh 4:03
B3 IV 3:06
B4 Zenotaffph 2:42
B5 Amaraah 4:26
B6 Ekkhoecce II

Notes

333 copies on black vinyl
333 copies on black / gold marble vinyl
333 copies on baby blue vinyl

Friday, November 07, 2014

The ABC’s of Punk #22 : V is for VICE SQUAD


Dalam dunia punk yang sejak awal dilihat sebagai muzik agresif yang didominasi lelaki, memang ramai tak nampak peranan wanita dalam sejarah dan perkembangan muzik punk. Sejak tahun ‘70an lagi wanita dah berada di barisan depan scene punk dan hardcore di semua tempat — bukan hanya sebagai peminat, tapi sebagai vokalis, pemuzik, band manager, pemilik record label, designer, jurugambar, pembikin zine dan gig organiser. Dan sepanjang sejarah 4 dekad muzik punk telah bangkit ramai ikon-ikon punk wanita yang berdiri sama tinggi dengan lelaki. Salah seorang ikon punk yang muncul masa second wave UK punk scene pada awal ‘80an ialah Beki Bondage, frontwoman dan vokalis untuk band VICE SQUAD yang diasaskannya pada usia 15 tahun. Sebab tak jumpa record label yang nak release muzik mereka, Beki dan Vice Squad tubuhkan record label mereka sendiri untuk keluarkan piring hitam 7” single pertama mereka “Last Rockers” pada tahun 1980. Nama label itu ialah Riot City Records yang kemudiannya keluarkan piring hitam untuk banyak UK82 bands macam Chaos UK, Disorder, Abrasive Wheels, Chaotic Dischord, Varukers, The Insane dan The Ejected.

Tahun aktif:
1978—1985

Asal:
Bristol, England

Stail muzik:
Punk Rock, UK82

Influences:
X-Ray Spex, Penetration, The Clash

Original line-up (1978):
Vocals - Beki Bondage, Guitars - Dave Bateman, Bass - Mark Hambly, Drums - Shane Baldwin

Album/release paling best & wajib beli/download:
VICE SQUAD — Stand Strong Stand Proud LP (EMI Records, 1982)

Lagu paling gempak:
“Out Of Reach"

Trivia:
Pada tahun 1981, dua band members Vice Squad dengan dua roadies tubuhkan satu band parody untuk buat lawak dan sindir bands noisecore macam Disorder dan Chaos U.K. yang popular masa tu. Tapi ramai yang ambik serius tak nampak lawak disebalik band ni, sampai mereka dapat record deal, jual banyak piring hitam dan jadi famous macam Disorder dan Chaos U.K! Nama band ni ialah Chaotic Dischord.


FAHMI REZA