Thursday, July 29, 2010
Aku Mat Thrash : Gig Manual
oleh: Rafi Promaster
Kalau anda seorang artist atau dalam band, gig merupakan event yang dinantikan lebih dari Piala Dunia. Adrenalin dalam badan anda sudah mula bergerak sebulan sebelum pertunjukan. Ini dapat dilihat semasa sesi jamming. Dengan sendirinya anda rasa jari ditangan bergerak-gerak menari di fret gitar. Pukulan dram semakin padu sehinggakan boleh patah stick yang anda baru beli pagi tadi. Kalau aircon studio tu rosak macam kat SYJ studio, peluh turun membasahi hampir keseluruh badan akibat tindakbalas kimia di dalam badan anda yang semakin teransang.
Di dalam bilik selepas mandi anda akan terus menuju ke arah cermin untuk memperagakan gaya badan anda kepada diri anda untuk memastikan ianya sesuai untuk gig nanti. Begitu juga dengan memek muka yang semakin ganas dan garang. Anda akan berbincang dengan otak dan hati anda baju mana yang hendak dipakai pada hari istimewa itu. Kalau anda mat black metal anda akan pastikan segala benda tajam dan yang berkilat digilap untuk menambahkan effect semasa di atas pentas nanti. Dan anda juga akan cuba membuat baik kepada salah seorang kawan anda untuk membodek kasut Docmatnya untuk melengkapkan aksesori.
Kadang-kadang anda akan menghabiskan satu jam session itu dengan hanya satu lagu untuk memastikan ianya tidak terkantoi kecuali salah seorang dari anggota band anda mabuk atau stomek (stim) di luar pengetahuan anda sebelum gig bermula. Dan ketika jam session ini juga akan akan menggubah lagu anda untuk memberikan impak yang lebih bagus & interaktif kepada penonton & peminat.
Seminggu sebelum gig anda akan tidur hanya selepas meRECITEkan segala lyrics dan juga kata-kata yang akan anda gunakan untuk berinteraksi dengan peminat anda. Di situ juga anda akan cuba meniru kata-kata Idola anda seperti "Some say the pen is mightier than the sword, but i say the sword, because you can die by the sword!". Tapi walaubagaimanapun anda akan susah juga hendak tidur kerana terlalu teruja dengan gig yang bakal menjelma seolah kanak-kanak dari Kg Balun Slim River yang akan berkunjung buat pertama kalinya ke Disneyland Tokyo.
Semasa lepak, anda akan disamakan dengan budak kelantan oleh rakan anda kerana anda akan hanya lepak dengan band mate anda untuk membincangkan strategi pementasan anda. Walaubagaimanapun anda akan tetap membodek rakan anda yang terpinggir untuk memastikan mereka memberi sokongan dan laungan semangat kepada anda dari bawah pentas. Kalau anda baru mendapat gaji Rm 450 dari kilang kotak tempat anda bekerja, anda akan memastikan yang rakan-rakan anda tidak melupakan jasa anda yang memberi sebatang dua rokok sebagai rasuah untuk dia membangingkan kepalanya di hadapan pentas. Tetapi jika anda mempunyai lebih duit, anda pasti lebih kreatif untuk memastikan rakan anda melakukan stagedive dan mungkin turut sama menyanyi bersama anda.
Sejam sebelum performing, anda akan mula merasa panas. Dada anda kadang-kadang lebih kuat dentumannya dari speaker gig jika anda pertama kali melakukannya atau berada di tempat baru. Anda akan mula menjadi menggelupur. Kepada yang lebih bersedia, mereka akan memberikan persiapan terakhir seperti menggosok gitar, menTUNE tali, mengeCHECK double paddle, menconteng muka. Dan kepada yang terrer dan havoc, sejam terakhir itu mungkin digunakan untuk bersembang, kencing & berak, mabuk, stomek, kancan awek, membodek promoter Jaei untuk membayar anda lebih, meromen peminat di dalam tandas, membawa masuk member yang nak masuk buta, minum di kedai mamak dan adakalanya merayau diluar lingkungan kawasan gig.
Akhirnya detik yang ditunggu-tunggu telah tiba. Nama band anda akan dilaungkan oleh OS (abang angkat thrash aku) atau DJ Disco india tempat gig berlangsung. Kadang-kadang anda sangsi untuk naik ke atas pentas apabila nama band anda dilaung salah oleh DJ india itu. Sekiranya anda STAR, anda hanya perlu berdiri atau cuba bakat anda sebagai standup comedian sementara menunggu balachi-balachi anda mempersiapkan kelengkapan anda. Sekiranya anda pertama kali atau tiada balachi dipentas, jari anda akan terketar-ketar memusingkan KNOB amp Marsyall yang terletak ditepi anda. Kadang kala anda akan terCONNECTKAN jack gitar anda ke dalam amp Bass ataupun terjatuh akibat tersepak ratusan wayar di atas pentas.
Selalunya anda akan diberi 40 atau 30 minit bersamaan 5 atau 6 lagu untuk diperdendangkan. Anda akan memastikan yang semua band mate anda bersedia sebelum anda bermula. Kawan-kawan anda yang anda bodek dengan wang saku sekolah atau gaji anda tempoh hari akan melaungkan kata-kata yang membuatkan anda merasa selesa seperti menyanyi dikaraoke orang kahwin adik anda. Lampu pun akan dimalapkan dan sekiranya promoter itu tak kedekut macam saudara Ajak Deathcrane kita yang pemurah, stage anda itu akan mengeluarkan asap yang boleh mengakibatkan tekak anda kering. Dan drummer anda akan memberi que. Setelah itu, anda akan dibawa oleh perasaan teruja dan yang tak boleh diceritakan disini.
Jika anda tidak bermain apa-apa dan hanya datang sebagai penonton & peminat, Gig juga merupakan event besardalam kehidupan anda. Seperti mamat artist di atas tadi anda juga akan memilih baju apa yang akan dipakai semasa gig nanti, samada motif anda untuk menunjuk baju baru yang anda beli dari sweden yang tak ada orang pakai ataupun setakat memakainya sebagai support kepada kumpulan muzik dan cabang metal yang anda minati. Anda akan memastikan yang rakan-rakan anda akan turut sama pada hari gig itu. Sekiranya anda pemurah atau tiada kawan rapat, anda akan membeli dua tiket untuk rakan anda turut serta meramaikan majlis.
Untuk yang tinggal jauh dari tempat gig bakal berlangsung, anda akan menyewa van atau lebih hebat lagi bas berhawa dingin untuk hadir ke GIG itu. Kepada yang bangsat sikit pengangkutan yang lebih murah menjadi pilihan seperti kereta api, bas loncat, motor kapcai dan kepada yang bijak dan kedekut, rakan yang kaya yang mempunyai kereta akan digunakan untuk mentransport anda ke destinasi.
Di gig, anda akan memastikan yang anda tidak akan mempersia-siakan wang simpanan anda yang telah digunakan untuk membeli tiket dengan melihat kesemua act dan band walaupun ada yang anda tidak minati. Off course persembahan band seperti Infectious Maggots, Silkhannas, Langsuir, Silent Death, Necrotic Chaos membuatkan wang anda berbaloi untuk dibelanjakan.
Anda akan bertemu dengan pelbagai jenis manusia yang datang dengan hanya satu tujuan seperti di Mekah tetapi berlainan objektif. Kesemua mereka yang hadir di situ datang untuk memberi sokongan bukan sahaja kepada band yang mereka minati tetapi untuk scene metal tanahair yang hanya bergantung kepada orang-orang yang istimewa seperti anda. Orang-orang yang lebih terbuka seperti anda. Orang yang mahukan perubahan dan inovasi seperti anda. Dan orang-orang yang memahami diri anda. Mereka itu termasuk anda adalah sama. Anda akan mendapat kawan baru sekiranya anda berani sedikit untuk membuka mulut. Anda akan mendapat tahu lebih sedikit dari band yang anda minati sekiranya anda tidak segan mengucapkan sesuatu kepada mereka semasa sesi fotografi. Di gig adalah tempat anda untuk berhibur dengan cara anda sendiri. Di gig anda boleh mendapat informasi yang boleh dikongsi dan dijadikan panduan. Di gig anda boleh menjadi apa yang anda mahu jadi kerana di situ semua orang sama seperti anda.
Calopi.
Wednesday, July 28, 2010
Aku Mat Thrash : Athotorgh
oleh: Rafi Promaster
Dulu banyak jugak zine tanya macam-macam tentang athotorgh ni. Zaman zine dulu memang susah nak dapat interview, Bayangkan sesetengah diorang (editor) zine ni memang rajin. Tulis surat kat band-band besor luar negara. Zaman tu mana ada email. Kebanyakannya tak berbalas. Tapi bayangkan perasaan mereka apabila soalan yang diberi dibalas oleh band besar. Memang aku respiuk kat editor zine ni. Tapi ada juga yang buat aku menyampah dengan soalan bodoh dan kebudak-budakan. Kadang-kadang aku tak jawab langsung. Bukannya aku sombong tapi ada ka dia tanya soalan ini :
"Apa pendapat anda tentang XPDC?
Malas aku nak menjawabnya. Bukan ada kena mengena dengan aku pun. Bukan aku nak mengutuk XPDC, Tapi mana ada thrash cintan plucking melayu. Ngarut aje tu.
Abdul Aziz Ittar antara papa zine yang terterrer dan terrajin sekali dalam dunia underground tanah air. Sapa yang dia tak kenal. Aku boleh bagi jaminan kalau tak ada usaha mamat ni dan editor lain untuk meninterview band band baru naik ketika itu, aku yakin fan base mereka tidaklah sebesar mana dan susah sikit nak promosi. Sorang lagi Joe Kidd. Mamat ni paling cool dan penuh informasi terkini muzik dan punk. Review-review dia menarik dan honest. Kalu takda joe kidd ni tak da la athotorgh masuk The Sun. Thanks bro.
Aku jarang juga jawab soalan zine ni. Bukan apa time tu aku tau nak havoc aje. Lagipun aku ni Mat Conan. Selalu mengembara ke sana ke mari. Sebab itu G banyak menjawab soalan aku. Jadi kat sini aku nak clarify tentang athotorgh kepada zine-zine editor yang aku tak jawab dulu.
Athotorgh adalah band thrash. Simple as that. Tapi cabang yang kami bawa adalah penuh dengan beberapa influnce band dari pelbagai cabang muzik. Aku sebenornya memang suka kat Heavy metal. Tapi bila aku dengor sodom Outbreak of evil dan Blasphenous aku jadi gila. Ditambah pulak dengan Eyes of horrow dari posessed, aku decided what kind of music i'm gonna play. Yes, i am the boss dalam athotorgh, tapi semasa band ini ditubuhkan kami dah sebulat suara setuju yang athotorgh tak akan lari dari guidelines yg susah ditetapkan. Why? Then it easy for us to compose the songs. Nasib baik background bandmate aku semua dari Iron maiden, metallica dan slayer..so comunication and understanding, which is very important in a band, wujud.
Masa kami mengeluarkna Demo The Rites, wah perasaan time tu memang rasa paling seronok. Dulu hanya main lagu orang, sekarang, lagu yang dimainkan akan dimuatkan kedalam tape dan boleh dijual. Rasa macam artis sejati. Bukan pasal boleh dapat untung melalui penjuaklan kaset yang berharga 5.00 ragok sekeping, tapi lagu-lagu itu akan didengar oleh orang lain seperti slayer, sodom venom dan band=band lain yang menjadi idola radio kaset mak aku.
Aku rasa first sekali yang beli kaset aku adalah adik necrotic chaos. Dia ni memang support scene underground dan lepas itu kawan-kawan dan juga anak murid aku Si JoO Mantravathee dan rakan-rakan.
Dalam The Rites ada lima lagu. Spirit of Athotorgh yang kisahnya aku tak payah ceritakan lagi. Tajuknya dah obvious. Bath In Sins yang mengisahkan kehidupan yang bergelumang dengan dosa untuk mencapai tujuan. Promaster Dieyanna ni special sikit. lagu ni sebenornya dedicatedkan untuk Diana, awek yang serupa diana danielle yang paling pertama sekali lepak dengan geng thrash kitaorang. Liricnya off course mengisahkan promaster yang suka kat diana ni. Bukan suka sebab jatuh cinta ke apa, tapi dia dapat terima kami orang (walaupun kami ni lantaklah orang nak terima ke idak) tak macam awek dan orang lain yang memandang serong kepada geng baju hitam yang lepak kat shopping komplek itu. Awek lain memang tak tengok kami. Tapi time tu, kami ni setakat cuci mata aje la. Kalau ada awek boleh berpecah kumpulan thrash kami ni. Sebab itu polisi kami ketika itu adalah kawan lebih penting dari awek sampaikan aku terpaksa bercerai dengan amoi cina budak maktab kerana dia mengacau sesi lepak aku ngan kawan-kawan. Satu lagi Evil Orchestra yang bercerita tentang band aku dan lagu The Rites yang mngisahkan wasiat athotorgh tentang kehidupan di alam fana ini yang penuh dengan samada penipuan atau kebenaran...lu pilihlah sendiri.
Sebenarnya dalam setiap lagu tak kira samada pada liriknya ataupun iramanya terdapat feeling dan emosi dari penciptanya. Macam dalam Bible punya petikan la. " God makes man in his image" . dalam lagu-lagu Athotorgh juga terdapat feeling dan emosi dalam setiap jalur iramanya. Frustation to the government and society, Anger to the system, love of mankind, bangsat tak da duit, kempunan tak ada P****t dan bermacam-macam lagi mejadi rencah ratus dalam lagu kami. Kadang kadang aku tengok sesetengah band itu yang tiada apa di dalam lagu mereka. Hanya sekadar buat tangkap muat. Tak punyta erti yang mendalam. Bagi aku setiap band atau penyanyi perlu mempunyai mesej mereka yang tersendiri yang boleh disampaikan melalui lagu mereka. Kalu tak ada tak payah main pun tak apa.
Yes aku memang suka main gig. Kerana ditempat itulah segala energy aku dapat digunakan sepenuhnya. Bayangkan bila naik atas stage, kita sudah boleh merasai setiap energy yang ada dalam dewan atau tempat gig itu. Semuanya datang untuk tujuan yang sama. To have fun dan memperkukuhkan ukhwah thrash yang hanya boleh diperkukuhkan dengan kuat di gig. Sama-sama berpelukan sambil headbanging, bersentuhan bahu dengan orang yang tak dikenali dan sentiasa memberi sokongan kepada band-band di atas pentas tak kira samada bandmatenya cokia ataupun baru. Buat masa ini Athotorgh tak boleh main gig lagi sebab thambi Old T dan G dreamstone berada di Jepun. Kalu ada kesempatan kami akan main dan promise akan pastikan persembahan yang hebat macam jerman di piala dunia.
well aku nak cita banyak tapi dah pukul 2 lebih, so hope to see u again in the notes section.CALOPI.
Tuesday, July 27, 2010
Aku Mat Thrash : Metal Sampai Mati
oleh: Rafi Promaster
Kadang-kadang bila aku sedih aku akan pergi balik ke root aku. Maknanya kalau aku gadoh dengan bini aku, ataupun duit tinggal tiga ragok untuk sapot keluarga, aku akan bukak youtube, cari lagu metal, dan bermulalah muhasabah diri. Lagu yang menjadi pilihan adalah macam Iron Maidin, semestinya Athotorgh, Sodom, Slayer dan Metallica. Aku rasa macam tenang dan beremosional. DEmosional bermakna aku akan dibawa mengenal diri aku semula yang kadang-kadamg sudah jauh tersimpang dari perjalanan dan matlamat aku. maklumlah dunia hari ini semakin advance. Begitu juga dengan life kita. Cabaran sebagai suami kepada bini mat salih yang takda kawan kat Ipoh, sebagai bapa kepada tiga anak perempuan yang hyper active, cabaran sebagai small bisnes man yang cuba mengimbangi antara frienship, goodwill dan profit dan cabaran sebagai seorang manusia yang mahu mencapai matlamat hidupnya. Kadang-kadang kalau kita lalai dengan kehendak kehidupan kita boleh hanyut dibawa arus yang deras dan susah kita hendak berpaut sekejap. Namun jika kita dapat berpaut sekejap, ketika ituilah kita gunakannya untuk mengumpul kekuatan mengharunginya.
Jadi sebagai seorang yang telah dilahirkan sebagai seorang melayu dan dibesarkan menjadi seorang mat thrash oleh kawan-kawan dan persekitaran, salah satu cara untuk mengenal diri dan mengumpul kembali kekuatan adalah menerusi lagu-lagu yang pernah menjadi pembakar semangat aku suatu masa dahulu. Aku boleh nampak apa visi aku 15 tahun dahulu. Apa matlamat aku dalam kehidupan dan apa yang aku mahukan dalam diri aku ini sebagai ubat penenang, penahan sakit ketika aku memerlukan.
So everybody ! Let's go...THRASH TILL DEATH!
Friday, July 23, 2010
Untuk pemain gitar dalam bilik tidur
Line6 Spider IV 75W http://line6.com/spideriv75-120-150-hd150/
POD Studio™ UX1 http://line6.com/podstudioux1/
Mikrofon, headphone dan monitor speaker tak fikir lagi. It's a long journey. Tak boleh beli sekaligus (melainkan anda ada duit sekaligus).
Dan terlebih penting, nak merakam dalam bentuk digital kena ada PC atau notebook yang dedicated (tak boleh campur aduk dengan games, internet etc sebab akan memakan memori dan menghodohkan rakaman).
Oh ye, lupa... bagaimana dengan multiefek dan pedal? Dengan UX1, rakaman boleh dibuat secara digital melalui software multiefek (amplitube atau bundle software yang datang sekali dengan UX1 iaitu POD Farm). Kalau nak merasa bunyi live, Spider IV tu ada multiefek built in.
Tube amp? Sudah tentu, kalau anda banyak duit. Benda sedap, memang mahal. Yang dalam bajet ketat, digital amp le apa lagi.
Tuesday, July 20, 2010
Ulasan: NIDJI Let's Play CD
Dekad kebelakang ini negara dihujani dengan band indie Indonesia. Hujan ini bertukar menjadi ledakan apabila mendapat protes dari artis tempatan. Apabila periuk nasi dikacau.
Pendapat yang popular untuk menjustifikasikan hujan itu adalah kerana mereka (band Indonesia) membawa arus baru muzik nusantara. Mereka mencipta genre mereka sendiri. Mereka dipanggil pop Indon. Oleh kerana tiada tentangan dari pemuzik tempatan sendiri, maka hujan ini diterima baik oleh pendengar tempatan.
Semenjak dari itu, hujan makin mencurah-curah, tidak terhenti.
Namun kebelakangan ini, hujan menjadi banjir. Sistem saliran tidak baik, menyebabkan manusia yang menerima hujan dengan tangan terbuka pada asalnya, mula mencebik kerana ia makin melemaskan.
Begitulah yang mungkin terjadi apabila kita menilai album terbaru Nidji ini. Ianya adalah 100% pop Indon. Seperti yang telah dibawa oleh saudara-saudara mereka sebelumnya. Tiada terlebih masin, tiada juga terlebih manis. Semuanya secukup rasa. Bak orang yang disajikan benda yang sama, ia menjadi hambar dan tidak mendatangkan selera.
Tiada kritikan untuk produksi, kerana produksi cukup bagus. Rakaman dibuat dengan baik sekali. Tiada uga kritikan untuk lagu-lagu yang disajikan kerana memang ianya pop Indon. Cuma variasi yang diperlukan. Itulah perkara utama. Lagipun, tidaklah ada lagu yang betul-betul menggamit perhatian di dalam album ini yang boleh menyebabkan album ini menjadi album rujukan. Dengan lain kata, album ini jatuh dalam gerombolan album mediocre.
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Monday, July 19, 2010
Ulasan: ANA RAFFALI Ketika Aku Kecil CD
Berbanding dengna artis luar, merebiu rilisan artis dalam adalah lebih sukar dan mencabar. Lebih-lebih lagi apabila yang merebiu itu 1. Tidak dengar radio 2. Tidak baca akhbar Melayu 3. Tidak menonton siaran gosip artis di TV.
Sebenarnya itu bukanlah salah 100% pembuat rebiu. Alasan pertama, memang di rumah tiada radio transistor. Jadi, apalah sangat yang dapat dengan dengar radio dalam kereta semasa hendak ke pejabat yang dekat 10 minit? Kedua, akhbar Melayu terlampau banyak berita politik yang menyesakkan dada. Ketiga, pembuat rebiu tiada masa nak ambil tahu hal dalaman artis.
Kurangnya deskripsi dan komen tentang hasil nukilan artis itu sendiri.
Berbeza dengan artis luar, google sahaja dan kita akan dihujani dengan pelbagai fakta tentang album dan kerja seseorang artis sebagai rujukan. Cuba anda google Ana Rafalli. Banyak dapat maklumat, kan? Sampah.
Ini sangat trajis memandangkan apa yang dipersembahkan oleh Ana dalam album 6 buah lagu ini sangat menarik. Dia adalah bakat terpendam sinarnya. Gadis yang mengatakan bahawa tiada salah bergaya dengan baju kurung sebagai identiti ini tidak menyinar sekadar gimik ini tetapi dibelakangi dengan bakat dan kreativiti tulen.
Keenam-enam lagu adalah ciptaan Ana sendiri yang mana Ana memainkan kebanyakan instrumen gitar akustik semasa rakaman. Suara beliau yang manja, kelihatan seperti transisi remaja kepada dewasa itu begitu memikat dengan lirik yang bersahaja. Sentuhan peribadi beliau amat jelas sekali jika dibandingkan sesebuah album yang ciptaan lagu dan lirik adalah hasil orang lain.
Kekuatan album ini adalah sentuhan peribadi Ana sendiri. Liriknya seperti entry sebuah diari. Bukan sekadar pengalaman, tetapi juga harapan masa hadapan seorang gadis yang mahu terjumpa dengan si putera hati. Penuh dengan impian dan bayangan. Situasi normal gadis seusia dengannya.
Cuma disebabkan oleh usianya yang muda dan liriknya yang juga muda menyebabkan golongan sasaran adalah untuk orang muda juga (remaja yang jatuh cinta). Ini menyebabkan golongan dewasa dan tua sikit (macam penulis) merasa sikit janggal untuk menyanyi bersama. Tidak salah lagu cinta tetapi cinta itu ada beberapa kategori (cewah!).
Andai sedikit adjustment dibuat pada liriknya supaya ia lebih accessible kepada golongan yang lebih dewasa, mungkin golongan sasarannya menjadi lebih luas. Namun, Ana mempunyai banyak masa untuk itu. Dengan usia muda sebegini, kita bagilah peluang kepada beliau untuk matang secara semulajadi.
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Space Gambus Experiment in ASTRO Mystory Channel Documentary 25 July 2010
Special visual projection by RupaJiwa Studio
SGE stage formation. Note: "B" stands for BENTARA - that is me!
SGE 25 min graphic notation (5 movement). This special musical note WILL BE patented!
*Click on photo for a better resolution*
Black Box @ MAP, Dutamas
Level G2-01, Block A5, Solaris Dutamas, Jalan Dutamas 1
Kuala Lumpur, Malaysia
7.30pm - 8.00pm 25 July 2010
THE SPACE GAMBUS EXPERIMENT
A 30-minute performance of versatile and enigmatic sounds by The Space Gambus Experiment. This 10-person band is a confluence of the traditional -- the Malay Gambus (Oud), guzheng, rebab -- and modern electro-acoustic sounds.
"The Space Gambus Experiment masterfully straddles the gap between the traditional and the contemporary in modern Malaysian music." - Yusuf Martin
Members:
Kamal Sabran (setar/electro acoustic/sampler),
Zulkifli Ramli (gambus/oud),
Nurhanim Khairuddin (guitar/noise ambient),
Elly (bass), Andri (guitar/noisescapes),
Munis Musa (xylophone/guzheng/accordi
Dagu (drum/percussion),
Ibrisam Akbar (guitar/dark ambient),
Aizat (guitar/noise),
Fasyali (rebab)
Featuring RUPAJIWA Studio on visuals projection!
Read more: http://www.myspace.com/spa
** In conjunction with Malaysia’s 53rd Independence Day, ASTRO pays tribute to Malaysia’s rich heritage and diverse culture by showcasing stories told by Malaysia residents on a dedicated new channel MySTORY (Channel 318) from 30th August to 16th September 2010.
For more information on the ASTRO MySTORY campaign, log on to http://www.astro.com.my/my
*******************
Those who live nearby, or wanted to see something which is out-of-this-world, at least for the case of Malaysia, please join us in a journey towards the space! And perhaps be on the show as well!
Rockey it baby!
We've played live before! Read it HERE!
Saturday, July 17, 2010
Fikir random mingguan 11-17 July 2010
Cesss... patutnya aku rutinkan fikir random mingguan ni. OK, start balik!
1. One week more to go. Lepas ni student masuk balik. Aku mengajar 2 subjek (Engineering Mechanics - half dan Engineering Drawings - full). Should be OK. Material semua ada. Cuma nak belek/godek je.
2. InsyaAllah semester depan aku offer 7 topik untuk Final Year Project yang selama 1 tahun tu. Harap-harap ada yang boleh dijadikan journal paper ataupun sekurang-kurangnya conference paper yang berkualiti. Aku nak pi Europe woi! So please my students, will you help me?
3. Space Gambus Experiment punya show... aduh! Organizer tak cukup barang. Terpaksa berkira-kira nak beli amp (kena beli pun heheh). Itu takpe lagi. Stage monitor pun tarak!!! Apa ni??? Show nak masuk ASTRO (MyStory) tapi benda basic pun takde (aku marah diri sendiri juga sebab takde amp). Date: 25 July. Nanti aku letak detail.
4. CLEAN UP!!! Barang-barang untuk dijual sila ke sini http://rockatlarge.blogspot.com/ Yesss!
5. RUMAH!!! Bikin sakit kepala. Banyak proses. Dah booking minggu lepas. Semi-detached kat Bandar Universiti. Siap 2012 katanya. Pakai subsidi UTP, 4%, macam gomen punya.
6. Sumaiyyah kena chicken pox. Isa demam (tapi tak nampak pun chicken pox). Iman aku refer pada paedetrician (betul ke ejaan?) untuk kompem keadaan dia yang 'slow learner' supaya dia dapat special attention and care dari sekolah. Mukaddimah kat SINI.
7. TIGA karung CD dari Universal Music untuk diulas. Macam-macam ada! Nantikan Ana Rafalli, Faizal Tahir, Bon Jovi etc termasuklah CD Disney hahah... pandai ko buat lawak aaa Universal.
8. Youtube mingguan:
Aku tengah GAS dengan GIBSON Firebird. Kena pulak dengan presentation Phil X yang hyper ni. You RULE bro! And Firebird too!
1. One week more to go. Lepas ni student masuk balik. Aku mengajar 2 subjek (Engineering Mechanics - half dan Engineering Drawings - full). Should be OK. Material semua ada. Cuma nak belek/godek je.
2. InsyaAllah semester depan aku offer 7 topik untuk Final Year Project yang selama 1 tahun tu. Harap-harap ada yang boleh dijadikan journal paper ataupun sekurang-kurangnya conference paper yang berkualiti. Aku nak pi Europe woi! So please my students, will you help me?
3. Space Gambus Experiment punya show... aduh! Organizer tak cukup barang. Terpaksa berkira-kira nak beli amp (kena beli pun heheh). Itu takpe lagi. Stage monitor pun tarak!!! Apa ni??? Show nak masuk ASTRO (MyStory) tapi benda basic pun takde (aku marah diri sendiri juga sebab takde amp). Date: 25 July. Nanti aku letak detail.
4. CLEAN UP!!! Barang-barang untuk dijual sila ke sini http://rockatlarge.blogspot.com/ Yesss!
5. RUMAH!!! Bikin sakit kepala. Banyak proses. Dah booking minggu lepas. Semi-detached kat Bandar Universiti. Siap 2012 katanya. Pakai subsidi UTP, 4%, macam gomen punya.
6. Sumaiyyah kena chicken pox. Isa demam (tapi tak nampak pun chicken pox). Iman aku refer pada paedetrician (betul ke ejaan?) untuk kompem keadaan dia yang 'slow learner' supaya dia dapat special attention and care dari sekolah. Mukaddimah kat SINI.
7. TIGA karung CD dari Universal Music untuk diulas. Macam-macam ada! Nantikan Ana Rafalli, Faizal Tahir, Bon Jovi etc termasuklah CD Disney hahah... pandai ko buat lawak aaa Universal.
8. Youtube mingguan:
Aku tengah GAS dengan GIBSON Firebird. Kena pulak dengan presentation Phil X yang hyper ni. You RULE bro! And Firebird too!
Friday, July 16, 2010
Iklan Jualan: T SHIRT Tribute to Pak Syed (SYJ Studio, Ipoh)
T-Shirt percuma *Poster (*selagi ada stok)
Harga termasuk kos biaya pos
Semenanjung Malaysia
RM 30.00 (Lengan Pendek)
RM 35.00 (Lengan Panjang)
Sabah/Sarawak
RM 35.00 (Lengan Pendek)
RM 40.00 (Lengan Panjang)
:: Silk screen
:: Cetakan 2 warna
:: Saiz cetakan : 12" x 13"
Bayaran boleh dibuat di CIMB
080 2127 222 9523
( Mai Nurul Atiqah )
Emailkan ke lanterajiwa@gmail.com atas nama T-SHIRT Tribut 2 SYJ
1. Nama
2. Alamat penghantaran
3. Saiz
4. Lengan Pendek / Lengan Panjang
5. Kuantiti
6. No. Telefon
7. Bukti Pembayaran (attach).
** Tarikh tutup tempahan pada tengah malam 24 Julai 2010
** Ini cetakan pertama & terakhir**
SEBARANG PERTANYAAN SILA KONTEK MEOR TELJOI - lanterajiwa@gmail.com
reka & cetak : Meor
pix : Elly Rocker
SEJARAH SYJ Studio
- studio syj pasar bulat start tahun 1988
- tutup ujung tahun 2000
- no kdai '120'
- dbi mula kate nk buat bangunan baru, tapi last2 jadi parking lot
- pekedai2 minta org DAP tolong (kebykan pekedai situ cina), pekedai kumpul duit antara diorg utk upah peguam.
- ada buat mogok secara aman di pasar bulat dgn beberapa budak2 yg lepak studio di zaman akhir pasar bulat nk kene runtuh.
- penjaga studio ajis mula menjaga studio dari awal tahun 90an. dah jadi anak angkat pak said. bekerja sampai sekarang.
- tempat persinggahan budak2 rock pada zaman 80an. dan terus menjadi port lepak dari bdk2 muzik yg berbagai genre. metal, punk/skinhead, grunge, hardcore, dangdut (budak2 indonesia)
- hari sabtu mmg penuh dgn budak2 lepak di tingkat atas dan jugak port bawah (skinhead/punk)
- start lepak dari lewat petang sampai pukul 3-4 pagi.
- polis selalunya jarang kacau kalau pak said ada, sbb pak said bekas polis. tapi kalo pak said tutup kdai, dan ade org lepak lg, mmg kene angkut!
tujuan pak said buat notis 'tidak boleh main thrash' sbb marah brg2 die rosak. sign tuh buat pkai cardboard je lekat kt pintu jamming.
Thursday, July 15, 2010
Universiti Teknologi PETRONAS excellent rating
Rating yang diberi oleh Malaysian Qualification Agency (MQA)
Rating instument
PUTRAJAYA, July 12 (Bernama) -- Seven public and 11 private institutions of higher learning (IPTs) have attained an excellent rating in the Rating System for Institutions of Higher Learning (Setara) 2009.
The public IPTs are International Islamic University Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Malaya, Universiti Putra Malaysia, Universiti Sains Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia and Universiti Teknologi Mara, said Higher Education Minister Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
He said the private IPTs were Multimedia University, Universiti Kuala Lumpur, Universiti Teknologi Petronas, Sunway University College, Curtin University of Technology (Sarawak campus), Monash University (Sunway campus), Taylor's University College, International Medical University, Swinburne University of Technology (Sarawak campus), Nottingham University (Malaysian campus) and Management and Science University.
Twenty-five universities and university colleges, of which 14 private IPTs and 11 public IPTS, were rated very good while four private IPTs were rated good, he told reporters here Monday.
However, no universities or university colleges earned a distinction rating, said Mohamed Khaled.
He said the Setara rating would be used as an input by the Higher Education Ministry in formulating appropriate higher education policies.
Mohamed Khaled said public and private IPTs, which earned an excellent rating, would be entitled to local and foreign government sponsored students besides government research grants.
They are also eligible for research university status and can enrol more graduate and postgraduate students, he added.
He said private IPTs, which were accorded an excellent status, would also enjoy, among others, flexibility and exemptions in applying for teaching permits and seeking approval to set the salary of foreign lecturers.
"They are also exempted from getting approval to set tuition fees and allowed to enrol foreign students automatically," he said.
-- BERNAMA
The public IPTs are International Islamic University Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Malaya, Universiti Putra Malaysia, Universiti Sains Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia and Universiti Teknologi Mara, said Higher Education Minister Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.
He said the private IPTs were Multimedia University, Universiti Kuala Lumpur, Universiti Teknologi Petronas, Sunway University College, Curtin University of Technology (Sarawak campus), Monash University (Sunway campus), Taylor's University College, International Medical University, Swinburne University of Technology (Sarawak campus), Nottingham University (Malaysian campus) and Management and Science University.
Twenty-five universities and university colleges, of which 14 private IPTs and 11 public IPTS, were rated very good while four private IPTs were rated good, he told reporters here Monday.
However, no universities or university colleges earned a distinction rating, said Mohamed Khaled.
He said the Setara rating would be used as an input by the Higher Education Ministry in formulating appropriate higher education policies.
Mohamed Khaled said public and private IPTs, which earned an excellent rating, would be entitled to local and foreign government sponsored students besides government research grants.
They are also eligible for research university status and can enrol more graduate and postgraduate students, he added.
He said private IPTs, which were accorded an excellent status, would also enjoy, among others, flexibility and exemptions in applying for teaching permits and seeking approval to set the salary of foreign lecturers.
"They are also exempted from getting approval to set tuition fees and allowed to enrol foreign students automatically," he said.
-- BERNAMA
- Inside source says that, among the private university, UTP ranked the highest.
UTP library
Ulasan: POWERHITS 2010
Ceesssss...! Gua kena rebiu album cenggini hahaha...
1. Lady Gaga – Telephone
Aku tak nak videoklip... tolongggg!
2. Justin Bieber featuring Ludacris – Baby
suara OK apa... padanlah ramai anak dara dan mak dara suka.
3. Rihanna – Rude Boy
Rihanna punya lagu boleh tahan kalau nak bandingkan remix yang ntah apa apa tu...
4. The Black Eyed Peas – Rock That Body
Party master!
5. Timbaland featuring Katy Perry – If We Ever Meet Again
Ngantukkkk...
6. Taio Cruz – Break Your Heart
Disco kebun sayur!
7. K’Naan – Wavin’ Flag (Coca-Cola’s 2010 FIFA World Cup Anthem)
World Cup dah habis daaaa... tapi boleh tahan!
8. Akon featuring Keri Hilson – Oh Africa (Pepsi’s 2010 FIFA World Cup Anthem)
World Cup dah habis daaaa... tak berapa boleh tahan.
9. Owl City – Fireflies
Intro macam best. Masuk lagu, hampeh!
10. Taylor Swift – Fifteen
OK la sikit dari yang lain-lain ni... ada jugak suara merdu.
11. OneRepublic – All The Right Moves
Not bad tapi tak melekat.
12. Ludacris – How Low
HIDUP EMINEM!!! Death to others!
13. Keri Hilson – I Like (Jost & Grubert Radio Mix)
Remix SUCKSSSS!!!
14. MIKA – Blame It On The Girls
Baik cover lagu Milli Vanilli... Blame It On The Rain yooo!
15. Eminem – We Made You
Excellent! Rasa macam gangster sikit.
16. Cheryl Cole – Parachute
OK gak suara dia ni... lagu ok not bad!
17. Mary J. Blige – I Am
Skip this!
18. Pixie Lott – Boys & Girls
Yawnnnnnnnnnnnn!!
19. Young Money feat. Lloyd – BedRock
bende suara macam ni ha?
20. LMFAO – La La La
ZZzzzZZzzzzz...
EMIMEN WINS!!!
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Wednesday, July 14, 2010
Gear Acquisition Syndrome: GIBSON Firebird
Ataupun dipendekkan sebagai GAS.
Soalan yang selalu ditanya ialah WHAT ARE YOU GASSING FOR?
Well, below...
What a beaut!!! Nasib baik warna putih ada mass-produced. Kalau tak, pengsan la nak cari yang vintage.
There is no mistaking a Firebird V—with its unique "reversed" zig-zag body design and equally distinct headstock, it is simply one of the most recognizable of all guitar profiles. First introduced in 1963, the Gibson Firebird was the brainchild of legendary automotive designer and visionary Ray Dietrich (Lincoln, Packard), enlisted by Gibson to bolster the guitar lines of the early '60s and help solidify the company's eminent rank among solidbody electric guitar manufacturers. Dietrich's unconventional design was based loosely on both the legendary automobile tailfins of the 1950s and the Gibson Explorer, which had been introduced several years earlier.
Siapa sama dengan aku kata "Ini gitar bentuk sangat YUMMY!"?
More info http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Firebird/Gibson-USA/Firebird-V/Overview.aspx
Soalan yang selalu ditanya ialah WHAT ARE YOU GASSING FOR?
Well, below...
What a beaut!!! Nasib baik warna putih ada mass-produced. Kalau tak, pengsan la nak cari yang vintage.
There is no mistaking a Firebird V—with its unique "reversed" zig-zag body design and equally distinct headstock, it is simply one of the most recognizable of all guitar profiles. First introduced in 1963, the Gibson Firebird was the brainchild of legendary automotive designer and visionary Ray Dietrich (Lincoln, Packard), enlisted by Gibson to bolster the guitar lines of the early '60s and help solidify the company's eminent rank among solidbody electric guitar manufacturers. Dietrich's unconventional design was based loosely on both the legendary automobile tailfins of the 1950s and the Gibson Explorer, which had been introduced several years earlier.
Siapa sama dengan aku kata "Ini gitar bentuk sangat YUMMY!"?
More info http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Firebird/Gibson-USA/Firebird-V/Overview.aspx
Ulasan: SERGIO MENDES Bom Tempo CD
Santana? Gloria Estefan? Sergio Mendes? Mereka mempunyai root yang sama. Latin. Teringat seorang kawan yang muka 100% Melayu dan cakap Parit tapi mempunyai kecenderungan kepada muzik Latin. Penyudahnya? Jadi bahan gelak ketawa.
Tapi muzik Latin bukan untuk diketawakan. Ia adalah muzik global, yang telah diiktiraf seluruh dunia. Artis-artis yang disebutkan di atas telah menjadi simbol dagangan. Tak salah, di Malaysia ini pun sudah ada penyanyi yang mendendangkan muzik berentak Latin?
Sergio Mendes sudah 40 tahun bergelumang dengan muzik Latin dengan diskografi yang panjang berjela. Berasal dari Brazil dan secara naturalnya, membawa lagu Latin Brazil. Bossa Nova?
Sergio Mendes bukanlah penyanyi tetapi pemuzik. Di dalam album-albumnya, beliau menampilkan penyanyi undangan. Dalam album sebelum ini beliau membawa penyanyi dengan cop antarabangsa tetapi untuk kali ini lebih banyak dari kawasan tempatan saja.
Muziknya berentak gembira. Tiada kesedihan.Ada ke pernah dengar muzik Latin yang sedih? Tak pernah rasanya. Setiap verse dan rhythm cuba mengalih apa-apa mood kita pada masa mendengar terus kepada mood gembira dan melompat-lompat. Muzik parti. Senang cerita.
Muzik gembira, produksi tip top, bait lirik yang tak difahami (bahasa asing) dan senyuman puas Sergio. Apa lagi nak?
1. Emorio (with Nayanna Holley and Carlinhos Brown, using incidental tracks by Jorge Ben, Joao Donato, Tom Jobim and Gilberto Gil)
2. Maracatu Atomico (with Seu Jorge)
3. You and I (with Nayanna and Carlinhos) -the first single of this album-
4. Ye-Me-Le (with Gracinha Leporace, and incidental music of Taj Mahal by Jorge Ben
5. Magalenha (with Carlinhos)
6. Orpheus -Quiet Carnaval-
7. Pais Tropical
8. Maracatu -Nation of Love- (with Gracinha and Seu)
9. The Real Thing (with Katie Hampton)
10. Caminhos Cruzados (with Gracinha)
11. Caxanga (with Milton Nascimento)
12. So Tinha de Ser Com Voce (with Gracinha)
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Ulasan: AMY MACDONALD A Curious Thing CD
First impression, aku sangkakan Amy MacDonald ialah pemenang siri American Idol. Aku salah.
Sebaliknya, beliau adalah penyanyi Scottish yang telah berjual menjual album pertamanya, This Is Life sebanyak 3 juta unit dan menduduki tempat pertama dalam carta muzik di 5 buah negara. Satu pencapaian yang baik. Namun cabaran sebenar ialah album selepasnya, A Curious Thing dalam menyaingi album pertamanya, atau sekurang-kurangnya sama makam. Bukan tugas yang mudah, lebih-lebih lagi apabila keseluruhan album ini adalah ciptaan beliau sendiri.
Album ini bermula dengan lagu Don't Tell Me It's Over, sebuah lagu yang upbeat dengan iringan gitar melodi ala post-rock yang menyeronokkan. Disambut dengan lagu kedua, Spark yang mempunyai prinsip yang sama cuma kurang menyengat. Untuk variasi dalam lagu ketiga, No Roots bermula dengan gitar akustik yang kemudiannya juga berjalan dengan cop jari yang sama seperti sebelumnya.
Seperti ada sedikit kekurangan dalam album ini. Mungkin cap jari Amy Macdonald terlampau rigid. Mood dan swing setiap lagunya hampir sama yang mungkin disebabkan oleh kesemua lagu-lagu dalam album ini dicipta oleh Amy. Andaikata ada komposer lain yang menyumbang idea, keadaan mungkin sedikit berbeza dan warna-warna yang lebih terang akan terhasil.
Kekuatan album ini sudah tentu datang dari Amy sendiri. Lagu keseluruhannya adalah ciptaan sendiri. Muzik yang dipilih bukan pop meleweh dan bukan juga motif yang mengagungkan seks (seperti kebanyakan penyanyi wanita sebaya dengan beliau). Ini tanda kreatif seorang artis yang berkembang dengan sihat. Bukan setakat menyanyi, beliau juga adalah pemain gitar yang hebat.
OK, memang dia cun. Tapi cun itu satu bab kecil saja jika nak dibandingkan dengan bakat yang dibentangkan oleh Amy. Kenapa pula cun jadi isu?
Cari temuramah beliau dalam youtube kalau nak dengar gaya perbualan ala Braveheart (slang). Lagu Tell Me It's Over sangat addictive!
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Monday, July 12, 2010
Ulasan: MELISSA ETHERIDGE Fearless Love CD
Artis lesbian, Melissa Etheridge kembali dengan album ke-10 yang back to roots - rock n roll, setelah album sebelumnya, cuba terjun ke dalam blues dan folk.
20+ tahun dalam industri muzik. Lima belas pencalonan Academy Awards dengan dua menang. 27 juta unit album terjual keseluruhannya. Itu cukup untuk menjadi mukadimah reputasi beliau.
Muzik beliau untuk orang awam yang tidak biasa dengannya boleh digambarkan sebagai penyanyi wanita AOR yang memainkan lagu rock di dalam sebuah pub yang dipenuhi oleh cowboys dan rednecks di dalam suatu penempatan kecil ketika mengharungi musim salji. Ya, pub rock.
Lagu-lagu yang berkaitan cinta (lesbian?) menjadi topik utama. Katanama SHE menjadi katakunci utama (beliau adalah lesbian, OK?), jadi mungkin menjadi sukar kepada wanita yang straight untuk mengalunkan lagu-lagunya tanpa rasa janggal. Terserlah lagi dalam lagu Miss California.
Perpisahan beliau dengan partner selama 9 tahun mungkin menyebabkan beliau merilis album yang lebih upbeat. Lebih baik dari merilis album yang sedih dan syahdu walaupun ada 3-4 lagu yang berkaitan seperti Company, Only Love, To be Loved dan Gently We Row.
Ini album yang mantap. Suara matang dan gemersik Melissa cukup bertenaga. Sesuai untuk penghibur ketika berjalan jauh. Itupun jika kita boleh abaikan lirik-lirik yang cenderung kepada cinta lesbian beliau. Sebenarnya kalau kita abaikan sifat lesbian beliau, tiada apa yang pelik sangat. Oh ye, kecuali lagu Miss California yang sikit meremangkan bulu roma kegelian.
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
20+ tahun dalam industri muzik. Lima belas pencalonan Academy Awards dengan dua menang. 27 juta unit album terjual keseluruhannya. Itu cukup untuk menjadi mukadimah reputasi beliau.
Muzik beliau untuk orang awam yang tidak biasa dengannya boleh digambarkan sebagai penyanyi wanita AOR yang memainkan lagu rock di dalam sebuah pub yang dipenuhi oleh cowboys dan rednecks di dalam suatu penempatan kecil ketika mengharungi musim salji. Ya, pub rock.
Lagu-lagu yang berkaitan cinta (lesbian?) menjadi topik utama. Katanama SHE menjadi katakunci utama (beliau adalah lesbian, OK?), jadi mungkin menjadi sukar kepada wanita yang straight untuk mengalunkan lagu-lagunya tanpa rasa janggal. Terserlah lagi dalam lagu Miss California.
Perpisahan beliau dengan partner selama 9 tahun mungkin menyebabkan beliau merilis album yang lebih upbeat. Lebih baik dari merilis album yang sedih dan syahdu walaupun ada 3-4 lagu yang berkaitan seperti Company, Only Love, To be Loved dan Gently We Row.
Ini album yang mantap. Suara matang dan gemersik Melissa cukup bertenaga. Sesuai untuk penghibur ketika berjalan jauh. Itupun jika kita boleh abaikan lirik-lirik yang cenderung kepada cinta lesbian beliau. Sebenarnya kalau kita abaikan sifat lesbian beliau, tiada apa yang pelik sangat. Oh ye, kecuali lagu Miss California yang sikit meremangkan bulu roma kegelian.
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Ulasan: CHILDREN OF BODOM Skeletons In The Closet CD
Album tribute ataupun cover-songs adalah pisau bercabang dua. Samada boleh membunuh orang yang mendengarnya ataupun membunuh kedua-dua, pendengar dan juga band yang merilisnya. Ini kerana jarang sekali sebuah album tribute yang boleh dipersetujui oleh majoriti sebagai album yang baik.
Biasanya album tribute adalah kompilasi dari sesi rekoding album untuk menghilangkan stress rakaman studio. Apabila dirilis, album sebegini bukan menjadi album yang diharapkan memecah carta. Sekadar menambah koleksi peminatnya saja. Untuk diambil serius, tidak sama sekali.
Untuk band yang bersuara growl, ini menambah beban mereka apabila cover/tribute yang mereka dendangkan dari artis yang bersuara lunak. Children of Bodom cerdik. Paling sukar pun, mungkin lagu Don't Stop At The Top (Scorpions), itupun kerana lagu berat yang meminimakan peranan Klaus Meine. Bayangkan lagu Still Loving You versi Children Of Bodom.
Mungkin dalam sesi merakamkan lagu Britney Spears, mereka gelak berguling-guling atas lantai. Ini lagu rules! Siap dengan slap bass lagi. Siapa yang pernah ada pengalaman merakam album di dalam studio sudah pastinya faham stress dan tekanan dalam menyiapkan album. Lagu-lagu cover sebegini akan melenyapkan seketika stress tersebut dan band akan bangkit kembali bersemangat untuk meneruskan kerja.
Majoriti adalah lagu-lagu Metal yang lain seperti Mass Hypnosis (Sepultura), Silent Scream (Slayer), Hellion (WASP), Aces High (Iron Maiden) dan sebagainya. Ini logik. Kalau yang banyak adalah lagu-lagu pop, bagaimana pula asas Children Of Bodom nak diletak?
Ini album yang menggembirakan hati tapi tidak patut dijadikan benchmark untuk mengadili reputasi Children of Bodom. Untuk peminatnya, ini adalah rilisan wajib. Untuk yang bukan peminat, dengar tanpa expectations, take as it it.
1. "Lookin' out My Back Door" (Creedence Clearwater Revival)
2. "Hell Is for Children" (Pat Benatar)*
3. "Somebody Put Something in My Drink" (Ramones)
4. "Mass Hypnosis" (Sepultura)
5. "Don't Stop at the Top" (Scorpions)
6. "Silent Scream" (Slayer)
7. "Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In)" (Kenny Rogers)
8. "Hellion" (W.A.S.P.)
9. "Aces High" (Iron Maiden)
10. "Rebel Yell" (Billy Idol)
11. "No Commands" (Stone)
12. "Antisocial" (Trust/Anthrax)
13. "Talk Dirty to Me" (Poison)
14. "Ghost Riders in the Sky" (Stan Jones / Johnny Cash)
15. "War Inside My Head" (Suicidal Tendencies)**
16. "Oops! I Did It Again" (Britney Spears)
17. "Waiting" (King Diamond)
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Biasanya album tribute adalah kompilasi dari sesi rekoding album untuk menghilangkan stress rakaman studio. Apabila dirilis, album sebegini bukan menjadi album yang diharapkan memecah carta. Sekadar menambah koleksi peminatnya saja. Untuk diambil serius, tidak sama sekali.
Untuk band yang bersuara growl, ini menambah beban mereka apabila cover/tribute yang mereka dendangkan dari artis yang bersuara lunak. Children of Bodom cerdik. Paling sukar pun, mungkin lagu Don't Stop At The Top (Scorpions), itupun kerana lagu berat yang meminimakan peranan Klaus Meine. Bayangkan lagu Still Loving You versi Children Of Bodom.
Mungkin dalam sesi merakamkan lagu Britney Spears, mereka gelak berguling-guling atas lantai. Ini lagu rules! Siap dengan slap bass lagi. Siapa yang pernah ada pengalaman merakam album di dalam studio sudah pastinya faham stress dan tekanan dalam menyiapkan album. Lagu-lagu cover sebegini akan melenyapkan seketika stress tersebut dan band akan bangkit kembali bersemangat untuk meneruskan kerja.
Majoriti adalah lagu-lagu Metal yang lain seperti Mass Hypnosis (Sepultura), Silent Scream (Slayer), Hellion (WASP), Aces High (Iron Maiden) dan sebagainya. Ini logik. Kalau yang banyak adalah lagu-lagu pop, bagaimana pula asas Children Of Bodom nak diletak?
Ini album yang menggembirakan hati tapi tidak patut dijadikan benchmark untuk mengadili reputasi Children of Bodom. Untuk peminatnya, ini adalah rilisan wajib. Untuk yang bukan peminat, dengar tanpa expectations, take as it it.
1. "Lookin' out My Back Door" (Creedence Clearwater Revival)
2. "Hell Is for Children" (Pat Benatar)*
3. "Somebody Put Something in My Drink" (Ramones)
4. "Mass Hypnosis" (Sepultura)
5. "Don't Stop at the Top" (Scorpions)
6. "Silent Scream" (Slayer)
7. "Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In)" (Kenny Rogers)
8. "Hellion" (W.A.S.P.)
9. "Aces High" (Iron Maiden)
10. "Rebel Yell" (Billy Idol)
11. "No Commands" (Stone)
12. "Antisocial" (Trust/Anthrax)
13. "Talk Dirty to Me" (Poison)
14. "Ghost Riders in the Sky" (Stan Jones / Johnny Cash)
15. "War Inside My Head" (Suicidal Tendencies)**
16. "Oops! I Did It Again" (Britney Spears)
17. "Waiting" (King Diamond)
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Sunday, July 11, 2010
Ulasan: GABRIELLA CILMI Ten CD
Ada elemen sentimental sikit antara Gabriella Cilmi dan aku. Oleh sebab itu aku harus memberikan kredit sebanyak mungkin kepada album ini. Tapi di mana ye?
Dengan umur yang belum mencecah 20, jejak langkah beliau sudah panjang. Rekod menunjukkan seawal umur 13, beliau telah ditawarkan kontrak oleh 4 buah syarikat gergasi dari USA. 5 tahun kemudiannya pada tahun 2008, beliau merilis album pertama yang memenangi 6 anugerah berprestij Australia, ARIA Awards. Sudah tentunya Gabriella mempunyai aura yang tersendiri yang menyebabkan beliau menjadi rebutan di samping pengiktirafan sebegitu rupa.
Ten merupakan album kedua beliau yang dengan penilaian Gabriella sendiri sebagai satu album yang "full of uptempo funk and disco-inspired numbers designed to make people groove". Satu deskripsi yang tepat.
Album yang pertama, sebagai anak dara sunti, kemungkinan penuh dengan muzik yang innocent. Dan seterusnya kebiasaan wanita Barat, apabila usia menjangkau 18, kehendak mahu menjadi dewasa melonjak-lonjak. Innocent itu bertukar menjadi adventurous (dibaca sebagai sexy). Itulah yang menjadi tarikan utama, baik yang lelaki mahupun yang perempuan. Nyata dalam lagu seperti Superhot dan On A Mission (boleh semak liriknya untuk lebih jelas), sex adalah perniagaan yang menguntungkan.
Sebenarnya, tidak perlu Gabriella menjual sex di dalam albumnya kerana dengan kekuatan vokal beliau sudah cukup untuk meneruskan karier beliau. Sex pada umur yang muda dan bergetah begini mungkin laku dan laris. Oh, memang sex untuk selamanya. Lihat saja Madonna dan Kylie Minogue! Bijak... bijak...
Sebelum terlupa, ada sesetengah lagu yang mana suara Gabriella mengingatkan kita pada Anita Sarawak, terutamanya pada tarikan vokal yang seksi.
1. On A Mission 3:02
2. Hearts Don't Lie 4:04
3. What If You Knew 2:41
4. Love Me Cos You Want To 4:21
5. Defender 3:45
6. Robots 4:01
7. Superhot 3:42
8. Boys 3:50
9. Invisible Girl 3:33
10.Glue 4:18
11.Let Me Know 3:32
12.Superman 3:41
13.Sweet About Me (Twenty Ten Version) 3:28
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Dengan umur yang belum mencecah 20, jejak langkah beliau sudah panjang. Rekod menunjukkan seawal umur 13, beliau telah ditawarkan kontrak oleh 4 buah syarikat gergasi dari USA. 5 tahun kemudiannya pada tahun 2008, beliau merilis album pertama yang memenangi 6 anugerah berprestij Australia, ARIA Awards. Sudah tentunya Gabriella mempunyai aura yang tersendiri yang menyebabkan beliau menjadi rebutan di samping pengiktirafan sebegitu rupa.
Ten merupakan album kedua beliau yang dengan penilaian Gabriella sendiri sebagai satu album yang "full of uptempo funk and disco-inspired numbers designed to make people groove". Satu deskripsi yang tepat.
Album yang pertama, sebagai anak dara sunti, kemungkinan penuh dengan muzik yang innocent. Dan seterusnya kebiasaan wanita Barat, apabila usia menjangkau 18, kehendak mahu menjadi dewasa melonjak-lonjak. Innocent itu bertukar menjadi adventurous (dibaca sebagai sexy). Itulah yang menjadi tarikan utama, baik yang lelaki mahupun yang perempuan. Nyata dalam lagu seperti Superhot dan On A Mission (boleh semak liriknya untuk lebih jelas), sex adalah perniagaan yang menguntungkan.
Sebenarnya, tidak perlu Gabriella menjual sex di dalam albumnya kerana dengan kekuatan vokal beliau sudah cukup untuk meneruskan karier beliau. Sex pada umur yang muda dan bergetah begini mungkin laku dan laris. Oh, memang sex untuk selamanya. Lihat saja Madonna dan Kylie Minogue! Bijak... bijak...
Sebelum terlupa, ada sesetengah lagu yang mana suara Gabriella mengingatkan kita pada Anita Sarawak, terutamanya pada tarikan vokal yang seksi.
1. On A Mission 3:02
2. Hearts Don't Lie 4:04
3. What If You Knew 2:41
4. Love Me Cos You Want To 4:21
5. Defender 3:45
6. Robots 4:01
7. Superhot 3:42
8. Boys 3:50
9. Invisible Girl 3:33
10.Glue 4:18
11.Let Me Know 3:32
12.Superman 3:41
13.Sweet About Me (Twenty Ten Version) 3:28
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Ulasan: ROBIN THICKE Sex Therapy CD
TIDAKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!
Kenapa ni? Tengok tajuk lagu.... rasa GAYYYYYYYYYYYYYYY!!!
1. "911" (Intro) 0:22
2. "Mrs. Sexy" Pro-Jay, Robin Thicke 4:23
3. "Sex Therapy" Polow da Don 4:35
4. "Meiplé" (featuring Jay-Z) Pro-Jay, Robin Thicke, Jeff Bhasker (co) 4:02
5. "Make U Love Me" Rich Skillz 3:02
6. "It's In the Mornin" (featuring Snoop Dogg) Teddy Riley 3:01
7. "Shakin' It 4 Daddy" (featuring Nicki Minaj) Polow da Don 3:52
8. "Elevatas" (featuring Kid Cudi) Jeff Bhasker 4:39
9. "Start With a Kiss" (Interlude) 1:18
10. "Rollacoasta" (featuring Estelle) Jeff Bhasker 4:14
11. "Million Dolla Baby" (featuring Jazmine Sullivan) Robin Thicke, Pro J 3:11
12. "2 Luv Birds" Dre & Vidal 3:36
13. "I Got U" Pro-Jay, Robin Thicke 3:02
14. "Jus Right" Pro-Jay, Robin Thicke 2:50
15. "Mona Lisa" Toby Gad 3:34
16. "Brand New Luv" Robin Thicke, Pro J 3:01
17. "Diamonds" (featuring Game) Polow da Don, Robin Thicke 4:07
p/s: dalam booklet tertulis "Let me put some cream in your coffee.." TIDAKKKKKK!!!!
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Saturday, July 10, 2010
Ulasan: STEREOPHONICS Keep Calm and Carry On CD
Stereophonics bukanlah nama yang asing. Mat Metal yang tegar pun mesti pernah mendengar namanya disebut, ataupun sekurang-kurangnya tau, ini adalah satu band yang agak berjaya. Memang sejarah telah membuktikan dengan 5 buah album sebelumnya telah memasuki carta teratas UK.
Peminatnya meminati Stereophonics di atas sebab suara vokalisnya Kelly Jones, yang gemersik dan berdiri di tengah antara dewasa dan remaja. Suara yang boleh melemahkan si dara yang mendengarnya dan juga lelaki yang mencemburuinya. Ditambah dengan variasi lagu dari pop rock, alternatif, balada hinggalah grunge yang dibentang sebegitu rupa supaya ianya masih didengar sebagai Stereophonics.
Album ini adalah album ketujuh mereka. Walaupun masih fokus dan konsisten namun nasib kurang menyebelahi mereka kerana inilah antara album yang tidak menduduki carta UK. Mengapa? Sukar hendak dicari sebabnya. Sesetengah pengulas mengatakan bahawa album ini terlalu fokus seolah-olah tiada apa pembaharuan/kejutan dari album sebelumnya. Ada juga yang ekstrim hingga menafikan kemungkinan album ini dapat merekrut peminat yang baru.
Bagaimana mungkin album ini gagal merekrut peminat baru? Saya tidak jumpa sebabnya.
Disebalik kritikan dan kegagalan album ini menduduki carta UK, album ini masih lagi dikategorikan dalam album yang baik. Variasi rentak sangat jelas, seperti lagu upbeat She's Alright, Innocent (O.A.G-liked backing vocals); pop-punk rock seperti lagu Trouble dan I Got Your Number, balada dalam lagu Could You Be The One dan Show Me How. Dan ia disusun dengan baik sekali. Jadi kenapa album ini tidak berjaya seperti album sebelumnya, itulah yang dikatakan, rezeki sudah tiada, nak buat macamana?
All lyrics written by Kelly Jones; all music composed by Stereophonics.
1. "She's Alright" – 3:27
2. "Innocent" – 3:41
3. "Beerbottle" – 3:54
4. "Trouble" – 3:04
5. "Could You Be the One?" – 3:52
6. "I Got Your Number" – 3:22
7. "Uppercut" – 4:16
8. "Live 'n' Love" – 3:45
9. "100mph" – 4:15
10. "Wonder" – 3:44
11. "Stuck In A Rut" – 3:07
12. "Show Me How" – 4:42
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Peminatnya meminati Stereophonics di atas sebab suara vokalisnya Kelly Jones, yang gemersik dan berdiri di tengah antara dewasa dan remaja. Suara yang boleh melemahkan si dara yang mendengarnya dan juga lelaki yang mencemburuinya. Ditambah dengan variasi lagu dari pop rock, alternatif, balada hinggalah grunge yang dibentang sebegitu rupa supaya ianya masih didengar sebagai Stereophonics.
Album ini adalah album ketujuh mereka. Walaupun masih fokus dan konsisten namun nasib kurang menyebelahi mereka kerana inilah antara album yang tidak menduduki carta UK. Mengapa? Sukar hendak dicari sebabnya. Sesetengah pengulas mengatakan bahawa album ini terlalu fokus seolah-olah tiada apa pembaharuan/kejutan dari album sebelumnya. Ada juga yang ekstrim hingga menafikan kemungkinan album ini dapat merekrut peminat yang baru.
Bagaimana mungkin album ini gagal merekrut peminat baru? Saya tidak jumpa sebabnya.
Disebalik kritikan dan kegagalan album ini menduduki carta UK, album ini masih lagi dikategorikan dalam album yang baik. Variasi rentak sangat jelas, seperti lagu upbeat She's Alright, Innocent (O.A.G-liked backing vocals); pop-punk rock seperti lagu Trouble dan I Got Your Number, balada dalam lagu Could You Be The One dan Show Me How. Dan ia disusun dengan baik sekali. Jadi kenapa album ini tidak berjaya seperti album sebelumnya, itulah yang dikatakan, rezeki sudah tiada, nak buat macamana?
All lyrics written by Kelly Jones; all music composed by Stereophonics.
1. "She's Alright" – 3:27
2. "Innocent" – 3:41
3. "Beerbottle" – 3:54
4. "Trouble" – 3:04
5. "Could You Be the One?" – 3:52
6. "I Got Your Number" – 3:22
7. "Uppercut" – 4:16
8. "Live 'n' Love" – 3:45
9. "100mph" – 4:15
10. "Wonder" – 3:44
11. "Stuck In A Rut" – 3:07
12. "Show Me How" – 4:42
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Friday, July 09, 2010
Space Gambus Experiment di Surf's Up 3/7/2010
Mukaddimah boleh baca SINI.
LATIHAN
Aku tak expect apa-apa. In fact, aku tak prepare apa pun selain dari dengar dalam kereta, lagu-lagu yang sepatutnya dipersembahkan. 3 buah lagu dan 3 improvisations. Mungkin aku malas? Mungkin juga aku mahu ianya spontaneous. Aku perlu free my mind from any expectations.
Penuh ruang studio dengan musicians dan equipments. Andri dan Aizat bawa kereta kebal masing-masing (ie effect paddles dan amp sendiri). Kamal dengan alatan spaceship. Munis dengan alatan tradisional. Yang tertinggal ialah highlight show iaitu Zulkifli sebab dia hanya akan datang keesokan harinya, iaitu hari persembahan.
Dengan preparations yang macam ini, apa yang bakal berlaku?
Untuk lebih jelas, senarai pemuzik seperti di bawah:
Space Gambus Experiment: The Collective:
kamal sabran: sampler, noise (mad scientist/sound artist)
zulkifli: gambus (ex-Cryptic Malediction, Dewangga Sakti)
haneem: guitar, ambient (artist, curator)
bentara: guitar, soundscape (ex- Langsuyr, Tro-Njo-I, Bentara)
elly: bass (ex-the hans)
Munis Musa: multi-ethnic-instrumentalist (Uh Uh!)
andri: guitar, noise (Goodbye 20th Century)
aizat: guitar (Keladak)
azmil mokhtar: drum , percussion (The Hans)
4 gitar, 1 bass, 1 drum, 1 gambus, 1 multi-ethnic instruments dan 1 DJ.
"Menusuk kalbu la bro dgr korang main"
Si Polan: Ape Genre korang?
Si Polan 2 : HAhahaha... ramai betul yang main ni... (mcm perli)
..... HABIS JE MAIN....
Si Polan 2 : Perghh, Macam mana korang praktis? Sapa Yang arrange muzik?
AKU : Kamal Sabran and Zul.... Yang lain kolabrate...
Si Polan : Semua org Ipoh ke?
AKU : Tak, 3 dari KL lain ipoh le...
Si Polan 2 : Aik, tak paham aku... perghhh, lain macam muzik...
AKu : namapun xperiment........
Si Polan 2 : Serius gua minat...
MORE PHOTOS here http://www.facebook.com/#!/album.php?aid=2066614&id=1472171052
LATIHAN
Aku tak expect apa-apa. In fact, aku tak prepare apa pun selain dari dengar dalam kereta, lagu-lagu yang sepatutnya dipersembahkan. 3 buah lagu dan 3 improvisations. Mungkin aku malas? Mungkin juga aku mahu ianya spontaneous. Aku perlu free my mind from any expectations.
Penuh ruang studio dengan musicians dan equipments. Andri dan Aizat bawa kereta kebal masing-masing (ie effect paddles dan amp sendiri). Kamal dengan alatan spaceship. Munis dengan alatan tradisional. Yang tertinggal ialah highlight show iaitu Zulkifli sebab dia hanya akan datang keesokan harinya, iaitu hari persembahan.
Dengan preparations yang macam ini, apa yang bakal berlaku?
Untuk lebih jelas, senarai pemuzik seperti di bawah:
Space Gambus Experiment: The Collective:
kamal sabran: sampler, noise (mad scientist/sound artist)
zulkifli: gambus (ex-Cryptic Malediction, Dewangga Sakti)
haneem: guitar, ambient (artist, curator)
bentara: guitar, soundscape (ex- Langsuyr, Tro-Njo-I, Bentara)
elly: bass (ex-the hans)
Munis Musa: multi-ethnic-instrumentalist (Uh Uh!)
andri: guitar, noise (Goodbye 20th Century)
aizat: guitar (Keladak)
azmil mokhtar: drum , percussion (The Hans)
4 gitar, 1 bass, 1 drum, 1 gambus, 1 multi-ethnic instruments dan 1 DJ.
Andri dan Haneem
Kamal, Elly, Munis dan Aizat
Kamal dengan barangan spaceship dan Aizat dengan bom jangka
Andri dengan bom jangka dan Kamal
Aku tau... memang aku nak jogging esoknya.
Menggodek miniatur The Transformers!
HARI PERSEMBAHAN
Malam tadi sesi latihan sukses. Kami dapat aura dan vibe. Dan kami tahu peranan masing-masing untuk hari ini. I guess, we are all seasoned in one way or another. Stage fright, at least pada aku, hampir tiada. Kawan-kawan yang ramai atas stage juga membantu menghilangkan stage fright itu.
Rasa crowd pun tak letak expectation apa-apa pada kami. Yang jelas, mungkin mereka curious. Apa reaksi yang patut diberikan kepada SGE. Jika ada adrenalin rush, apa yang nak dilakukan terhadap adrenalin rush tersebut? Nak melompat? Nak cucuk tanah? Nak shuffle? Aku rasa itulah perkara yang bermain-main dalam fikiran mereka.
I mean, 9 musicians atas stage!!! Penuh.
Crowd mengelilingi kami. Ada yang bersedekap. Ada yang memanjangkan leher. Ada yang blank. Ada juga yang sinis.
Aku pun tak pasti bila show kami bermula sebenarnya. Masing-masing sibuk adjust instruments dan sound masing-masing. Tiba-tiba, cue dari Kamal bermula (bunyi elektronika)...
Kami pun terbang di ruang udara sonik. Masing-masing tenggelam dalam keasyikan masing-masing. Aku terpaksa memastikan sound tremolo gitar aku tidak mengganggu flow instrumen yang lain. Menyebabkan aku terpaksa mengadap kepada amp kerana mustahil volume dapat aku jaga dari multiefek. Selepas show, Kamal bagitau apa yang aku tak nampak; aku ada crowd sendiri di belakangku. Memerhati.
Finale kami adalah yang terbaik. Sebuah lagu improvisation yang menekankan elemen chaos dan random tetapi mingle dalam rhythm continuity. Yang 9 seolah berfikir dalam satu walaupun zahirnya kami adalah random dan chaotic. Jelingan aku pada crowd mendapati ada yang sudah melompat-lompat. Ada yang menggetap bibir. Ada yang mengerut dahi. Bagus, itu tanda naik syeikh.
Finale fade out dan disambut dengan sorakan tanda persetujuan dari crowd. Kami turun dari stage dengan senyuman.
It was a TRIUMPH!
Zulkifli Ramli
Bentara
Azmil Mokhtar
Elly
Munis Musa aka Tok Penghulu
Komen random seperti yang dilaporkan oleh Azmil Mokhtar:
"perghhh, macam radiohead dah... memang giler!"
"Menusuk kalbu la bro dgr korang main"
Si Polan: Ape Genre korang?
Aku : Gambus + noise = Gambus xperiment...
Si Polan: Time aku dgr korang main, tiba2 menitis airmata.. Syahdu giler...(SAMBIL MENUNJUKKAN VIDEO DALAM HP NYA)
Si Polan: Time aku dgr korang main, tiba2 menitis airmata.. Syahdu giler...(SAMBIL MENUNJUKKAN VIDEO DALAM HP NYA)
AKU : ..................... ( Blur sekejap )...
Si Polan : Takder CD ke?
AKU : Check dalam FB... tanya kat sana.... aku tak tau pasal tu...
Si Polan : Takder CD ke?
AKU : Check dalam FB... tanya kat sana.... aku tak tau pasal tu...
Si Polan 2 : HAhahaha... ramai betul yang main ni... (mcm perli)
..... HABIS JE MAIN....
Si Polan 2 : Perghh, Macam mana korang praktis? Sapa Yang arrange muzik?
AKU : Kamal Sabran and Zul.... Yang lain kolabrate...
Si Polan : Semua org Ipoh ke?
AKU : Tak, 3 dari KL lain ipoh le...
Si Polan 2 : Aik, tak paham aku... perghhh, lain macam muzik...
AKu : namapun xperiment........
Si Polan 2 : Serius gua minat...
MORE PHOTOS here http://www.facebook.com/#!/album.php?aid=2066614&id=1472171052
Next show:
17/7/2010 - Solaris, Sri Hartamas, KL
31/7/2010 - Balai Seni Lukis Negara, KL
Kredit gambar black/white: Nini Marini
Kredit gambar warna: Haneem Kaydeen
Thursday, July 08, 2010
Ulasan: LADY GAGA The Remix & RIHANNA Rated R // Remixed CD
Mulut menganga, lidah terjuih beserta dengan mata terbeliak ala zombie...
SPEECHLESS!
.
.
.
.
.
.
sambil campak CD dalam tong sampah.
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
sori tak jumpa gambar Mulut menganga, lidah terjuih beserta dengan mata terbeliak ala zombie. Gambar ni je yang rasa-rasa nak sama.
SPEECHLESS!
.
.
.
.
.
.
sambil campak CD dalam tong sampah.
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Wednesday, July 07, 2010
Ulasan: LIFEHOUSE Smoke & Mirrors CD
Apa definisi band alternatif? Mengikut wikipedia, ianya adalah satu jenis muzik yang dilahirkan pada tahun 80an yang kemudiannya semakin popular pada tahun 90an. Subgenre yang termasuk sekali di dalam ruang lingkup alternatif ini termasuklah britpop, grunge dan indie pop.
Sejarah asal perkataan alternatif ini adalah sebagai menyisihkan muzik-muzik sebegini dari mainstream; iaitu konsep DIY dan dalam banyak segi, cutting-edge. Jika ini yang dipegang, nampak gaya memang banyaklah artis-artis alternatif rock band ini yang tak boleh masuk korum.
Ini atas pelbagai sebab fatal. Yang utama ialah longgokan artis yang membawa identiti yang tidak beridentiti iaitu sama. Seperti telur ayam yang dibungkus dalam pakej 10 dan 30 biji yang disusun bertingkat-tingkat hingga jika kita mengambil dari bahagian mana pun, tidak ada beza dari segi saiz dan rasa. Untuk itu, sudah pasti kita akan memilih yang mudah untuk tangan kita mencapainya.
Hal ini mungkin ada kaitannya dengan rilisan Lifehouse ini. Lagu-lagunya begitu radio-friendly sehingga kita boleh melayannya tanpa perlu memikir, apa yang menarik tentang lagu-lagunya. Semuanya telah preset: riff, hook dan chorus yang berlegar-legar pada radius yang sama.
Atas sifat memberontak, saya cuba mencari satu lagu, SATU lagu yang tak sesuai untuk dimainkan di dalam radio. Memang takde! Keseluruhan album adalah kesayangan radio seantero dunia. Setiap note, petikan, ketukan dan alunan, semuanya adalah semata-mata untuk siaran radio.
Wow! Sampai begitu sekali album ini diformat.
Kenapa rebiu sebegini rupa? Tidak ada apa-apa. Sekadar mencuba fool-proof definisi asal alternatif rock band seperti yang tercatat di atas. Apabila satu album berjaya disiarkan ke udara melalui radio popular, di mana pula letaknya cutting-edge itu?
1. "All In" Jason Wade, Jude Cole 3:54
2. "Nerve Damage" Wade, Cole 4:27
3. "Had Enough" (Feat. Chris Daughtry) Wade, Daughtry, Richard Marx 3:45
4. "Halfway Gone" Wade, Cole, Kevin Rudolf, Jacob Kasher 3:14
5. "It Is What It Is" Wade, Cole 3:20
6. "From Where You Are" Wade 3:06
7. "Smoke & Mirrors" Wade, Cole 4:25
8. "Falling In" Wade, Cole, Rudolf, Kasher 3:44
9. "Wrecking Ball" Wade, Cole, Bryce Soderberg, Ricky Woolstenhulme Jr. 4:24
10. "Here Tomorrow Gone Today" Wade, Cole 3:09
11. "By Your Side" Wade, Cole 4:08
12. "In Your Skin" Wade, Cole 3:24
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.
Sejarah asal perkataan alternatif ini adalah sebagai menyisihkan muzik-muzik sebegini dari mainstream; iaitu konsep DIY dan dalam banyak segi, cutting-edge. Jika ini yang dipegang, nampak gaya memang banyaklah artis-artis alternatif rock band ini yang tak boleh masuk korum.
Ini atas pelbagai sebab fatal. Yang utama ialah longgokan artis yang membawa identiti yang tidak beridentiti iaitu sama. Seperti telur ayam yang dibungkus dalam pakej 10 dan 30 biji yang disusun bertingkat-tingkat hingga jika kita mengambil dari bahagian mana pun, tidak ada beza dari segi saiz dan rasa. Untuk itu, sudah pasti kita akan memilih yang mudah untuk tangan kita mencapainya.
Hal ini mungkin ada kaitannya dengan rilisan Lifehouse ini. Lagu-lagunya begitu radio-friendly sehingga kita boleh melayannya tanpa perlu memikir, apa yang menarik tentang lagu-lagunya. Semuanya telah preset: riff, hook dan chorus yang berlegar-legar pada radius yang sama.
Atas sifat memberontak, saya cuba mencari satu lagu, SATU lagu yang tak sesuai untuk dimainkan di dalam radio. Memang takde! Keseluruhan album adalah kesayangan radio seantero dunia. Setiap note, petikan, ketukan dan alunan, semuanya adalah semata-mata untuk siaran radio.
Wow! Sampai begitu sekali album ini diformat.
Kenapa rebiu sebegini rupa? Tidak ada apa-apa. Sekadar mencuba fool-proof definisi asal alternatif rock band seperti yang tercatat di atas. Apabila satu album berjaya disiarkan ke udara melalui radio popular, di mana pula letaknya cutting-edge itu?
1. "All In" Jason Wade, Jude Cole 3:54
2. "Nerve Damage" Wade, Cole 4:27
3. "Had Enough" (Feat. Chris Daughtry) Wade, Daughtry, Richard Marx 3:45
4. "Halfway Gone" Wade, Cole, Kevin Rudolf, Jacob Kasher 3:14
5. "It Is What It Is" Wade, Cole 3:20
6. "From Where You Are" Wade 3:06
7. "Smoke & Mirrors" Wade, Cole 4:25
8. "Falling In" Wade, Cole, Rudolf, Kasher 3:44
9. "Wrecking Ball" Wade, Cole, Bryce Soderberg, Ricky Woolstenhulme Jr. 4:24
10. "Here Tomorrow Gone Today" Wade, Cole 3:09
11. "By Your Side" Wade, Cole 4:08
12. "In Your Skin" Wade, Cole 3:24
-------------------------------
Become a fan of Universal Music (Malaysia) to get all the latest updates and news on our artist and products.