Saturday, October 30, 2010

Pengumuman tergempar dari IRON MAIDEN!

Pada Selasa ni (2 Nov).


Dari blabbermouth:

British heavy metal legends IRON MAIDEN have posted a new graphic on their official web site (see below) of the band's mascot, Eddie, holding the Earth in his right hand with the main focus being the region between Asia and Australia, fueling speculation that the band will officially confirm previously rumored tour dates in Indonesia and surrounding countries.

The Jakarta Post reported earlier this month that IRON MAIDEN will perform in the Indonesian cities of Jakarta and Bali in February. "They [IRON MAIDEN] have confirmed it," stated Tommy Pratama, a promoter from Original Production, according to TempoInteraktif.com.

The Jakarta show will likely take place on either February 17 or February 18, with the Bali concert to follow two days later.

The official announcement will be made on Tuesday, November 2 at 6 p.m. GMT.


Ikut gambar ni, nampaknya yang betul tengah-tengah...






SARAWAK!!!


Yeaahhoooo...!!!

Eat your hearts out Indonesia! ;)

Friday, October 29, 2010

Disapa oleh si lelaki GAY (?)

Masa di UTM buat degree sekitar tahun 1994, di waktu senja... berjalan kaki nak ke asrama.

"Hi Tom Cruise" sapaan dari sebuah blok belah kiri, tempat laluan nak ke blok aku. Suara lembut gemersik dan kalau tak sedar bahawa aku di kawasan asrama lelaki, sudah pasti getaran jantung ini bertukar menjadi dentuman jantung melembutkan kepala lutut.

Aku tak pandang balik sebab mengakui kehenseman diri ini.

Haaa.... baru korang tau sapa aku aaaa... TOM CRUISE!!!




POD HD500 Metal sound samples



Hurriedly done.And I am no expert in sound technicality. I wish I could do better with the enhanced digital sound by Line6. Anyway, comments are appreciated!

The riffs are taken from the song Spiritual Healing (DEATH).




POD HD500 Metal sound 1 by Bentara

POD HD500 Metal sound 2 by Bentara

POD HD500 Metal sound 3 by Bentara

POD HD500 Metal sound 4 by Bentara

POD HD500 Metal sound 5 by Bentara

POD HD500 Metal sound 6 by Bentara




Thursday, October 28, 2010

Dilema bloggers Metal 1

Bloggers ni sebenarnya menulis untuk orang lain - pembacanya.

Kalau dia menulis untuk diri sendiri, jadilah diari yang disimpan baik bawah laci.

Tetapi, bloggers menulis dengan harapan ada orang yang membaca blog beliau.

Sebanyak mana orang yang membaca (rujuk pada jumlah kedatangan harian), sebanyak itulah semangat blogger berkenaan.

Cumanya blog ni ada ribu-ribu kat Malaysia ni aje. Mana satu nak baca?

Ada blog memasak, blog rumahtangga, blog kucing, blog gosip artis, blog download free mp3 (yang sebenarnya tak free) dan macam-macam blog lagi.

----------

Seseorang blog yang mula menulis blog dengan semangat, akan berharap selepas beberapa entry - ratusan bahkan ribuan yang berebut-rebut datang masuk melayari blog beliau sampai sesak laluan internet.

Tak kiralah, apa saja konsep blog tersebut.

Termasuklah blog Mat Metal.

Tapi dah 7-8 bulan blogging, yang datang banyak itu la jugak. Muka itu la jugak. Walhal blog lain, sekali entry sampai puluh-puluh komen dok ada.

Kenapa?

KENAPA???

*menunjal dahi si penanya*

Kerana kau memblog mengenai Metal la bro. Bukan kau memblog mengenai Faizal Tahir, Melissa Saila, Ramlah Ram etc (aku tak berapa kenal artis terkini).

Kau pun tidak memblog mengenai resipi masakan.

Sebab itu blog kau sikit je orang datang!

----------------
Tapi bro,

Walaupun sikit je orang datang (berbanding dengan blog hebat yang lain), ketahuilah, pembaca kau tu SETIA.

Benda yang kau tulis pun rapat pada hati mereka.

Mana nak cari blog lain yang cerita mengenai minat kau yang sama - METAL!!!

Sebab itulah balik-balik dia juga yang komen kat kau. Kau sepatutnya rasa bestest sebab kau dah jumpa soulmate kau di alam maya ini.

---------------


Tetapi blog Metal kaulah yang aku dok selalu klik dan klik, kadang-kadang bila kau tak update - sampaikan ulang baca entry lama-lama!

Sebagai penyudah - kau yang Metal dan berblog tentang Metal - buat la entry apa-apa walaupun kau rasa entry kau tu entry paling cikai dalam dunia. Kerana entry kau yang cikai itulah yang membuatkan aku tersenyum dan terasa seperti nak mengomen!

*sebenarnya aku mengeluh sebab tak ramai blogger Metal tempatan - yang aktif boleh kira dengan jari - kalau kau berblog mengenai Metal sedangkan aku tak tau - buatkan aku tau dan aku letakkan link kau pada bloglist aku - habis sapa lagi nak aku linkkan? Blog bela kucing?*

Dave Mustaine (MEGADETH) berlakon filem!!!



Ikut kata Abang Mus(taine), memang dia nak berlakon:

College Gentleman: You've gotten back together with your original running partner in MEGADETH, David Ellefson, you've reunited with the other three bands who had more influence on American metal than almost any other bands, and you we're number one on the New York Times bestseller list with "Mustaine: A Heavy Metal Memoir". Simply put, what's left?

Dave: A movie… I wouldn't want it to be a documentary or anything like that, but I'd love to do a movie. It would have to be after I'm all done with MEGADETH because once you cross over into the mainstream, there is no way little old MEGADETH would be able to compete with that kind of monster. But I'd want to do it when the time was perfect. SUMBER
Agak-agak untuk talent scouts tengok muka Abang Mus ni, watak apa yang diorang nampak? Hero? Pengganas? Monster? Atau... romance?

Aku nampak gaya dia boleh jalan cerita sedih - mamat koboi yang kehilangan arah dan ada penyakit kanser tiba-tiba dapat sedikit pengharapan dari seorang remaja Metal peminat IRON MAIDEN.

Pengarah? Sofia Coppola dengan teknik filem ala Lost In Translation.

Eh sori... mungkin lagi bagus berlakon bawah Tim Burton?

Sape dah beli buku ni sila ulas!

Wednesday, October 27, 2010

MANOWAR merakamkan kembali album Battle Hymns!


SUMBER
Commented MANOWAR bassist Joey DeMaio: "We've had a couple of people ask why re-record a record like 'Battle Hymns' when it's perfect... I didn't say it's perfect, but other people said it's perfect, and we thank you for that. We're not trying to make it better, because it is what it is, but there's a lot of technology now that we didn't have when we made the record and we're gonna take advantage of it to make it as loud as we possibly can. So it won't be better; it'll just be different. And the songs themselves deserve to be recorded again because they're great songs and the fans have actually requested a lot of this to happen. And also, Donnie Hamzik, our original drummer, is back in the band, and he wanted to have another go at it. We're all together and we're gonna have a fucking great time."







-------------------------

Komentari:

Scott Columbus dah keluar (SUMBER - harus baca temuramah ini bersama dengan komen pembaca sekali)? Memang tak mengikut perkembangan semasa sungguh! Dah lebih dua tahun tu! Walhal aku dulu boleh kira die-hard MANOWAR juga.

Semangat mula luntur apabila MANOWAR sudah mengubah haluan muzik mereka dari Metal tulen kepada Metal bersimfoni. Alasan dari mereka yang mengatakan simfoni klasikal juga ada elemen Metal, aku tolak dan tidak boleh diterima.

Walaupun ada sedikit keinginan untuk mendengar Battle Hymns yang dirakam semula namun beberapa faktor menyebabkan ramai dari peminat MANOWAR merungut. Satu, gitaris asal ROSS THE BOSS tidak dijemput (yang memainkan gitar dalam album tersebut). Kedua, album baru tidak menjurus kepada Metal tulen sebagaimana sepatutnya dan langkah MANOWAR ini seolah-olah langkah terdesak untuk mengembalikan kepercayaan peminat. Ketiga, jarang dalam sejarah, album yang dirakam semula menjadi lebih baik dari album asal dan ini membuka ruang kepada reputasi MANOWAR semakin jatuh di mata peminat mereka.



SPACE GAMBUS EXPERIMENT premier: Mamat Khalid's ESTET soundtrack



film soundtrack remix by SGE. "Estet" a film by Mamat Khalid. In Cinema 4 Nov 2010.
Original music by R Lawrence
Lyrics by Iqbal Putra
Remix by Space Gambus Experiment

Space Gambus Experiment Collective:
Kamal Sabran-sampler
Zulkifli Ramli-gambus

Eric Hausmann-sitar
Marlina Hausmann-voice
Taheera-voice
Zenmetalshirt-sampler
Fasyali Fadzly-rebab
VeronĂ­que Jacques-cello
Adam James Davis-sampler
Man Troj-sampler
Bendara Datuk (Abang Ben) - guitar (bunyi distorted dan whammy)
Munis Musa-flute/xylophone
Andri iskandar-guitar
Aizat Tarmizi-guitar
Bryce Eiman-sampler
Pandu Hidayat-sampler
Az Stellarium-sampler
Elly-bass
Pyan-sampler
Azmil mokhtar-drum
Yusuf Martin-poet




Space Out Estet by space gambus experiment


Ketika sesi rakaman projek ini

Tuesday, October 26, 2010

Introduksi kepada BATHORY - Dari pemujaan syaitan kepada musical genius


BATHORY adalah sebuah band yang diasaskan oleh Quorthon pada tahun 1983. Reputasi BATHORY di dalam arena muzik Black Metal bolehlah dikatakan sama tarafnya dengan band VENOM.

Rilisan pertama BATHORY dengan nama yang sama pada tahun 1984, mendapat sambutan yang hangat dari peminat muzik Metal ketika itu walaupun rilisannya bersifat minimal dengan produksi yang kuno. BATHORY seolah-olah menaikkan satu tapak ke hadapan dengan terma Black Metal yang dipopularkan oleh VENOM pada tahun 1982.

Walaupun dikatakan sebagai peniru VENOM, Quorthon menyatakan bahawa beliau hanya mendengar album VENOM selepas rilisnya album pertama BATHORY.

Jalur muzik Black Metal dalam BATHORY berterusan untuk tiga album seterusnya; The Return (1985), Under The Sign Of The Black Mark (1987) dan Blood, Fire, Death (1988).

Dua album pertama mempunyai acuan muzik yang sama. Pada album ke-3 dan ke-4, berlaku perubahan yang signifikan dari segi bunyian yang epik dan melodi yang relatifnya lebih bermelodi. Secara keseluruhan, gaya persembahan untuk album Under The Sign Of The Black Mark (1987) dan Blood, Fire, Death (1988) menunjukkan kemajuan dari segi teknikal dalam musicianship juga produksi.

Empat album yang pertama ini telah menjadi dasar kebanyakan band Black Metal hari ini, baik dari segi muzik mahupun lirik.

Album berikutnya, Hammerheart (1990) dan Twilight Of The Gods (1991) membuka lembaran baru bagi BATHORY. Perubahan berlaku secara total. Persembahan Hammerheart bukan sahaja memberikan nafas baru kepada BATHORY malah mencorakkan persada muzik Metal global dengan unsur mitos Viking yang diserapkan di dalam konsep albumnya. Muziknya lebih epik dengan adunan instrumen akustik menjadi elemen utama dalam memberikan perasaan Viking tersebut.


Bathory (1984)

Hammerheart (1990)

Nordland II (2003)

Sementara album Twilight of The Gods menerapkan unsur klasikal secara berlebihan dan sekali lagi mencorakkan semula persembahan muzik Metal secara keseluruhannya.

Ternyata, Quorthon memilih tema Viking yang sesuai dengan jatidiri beliau yang berasal dari Sweden sebagai matlamat muzik beliau. Ini dinatijahkan dengan album yang berikutnya Blood on Ice (1996), Nordland I (2002) dan Nordland II (2003) sebelum kematian beliau pada tahun 2004 akibat sakit jantung.

(album retro Thrash BATHORY, Requiem (1994), Octagon (1995) dan Destroyer Of Worlds (2001) bolehlah diabaikan dan dianggap sebagai album transisi)

Untuk ini bolehlah dikatakan bahawa BATHORY merupakan genius muzik dalam mencorakkan persada Metal dunia. Dalam satu medium, beberapa sub-genre muzik Metal terbentuk.

Quorthon

----------

Komentari:

Sesuatu yang menarik apabila difikirkan bahawa Quorthon melihat jatidiri beliau sebagai seorang berdarah Viking dan menyadurkan sifat ini dalam muzik beliau.

Malang sekali ini jarang berlaku dalam muzik Metal tempatan apabila mereka gagal melihat potensi dalam saduran sebegini.

Jadilah kita sebagai pengikut kepada sesuatu yang asing.

Seleksi album:
Bathory (1984)
Blood, Fire, Death (1988)
Hammerheart (1990)
Twilight Of The Gods (1991)

WALKMAN disahkan mati pada umur 31 tahun!


NEW YORK: The Walkman, the Sony cassette device that forever changed music listening before becoming outdated by digital MP3 players and iPods, has died. It was 31 years old.

Sony announced Monday that it has ceased production of the classic, cassette tape Walkman in Japan, effectively sounding the death knell of the once iconic, now obsolete device.

The Walkman is survived by the Discman (still clinging to life) and ironic music listeners who think using a Walkman in this day-and-age is charmingly out-of-touch.

It will continue to be produced in China and distributed in the U.S., Europe and some Asian countries. Digital Walkmans are also being made with models that display lyrics and have improved digital noise-canceling technology.

Still, if you're looking to chisel a date in the Walkman's tombstone, then Oct. 25, 2010, is as good as any. For many, that it's taken this long is surprising: "They were still making those?" Perhaps Oct. 23, 2001, the day the iPod was launched, is the better date of expiration.

But none of the success of Apple's portable music players would have ever happened without the cassette Walkman. Some 220 million have been sold since the first model, the TPS-L2, debuted in July 1979. (It retailed for $200.) At the time, transistor radios were portable, but there was nothing widely available like the Walkman.

It was developed under the stewardship of Sony founders Akio Morita and Masaru Ibuka. Morita insisted the device not be focused on recording but playback, a relatively odd notion at the time.

Originally called the "Soundabout" in the U.S., the Walkman was an immediate sensation and a revolution in music listening.

Foremost, it was portable. Music no longer needed to be something that one experienced sitting in a room, but could be blasted on the bus, pumped while jogging on a beach or played softly while studying.

By turning the volume up, anyone could be tuned out.

The detached teenager with foam earphones slouched in the back seat or bobbing his head in the elevator became an indelible image of the '80s. (The first Walkman did have an orange "hot line" button to lower the music and increase the microphone so you could hear someone talking to you.)

Music, previously listened to in a room with shag carpeting and a stereo, was cast into the world, made a part of daily life. Pink Floyd could join a walk in the park, Public Enemy could soundtrack a commute.

More than portability, it fostered a personalization to music, a theme the iPod would also highlight in those early dancing silhouette ads. A big reason there's so much nostalgia for the Walkman today is because it eliminated any separation from music. It felt like an appendage, which is perhaps why some (with questionable fashion instincts) clipped theirs to their belt.

The Walkman was also the father of the mixtape, an offspring that nearly trumps the progenitor. For the first time, music was something you could make yours by arranging it and swapping it.

For those young and unfamiliar with this process, making a mixtape typically entailed gathering songs by the Cure and Depeche Mode, labeling the tape with care and awkwardly giving it to a love interest.

The Walkman didn't disappear so much as it was improved upon. Sony continues to use it as a brand, but the company long ago ceded hipness and style to Apple. The iPod will likely one day befall a similar fate, and another generation will gasp in joined wistfulness.

When it comes to music and how we hear it, we're all romantics. - AP (SUMBER)


Tak tau la dah berapa unit walkman kita pernah ada. Rosak je ganti baru, rosak je ganti baru. Dan biasanya yang menjadi idaman tetaplah Sony sebab design dan features yang menarik.

Sedar tak sedar, dah 31 tahun umur walkman ni eh?

Masa jadi student berasrama penuh, boleh kata majoriti ada walkman. Dan benda ni jadi barang panas. Samada kena pinjam - pulang rosak ataupun hilang kena rembat.

Maintenance pun kira tinggi juga sebab pakai bateri. Nak kena selalu tukar kalau selalu guna. Petua ketuk bateri untuk mendapatkan sisa kuasa bateri pun asalnya datang dari penggunaan walkman ni. Lagi satu petua ialah jemur bateri tengah panas. Betul ke petua-petua ni secara saintifik?

Yang kaya sikit, beli bateri rechargeable.

Geng-geng jamming kat studio mesti ada banyak kenangan manis merakamkan sesi jamming. Tak kurang juga band yang buat demo-tape hanya dengan rakaman walkman je. Kena posisikan walkman rakaman tu di tempat yang mana kesemua instrumen dapat didengar secara optimum. Kalau tak elok - simpan sebagai rehearsal tape. Kalau elok, boleh jual sebagai demo-tape. The good ol days!


Pada aku sendiri, memang dah tak ada. Tapi kat rumah orang tua aku, ada satu unit yang masih berfungsi. Next time balik kampung, mungkin kena dengar balik untuk mengimbas memori lama.

Kerry King (SLAYER) berkongsi pentas bersama MEGADETH

Ceritanya macam ni.

Dulu masa mula-mula MEGADETH bermula, mereka tiada gitaris, maka Kerry King menjadi gitaris untuk MEGADETH. Jangka masa beliau bersama dengan MEGADETH ialah 5 kali persembahan live. Selepas itu, Kerry King keluar atas alasan - terlampau banyak masa digunakan kerana beliau masih bersama dengan SLAYER.

Jadi. baru-baru ini Kerry King sekali lagi naik atas pentas bersama MEGADETH, selepas 26 tahun (21/10/2010)!

Sudah tentu ia menjadi sesuatu yang happening! Terutama kepada peminat kedua-dua band tersebut.

Komen Ellefson (bassist MEGADETH): "Some may not know that Kerry was the first guitar player to ever play live with us on our maiden voyage shows in San Francisco back in early 1984. True to form, Kerry proved his god-like metal status and nailed it last [Thursday] night in front of a packed house of thrashers at the Gibson Amphitheater! It was powerful for us all to be 'thrashing 'till MEGADETH' again on an early classic song after all these years."

Dan komen Kerry King sendiri: "I did it because I admired Mustaine — I'd seen him play with METALLICA. He'd be up there drunk off his ass, just ripping, not even looking at his fingers. Me and Jeff didn't know how to do that yet. [laughs] When he got kicked out and was sniffing around for a guitarist, I figured I'd do it because I thought I would learn something. The other guys in SLAYER were probably unhappy, but we weren't really known back then, and the way I looked at it was that if people saw me playing in Dave's band, it'd be more publicity for SLAYER. Now you look back and you think 'supergroup,' but back then, absolutely not. I played their first five shows, and then I was like, 'Man, this is taking too much of my time.' I can't speak for Dave, but I don't think he would've been unhappy if I stuck around." SUMBER










Pada 21/10/2010 yang lepas. (Gibson Amphitheater in Universal City, California to perform MEGADETH's classic "Rattlehead")


26 tahun yang lalu

Bank Islam Internet Banking TIDAK SELAMAT?

Dikutip dari forum al-fikrah.net. Ada sesiapa dari BANK ISLAM yang boleh komen?




-----------

Terasa sedih bila melihatkan kualiti Bank Islam yang seolah-olah tidak mahu berubah. Tahap keselamatan Internet Bankingnya amat teruk sama sekali.

Bukti paling mudah:
1. Password policy - amat teruk sama sekali (max 6 char only (alpha numeric only). Saya sangkakan ianya sudah berubah, tapi nampaknya langsung tiada perubahan.

Jom kita cek dia punya polisi.

Quote::
The Bank cannot be held responsible for any breach of security in relation to password sharing. In order to help you to ensure integrity of your passwords, the Bank would advise the following:

* For bankislam.biz User- id and Password, you have to select your own preferred user- id and 6 alphanumeric password.
Rujukan:
www.bankislam.biz/EPOn...ivacy.html

Perenggan pertama kata Bank tak bertanggungjawab kalau apa-apa berlaku.

Perenggan kedua boleh pakai cuma "6 alphanumeric password" je? Saya dah cuba tukar kepada password yang lebih panjang tetapi gagal.

Sekiranya ada staf Bank Islam terutamanya bahagian IT (khususnya bahagian keselamatan komputer ataupun web) harap-harap dapatlah melaksanakan password policy yang lebih baik. Kami tahu anda lebih baik daripada itu.

Kepada staf Bank Islam, diharapkan dapat lebih mementingkan keselamatan para pelanggan. Artikel di bawah ini adalah satu permulaan bagaimana untuk memilih kata laluan yang lebih baik.
en.wikipedia.org/wiki/...d_strength

2. Nampaknya tiada seorang pun staf Bank Islam yang meneliti polisi mereka.

Quote::
Browser's update

* Always update your browser when new versions are released, as it is may include new security.
* Check your browser for built in safety features that you may or may not use.
* Recommended using Microsoft Internet Explorer, Netscape Navigator or Netscape Communicator
* bankislam.biz can be viewed via:
- Internet Explorer for Window 95/98/2000/NT
Internet Explorer 5.0 or higher is recommended for best viewed
- Netscape for Window 95/98/2000/NT
Netscape 4.76 or higher
Saya tertanya-tanya tahun berpakah ini? Bank Islam masih lagi mencadangkan supaya IE 5.0 digunakan? Tahukah anda berapa banyak bug dalam IE 5.0 yang boleh mengakibatkan pengguna IE 5.0 di serang?

3. Interfacenya amat mengelirukan dan menyusahkan. Cubalah bandingkan dengan bank-bank yang lain. Sangat jauh ke belakang.

Quote::
Customers Queries, Concerns & Complaints
Customer may address any queries, concerns or complaints relating to the Bank handling of your data and information via e-mail at ibcustomercare @ bankislam.com.my or writing to us:

Bank Islam Malaysia Berhad
Electronic Banking Department
5th Floor, Wisma Bank Islam
Jalan Dungun, Damansara Height
50490 Kuala Lumpur
Agak-agaknya kalau buat aduan dekat Bank Islam pasal ni jalan ke? Rasa-rasanya kurang berkesan kerana aduan telah dibuat, tapi tahap perkhidmatan masih lagi di takuk lama. Memalukan!

Saya cuba mengutamakan Bank Islam dari segala segi, cuba untuk menyokong perbankan Islam tapi nampaknya berdasarkan perkhidmatan yang amat teruk, saya terpaksa berubah ke Bank lain.

Apa pendapat anda?

Monday, October 25, 2010

Konsert amal PALESTIN

Sedang mencari calon-calon persembahan.



Maklumat lanjut http://tronohtheatershop.blogspot.com/

Kes TERBELI - Line 6 POD HD500

"Terbeli" ketika "terjalan" di CK Music.




Heavy Metal padang pasir - JORDAN

By Hady Hamdan

AMMAN - "It is music that chooses you, not the other way around," said 22-year-old Ahmad Alhour.

The vocalist in the heavy metal band, Blinding Shade, one of many groups that have emerged on Jordan's music scene in recent years as metal music made its mark on the Kingdom's youth, said he acquired his taste for musical styles outside the mainstream at an early age.

"In my childhood, I imitated my uncles, who used to listen to rock music," he said. "I started to search for more energetic music genres, and eventually found what I was looking for in metal music."

Heavy metal is a style that emerged in the US and UK in the late 1960s and early 1970s. Characterised by crunchy, distorted electric guitar riffs and loud vocals that are often screamed rather than sung, metal music has always been controversial, and the metal subculture often associated with violence and Satanism.

In Jordan, where heavy metal remains well outside the mainstream of youth culture, it still draws strong feelings both from fans, or "metalheads" as they call themselves, and from detractors of the genre who criticise its musical qualities and worry that it may have a bad influence on its teenage fans.

Alhour, who said that as a teenager, his peers thought him strange for embracing such an unconventional type of music, said the "diversity" of heavy metal as well as its "appreciation of creativity" were what drew him to the genre.

Muhannad Saleh agreed, adding that he is a fan of heavy metal music because it deals more than other popular genres with powerful human themes.

"There are many metal songs that discuss poverty, love, discrimination and other issues," Saleh said, giving as an example the song "Jordanian Heart" by the band Esodic, which is about the 2005 Amman hotel bombings.

Saleh, a student and a street team leader in Jorzine, an online magazine that supports the underground metal and rock scene in the Middle East, explained that for him, "heavy metal music, unlike other music genres, appreciates creativity and personal touches".

“Most of the Arab songs on TV have fixed and predictable melodies and rely on the same sound effects,” he said.

Much criticism levelled at metal fans is unfair, he said, alleging that some websites defame metal music and its proponents by inaccurately portraying them as Satan-worshipping hoodlums.

“They post photos of parties that never took place and accuse us of being Satanists,” he explained, acknowledging that these accusations are giving metalheads a bad reputation. 

“Many people misunderstand us and think that we are bad people, but heavy metal is not bad at all. In fact this genre has touched on important issues. A good example is the song ‘War pigs’ by Black Sabbath, one of the best songs about war,” Saleh said.

Ahmad Alkilani, a metal fan for almost seven years now, joined Saleh’s protest of stereotyping.

“As a proud Muslim, it hurts me to see the unreasonable connection between metalheads and Satanists and nonreligious people,” he said, stressing that there is no connection between Jordan’s metal fans and Satanism.

Alhour and others in the metal scene said freedom of speech and expression is a major theme of the genre, while participating in the metal subculture is in itself a way of asserting one’s right to self-expression.

For metal vocalist Tojan Naghaway, this type of music has been a means of empowering herself as a woman.

“Since I was a teenager I’ve been a big fan of metal music. I’ve seen a lot of women become successful [in the heavy metal scene], and this inspired me to form my own band and make my own music,” the 23-year-old singer in the band, Dreamstate, told The Jordan Times.

But Naghaway’s career has not gone smoothly.

“Being a female vocalist in a Middle Eastern community posed a bigger challenge for me,” she said. “Some people like the idea of women singing harsh vocals, and on the other hand some just do not.”

Nonetheless, despite the criticism she has received, she said being a female metal singer in Jordan has had its benefits.

“It absolutely helped me receive more attention, since the majority of metal singers are men, not just in Jordan but in the rest of the Middle East,” she explained.

According to Jorzine’s website, there are now around 36 Jordanian metal bands, 25 of which are currently releasing albums and performing, and the number is on the rise.

But not all young Jordanians are impressed with metal music. Rami Zarrour, a recent University of Jordan (UJ) graduate, said he finds the genre “noisy” and criticised the “strange” way its fans dress.

Shadir Othman, a 21-year-old student at the German-Jordanian University who listens to pop music and R&B, said he thinks that heavy metal will badly influence the younger generation. 

“Metal music not only expresses the rage and anger of the young society, but also has and will have bad influences on future generations, unless it softens its tone,” he stated.

Rami Haddad, chair of the music department at UJ, pointed out that the metal scene in Jordan is not new but dates back almost to the 1980s. 

The professor’s own feelings about the style are mixed.

“Some heavy metal bands have nice melodies and lyrics,” he said, “[but] I think that heavy metal songs would be much better without the sound effects they currently use.”

Still, he said, “this music genre is better than hip-hop and rap, which are only recitation of words with no melody.”

“The problem in our community is that we are not musically educated,” Haddad noted, urging the community and especially young people to improve their musical literacy and appreciation by listening to different styles of music, both classical and contemporary.

The debate over metal music may well rage on for years to come, but in the end, for fans like Saleh, it comes down to a matter of personal taste.

“It is a music genre just like any other that I enjoy and find myself in,” he said. SUMBER

KOMENTARI:

Sejak negara Arab semakin terbuka dengan muzik Heavy Metal (IRON MAIDEN telah buat live show di Dubai pada tahun 2007), band tempatan mula keluar dari 'persembunyian' mereka.

Fenomena kemunculan Heavy Metal di sesuatu tempat seperti biasa mendapat kritikan hebat dari masyarakat setempat. Ini juga berlaku di Jordan. Heavy Metal dikaitkan dengan muzik menyembah syaitan.

Ini mungkin benar untuk sesetengah band tetapi tidak boleh dilupa sesetengah band yang lain membawa banyak mesej positif.

Seperti biasa - media cetak dan elektronik, dalam keghairahan mereka mendapatkan jumlah pembaca, akan mensensasikan hal ini - sepertimana yang berlaku di Malaysia - dengan memberitakan cerita yang tak sahih dan berlebih-lebihan. Di Jordan pun berlaku juga.

Kebanyakan pemuzik Metal yang beragama Islam di Jordan meletakkan Heavy Metal sebagai satu jenis muzik dan bukan satu fahaman yang menjejaskan pegangan agama mereka.

Namun di satu sudut yang lain, hal berkaitan dengan agama ini adalah sesuatu yang halus, dan ini memerlukan khidmat nasihat dari golongan agamawan yang memahami uruf sesuatu muzik supaya muzik yang membelenggu pemuzik dan peminatnya tidak mengakibatkan mereka jatuh dalam kesesatan.

Ulasan Gig: MAYHEMIC MUSICA 1

MAYHEMIC MUSICA 1

On schedule 2pm but start on 5pm-12.30am (Sangat lambat..!!!!)
Date : 02/10/2010
ONE CAFE KL
Entry : RM 30

BAND : CRYO INFERNO,V,BRABAZOM,OSSUARY,HEREAFTER,BROWN ATTACK,
DAMOKIS,CARDIAC NECROPSY,MANTAK,BRAINDEAD AND SPECIAL APPEARANCE
BY ATILLA (MAYHEM) WITH SELECTED LOCAL LINE UP.

Tibanya aku sampai di One Cafe pukul 4.00 ptg.Ingat gig dah mula, rupanya belum lagi. Mantak tengah buat soundcheck waktu tu. So, aku pun pegi Uo superstore dulu untuk tunaikan kewajipan kemudian datang balik & gig dah bermula dengan band pembukaan iaitu....

CRYO INFERNO starting the chaos dgn set lagu² mereka yang berteraskan ala-ala SOULFLY &
SEPULTURA ROOTS ERA. Persembahan yang bagi aku best. First time aku tengok band ni perform.

As a special guest,mereka menjemput Mr ASHEED DEF GAB C yang kelihatan bersungguh sungguh nak meng`underground`kan diri. Set mereka di akhiri dgn track cover dari SEPULTURA, ATTITUDE. Kesimpulannye,sebuah persembahan yang tak cover hensem....all out...!!!

From Melaka, V taking over the stage dengan penuh konfiden. Heavy metal yang mantap dan susah aku nak cari kesilapan pada persembahan mereka.Sebuah cover song dari IRON MAIDEN iaitu HELLOWED BE THY NAME buat crowd tak tentu hala banging termasuklah aku. Turut terselit aksi memanjat speaker oleh kedua-dua gitaris.Mereka memang memberikan persembahan bertenaga dan terbaik diaorang petang itu.Heavy Metal Melaka RULEZ...!!!!

Next band,Symphonic Black Metal dari Utara,BRABAZOM. Band yang line-upnye muda-muda belia lagi wajahnya.Tapi persembahan....2 thumbs up...!!!.Aku suka sound keyboard yang betul-betul
meng`symphonic`kan persembahan mereka petang itu termasuklah vokal yang bagi aku memang evil...!!! Set mereka di akhiri dengan lagu favourite aku sebuah cover dari DIMMU BORGIR, PROGENIES OF THE GREAT APOCALYPSE.

Next,dari Temasik.OSSUARY. Aku honestly tak pernah tengok band ni perform dan tak pernah dengar pun album band ni. Band yang dah10 tahun tak perform kat gig ni katanya nak lepas geram dan memang melepas geram sungguh mereka petang itu. Drum setup yang pelik oleh abang drummer yang bercontact lense pelik itu mengetuk drum dengan penuh gaya ditambah lagi dengan aksi abang bassist yang sangat aktif dan suka buat muka pelik. Ada iras macam Lan Bye pulak aku tengok bassist mereka.Persembahan yang bersemangat dari mereka.Set mereka turut diserikan dengan sebuah lagu cover dari MESHUGGAH.

Sesi berhenti rehat sebentar untuk menghormati waktu Maghrib dan aku lagi sekali ke Uo Superstore
untuk melaksanakan apa yang patut dilaksanakan.

Seterusnya, band DISINI SELEPAS atau dalam Inggerisnya HEREAFTER. Thrash Heavy Metal melayu yang penyanyinya boleh berbahasa Siam. Memang 3 piece yang tak pandai duduk diam..!!! Band favourite MC hari tu katanya.Mereka turut menjemput En TIMI dari MAYAT WEAR untuk menyerikan set mereka hari tu dengan sebuah cover dari SODOM. Sound cantik,perfomance excellent.Sebuah cover dari MEGADETH turut di alunkan iaitu HOLY WARS. Persembahan di akhiri dengan track ORANG JAHAT yang tidak begitu jahat sebab gitar tak berfungsi.

BROWN ATTACK pula menguasai stage.Crowd yang tadi boleh dikira dengan jari tiba-tiba menjadi ramai dengan kehadiran suppoters yang tak penat ber`riot dengan aksi Buyong and friends. Memang aku salute spirit diaorang...!!! Turut diselitkan acara cabutan bertuah yang pemenangnye mendapat sebuah gitar bass. Perfomance kadangkala aku terdengar akan kesilapan encik drummer yang macam lari tempo  kadangkala. Lagi pun aku tengok En Buyong macam kurang agresif kali ni.Mungkin penat menunggu turn untuk perform. Apapun diaorang still give their best perfomance. MALAY POWER...!!!

Grind is begun starting with DAMOKIS...!!! The XXXL troops memang kasi pecah...!!! Tak kiralah dengan perfomance diaorang atau lawak-lawak bermotivasi En BOB yang buat crowd semua tak mahu berganjak. Turut ade peminat kecil yang turut support dan ditemuramah oleh En Bob. Turut cover satu track dari band favourite aku NASUM,INHALE EXHALE. Senang cerita,DAMOKIS..!!! MANTAP..!!!!

Grindcore Pornstar dari Singapore, CARDIAC NECROPSY mengambil alih stage. Aku sangat suka dengan drummer mereka. Permainan beliau betul-betul meninggalkan kesan di hatiku sehingga aku tidak berganjak berdiri di sebelah speaker yang kuat hanya untuk melihat permainan beliau. Vokalis dengan imej censored tits dengan all out growl betul-betul power.Namun crowd agak slow waktu mereka perform. Tapi persembahan memang tak boleh nak komen ape dah...200% HEBAT...!!!
Turut memainkan sebuah sebuah lagu dari TERRORIZER,DEAD SHALL RISE dengan versi yang
lebih laju dari original...!!!!

Next...MANTAK yang MANTAP....!!! Kepada mereka yang menyaksikan CROWN OV HORNS waktu BEASTFEST tempohari memang akan sedia maklum akan kehebatan drummer mereka Mr Shaun (bukan Shawn Baharin ye..) yang memang macam INFERNO dah.PURELY PERFECT..!!!!
Bassist mereka yang rambut beliau ala-ala model `guna jari pun boleh` Rejoice memang tak penat-penat banging termasuklah Mr Gitaris yang sungguh tajam sound beliau delivered the tune well..!!! Vokalis...??? Evil Bah...!!!!.Keseluruhannya, berbaloi-baloi...!!!!

Legendary BRAINDEAD seterusnya meneruskan sesi MAYHEMIC MUSICA hari itu.Band yang last time aku tengok diaorang perform di KL PLAZA tahun 2000 tak silap memang aku tunggu-tunggu hari tu. Walaupun dah agak berumur tapi still diaorang bagi their 100% perfomance. Lan Bye as usual....mantap sungguh ketukan beliau...!!!.Aku berharap nak tengok mereka cover SEPULTURA hari tu,tapi not today. But still,what can i say..you should know how good there are...!!!

Seterusnya,ATILLA on stage dengan selected local line up yang semua sedia maklum akan kenal wajah-wajah mereka muncul dengan gimik yang agak ekstrim maybe. Mereka menyampaikan track dari album MYSTERIUS DOM SATHANAS yang musically memang truly 666% perfomance...!!!

*** Maaf kerana gambar mereka tak dapat disiarkan atas permintaan organizer****

Overall, Gig yang bagi aku mantap kerana soundman memang bagus hari tu. Sound terkawal tak kiralah band genre apa pun yang perform. Cuma kehadiran agak kurang ramai. Mungkin disebabkan hari sabtu jadi mungkin banyak yang berkerja hari itu. Ape pun aku paling suka gig entry yang membelit tangan aku.

Kreatif..!!

Akhir kata..jumpa lagi di MAYHEMIC MUSICA 2 TAHUN DEPAN...!!!

Yours Truly:
Mr Durian

p/s: di dalam laporan beberapa orang penonton dikatakan pada gig ini ada beberapa taik kucing telah meminum arak secara terang-terangan. Komentari KRENMAUT tentang perkara ini boleh di baca DI SINI (tambahan - Krenmaut).










Friday, October 22, 2010

Perkhidmatan kenderaan awam kita apa cerita?


Walaupun badan-badan pengangkutan awam asyik mempromosikan perkhidmatan mereka disamping menjamin khidmat yang terbaik, realitinya tidaklah sebegitu.

Aku pun sudah lama meninggalkan scene perkhidmatan awam ni sejak ada kenderaan sendiri. Dan sebab tidak mahu menggunakan perkhidmatan awam ini disebabkan khidmatnya membuat kita 2-3 kali fikir.

Komplen seorang pengguna komuter di Selangor boleh dibaca DI SINI.

Aku pun boleh bayangkan keadaan beliau. Kesian kepada mereka di Selangor yang menggunakan sistem komuter. Pasti ramai yang boleh kaitkan dengan pengalaman buruk sendiri ketika menaiki komuter ini.

Ditambah pula dengan kemalangan yang melibatkan bas baru-baru ini.

Kejadian sebegini memang menyebabkan majoriti dari kita, kalau boleh, kita akan mengelak menggunakan kenderaan awam.

Pengangkutan awam seperti LRT, komuter, bas, teksi dan sebagainya memang perlu dipantau dengan lebih sistematik kerana inilah salah satu ciri yang menunjukkan negara kita sedang menuju ke arah Negara Maju.

Ikut pengalaman aku di negara maju (Australia), pengangkutan awam memang tip top.

Kalau bas rosak, syarikat bas akan hantar teksi untuk hantar penumpang ke destinasi mereka.

Lambat yang dibenarkan hanya dalam lingkungan 5-10 minit saja. Jika lambat, tindakan denda akan diambil (tak pasti kepada pemandu atas syarikat).

Aku rasa isu pengangkutan awam ini sudah lama dan masih tak selesai.

Soalannya, bila nak selesainya?

Ulangtahun Perkahwinan ke-11


Ibrisam Akbar


Suzilawati Amir Hamzah

disokong penuh oleh:

Iman Ibrisam
Ismail Ibrisam
Sumaiyyah Ibrisam
Isa Ibrisam

Thursday, October 21, 2010

Introduksi kepada VENOM - Pemujaan syaitan di dalam muzik Heavy Metal

Di Ipoh, dua orang manusia yang sangat rapat dengan VENOM. Asri dan Man Burger. Mereka sentiasa berdua kemana-mana saja. Dan mereka juga bermain drum walaupun Asri lebih menyerlah dari segi permainannya. Sidekick mereka, Lan (gitar) dan seorang lagi yang saya tidak ingat namanya (kedua-duanya sekarang aktif dengan aktiviti Tabligh). Tiga orang ini (atau empat jika campur dengan Man Burger), selalu jamming di Superkinta. Saya kurang pasti kenapa mereka tidak memilih studio popular ketika itu, SYJ. Nama band mereka ialah VULGA.

Saya mengenali VENOM bukan melalui kaset cetak rompak VENOM, tetapi melalui VULGA. Adalah menjadi kebiasaan saya pada ketika itu (tahun 1989), mengekori senior Metal pada ketika itu di dalam sesi jamming mereka. VULGA hampir tidak memainkan lagu band lain (kecuali SODOM) dan memainkan VENOM, VENOM dan VENOM. Lagu 1000 Days In Sodom dan Countess Bathory saya pelajari chord gitarnya dari VULGA dan saya berupaya memainkannya dari A-Z. Ini semua dipelajari tanpa pernah mendengar dari VENOM sendiri!

Lain ceritanya apabila kaset pertama yang saya dengar dari VENOM, Official Bootleg (1986) yang dirakam secara kasar. Bunyinya sangat buruk dan hampir-hampir lagu-lagunya tidak dapat didengar. Ini menyebabkan saya melupakan terus VENOM walaupun naluri untuk mendekatinya agak kuat disebabkan imej memberontak mereka yang lebih menyerlah dari band lainnya ketika itu. Saya lebih selesa dengan VULGA dan saya rasa VULGA memainkan lagu-lagu VENOM lebih baik dari VENOM sendiri.

VENOM adalah sebuah band Heavy Metal yang ditubuhkan di England pada tahun 1978 oleh Cronos (bass/vocals), Mantas (gitar) dan Abaddon (drum). Muzik mereka agak sukar untuk dikategorikan secara sahih melainkan Heavy Metal yang laju dari lumrah yang biasa. Begitupun, gaya permainan muzik mereka tidak kemas dan agak bercelaru.

Namun begitu pengaruh muzik mereka sangat kuat kepada band yang bermain muzik Thrash Metal dan Black Metal. Band Metal terbesar dunia, METALLICA juga mendapat sedikit inspirasi dari album-album rilisan VENOM dan mereka pernah menjadi band pembuka kepada VENOM semasa awal karier mereka.

Namun, VENOM lebih dikenali sebagai band yang mempelopori terma Black Metal, yang merupakan tajuk album kedua mereka pada tahun 1982, selepas album Welcome To Hell (1981). Oleh sebab itu, kebanyakan band Black Metal sekarang akan meletakkan VENOM sebagai salah satu sumber inspirasi mereka. Lirik yang ditulis berkisar tentang pemujaan syaitan dan ejekan kepada agama Kristian menjadi asas kepada VENOM dan ini memberi kesan yang sangat besar kepada pergerakan muzik Black Metal antarabangsa.

Muzik Thrash Metal pula mendapat manfaat dari muzik VENOM yang pantas dan agresif. METALLICA secara terang-terangan mengambil manfaat dari muzik pantas VENOM dan diaplikasikan kedalam album Kill Em All. Selain dari itu, ANTHRAX, MEGADETH dan SLAYER (bersama METALLICA mereka dikategorikan sebagai Big Four Of Thrash) juga terpengaruh dengan muzik pantas VENOM.


Kontroversi mula timbul apabila berlakunya peristiwa pembakaran gereja dan pembunuhan oleh peminat muzik Black Metal di Norway pada awal tahun 1990an. Kebanyakan dari peminat Black Metal ini tidak berselindung dari menamakan VENOM sebagai sumber inspirasi mereka.


Walaubagaimanapun, ahli VENOM sendiri mengkritik keras tindakan peminat Black Metal Norway tersebut. VENOM menegaskan bahawa apa yang dibawa oleh VENOM hanyalah sandiwara hiburan sahaja dan mereka tidak mengambil serius terhadap apa yang mereka nyatakan di dalam kulit album Black Metal dan Welcome To Hell.

Di dalam senarai diskografi VENOM yang panjang, hanya dua buah album sahaja yang memberi kesan yang mendalam kepada muzik ekstrim Metal dunia iaitu Welcome To Hell dan Black Metal. Dari segi kualiti permainan instrumen, boleh dikatakan permainan mereka di bawah paras yang dikehendaki. Itu bukan masalah kerana mereka tidak pernah bergantung kepada permainan instrumen yang cantik dan bagus tetapi bergantung kepada imej kesyaitanan yang melampau atas dasar mahu membuat kejutan yang tak sepatutnya.


Album terakhir mereka bertajuk Hell (2008) dan dilaporkan sekarang mereka sedang dalam proses merilis album yang ke-15.

---------
Komentari:

Tonasi lirik VENOM memang berkisar tentang penyembahan syaitan dan pemberontakan terhadap agama Kristian. Ini jelas melalui lirik di dalam lagu seperti In League With Satan, Witching Hour, To Hell And BackSacrifice dan sebagainya. Topik lain termasuklah pelacuran (Red Light Fever), Hedonism (Live Like An Angel, Teacher's Pet) dan sejarah kezaliman manusia (Countess Bathory).

Di Malaysia, pengaruh muzik mereka juga tersebar. Namun begitu, majoriti peminatnya sekadar mengambil muzik dan gaya luarannya saja sepertimana yang dikehendaki oleh VENOM sendiri. Ia tidak lebih dari satu punca hiburan ekstrim (sepertimana sukan ekstrim). Ini berbeza dengan peminat di Barat yang mengambil idea VENOM ini secara serius dan menggunakannya sebagai sumber gaya hidup.

Namun timbul persoalan berkaitan akidah Islam yang boleh tercemar akibat menjadi peminat VENOM. JAKIM telah mengeluarkan fatwa yang berkaitannya:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-72 yang bersidang pada 23 Jan 2006 telah membincangkan  Kumpulan Black Metal Serta Langkah-Langkah Menanganinya. Muzakarah telah memutuskan bahawa amalan dan perbuatan Kumpulan Black Metal adalah sesat dan bercanggah dengan ajaran Islam sebenar. Oleh itu, umat Islam diminta menjauhi kumpulan tersebut kerana perbuatan dan amalan mereka boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada Islam.
Persoalan yang selalu ditimbulkan oleh peminat VENOM adalah, jika sekadar mendengar muziknya tanpa terpengaruh dengan apa yang dihidangkan (sepertimana menonton filem seram) mungkin boleh diperhalusi lagi. Mungkin ianya akan terjawab apabila hasil kajian ini dibentangkan (SINI dan SINI dan SINI).

Seleksi album:
Welcome To Hell (1981)
Black Metal (1982)

Cadangan: Penulisan tentang Black Metal di Malaysia

Aku berkira-kira untuk menulis rencana ini dari perspektif peminat muzik Metal walaupun genre Black Metal bukanlah genre yang diminati sangat.

Pilihan kepada tajuk ini adalah kerana subjek Black Metal adalah subjek yang paling dikenali ramai selepas tersebarnya berita tentang pemujaan syaitan oleh peminat muzik Black Metal dalam dan luar negara.

Objektif tulisan ini adalah untuk menulis secara adil dan cuba merungkai segala permasalahan yang berkaitan dengan muzik Black Metal.

Mungkin ia akan menjadi satu tulisan yang panjang, maka ia akan dipecahkan kepada beberapa siri.

Mohon cadangan kerangka dari pembaca KRENMAUT tentang apa yang perlu ditulis supaya isinya mantap dan mencakupi semua aspek.

Artikel Black Metal di Utusan Malaysia 21/10/2010


Pengaruh black metal
REMAJA merupakan individu yang berumur antara 13 hingga 20 tahun. Ia merupakan peringkat antara alam kanak-kanak dengan alam dewasa.

Pada ketika ini, berlaku proses perubahan besar dari aspek fizikal, kognitif dan sosial selain kematangan seksual lebih ketara dan mencabar dalam peringkat peralihan ini.

Mengapa remaja terlibat?
  • Terdorong inginkan keseronokan
  • Pengalaman baru
  • Suka-suka
  • Unik
  • Cabaran baru
  • Kaitkan dengan minat genre muzik
  • Mencari keyakinan diri
  • Tingkatkan tahap kendiri



Black metal
Black Metal ditakrifkan kepada pelbagai penaksiran antaranya ialah black dan metal bermaksud hitam dan logam. Haris M. Berger dari universiti Indiana menakrifkan muzik metal sebagai muzik yang menggunakan gitar yang diubah dan mempamerkan kepandaian pemain secara individu dan bentuk muzik lagunya adalah kompleks.

Metal pula mempunyai pelbagai genre atau aliran muzik di dalamnya. Antaranya genre yang paling utama adalah Proto Metal, Heavy Metal, Doom Metal, Power Metal, Speed Metal, Death Metal, Progressive Metal dan Black Metal.

Istilah black yang digunakan dalam ungkapan ini difahamkan berasal dari asas ajaran Satanism di mana setiap dogma atau amalan yang diajar dalam setiap doktrin Satanism mestilah berbeza 100 peratus dengan doktrin yang hampir serupa dengan agama Kristian dan lain-lain agama.
Oleh yang demikian, mass di dalam gereja Katolik Rom disongsangkan perlaksanaannya sebagai Black Metal Mass di dalam ajaran Satanism. Manakala Pope menjadi Black Pope dan muziknya dipanggil Black Metal.

Black Metal ditarifkan sebagai kumpulan muzik yang mengadakan persembahan separuh gila, menggunakan senikata yang tidak difahami dan berunsur lucah dan kesyaitanan serta berpakaian ala syaitan dan hantu, seni katanya juga menjurus ke arah pemujaan iblis dan roh.

Sejarah penubuhan
Genre muzik Black Metal bermula dalam tiga peringkat fasa mengikut perubahan masa dan aliran kefahaman mereka yang terlibat.

Metal fasa pertama berkembang di sekitar tahun 1969 hingga 1983.

Fasa kedua bermula pada 1983 hingga 1988 yang bergerak selari dengan Perang Dingin. Ketika itu, Ideologi Black Metal dipengaruhi oleh budaya konsumer pada era 80-an.

Budaya konsumer ini memberi pengaruh kepada struktur konvensional kepada Speed Metal yang menjurus kepada nihilistik.

Fasa ketiga bermula pada 1988 hingga sekarang. Pada latar sejarahnya, ketika itu adalah era pasca-Perang Dingin yang penuh dengan kebosanan.

Bagaimana beroperasi
Pergerakan Black Metal dipengaruhi oleh Inner Circle yang dianggotai oleh Aarseth dan beberapa sahabatnya. Ia bermula di bilik bawah tanah kedai rekod Aarseth, Helvete (Hell).

Lokasi tersebut turut mempunyai studio rakaman, di mana rekod yang dihasilkan oleh Mayhem dan beberapa kumpulan muzik lain yang terikat dengan label bebas Aarseth, Deathlike Silence Productions.

Mereka merakam lagu-lagu yang berunsur anti ketuhanan di lakasi tersebut. Matlamat yang dinyatakan bagi Deathlike Silence merupakan “menerbitkan rekod oleh kumpulan pemuzik yang merupakan kebangkitan kejahatan dalam bentuk paling sempurna”.

Bagaimana tersebar
Black Metal tersebar melalui lirik lagu yang dicipta bagi tujuan menarik minat remaja agar memuja syaitan. Lirik-lirik lagu yang dicipta adalah berunsur kematian, anti-Tuhan, kebangkitan kembali dan penentangan.

Subjek bagi lirik yang terkandung dalam muzik mereka adalah darah, kematian, keganasan, kehidupan selepas mati dan banyak lagi.

Kumpulan Black Metal Barat yang paling ekstrem serta membawa fahaman kesyaitanan adalah seperti Mayhem, Burzum dan Immortal (Norway), Katatonia (Sweden) dan Thou ArtLord (Greece).
SUMBER

---------------------
Komentari:

PROF. MADYA DR. KHAIDZIR BIN HAJI ISMAIL ialah seorang pensyarah di  PUSAT PENGAJIAN PSIKOLOGI & PEMBANGUNAN MANUSIA, FAKULTI SAINS SOSIAL DAN KEMANUSIAAN, Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau boleh dihubungi melalui email izay4559@gmail.com dan izay@ukm.my

Haris M. Berger adalah penulis buku Metal, Rock And Jazz: Perception and the Phenomenology of Musical Experience (boleh dibaca DI SINI).

Beliau (Khaidzir Ismail) meletakkan sub-genre Proto Metal yang merupakan satu istilah yang asing dalam genre dalam genre Metal.

Dalam sub-topik Bagaimana Beroperasi, beliau menulis tentang pergerakan Black Metal Norway di awal tahun 90an yang diketuai oleh mendiang Aarseth, yang telah dibunuh oleh Vikernes dalam situasi perebutan kuasa. Walaubagaimanapun, pergerakan ini setakat yang diketahui telah pun berkubur sebaik saja kematian Aarseth pada tahun 1993. Penulis mengatakan seolah-olah operasi Black Metal adalah berdasar kepada pergerakan Black Metal Norway sedangkan yang sebenarnya operasi sebenar Black Metal digerakkan oleh syarikat rakaman antarabangsa seperti Nuclear Blast, Osmose Prods dan sebagainya. Malahan, sekadar mengenalkan Aarseth dan kelompoknya tidak menghurai dengan fakta - bagaimana ia beroperasi - menyebarkan fahaman dan sebagainya.

Seterusnya, penulis mengatakan bahawa Katatonia (Sweden) adalah sebuah band Black Metal sedangkan mereka adalah band bergenre Doom Metal pada awal penubuhan dan sekarang genre mereka lebih cenderung kepada Post-Metal atau Avantgarde Metal. Ini sangat jelas jika kita mendengar album-album Katatonia.

Pada versi cetakan, artikel ini ada sisipan kedua. Ianya ditulis secara sangat longgar dan membuka kepada persepsi yang salah. Antara lain ia mengatakan bahawa:
"Perkara yang perlu dilalui oleh remaja yang berminat untuk menyertai kumpulan Black Metal adalah remaja atau bakal ahli perlu melepasi ritual pertama iaitu sujud kaki ketua kumpulan"

Ayat ini menunjukkan sesuatu yang lumrah bagi ahli kumpulan Black Metal (kumpulan Black Metal disini bermaksud band atau kugiran Black Metal), sedangkan mengikut pengalaman saya yang selama ini berkawan dengan pemuzik Black Metal, tidak pernah dibuat. Juga ritual ini tidak pernah dilaporkan oleh kumpulan Black Metal luar.

Tulisan seterusnya juga adalah janggal bagi mereka yang biasa dengan muzik Black Metal:
Ahli kumpulan akan diminta menyembah syaitan yang kesemuanya ada 9 dewa dan disuruh menghafal lirik-lirik dalam bahasa Arab walaupun maksud dan maknanya langsung tidak difahami oleh remaja.

Pada sub-tajuk Kumpulan yang popular di Malaysia, penulis tidak menulis menulis nama kumpulan yang dimaksudkan.

Tidak dipastikan samada sisipan kedua ini ditulis oleh penulis yang sama (Khaidzir Ismail) kerana ia merupakan kesalahan fakta yang berat.

Saya berpendapat bahawa artikel ini adalah sangat longgar dan tidak menggambarkan muzik Black Metal secara menyeluruh. Saya menjemput penulis untuk menajamkan lagi artikel yang berkait dengan muzik genre ini, terutamanya apabila mengulas tentang pergerakan muzik ini di Malaysia. Saya boleh dihubungi melalui email *thebentara@*gmail.*com (sila buang tanda *)