Friday, September 30, 2011

Buku : Membongkar Kesesatan Black Metal

Saya berkira-kira mahu menulis tentang muzik Metal di Malaysia. Perspektif saya mungkin lebih adil, kerana saya pernah bergelumang dengannya (mungkin masih lagi hahaha). Namun, orang lain (bukan Mat Metal) lebih laju menulisnya.

SINOPSIS
Walaupun isu mengenai Black Metal  sudah lama diperkatakan sejak dulu tetapi masih ramai yang tidak mengetahui secara mendalam tentang kumpulan itu. Kewujudan kumpulan songsang ini telah menggugat akidah dan pegangan agama kelompok anak muda di Barat. Kemunculan yang dicetuskan kerana kegelisahan jiwa serta kekontangan spiritual yang sedang melanda masyarakat di sana menular dan mengancam masyarakat kita.

Justeru, buku ini hadir bagi MEMBONGKAR KESESATAN BLACK METAL khususnya kepada masyarakat di Malaysia. Pendedahan benar tentang Black Metal yang anda perlu TAHU:

· Sejarah setan · Asal usul pemujaan setan

· Pengikut-pengikut setan · Kegilaan Black Metal

· Modus operandi Black Metal · Simbol Black Metal

· Setan-setan Black Metal · dan banyak lagi pendedahan terbuka

Bagi menghasilkan buku mengenai kesesatan Black Metal adalah tidak mudah. Banyak maklumat yang berkaitan dengan mereka tidak boleh didapati secara terbuka. Perihal mengenai permujaan setan adalah sesuatu yang cukup sulit dan ritual itu dijalankan secara rahsia sehingga di kalangan anggota mereka sendiri tidak mengetahuinya. Sesungguhnya isu Black Metal dan yang berkaitan dengannya adalah isu ummah yang tidak boleh dipandang enteng. Pembiakan dan penularan kumpulan ini perlu dihentikan!

Nevertheless, saya belum membacanya. Saya harap ianya lebih adil, terutamanya apabila membongkar tentang muzik ini di Malaysia. 

Yang pasti, Mat Metal pasti akan emosional membacanya dan saya jangkakan isu (buku) ini akan menjadi hangat dibincang (dikutuk) oleh Mat Metal di dalam facebook (walaupun mereka tak membacanya - atau membacanya dengan muka merah padam panas).

Komentari: Brain gain - Why no perks for academics?

Saya mahu buat komen atas luahan ini tetapi ketika draf entry ini dibuat, saya agak sibuk. Tangguh hingga lupa wujudnya draf entry ini. Luahan asal dari NST pada bulan May yang lepas.

Intipati sebenar luahan ini adalah kita menggoda mereka yang jauh sedangkan yang dekat disisihkan.

Mungkin perlu yang dekat ini berhijrah ke luar dahulu selama beberapa tahun dan apabila datangnya tawaran lumayan, kembali ke tanahair? Adakah ini strateginya?

Memang upah lumayan dapat diterima apabila di luar negara. Di Adelaide, rumah para professional ada kolam renang. Itu tak masuk harga kereta yang murah dan rumah banglo yang standard. Apabila fikir suasana sekolah anak-anak juga yang sangat baik, ini menambah godaan.

Ramai juga yang berhijrah atas sebab semata-mata memikirkan standard persekolahan anak-anak yang tinggi. The only reason they moved!

30 tahun turun naik sekolah dan universiti. Tak ramai yang sanggup. Ramai prefer untuk kerja secepat mungkin. Kalau boleh selepas SPM ataupun Ijazah Pertama. Sekolah dan universiti mahu ditinggalkan secepat mungkin.


Saya tambah lagi dari ayat terakhir pengadu - Or, maybe, I am not grateful - dengan "Or maybe I have to wait until the end of my service term (bond with sponsorship) before I make my move to overseas."


------------------------------

I AM a professor. Perhaps I suffer from grandiosity but I would like to believe that in the last 20 years or so since I became an academic, after studying for many years locally and abroad to obtain a doctoral degree, I have contributed to nation-building.

I taught undergraduate and postgraduate professional courses that helped produce doctors, pharmacists, nurses and others.


I supervised and graduated local and international scientists at the master's, PhD and post-doctoral levels, performing research and made friends with some renowned researchers.


I thought people like me -- the academics -- have contributed much to the nation.

However, every day I hear news about efforts to bring home Malaysian scientists from abroad to help in nation-building, giving them one incentive after another.


I also hear about how much teachers have contributed and how pivotal their roles are in training our human resources. Said to have been neglected before, they are now showered with reward after reward and perks.


I am just wondering if indeed we academics have not contributed and if our needs have always been taken care of.


Returning scientists are given rebates and provided with facilities to continue contributing.


This is presumably over and above the perks that are better than perks given to academics who had opted to return home after completing their studies abroad, some from renowned universities as well, thinking that their nation needed them more than the employers abroad who were willing to pay them several times more than what they would have earned if they returned home.


And then "super" and "great" teachers are given salaries in the civil service's "Jusa" category, salaries that are beyond the reach of many academics except those who become professors after years of studies, teaching, research and publications.


Perhaps, I should have opted not to get higher degrees to teach in universities. I should have just stopped at my first degree and become a teacher and be rewarded equally well, if not better, and get the opportunity to teach in tuition classes earning an additional RM10,000 (yes, my teacher friend gets RM12,000 a month teaching Mathematics and Physics in tuition classes at his home).


Or perhaps, I should have remained abroad to enjoy the good salary and life there and only return now to Malaysia for the many rewards that await me.


Or, maybe, I am not grateful.

Menyingkap Gerakan Freemason di Philadelphia 4

Kami dibawa ke ruang "muzium dan perpustakaan" sementara menunggu jam 10am untuk sesi tour bermula. Apa yang ada di dalamnya?

The Museum, founded in 1908, has one of the finest collections of Masonic treasures in the world. Some of these include: Bro. George Washington's Masonic Apron, once thought to have been embroidered by Madame Lafayette, but which is now believed to have been made in China, and which was presented to the Grand Lodge of Pennsylvania in 1829 by the Washington Benevolent Society; two letters in Washington's own hand addressed to his Masonic Brethren; Brother Benjamin Franklin's Masonic Sash, worn in 1782, when he was Venerable (Worshipful Master) of the Loge des Neuf Soeurs (Lodge of the Nine Sisters or Muses) in Paris, and when he Guided Brother Voltaire. One of the Library's prize possessions is an incunabulum, or book printed before 1501, this one done in Basel in 1489. It is really two books bound together, one by St. Augustine on the Trinity, and the other by Robert Holkot on the Apocryphal Book The Wisdom of Solomon.


The architecture and decorations of the Museum Room are intricate Byzantine. Virtues obtained from education are illustrated by the inscriptions on the frieze and by the twenty allegorical figures. Those Latin inscriptions are: "Quodcumque facere potest manus tua, instanter operare; quia nec opus, nec ratio, nec sapientia, nec scientia erunt apud inferos, quo tu properas. Ecclesiastes Cap. IX 10" (Whatsoever, thy hand findest to do, do it with thy might; for there is no work, nor device, nor knowledge, nor wisdom in the grave, whither thou goest.-Ecclesiastes, 9 : 10). "Sola perpetuo manent, subjecta nulli, mentis atque animi bona. Seneca. Oct. 548." (The virtues of the mind and soul, subject to no one, alone remain forever. --Seneca, Octavia, 548). "Viamque insiste domandi, dum faciles animi juvenum, dum mobilis aetas. Virgilius G. III.164" (Begin early the course of education, while the mind is pliant and age is flexible.--Vergil, Georgics, 3, 164).

Dewan yang sederhana besar menempatkan pelbagai paraphernalia golongan Freemason ini yang kadang-kadang berusia ratusan tahun.

Masjid? Makam?

Oleh kerana ahli Freemason mengutamakan "ilmu", maka memang banyak buku-buku di dalam perpustakaan ini tetapi buku-buku ini lebih kepada dogma Freemason.

Apa kandungannya? Tidak tahu. Semuanya dipamer dalam kotak kaca.


Medal dan simbol. Di mana anda pernah meilhatnya? Di kaki lima? Di bangunan lama? Di sekolah missionary?

Lagi medal dan simbol.

Dan lagi. Freemason agak obses dengan medal dan simbol. Maksudnya tidak dapat dipastikan tetapi ia menambahkan elemen misteri dan mistik terhadap pergerakan ini.

Juga lukisan yang pelik-pelik dan selalu tidak masuk akal.

Mereka juga obses dengan King Solomon's Temple.

Solomon's Temple, also known as the First Temple, was the main temple in ancient Jerusalem, on the Temple Mount (also known as Mount Zion), before its destruction by Nebuchadnezzar II after the Siege of Jerusalem of 587 BC.


According to the Hebrew Bible, the temple was constructed under Solomon, king of the Israelites. This would date its construction to the 10th century BC, but it is possible that the temple continued an earlier Jebusite sanctuary predating the Israelite conquest of Jerusalem. During the kingdom of Judah, the temple was dedicated to Yahweh, the God of Israel and housed the Ark of the Covenant.


Because of the religious sensitivities involved, and the politically volatile situation in East Jerusalem, only limited archaeological surveys of the Temple Mount have been conducted. There is no archaeological evidence for the existence of Solomon's Temple nor mention of it in contemporary extra-biblical literature. There were some failed archaeological attempts to prove the existence of the temple, such as revealing the Ivory pomegranate, which turned out to be a hoax.


Rabbinic sources state that the First Temple stood for 410 years and, based on the 2nd-century work Seder Olam Rabbah, place construction in 832 BC and destruction in 422 BC (3338 AM), 165 years later than secular estimates. [LINK]

Model King Solomon's Temple yang disebut-sebut tadi.

Moral dan dogma. Apa maksud dogma?

Dogma is the established belief or doctrine held by a religion, or by extension by some other group or organization. It is authoritative and not to be disputed, doubted, or diverged from, by the practitioners or believers. The term derives from Greek δόγμα "that which seems to one, opinion or belief" and that from δοκέω (dokeo), "to think, to suppose, to imagine". Dogma came to signify laws or ordinances adjudged and imposed upon others by the First Century. The plural is either dogmas or dogmata , from Greek δόγματα. Today, It is sometimes used as a synonym for systematic theology.

Apa simbol Freemason yang anda perhatikan dari piano ini? Atau mungkin mereka saja-saja mau mengetawakan kita di belakang tabir tatkala kita sibuk "menterjemah" piano ini?

Juga obses dengan kunci. Kunci syurga?

Ini sahih ukiran yang berbentuk Islamik hanya dengan melihatnya saja.

Jenis apa batu cincin anda? Ini adalah Aaron's (Nabi Harun) breastplate. Ada ceritanya pada golongan Kristian dan Yahudi.

The Breastplate of Aaron is of interest to gem lovers because it is an early accounting of the use of gemstones as both decoration and symbol. Aaron is the brother to Moses and the leader of the tribe which is appointed as high priests. 

The breastplate is described (Exodus 28:15-20) as the "Breastplate of Judgement" or "Breastplate of Decision" (dependent on the biblical translation) and is adorned with twelve gems -- one for each of the 12 tribes of Israel. The gemstones were to be attached in four rows of three and each gem was to have the name of a tribe inscribed upon it. 


Unfortunately, it is difficult for contemporary translators to determine a certain or absolute interpretation of which modern gemstone names equate to the ancient biblical descriptions of the stones of the high priest's breastplate. Therefore, the list of gems used varies dependent on the translation which is cited.[LINK]


Sila terjemah (atau tafsir).

Sebenarnya bermaksud "Thy Will Be Done"

Peminat filem The Mummy (Brandon Fraser) pasti akan melompat melihat ini. Scarab!

Ancient Egyptian scarabs were popular amulets in ancient Egypt. According to ancient Egyptian myths, the sun (Ra) rolls across the sky each day and transforms bodies and souls. Modeled upon the Scarabaeidae family dung beetle, which rolls dung into a ball for the purposes of eating and laying eggs that are later transformed into larva, the scarab was seen as an earthly symbol of this heavenly cycle. This came to be iconographic, and ideological symbols were incorporated into Ancient Egyptian society. [LINK]

Elemen mistik, spiritual dan misteri menyelubungi dunia Freemason.

BERSAMBUNG...

Thursday, September 29, 2011

PhD defence presentation at Lehigh University


Bidang akademik memang tidak boleh lari dari presentation. Terutamanya apabila anda mahu mendapatkan ijazah anda. Baik semasa ijazah sarjana muda hinggalah yang tertinggi, Ph.D. Kebiasaannya, ia dinamakan viva (sebut vaiva) dan pada sesetengah tempat yang lain, defense.

Jika anda ada darah gemuruh yang serius dan tidak mahu buat presentation semasa Ph.D anda, boleh saja melakukannya di Australia. Di sana memang tiada. Cuma anda masih perlu melakukan annual presentation di dalam fakulti. Sekurang-kurangnya, semasa viva, mereka yang hadir dan membuat keputusan tiada. Annual presentation sekadar melaporkan progress dan juga mengambil feedback dari audience anda.

Di Lehigh University, saya berpeluang untuk menghadiri sesi final defense oleh calon Ph.D di fakulti Civil Engineering. Calon tersebut telah menghabiskan masa 5 tahun untuk menyiapkan kajian beliau (tajuk boleh lihat di gambar). Yang menarik ialah beliau membuat kajian eksperimental terhadap lebih 200 sampel sebelum sampai kepada konklusi yang hendak dibuat.

External examiner beliau tidak dapat hadir tetapi masih boleh mengikuti presentation beliau secara jarak jauh menggunakan komputer dan telefon. Selain dari ahli fakulti yang duduk sekali dalam komiti perkembangan Ph.D beliau, rakan-rakan seperjuangan beliau juga hadir. Ada yang memberi semangat dan ada pula yang mahu mengikut perkembangan selain menimba ilmu, cara presentation yang betul.

Pelbagai soalan telah dilontar kepada calon ini, baik dari ahli fakulti juga dari rakan-rakan beliau. Ada yang boleh dijawab, dan ada yang tidak dapat dijawab. Calon sesekali nampak gemuruh mencari jawapan dari slide dan juga di belakang kepala beliau tetapi semuanya dapat disempurnakan. Sempurna bermaksud samada dapat dijawab atau tidak, ia dilakukan secara yang tertib.

Atas nilaian saya berdasarkan apa yang telah dipersembahkan, beliau patut diluluskan. 

Oleh kerana Ph.D saya dari Australia, maka tiada viva bagi saya. Kali terakhir thesis presentation saya ialah pada tahun 2002 di UTM, Skudai. Memang pengalaman yang menggemuruhkan. Selepas membuat presentation selama lebih kurang sejam (termasuk sesi soal jawab), saya diarahkan keluar dari bilik untuk memberi ruang komiti membuat keputusan.

Selepas itu saya dipanggil balik dan keputusan diberikan kepada saya. Alhamdulillah, diterima dengan pembetulan. Maksudnya, tesis saya diterima tetapi dengan syarat dibuat dahulu beberapa pembetulan oleh komiti yang telah bersidang.


Wednesday, September 28, 2011

Kisah Penjara AL CAPONE Part 1

Al Capone adalah penjahat yang hebat. Saya maksudkan hebat bukan kagum dengan kejahatan beliau tetapi hebat kerana jahat-jahat dia pun, dipuja orang ramai. Salah satu cara memujanya ialah banyaknya filem-filem yang berkisar tentang kehidupan beliau ataupun beliau menjadi inspirasi kepada penerbitan sesebuah filem.


Capone has been portrayed on screen by:
Banyak kan?

Selain dari itu, tempat beliau dipenjarakan pun mengambil serpihan dari populariti beliau. Saya telah berkesempatan untuk melawat penjara tersebut yang bernama Eastern State Penitentiary yang terletak di pinggir bandaraya Philadelphia.

Binaan bata yang kukuh seperti sebuah kubu di zaman silam.

Lorong masuk ke dalam penjara.

Dibuka pada tahun 1829. Memang patut keadaannya memang antik.

Dari lorong masuk terus ke ruang giftshop. Saya diberi sebuah pemain mp3 yang akan menjadi tour guide saya sepanjang lawatan. Suaranya oleh pelakon terkenal Steve Buscemi.

Point pertama. Saya disuruh memerhati sekeliling oleh Steve (mp3 player). Tarik nafas dan membayangkan yang saya adalah salah seorang dari banduan di dalam penjara usang ini.

Sedikit sejarah ringkas bersama gambar penjara yang asal.

Guard tower yang memang saling tak tumpah seperti kubu yang menunggu serangan musuh.

Saya antara yang paling awal sampai bersama dua beranak ini.

Lagi guard tower.

Cell-block pertama. Besi putih disebelah kiri adalah electric 
heater untuk musim sejuk.
Pintu kayu tanpa ruang untuk yang di dalam melihat ke luar.

Siling konkrit dengan lampu elektrik yang mengingatkan kita kepada filem-filem seram klasik.

Kenapa Penitentiary dan bukan Prison? Nanti kita bincang.

Siapakah gerangan yang pernah menghuni kurungan 654 ini?


Bersambung...

Tuesday, September 27, 2011

Menyingkap Gerakan Freemason di Philadelphia 3

Bangunan Masonic Lodge ini sangat mementingkan aspek arkitek. Gambar-gambar dalam entry berikutnya akan membuktikan ini.

Buka saja pintu masuk, pasti kita akan terpegun. Terpegun boleh dalam beberapa keadaan. Merasai hebat akan keunggulan seni rekabentuknya ataupun terpegun keseraman.


Tiket $8 saja.

Ruang foyer.

"Once you get past the sphinxes, you enter the Grand Foyer. It runs the full length of the building from the entrance gate to the huge bronze doors of the Benjamin Franklin Room. It is decorated with Doric columns, the oldest, strongest and simplest of the Orders of Grecian architecture. 


"Oil portraits of some of the Right Worshipful Past Grand Masters are hung on these walls. The Grand Master is the elected leader of our fraternity, and he serves a two-year term. Before you get the wrong impression-- we don't worship the Grand Master. He is called Right Worshipful, meaning, he is "full of worship" which is a good quality for any leader... 


Pintu masuk.

Bangunan ini dipenuhi dengan patung-patung yang tinggi hasil seninya. Anjing berkepala manusia. Seperti pernah dilihat sebelum ini.

Bukan saja di bahagian lantai, silingnya juga dipenuhi dengan corak dan lukisan.

Apa simbolik patung ini?

Antara mason paling terkenal - George Washington, presiden USA yang pertama. Saya tak larat nak membaca sejarah beliau tetapi kalau berminat boleh baca di sini (kemudian boleh komen balik di ruangan komen).

Setelah membayar $8 dan pelawat dikumpulkan, kami disuruh untuk menuruti sebuah lorong yang panjang menuju ke sebuah bilik. Bilik apakah itu?

Bersambung...

Monday, September 26, 2011

Patutkah rakyat Amerika yang beragama Islam mendoakan kehancuran negaranya sendiri?

 
Beberapa patah perkataan khatib Jumaat di MALV berkenaan dengan kerajaan memerintah USA memberikan dimensi yang baru kepada saya. Isi khutbah tidak penting. Yang penting ialah ketika khatib menyebut tentang "our government" dengan intonasi yang mengharap. Seperti ini;

"... unfortunately, our government..." yang merujuk kepada kerajaan yang memerintah sekarang ini. Khatib menyebutnya dengan intonasi mengharap. Sepertimana kita di Malaysia ini mengharapkan kerajaan kita melakukan sesuatu perubahan atas sesuatu perkara.

Bezanya, negara kita majoriti ialah Muslim sedangkan di USA, tidak. Kita boleh mendoakan sejahtera pemimipin kita. Bolehkah mereka? Mendoakan pemimpin dalam sejahtera itu sebenarnya adalah satu nikmat juga.

----------------

Saya juga merasakan percakapan saya kurang enak, kerana saya membawa perspektif saya sebagai seorang Muslim di Malaysia yang acapkali dimomokkan dengan perasaan membenci kerajaan USA. Ketika saya berehat-rehat selepas solat tarawih, saya berbual dengan Shahrukh, yang telah menghabiskan lebih separuh dari hidup beliau di USA.

Saya mengatakan bahawa semua kerajaan yang zalim akan hancur. Ini telah terbukti melalui al-Quran. Maksud saya ialah USA juga akan hancur, walaupun saya tidak menyebutnya. Shahrukh terdiam. Saya berharap beliau menyokong kata saya. Baru saya sedar, perspektif dia dan saya, berbeza.

Apabila saya mengatakan USA pasti hancur, saya tidak mengambil kira populasi Muslim di USA sedangkan Shahrukh mengambil kira hal ini. Ini yang menyebabkan beliau terdiam. Seolah-olah saya juga mahukan beliau hancur bersama negara yang sudah menjadi negaranya.

------------------

Muslim di USA, dalam erti kata mujahadah mereka untuk cuba mengamalkan agama, lebih tinggi dari kita. Untuk solat Jumaat saja, itu sudah menjadi mujahadah menghadapi tekanan dari tempat kerja untuk keluar bersolat. Ditambah lagi dengan tekanan sosial setempat apabila mereka disyaki sebagai pengganas.

Saya pun tidak pasti, apabila ada antara kita mendoakan kehancuran USA, adakah kita terdetik dalam hati kita bahawa saudara-saudara kita yang Muslim juga adalah rakyat USA? Adakah kita mendoakan juga mereka dalam doa kita sebagaimana kita mendoakan mereka-mereka di Palestin, Afghanistan dan lain-lain?

Friday, September 23, 2011

Di mana ERIC CHEAH (Psychic Scream Entertainment)?


Sedang saya check email, tiba-tiba saya terpandang satu email dengan nama Eric Cheah. Saya kenal. Cuma email ini telah menjadi spam. Punah harapan kerana saya sangkakan beliau menghubungi saya kembali selepas beberapa tahun tidak bertanya khabar.

Saya kenal beliau sudah lama. Saya pernah tidur sebilik dengan dia (jangan fikir bukan-bukan). Semasa saya bujang dulu dan belajar di UTM Skudai, apabila tiba masa cuti untuk pulang ke Ipoh, biasanya saya akan singgah di KL. Lebih tepat, Loke Yew. Di situ tinggalnya warga penting underground Metal ketika itu. Antaranya, Eric Cheah (panggilan lebih rapat ialah Ah Keong) dan Jaei Nebiula.

Mereka berdua tinggal serumah, lain bilik. Jika tidak tidur dalam bilik Jaei, saya akan tidur bilik Eric. Dua-dua bilik hebat. Ada seperate hi-fi system dan CD yang melambak-lambak. Cukup untuk saya habiskan masa untuk menggodek.

Yang akhirnya, ketika Eric upgrade sound system beliau, saya membeli set CD player beliau, Marantz MK63 dan amp Arcam 5.

Banyak lagi sejarah saya dan dia. Dia banyak introduce saya kepada band baru. Paling signifikan: Dream Theater. Atas introduksi beliau  - saya mendengar album Images & Words. Kaset pertama Dream Theater yang saya beli ialah A Change of Seasons.

Kemudian dia berpindah ke sebuah apartment bersebelahan dengan Istana Negara (tak ingat nama). Saya menyewa bilik kecil di dalam apartment beliau selama 3 bulan kerana ketika itu saya menghadiri satu kursus di UTM KL.

---------------
Rumours mengatakan sekarang beliau menetap di Thailand dan sudah berkeluarga.

Saya buat siasatan super-quick. Dan saya terjumpa ini:
Erik Cheah

Erik used to be a long distance cyclist. A serious knee injury coupled with several cycling accidents rendered him unable to actively participate in any sports, including cycling.[
LINK]
Beliau memang seorang cyclist tahap semi-pro.

Hidup google! Lain-lain informasi, tak jumpa.

--------------

Saya mula menggeledah email saya dengan beliau. Tak banyak. Yang tinggal sebuah temuramah saya buat pada tahun 2005. Tahun yang mana kejatuhan scene Metal tempatan sudah berlarutan. Dan cari makan melaluinya menjadi bertambah sukar.

1. PSE sekarang apa macam? Nampak slow je. Takde release baru ka?
Eh...eh, PSE mana ada slow, kan bikin show KREATOR, sibuk ni. Slow kat bahagian production album aje. Ada release baru, tapi kena hold kejap sebab dah invest duit kat show Kreator.  Up-coming ada album Dark Nirrajim dan Kompilasi Northern Eruption.
 
2. Metal punya market sudah slow, betul ka? Lu agak bila boleh naik balik?
Sejak isu 'Black Metal' market metal memang drop gila, lagi teruk daripada time saya start PSE. Bila nak naik balik??? Itu jugak soalan yang gua dok tanya diri sendiri. tak dapat jawapan lagi lar. Harap2 lepas show Kreator ni market metal boleh naik balik. Tujuan saya bikin show ni pun sebab nak naik kan semangat peminat metal, harap2 jadi. Itu pun kalau peminat muzik metal support.

3. Apa pasal Metal boleh jadi slow kat sini? Apa sebab?
Sebab isu Black Metal lar, kawan, itu pun nak tanya. Jangan sebut pasal ni lar, benggang.

4. Kalau Metal sudah sangat slow, apa bisnes lu mau buat dalam muzik?
Entah, Psychic Scream berdarah metal lar, kalau metal slow, relek aje lar.

5. Sekarang band baru Metal banyak, tapi market pula slow. Gig Metal tiap2 minggu ada. Apa lu punya nasihat pada diorang?
Self-finance dan release demo yang berqualiti!!! Promote your self. Pratice lar selalu, jangan tunggu time show aje.

6. Apa kriteria lu consider bila lu mau release satu band Metal?
Yang penting sekali saya dan band members bersefahaman. Of course, muzik dia kena bagus dan ada market. Saya dah tak larat nak buat 'charity' lagi.

7. Apa artis PSE paling laku? Selling berapa banyak?
Koffin Kanser. Rahsia.

8. Dalam Metal market tempatan, lu agak, kalau mau survive satu album mau jual berapa? Paling bagus
berapa?
Nak survive to 1,000 cukup. Tapi paling bagus kalau 3,000 copy.

9. Lu habis berapa RM kalau mau release satu album Metal local punya? Kalau lu tak dapat pulang modal,
marah tak?
Itu terpulang, antara 3 ribu ke 15 ribu. Kalau rugi apa nak marah, sendiri tanggung lar, anggap derma aje lar.

10. Band2 baru yang sekarang ni lu rasa mana yang boleh kasi untung punya? Boleh pegi jauh lagi?
Rasa2 tak ada lar, budak baru sekarang pun cari album band lama aje.

11. Ada rasa saingan tak dengan label2 Metal tempatan yang lain? Kata la lu main sign ini band, tapi tiba2
lagi satu label sudah sign. Itu macam, ada pernah terjadi ka? Apa lu rasa?
Itu perkara biasa, business apa pun mesti ada competition, baru lar boleh improve sebab kita boleh berlajar dari kesilapan. 

12. Lu agak la, ekstrim Metal punya band dekat Malaysia ni, paling jauh boleh pergi mana? AIM? Konsert dalam TV? Apa pasal?
Rasa2 tak ada harapan lar buat 10 tahun akan datang.

13. Sekarang oi! banyak untung. Lu tak nak release band oi! ka?
Entah lar, belum terlintas dalam fikiran.

14. Apa kepuasan lu bikin ini PSE?
Sebenarnya saya rasa kesal dan amat sedih kerana planning dan target PSE adalah sangat jauh. Tapi isu 'Black Metal' telah hancurkan impian saya terhadap PSE.

15. Lu punya harapan pada PSE dan scene Metal tempatan?
Harap market boleh naik balik, kerajaan dan rakyat boleh terima extreme metal. Maka PSE dapatlah hidup balik kat scene Metal.

Thursday, September 22, 2011

Khidmat masyarakat untuk pelajar sekolah luar bandar

Saya dan Dr. FakirFikir sedang merancang program khidmat masyarakat untuk pelajar sekolah luar bandar. Non profit. Beliau memang ada talent semulajadi untuk program ini sedangkan saya, mahu belajar dari beliau. Dan saya rasa, beliau ada keikhlasan dalam niat beliau. Ini menjadi faktor yang kuat untuk saya menyokong program beliau.

Program yang sedang kami rangka adalah program satu hari. Ia membabitkan usaha membuka minda pelajar sekolah tentang teknik belajar secara efektif dan pengenalan kepada dunia kejuruteraan.

Dr. FakirFikir akan mengambil slot teknik belajar sesuai dengan bidang pengkhususan beliau dalam bidang psikologi (beliau baru selesai dengan PhD beliau di University of South Australia baru-baru ini).

Saya pula akan mengambil slot pengenalan kepada kejuruteraan untuk menimbulkan minat pelajar kepada dunia kejuruteraan dan cuba membuka minda tentang aplikasi subjek sains dalam modul pembelajaran sekolah mereka.

Kami sedang merangka perjalanan program ini yang mengambil masa sehari (pagi sampai petang), Sabtu ataupun Ahad. Kami tidak mengenakan bayaran apa-apa untuk khidmat masyarakat ini.

Tujuan kami memilih sekolah luar bandar adalah kerana mereka kurang akses dengan program sebegini berbanding dengan mereka yang berada di bandar.

Khidmat masyarakat ini tidak berkait dengan apa-apa organisasi ataupun pertubuhan. Kami bergerak secara bebas.


Saya menulis dalam entry ini sekadar bertanya jika ada sekolah luar bandar yang berminat? Jika ya, boleh hubungi kami melalui email: thebentara at gmail dot com.

*jika tahu ada sekolah yang berminat, bolehlah forwardkan entry ini kepada mereka.

Wednesday, September 21, 2011

Komentari : "UPSR school shame"

Laporan berikut adalah dirujuk:
KUCHING: An overemphasis on good academic results could be the reason three Year Six pupils of SK Bandar Bintangor were prevented from sitting the Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) examination recently.

The three boys, regarded as “academically weak”, were locked in a remedial classroom from 8am until noon while their classmates sat the exam on Sept 13 and 14.

The school, located 600km from here, was said to have resorted to this to ensure the boys did not “pull down” its overall performance.
The three were identified as Idie Ganyol, Edward Ujoh Augustine and Richmend Mangi.

Bintangor district police chief Deputy Superintendent Mohd Hafifi Mohd Salim confirmed the case and said police reports were lodged by the boys’ parents last week.

“They were locked in a room to prevent them from sitting the exam because they were said to be academically weak and this would affect the school’s performance.”

However, he said, the case was now considered closed as the parents had agreed to withdraw their reports after they were given an assurance that action would be taken against the headmaster. He added that the state Education Department was aware of the incident.

National Union of the Teaching Profession president Hashim Adnan said what the school did was wrong.

“The children have every right to sit the exam, notwithstanding their poor academic record. It is not the school’s business to handle the matter in such a way as this would ruin the pupils’ future.

“At the end of the day, it’s not all about achieving As in exams but our capability as teachers to ensure they become good citizens who will contribute to the country.

“If the pupils did not do well in their studies, there must be something wrong with the school’s teaching methods.”

Datin Noor Azimah Abdul Rahim, who is president of Parents Action Group for Education (Page), shared similar sentiments, saying it was wrong to stop the three boys from taking the exam.

“The rule in every school is clear; every child needs to be educated.”

She said there were ways to handle pupils with special needs, including the autistic and mentally disabled.

“There are few schools with special classes for dyslexic children but there
are ways to handle these children instead of shutting them out.”

Minister in the Chief Minister’s Department Datin Fatimah Abdullah expressed her concern, saying UPSR was an important examination.

“However, I have not received any report (about the incident) yet. Let the police investigate.

“As far as I am concerned, no pupil should be deprived from sitting any exam, regardless of their academic performance.”

Bernama quoted Fatimah as saying that the Malaysian Examination Syndicate had been asked to study whether there were any regulations to stop candidates from sitting the UPSR because of problems like truancy and indiscipline.

The school and state Education Department officials, however, could not be reached for comments.

Meradong assemblyman Ting Tze Fui, who was approached by the boys’ parents, claimed the boys were only allowed to sit the exam on the final day on Thursday.

Ting said the school had been unfair to the boys.

“On receiving the reports on Wednesday, policemen who went to the school found the boys locked in a room. They were eating and playing there.”

She chided the school for denying the pupils the right to take the examination.

“Not everyone is born smart but they can learn. That is why we need education. No discrimination should exist in our education system.”
[LINK]
Kesedaran pihak berkuasa tentang keperluan murid-murid sekolah yang berbeza mengikut tahap penerimaan mereka adalah dihargai.

Yang perlu dilaksanakan sekarang ialah mempercepatkan lagi perlaksanaannya sesuai dengan proses transformasi negara.

Selain dari autistik dan dyslexia yang memerlukan pemerhatian khas biasanya sekolah yang khusus, murid sekolah dengan masalah lembam (slow learner dan learning disabilities) perlu lebih diberi perhatian disebabkan mereka ditempatkan di sekolah yang biasa. Perhatian bukan sahaja dari segi akademik, malah dari segi sokongan mental dan sosial.

Saya teringat zaman saya di sekolah semasa berada di Tingkatan 3, saya mempunyai seorang rakan yang masih tidak boleh membaca. Beliau adalah normal seperti saya, tiada bezanya. Cuma beza antara beliau dan yang lain ialah beliau tidak boleh membaca. Bayangkan ketika beliau di suruh membaca secara kuat di dalam kelas dalam keadaan beliau tidak tahu membaca. Apa perasaan beliau?

Ketika itu mungkin masalah lembam ini masih tidak mendapat perhatian - baik dari pihak sekolah ataupun ibubapa. Akibatnya, pelajar ini akan dipersalahkan. Keupayaan beliau direndahkan. Paling malang, beliau diejek oleh rakan-rakan bahkan dimarahi oleh ibu bapa sendiri. Sedangkan, masalah ini pada amnya, bukanlah pilihan beliau. Ia masalah yang selalunya berkaitan dengan sistem saraf.

Yang perlu dibuat ialah memberi sokongan kepada pelajar seperti ini. Pihak sekolah perlu mengenalpasti dengan segera pelajar mereka yang mempunyai masalah ini. Ibubapa juga perlu proaktif dengan memberitahu pihak sekolah tentang anak mereka yang mempunyai masalah ini. Kedua-duanya perlu memberi sokongan dan bukan cepat dengan hukuman.

Kita perlu meletakkan diri kita dalam posisi mereka. Tidakkah kita mahu bantuan yang sewajarnya? Saya pasti, tiada siapa yang mahu dirinya dikurung dan disisihkan semata-mata kerana mahu menjaga reputasi secara tidak adil.

Pelajar sekolah perlu diperlakukan sebagai seorang manusia dan bukan bahan dagangan yang turun naik harganya. Sekolah di dalam laporan di atas, terutamanya yang terlibat dalam kejadian mengurung pelajar-pelajar tersebut patut merasa malu atas tindakan mereka. Saya tidak fikir mereka akan melakukannya jika yang bermasalah itu adalah anak kandung mereka sendiri.

Saya syokan supaya mereka diberi kursus khas untuk bagaimana menghadapi kegagalan ataupun belajar dari kegagalan kerana yang sebenarnya mereka gagal dalam memahami masalah pelajar sekolah mereka.





Tuesday, September 20, 2011

Menyingkap Gerakan Freemason di Philadelphia 2

OUR PURPOSE 
Freemasonry is a fraternity of brothers who share one common goal: to help each other become better men. We strengthen and improve our character by learning and practicing basic virtues of fraternal love, charity, and truth. Our principles extend far beyond our interactions with each other, and we strive to apply them to our daily lives. All who join Freemasonry must declare their belief in the existence of a Supreme Being, and practice their own personal faith, but the fraternity is neither a religion nor a place to worship. Rather, it is a place where men of all monotheistic creeds can meet and focus on the great truths of peaceful human interaction that are common to all religions.

 Islam liberal?

Sebelum sembang lebih lanjut (kalau berminat), layan gambar dulu.

Memang bangunannya cantik. Jadi historical building.

Waktu lawatan (ada guide yang juga seorang Masonic), waktunya ialah 10am, 11am dan 12pm. Sila sediakan $8 seorang.