Saturday, April 30, 2011

Tahniah Mike Mangini!

Mike Mangini, the 48-year-old session artist who has played for ANNIHILATOR, EXTREME, JAMES LABRIE and STEVE VAI, has officially joined DREAM THEATER as the replacement for the recently departed Mike Portnoy.

Video

Tak sabar menunggu album terbaru DREAM THEATER bersama THE NEW MIKE!!!

Ulasan: TRIPTYKON Eparistera Daimones CD


Di dalam genre filem horror, kita boleh mengkategorikan mereka kepada beberapa jenis. Antaranya, filem grade B yang bajet tak cukup dengan jalan cerita hampas (walaupun ada yang menjadi status kult), zombie (yang separa sedar menyindir kehidupan manusia hari ini), paranormal dan mistik (seramnya melalui elemen suasana), hantu fizikal (paling popular) dan beberapa lagi. Namun diantara kategori-kategori ini, ramai yang akan bersetuju bahawa yang memegang status klasik, kult dan betul-betul seram sudah tentunya filem The Exorcist. Cukup dengan membayangkan tajuknya sudah meremangkan bulu roma.

Begitulah juga dengan muzik Black Metal. Ada pelbagai kategori. Banyak yang hampas tetapi tak kurang juga yang klasik. Namun kurang – mungkin sangat kurang cuba menjadikan The Exorcist sebagai benchmark. Lain halnya dengan Triptykon – band yang dipelopori oleh genius muzik – Tom Gabriel Fischer. Beliau telah lama dikenali bersama band lagenda Celtic Frost. Pengunduran dirinya dari band yang beliau cipta itu mengejutkan ramai. Lebih mengejutkan apabila beliau menubuhkan Triptykon.

Visi dan misi beliau bersama Triptykon nampak jelas. Bersama Celtic Frost beliau bereksperimentasi hingga mewujudkan beberapa genre muzik Metal yang menjadi ikutan ramai zaman ini. Bersama Triptykon pula, beliau bukan saja mahu menjadi pelopor kepada satu genre muzik Metal tetapi menjadikan ia satu benchmark. Muzik Black Metal yang betul-betul menyeramkan di tahap meremangkan bulu roma ketika nama Triptykon disebutkan.

Seperti filem The Exorcist, ia bermula dengan perlahan dan dipenuhi dengan suasana resah dan menyesakkan nafas dengan dialog-dialog yang perlu diberi perhatian. Bukanlah ianya santapan bagi mereka yang sudah biasa dengan filem horror dengan kejutan setiap 5 minit. Seram sejuk itu membaluti setiap gerak kening, gerak badan dan perenggan skrip yang diucapkan. Dan apabila visual horror itu dinatijahkan – ia  memberi kesan yang mendalam kepada penontonnya ke tahap tidak tahan menangunggnya – lari keluar dari panggung wayang.

Album ini menggunakan formula ini. Formula ini sudah berjaya namun sukar untuk ditiru dalam bentuk filem. Sekarang diterjemahkan dalam bentuk muzik Black Metal. Dengan perjalanan album sepanjang 72 minit dengan lagu mula Goetia sepanjang 11 minit dan lagu The Prolonging mencecah 20 minit sebagai klimaks, Tom, mengiringi perjalanan audio ini dengan teliti. Kejutannya bukan pada lajunya drum dipukul mahupun note gitar  yang berbelit tetapi sebaliknya melawan arus. Bukan juga dengan produksi di dalam bilik tidur dengan sound yang tenggelam dan bukan juga dengan pura-pura membuat album dengan produksi di tahun 1980an. Ini adalah arah yang berlawanan dari apa yang diharapkan oleh peminat muzik Black Metal zaman ini.

Triptykon adalah genius dan memerlukan mereka yang mempunyai keinginan yang sama untuk menerimanya. Mungkin buat masa ini album ini akan disisihkan untuk kategori muzik Black Metal yang lebih popular dan lebih diterima oleh kelompok peminat genre ini namun kita pasti akan mendengar album ini disebut semula apabila masanya tiba tatkala peminatnya mula matang (prosesnya berpadan dengan masa).

(Bentara krenmaut.blogspot.com)
Disiarkan dalam KARISMA April 2011

Friday, April 29, 2011

Anekdot Dialog #1: Ahli masjid

Ahli Masjid : Mat, kenapa kau sembahyang subuh tak baca qunut

Budak salafi : Saya salafi pak cik

Ahli Masjid : Hanafi ke Salafi ni?

Budak salafi : Saya salafi sungguh ni, ustaz salafi kata yang paling rajih (rojih) macam tuh.

Ahli Masjid : Apa nama ustaz kau

Budak Salafi : Ibrahim

Ahli Masjid : Bukan salafi la macam tuh, ko Ibrahimi


oleh AbuQays (al-fikrah.net)

National Postgraduate Conference on Engineering, Science and Technology 2011 (NPC2011)




Dear Sir/Madam,

The Postgraduate Studies Office of Universiti Teknologi PETRONAS (UTP) extends an invitation to your postgraduate students to attend the 3rd National Postgraduate Conference on Engineering, Science and Technology (NPC2011) to be held at Universiti Teknologi PETRONAS on 19 -20 September 2011.

The conference should bring together postgraduate students from across Malaysia to share their research, listen to featured speakers and interact with career panels.  Participants will have the unique opportunity to network with their fellow postgraduate students, meet researchers and to keep abreast with the state-of-the-art research and technology. 

The Conference will cover seven research areas: 
  • Chemical Engineering
  • Electrical & Electronic Engineering
  • Mechanical Engineering
  • Civil Engineering
  • Geosciences & Petroleum Engineering
  • Computer & Information Sciences
  • Fundamental & Applied Sciences

All postgraduate students are invited to take part in this cross-disciplinary gathering by submitting full paper of the research in English by 15 May 2011 through our website available at http://www.utp.edu.my/npc2011. Postgraduate candidates and graduates who have recently completed a masters or doctorate are also welcomed

The first two conferences were very successful. The organizing committee would like to make NPC2011 even better with a truly memorable experience for all participants. We sincerely hope that you will join us in making this conference a success. We look forward to hear from you soon.


Sincerely,
 
Assoc. Prof. Dr. M Noh B Karsiti
Conference Chair

Ulasan: LOUDNESS King Of Pain CD

Tiga tahun kebelakangan ini, Loudness begitu produktif dengan merilis satu album setiap tahun.  Bermula dengan album Metal Mad (2008) yang merupakan album terakhir drummer asal, Muneteka Higuchi yang meninggal dunia akibat kanser dan The Everlasting (2009) yang mana track drum telah direkod oleh Muneteka sebelum kematiannya. Album ini merupakan album pertama bersama drummer baru, Masayuki Suzuki.

Secara amnya, Loudness masih mengekalkan gaya modern terutama dari segi sound gitarnya yang berat. Namun itu dibayar dengan standard tuning yang digunapakai semula selepas beberapa lama menggunakan drop tune. Disiplin begini dilihat sebagai satu langkah pulang ke pangkal jalan oleh peminatnya. Yang tidak berubah mungkin vocal Minoru Niihara, konstan seperti umur Thunder In The East.

Beberapa lagu menarik perhatian – dari segi pengekalan elemen Heavy Metal yang kita kenali dari Loudness, antaranya; The King Of Pain (riff gitar yang berat tetapi kekal rockin’), Power Of Death (acuan lagu zaman Lightning Strikes dengan solo gitar yang melelehkan air liur), Where Am I Going? (bluesy dan rileks), Hell Fire (hamper Thrash Metal) dan Naraka (solo gitar dan solo lagi).  Yang tak berapa menarik beberapa lagu tiada gitar solo; Rule The World, Straight out Of Our Soul. Death Machine pula, Minoru menggunakan efek yang menyebabkan vokal beliau keluar seolah-olah dari radio rosak, #666 yang terlebih funky dan Never Comes (balada yang tak berapa menjadi).

Dengan lain perkataan, album ini bercampur antara sedap atau tidak. Tetapi bagi mereka yang mendambakan Loudness yang rockin nampaknya ada harapan lagi. Kita tunggu album tahun ini.

*Disiarkan dalam KARISMA April 2011

Thursday, April 28, 2011

Coffee break #4: The age of technological singularity

This is a series of emails written by me, inviting fellow colleagues in the Department of Civil Engineering, UTP for the weekly coffee break. Attendee - lecturers, technicians and postgraduate students.
-----------------------------
 
Dear colleagues,

A technological singularity is a hypothetical event occurring when technological progress becomes so rapid and the growth of artificial intelligence is so great that the future after the singularity becomes qualitatively different and harder to predict.

Ray Kurzweil, in an article published in TIME magazine explained that there will be a time when technology will surpass the human intelligence. At that point, there will be a major shift in how we interact with technology. Consequently, everything else will be shifting – the economy, politics hence the human relationship as well. The argument is simple: As the highest in intelligence, human creates and innovates the lower intelligence (technology). But when the technology becomes more intelligent –surpassing the intelligence of mankind, arguably, humans eventually can no longer innovates the technology.

Science-fiction? Probably not, since the research on this is taken seriously by NASA by establishing Singularity University (http://singularityu.org  - right next door to Google). The main research is on how to face the technological singularity (the US agencies are naming it as humanity’s Grand Challenge), as Kurzweil has predicted, is nearing very soon. His method of prediction is using the Moore’s Theory. Applying the theory, Kurzweil foresaw the explosive growth in worldwide Internet use that began in the 1990s; at the time of the publication of The Age of Intelligent Machines (1990), there were only 2.6 million internet users in the world, now close to 2 billion users. He then predicted that the first machine to exhibit real intelligent behavior (equivalent to human) by 2029. But not to worry, he is also predicting that by 2040, human intelligence will multiply a billion-fold.

The new horror is no longer ghost and ghouls but technology. Dr Shark should start doing a script on this new horror for his theater.

Why not come down and have a chat? Cakes & biscuits are always welcomed ;)

Day: Every Wednesday (starting 6th April 2011)
Time: 10:10 -10:40am (official time but you can come/leave as you wish in between)
Venue: 13.02.09
What to do?: Bring your own cup of coffee/tea

p/s: Ray Kurzweil is so famous in this area of research that a documentary has been made on him titled Transcendent Man (http://en.wikipedia.org/wiki/Transcendent_man)

Thanks.
 


Buku: The Bloody Reign Of Slayer


Slayer merupakan salah satu band Metal yang paling berpengaruh di dunia tetapi malangnya, tiada buku mengenainya ditulis selama ini. Mujur Joel McIver, jurnalis yang dikenali melalui tulisan di majalah Metal Hammer, Rolling Stone, Kerrang! dan sejumlah majalah lain mengambil inisiatif untuk membuat rujukan dan siasatan untuk membedah Slayer. Beliau sendiri mengakui bahawa ini adalah buku autobiografi Slayer yang ditulis dalam bahasa Inggeris.

Buku ini ini dipenuhi dengan fakta yang dikorek dari Slayer sendiri melalui 60 buah sesi temuramah yang beliau lakukan sepanjang karier beliau sebagai jurnalis berserta juga rujukan. Selain itu, beliau juga membedah kesemua album dalam karier Slayer dari Show No Mercy hinggalah World Painted Blood. Buku ini padat dan sarat dengan maklumat tentang Slayer menjadikan ianya satu rujukan penting untuk peminat Slayer.

Buku ini ditulis secara kronologi, bermula dari lahirnya empat inidividu penting; Tom Araya, Kerry King, Jeff Hanneman dan Dave Lombardo dan sekaligus mengorek silsilah asal mereka. Contohnya, Tom Araya bersama keluarganya adalah imigran dari Chile ketika beliau kecil lagi dan Dave Lombardo pula imigran dari Cuba. Bagaimana pertemuan Jeff dan Kerry kali pertama berlaku yang menjadikan mereka gitaris duet tersohor dunia juga diceritakan.

Awal penubuhan Slayer merupakan sejarah yang menarik kerana kita akan mengetahui betapa untuk mencapai tahap yang mereka kecapi kini memerlukan kerja keras. Mungkin kelakar apabila membaca ketika awalnya, mereka menjadikan dewan sekolah sebagai tempat bermain gig dan menyebarkan flyer dengan tangan kepada pelajar-pelajar sekolah untuk hadir dalam gig mereka sendiri. Tetapi pada zaman itu, ianya adalah langkah yang bijak untuk memperkenalkan band kepada peminat tempatan tanpa mengharapkan venue yang melihat genre Thrash Metal sebagai genre Metal picisan ketika itu.
Persoalan keluar masuk Dave di dalam Slayer sebanyak tiga kali juga dibincangkan dan dikorek melalui ahli Slayer sendiri selain dari pendirian Paul Bostaph yang tidak kurang handalnya di posisi drum mengenai Slayer (Paul juga keluar masuk dua kali). Kontra ahli band sangat ketara seperti Tom Araya adalah seorang Katholik sedangkan Kerry King adalah pembenci agama (beliau adalah atheist). Yang paling menarik, setelah tamatnya pembacaan buku ini kita akan mengetahui bagaimana Slayer dapat mengekalkan konsep ‘marah’ di dalam setiap album mereka, sesuatu yang tidak dapat dilakukan oleh band setaraf mereka seperti Metallica dan Megadeth.

Boleh dikatakan hampir kesemua persoalan tentang Slayer telah terjawab di dalam buku ini. Gaya penulisan Joel adalah mudah dan setiap peristiwa disusun dengan kemas dan biasanya dikupas dengan mendalam. Walaupun ulasan beliau tentang album Slayer boleh diperbincangkan kembali seperti beliau menganggap South Of Heaven adalah album yang kurang menjadi (saya merasakan ianya adalah album kedua hebat selepas Reign In Blood) tetapi analisis beliau agak mendalam dan memerlukan bantahan yang kritikal juga.

Buku ini adalah salah satu diskografi Slayer walaupun berbentuk tulisan kepada peminat mati-tegar Slayer. Untuk peminat baru, ia juga adalah informasi yang menyeluruh tentang band metal tersohor ini. Bahkan bukan saja kepada peminat metal, ini adalah bacaan baik untuk mereka yang meminati muzik ekstrim keseluruhannya.


Bentara (krenmaut.blogspot.com)
*disiarkan dalam KARISMA April 2011

Wednesday, April 27, 2011

Ulasan: SODOM In War And Pieces CD


Sodom adalah seumpama McDonald’s dan KFC kepada peminat Thrash Metal. Lebih-lebih lagi di Malaysia, Sodom dianggap sebagai band yang memulakan pergerakan muzik ini – dari jarak jauh. Album ke-13 ini sudah tentu menjadi album yang ditunggu-tunggu; album sebelumnya hanya sekadar rakaman semula EP In The Sign of Evil.

Nampak gaya, prestasi Sodom masih bergaya selepas album M-16. Walaupun vocal Tom Angelripper pada beberapa ketika mengingatkan kita pada gaya Tom Araya (Slayer), menjerit anak tekak namun muzik Sodom yang intense ini menghalang Sodom dari jatuh ke perlabelan tersebut. Secara amnya, saya lebih menyukai vocal beliau yang dalam album sebelumnya. Kerana dengan vocal corak begini saya rasakan intensity Sodom terkurang ditambah lagi dengan perlabelan Tom Araya.

Apabila berbicara tentang lagu-lagu Sodom di dalam album ini sudah tentu ucap terimakasih kita perlu hulurkan kepada gitarisnya, Barnemann. Riff berhantu beliau seperti dalam lagu Among The Weirdcong (M-16) ini diteruskan di dalam lagu pembukaan In War And Pieces. Dalam Through Toxic Veins dan God Bless You pula riff dimulakan perlahan tetapi beransur menjadi rancak selepasnya. Pada banyak tempat, riffsnya dibentuk supaya tidak tipikal tetapi pada masa yang sama menyerlahkan wajah Thrash Metal dengan nyata. Sesuai dengan umur pakcik yang berpengalaman, riffs yang diberi sudah tentu selari dengan usia. Itu belum masuk bab solo gitar yang lemak berkrim lagi tu!

Dengan lahirnya album ini, Sodom mengatakan bahawa ada beberapa lagi album untuk mereka menerajui muzik Thrash Metal. Dan sudah tentu mereka akan terus menjadi pengaruh kepada band Thrash Metal yang baru. Sodom, dengan kata lain adalah benchmark kepada genre Thrash Metal, sekurang-kurangnya untuk beberapa album kebelakangan ini.

(Bentara krenmaut.blogspot.com)
Disiarkan dalam KARISMA April 2011

Tuesday, April 26, 2011

Calon drummer DREAM THEATER

Yang telah di-audition:

* Aquiles Priester (age 39) (ANGRA, PAUL DI'ANNO)
* Peter Wildoer (age 36) (DARKANE)
* Marco Minnemann (age 40) (KREATOR, NECROPHAGIST, EPHEL DUATH, JOE SATRIANI)
* Virgil Donati (age 52) (PLANET X, SEVEN THE HARDWAY)
* Derek Roddy (age 38) (HATE ETERNAL, NILE, TODAY IS THE DAY)
* Mike Mangini (age 48) (STEVE VAI, EXTREME, ANNIHILATOR)
* Thomas Lang (age 43) (JOHN WETTON, ROBERT FRIPP, GLENN HUGHES)

 Siapa yang kena?

Nampak gaya Roddy macam tak sesuai seperti yang diri sendiri komen:

"We jammed a little while... [It] was cool, but the environment (in-ears, video, etc...) didn't lend itself to a lot of creative moments... Plus the fact that these guys were trying to 'jam' in odd times, etc. Then they threw some riffs at me to see how quickly I could spit out complex stuff. Now this was fun, but at the same time I could tell that they were looking for a dude that will come in and record an entire record in the studio on the spot. I've never wanted to work that way as I believe that if the business (need to put out a record quickly) overtrumps the musical vision (taking time and creating the best you can), then that ultimately directs where the band ends up in the future. I like to sit on riffs for a few days at least and create the best possible part (as opposed to the automatic one). As far as the band being upfront with their fans, I'm sure they want to, but there are some legal issues that needs to be addressed and that takes precedence over what 'can be said or announced.' I'm sure [the fans] can figure it out. And I am certain that they knew who they wanted before these auditions were even thought about. One thing that was said directly to me was, 'Whoever it will be, it's got to be the fans' choice, someone the fans are completely happy with.' I was very busy during that time period... only had a few weeks to learn a 20-minute song, a ballad, and a tech song with 30-part changes within the space of three minutes! Haha."

Wildoer pulak macam was-was:

"My audition started with two jams where we set the levels for in ears and just felt each other out — musically, that is. ;-) After that, we went through the three songs they sent me. I guess you'll get to know what songs it was on the next episode of the DREAM THEATER video. At last, they wanted to try some new ideas. This was HAAAAAAAAARD! The ideas were in weird odd times and not one bar with the same meter. Very cool ideas, and I got my head around it so and so after a while. If those ideas end up on the new DREAM THEATER album, it will be PROG! :-) All drummers used the same kit, yes. Auditions were held in New York so no chance to bring my own. We had more than enough time to set up the drums how we wanted them. There was also a drum tech who helped out. I had no problems as I'm used to play rental kits etc when on tour."

Mike Mangini konfiden habis:

Sori tak boleh embed (http://www.youtube.com/watch?v=L609JsPFmmI)

Yang lain-lain kena tunggu. Memang zaman sekarang apa-apa hal pun mesti ada elemen suspens. Walaupun filem romatikarat.

[sumber]