Tuesday, November 10, 2015

Kenapa korang masuk universiti?

Tadi baru lepas kuliah 1 jam Analysis of Determinate Structures. Disebabkan kuliah ni start awal dari UK, maka tak perlu kelam kabut nak habiskan silibus. Di UK, semester 12 minggu, di Malaysia 14 minggu. Kami ada 2 minggu lebih di sini.

Saya pilih 1 jam ini untuk bagi motivasi (kuliah falsafah tak rasmi). Saya mulakan dengan soalan, kenapa korang semua datang belajar dalam universiti ni? Kalau tak boleh jawab, cuba bagitau kenapa belajar dalam Civil Engineering? Kalau tak boleh jawab juga, kenapa korang belajar subjek Analysis of Determinate Structures ni?

Last2 sorang jawab nak dapatkan A.

Saya kata, betul. In fact, setiap individu ada jawapan dan motif masing2. Mungkin ada yang masuk sebab dah termasuk (accident) atau sebab mak bapak suruh. Saya tak menghakimi motif anda.
Tapi apa kata kalau kita analisa dan bincangkan sebab ini pula... "Saya datang kuliah subjek ini sebabkan saya mahukan ilmu yang ada di dalam kuliah ini."

Sebabnya, motif akan mencorakkan perjalanan.

Saya bezakan dapat A sebagai materialistik dan ilmu sebagai holistik.

Apabila kita nak dapatkan A, kita akan gunakan apa saja untuk mendapatkannya. Betul atau tidak, bukan masalah. Tiru exam, tiru report, tiru kuiz etc.

Tapi nak dapatkan ilmu, takde cara lain. Korang kena datang kelas, belajar dan mengajar (peer review). Kalau tipu, ilmu dah tentu anda tak dapat, tapi A pun belum tentu. Kalau belajar sebab nak dapatkan ilmu dengan betul, ilmu DAH TENTU dapat, A walaupun belum tentu, tapi korang akan sangat puashati dengan ilmu yang dapat tu.

Kita perlu ada motivasi yang betul untuk setiap perkara. Kita perlu perbetulkan diri kita dulu, sebelum kita boleh kata kat orang lain.

Saya ambil contoh perjalanan hidup Prof John Nash (US) dan Prof Alan Turing (UK). Perjalanan mereka dalam menggali ilmu untuk KESEJAHTERAAN manusia dan tamadun sangat sukar sampai Prof Nash jadi gila dan Prof Turing bunuh diri. Tapi sekarang dah jadi filem dah kisah diorang tu siap menang awards lagi (A Beautiful Life (2008) dan The Imitation Game (2014)).

Saya ambil contoh sorang kawan di USA yang apabila describe kehidupan dia sebagai Prof biasa di USA, rumah mampu ada, kereta mampu ada tapi cash tak banyak sangat dan itu bukan jadi masalah bagi dia. Masalah bagi dia ialah, APABILA AKU MATI NANTI APAKAH LEGASI YANG AKAN AKU TINGGALKAN pada manusia hasil dari kerja beliau sebagai seorang pensyarah. Dan dia ni unknown Prof... sape pun tak kenal. Kalau tak sebab keje luar kat US, saya tak akan kenal pun siapa dia ni.

Tapi motif dia SAMA dengan Prof John Nash dan Prof Alan Turing. EXACTLY the same.

Itulah bezanya motif kita di Malaysia dibandingkan dengan motif mereka ini. Dan ini jugalah gauge ketamadunan kita. Materialistik dan holistik.

CHANGE perlu berlaku sekarang. Pada korang semua. Pada korang yang 22 orang students dalam kelas ni. Saya tak perlu risau dengan sesiapa pun luar dari kuliah ini kerana jika SEMUA 22 STUDENTS dalam kelas ini dapat jadi agent of change, itu sudah cukup sempurna bagi saya.
Penghujungnya saya katakan bahawa motif yang saya bawa ini, adalah motif kolektif sebahagian pensyarah2 di Malaysia ini. Kami mempunyai motif yang sama, iaitu mengubah (change) atas kapasiti kami di dalam kelas dengan harapan graduan-graduan yang keluar dari setiap IPT di Malaysia, masing-masing akan menjadi agent of change.

Apabila ini berlaku, kita tak perlu tuding2 jari dah. Kita akan bergerak secara kolektif untuk mengasaskan masyarakat dan negara yang lebih baik dari sebelumnya. We will be a better society and nation!

TO THE FUTURE!

No comments:

Post a Comment