Friday, March 05, 2010

Aku Mat Thrash : Cara Hidup

oleh: Rafi Promaster

Thrash adalah satu cara hidup. Itulah realitinya. Sebab apa aku cakap macam tu? Sebab kita ni dan aku sendiri dah dibesarkan oleh Thrash. memanglah mak dan ayah ada terlibat, tapi thrash sebenarnya memain peranan yang penting mencorakkan kehidupan kita. Bangun pagi, fikir thrash..hari ini aku nak pakai baju apa ya?..baju pagoda logo metallica merah ke ataupun Exodus tampal dengan tengkorak berapi kelip-kelip? Tengahari fikir thrash..kalau Cliff Burton tak mati kan best. Petang fikir thrash..Adik balik dari Singapura mesti bawak merchandise..dengar cita Bathory. Malam dan nak tidur pun fikir thrash. Boleh kata seharian hidup kita memang berkisar tentang thrash. Dan thrash adalah simplicity, intelligent, DIY, friendship, rebellion, dreams but above all thrash adalah kejujuran. Kita jujur dengan diri kita. Dalam segala apa pun aspek, tak ada yang boleh mengatasi thrash dalam isu kejujuran. Kita jujur menjadi thrasher atau metallers. Kita jujur melakukan apa saja demi thrash. Saat itu kita boleh meninggalkan awek kita demi thrash.Sebab itu sesetengah kita cuba lari dari cara hidup ini, walaupun ada yang berjaya keluar tetapi kebanyakannya tetap tak boleh buang sifat thrash yang ada dalam diri kita ini. Tetap berpatah balik kepada cara hidup ini walaupun hanya sedikit. Dah cari darah daging.

Pada awal pembabitan aku dalam arena thrash ini, aku cuma minat akan lagu dia. Aku tak tahu pasal apa? Kalau diikutkan memang lagu jenis ni bingit dan iramanya tak merdu. Tapi pasal apa orang macam kita ni meminati muzik jenis ini? Aku rasa sebab kita ni lebih pada golongan pemberontak atau pembangkang. Kita ni tertarik dengan cara penyampaian dan lirik-lirik yang ada didalam lagu-lagu jenis ini. Ianya lebih bersifat ketidakpuashatian dan sarcastic. Harus diingat kesemua pemain muzik tak kira muzik apa adalah artis..ART. Seni. Frustration kita, kemarahan kita, kita salurkannya kesini. Memang best, ketuk drum dah boleh release tension, buat suara gore dah boleh lepas geram, solo guitar boleh membawa kita ke alam lain, headbanging ibarat memberikan sepenuh jiwa kita kepada thrash. Dan inilah yang kita mahu. Kita tak boleh releasekan bila dengor lagu ULAN..Bandar Tasik Selatan, takkan nak headbanging kot? Beat drum 1-2, 1-2 lagu Salim Suci Dalam Debu tak boleh nak bagi kepuasan dalam perbuatan mengetuk. Tapi solo Hillary memang aku respect.

Secara perlahan unsur thrash mula meresap masuk. Kehidupan thrash adalah serba sederhana. Seluar jean, kalau boleh koyak tu tak payah tampal. Ada juga kawan aku yang cuba mengoyakkan lutut seluar jean kat batu di waterfall. Dengar cerita dari yang expert, batu boleh bagi real effect kat koyak tu. Baju Tshirt. Kasut, janji hitam. Kalau pakai selipar tu kira thrash miskin la..tapi tetap thrash. Simple but very-very intelligent. Contoh terdekat adik aku G Dreamstone. Dia sanggup berenti sekolah tingkatan tiga untuk main gitar. Kira solo Beat It tu memang kami punya God la. Kena penangan Hammet dan Kerry King lagi membuatkan dia bercita-cita untuk menjadi seperti mereka. Jadi, masa dia berenti tu English dia memang hancus. Tapi disebabkan dia thrash, dia terpaksa belajar perkataan english di dalam lyric untuk memahami lagu-lagu itu. Dan dia terpaksa belajar main gitar walaupun dia tak ada gitar untuk menrealisasikan impian dia. lama kelamaan dia terrer dan pada gig kami yang lepas di Kuala Lumpur, bagi aku dream dia pada hari dia cakap kat mak aku dia nak berhenti sekolah sebab nak main gitar tu, dah menjadi realiti kerana dia dapat memainkan gitar sendiri yang diidamkan dari dulu lagi and i am very..very proud of him. Bukan macam sekarang. Semua ada, dari kolej dan biasiswa dan juga program-program anjuran kerajaan untuk memajukan muzik tanah air ini. Aku cakap kat korang, kalau dulu macam sekarang, Metal can be one of the biggest music industry in Malaysia. Bukan cakap besar tapi korang semua tengoklah sendiri. Zine-zine editor terpaksa menfotostatkan interview dan review diaorang dengan wang sendiri di kedai fotostat, sekarang semua rumah ada mesin print, semua ada blog, semua ada digital camera, semua ada youtube dan facebook networking. Semuanya telah diberi. memang aku respect sapa yang buat zine ini dulu.

Kebanyakan mat thrash ini adalah mat bangsat(mat tak ada duit). Kebanyakannya datang dari keluarga sederhana, tidak mewah termasuk aku. Memang kami tak pernah ada duit. Belanja sekolah 40sen, beli nasilemak dua posen, minum air paip. Lebihnya 20 posen simpan untuk main game hari sabtu dan ahad kat Komplek Yik Foong. Dah kerja pun macam tu jugak. gaji tak kemana, main game ataupun makan laksa ah so pada minggu pertama lepas dapat gaji. Minggu-minggu yang lain, samada tunggu saki baki member yang kepang(kaya) sikit ataupun hanya melihat laksa atau mee masuk mulut mereka dan menahan air liur sambil bersembang. Selalunya yang kepang ni macam adik Glottis, Daei, Is Glottis ataupun Lorenzo yang baru balik dari KL. Tapi diaorang ni tak pernah kemut(kedekut). Kalau diaorang kaya banyak diaorang belanja, kalau kaya sikit, jadi tong sampah la..mamat-mamat yang bangsat ni. tapi kadang-kadang aku pun pernah jadi kaya jugak. Masa sekolah aku kaya sebab jual helaian mukasurat buku blue Hong Kong yang aku beli kat panggung Grand dan dijual kepada Singh kemaruk classmate aku. Tiap-tiap hari aku carik satu muka dan aku jual 3 atau 5 ragok(ringgit) satu helai. Memang singh tu beli. tak tahu mana dia dapat duit tu. Jual bapak dia punya lembu kot? "Singh, ini minggu sudah tiga ekor lembu kita hilang..anda tak perasaan ke? tanya bapak dia.

Mat Thrash ni memang tak popular dikalangan awek-awek. Mana taknya, salah satu faktor adalah cara berpakaian dan rupa diri. Manalah awek nak kalu rambut pendek kerinting tu dibelah tengah macam hippies. Tshirt pulak gambo hantu. satu lagi faktor, biasalah..kewangan. Nak makan mee pun tumpang kawan, inikan pula nak belanja awek. Nak belanja tambang bas pun tak mampu. Takkan nak kayuh basikal bawak awek pergi pekan. Malu dengan mat-mat BROS anak-anak orang kaya tu. satu lagi adalah kerana wujudnya semangat setiakawan dikalangan mat thrash ni. Kami sanggup tinggalkan awek dari tinggalkan kawan. Apa yang awek boleh beri kepada kita. Nothing. At that time, maksud aku time kegemilangan thrash la bukan sekarang, tak ada. Awek tak boleh offer lebih baik dari kawan-kawan. Awek tak boleh lepak sampai pagi, awek tak boleh belanja mee, awek tak suka tshirt hitam gambo hantu keluar daripada air, awek tak suka main game dan paling utama sekali, awek tak suka lagu thrash. Mana boleh masuk. Sebab itu kami memang tak pernah ada awek. Tapi ada la awek-awek dari kalangan kawan kami ( kawan yang tak thrash tapi support kat Gig) yang kadang-kadang datang melepak. Memang gembira time tu. Yalah..selalu sembang pasal Kerry King atau Angelripper, tiba-tiba ada awek. Bolehlah buat lawak yang merapu. Masing-masing tunjuk terrer melawak. Tapi ada juga yang control macho. Tapi awek-awek yang datang melepak tu semua top class. Memang cun. Sorang seiras Normala Samsudin..awek Kilon(Insani Taib). dan sorang lagi macam anak mat salleh, awek Pegang. Tapi yalah. boyfriend depa ni semua anak orang kaya. Macam kami yang betul-betul thrash ni harap tengok muka sajalah.

Gig merupakan satu event yang paling dinantikan. Maklumlah bukan senang nak dapat gig time tu. mana ada sangat disko dan kelab-kelab yang mahukan muzik jenis ni dimainkan. Jadi konsert funfair anjuran Pak Syed sentiasa kami tunggu. Pak Syed ni pulak pandai. Dia tahu kami ni kemaruk(beria) gig. Macam mana dia tahu. Tiap kali jamming. studio kecik dia akan penuh dengan band boy dan peminat headbanging kat dalam. Kadang-kadang sampai rosak air cond dia. maklumlah sampai duapuluh orang dalam tu, headbanging. Pogo pun ada. Itu kalau ada mat skate la. Tapi setiap minggu, kami lah yang melakukan studio dia ni. Satu persatu band kami jam. Kadang-kadang sampai lima jam kat Studio SYJ dia kat Bazar Bulat. Kalau letih lepak luar hisap rokok atupun try skate mat skate(Irwan Fahmi, Joe, Pegang). Time gig ni ramai lah thrasher full time dan part time berkumpul. Yang hardcore sikit kat depan stage pogo, yang thrash depan sekali headbanging. Yang ada awek kat belakang la. Tapi ada satu gig yang paling aku menyesal main. Kami kena cover sebelum persembahan Awie di Funfair Tronoh. Memang memalukan.. Bayangkan lu mainkan lagu Venom, slayer dan Sodom to the group of people that only knew that rock is the heaviest. Semua orang terlopong. Ada yang mengutuk. Nasib baik ada tiga empat orang Indon yang terlebih advance daripada makcik, pakcik, awek, mat rock dan kanak-kanak yang ada disitu. Indon tu aje yang banging. Memang memalukan, sampai mat ponek yang jaga parking kereta kat situ pun mengutuk. "Apalah band tadi, lagu apa yang diaorang nyanyi, memalukan masyarakat saja." tak sedar dia tu lagi teruk.

Oklah aku pun nak tidor. Besok another day. Bini aku dah mengamuk. Anyway thanx for reading all my stories.

Calopi.

7 comments:

  1. Wow! nampak trus kau tak de keje! Muahahha. TQ for sharing the story. Story yg ikhlas dan straight forward pasal seoarang mat trasher yg tokan porn dan tiada awek.
    Ni kene sambung citer camner kau bole join jemaah dan camner kau boleh jaga stadi engkau sampai phd.

    ReplyDelete
  2. ni bukan cerita aku la bang... ni cerita dari penulisnya RAFI PROMASTER. Baca betul2...

    ReplyDelete
  3. tapi bab mat thrasher tadak awek tu mmg best! hahaha...

    la ni dah ada *ehem2* pun manjang je geleng2 kepala bila tgk aku hangguk2 kepala

    ReplyDelete
  4. suka la aku baca tulisan ni..

    back to the future kejap beb haha

    ReplyDelete
  5. heheh,budak2 sekarang kaya2, minat2 band pun bukan nak beli stuff.heboh kat dressap je.cd haram seketol pun tak beli.esp budak2 rock/hardcore/indie melesia la.

    ReplyDelete
  6. hahahhhh
    teringat zaman2 remeja gua dulu...
    thanx bro...nice story....tp dulu melaka xde scene...skrg je ni bru nak naek...
    lps ni cite la plak sejarah penubuhan langsuyr

    ReplyDelete
  7. respect to senior. kitaorang penah rasa benda2 ni namun time 2 nak peralihan ke arah ke moden dah. maybe time kitaorang masih sekolah lagi.

    ReplyDelete