Izinkan saya menulis mengenai pengangkutan awam bertajuk "Memaksa rakyat menggunakan pengangkutan awam".
Semasa belajar di Australia dulu, jarak rumah ke Uni (di tengah2 bandar Adelaide) dalam lingkungan 20km. Saya ada kereta sebiji. Namun untuk ke Uni sehari2 saya memlih untuk menggunakan bas dan tren.
Saya terpaksa kerana dipaksa oleh kerajaan Australia untuk menggunakan pengangkutan awam. Caranya ialah:
1. Bas dan tren tepat dan kerap mengikut keperluan. Waktu sibuk 7-9am, kekerapan bas dan tren amat tinggi dan sangat tepat (tak lambat/cepat 1-2minit dari schedule).
2. Tiket mingguan dan pas bulanan ditawarkan dengan harga yang lebih rendah dari pas harian.
3. Jumlah kos dan keselesaan yang lebih murah dari naik kereta atau motorsikal sendiri. Tapi kalah kalau bawak basikal.
4. Parking kereta di bandar amat mahal dan terhad. Murah apabila jauh dari pusat bandar. Contohnya, kalau dekat bandar, mahal dan terhad untuk sejam saja. Lebih sejam, kena lari turun untuk tambah syiling. Kalau jauh walaupun murah dan lebih lama (3-4 jam), tapi kena lari jauh sampai semput nak tambah syiling.
5. Parking berbumbung kalau tak bayar bulanan, memang kejam gila. Contohnya, RM50 8-5pm (dalam perspektif rakyat marhaen macam saya).
6. Parking merata2 memang tiada toleransi langsung. Saman terus. Antara disiplin orang Australia ni la, takde sebiji pun kereta parking merata seperti parking di line kuning.
6. Parking memang limited dan memang orang berebut. Tapi kalau parking merata kena saman tanpa belas kasihan.
7. Sekali sekala ada iklan keluar kat TV kata kenapa naik pengangkutan awam lagi bijak dan menjimatkan wang sehingga RM300 sebulan (contohnya) dari membawa kereta sendiri. Propaganda yahudi sebenarnya.
Kereta saya guna untuk bergerak luar bandar atau hari minggu. Sebab hari minggu memang frekuensi bas sangat kurang dan parking tepi jalan selalunya free.
Begitulah KEJAMnya kerajaan Australia terhadap warga asing seperti saya ini (dan rakyatnya). Hanya mereka yang betul2 mampu je yang boleh bawak kereta hari2 ke dalam bandar (contohnya supervisor PhD saya yang bawak kereta pakai pas bulanan di Uni).
Saya berfikir, adalah lebih aman saya naik bas saja. Kalau panas ada aircond. Kalau sejuk ada heater. Kalau mengantuk, boleh tidur dalam bas (tapi jangan sampai terlajak dan terlepas destinasi).
Sekian.
Benda gini kena ada strong goverment support dan local authorities support pasal public transport memerlukan banyak duit untuk kick start dan maintain setiap bulan dan sentiasa kena upgrade dan modernise all the time.
ReplyDelete'
Untuk aku,
Kenderaan peribadi jadi kemestian kalau nak carik rezeki memerlukan nye contoh those - sales lines nye orang / delivery. Jangan komplen kalau pergi kerja naik public transport and jalan kaki pergi kerja 2 jam balik kerja 2 jam so carik excuses.
kenderaan peribadi kalau perlu untuk family needs dan mampu then beli. Tapi takpelah sabar sikit dan penat sikit pun kalau bawak family naik public transport.
Dan sangat membanggakan kalau family kita susah sikit naik bas naik train.
Pasal it teaches how to budget duit belanja, humility dan perservarance (sorry tak tahu speell)
tapi paling penting kita kena ubah typical mindset yang anggap public transport tu hina dan takde class. Sad to say, its among the Malays yang ini aku encounter.
Paling penting untuk aku, keluarga aku, aku harap tak menjadi isu dan tak menjadi janggal untuk seluruh hidup mereka untuk keluar awal, keluar peluh tengah panas, terkejar2, berhimpit2 untuk naik public transport.
Bukan aku bastard, tapi that is real life.
of course a car, a taxi is useful when it comes to a time in need...