Tuesday, November 15, 2011

Diskografi SLAYER

Seperti yang disiarkan dalam majalah KARISMA September 2011

------------

Kulit album Live Undead pada kacamata saya ketika saya berumur 13 tahun begitu menarik perhatian. Ia menggambarkan zombie di tanah perkuburan memegang gitar dan drum. Ianya tidaklah menyeramkan tetapi nampa ganas. Adrenalin saya membuak hanya sekadar dengan melihat kulit album ini. Bayangkan jika mendengarnya! RM3 bertukar tangan dan kaset cetak rompak ini menjadi milik saya.

Slayer adalah satu fenomena Metal. Sekuat mana fenomena ini menyelebungi USA, sebanyak itu jugalah ia menghantui Malaysia. Lagu-lagu mereka menjadi saduran terpenting bagi setiap band lepas sekolah. Beberapa band lepas sekolah yang saya kenal ketika itu (sekitar 1988) memainkan lagu-lagu Slayer di studio SYJ. Warhead, yang dianggotai oleh gitaris Sil Khannaz sekarang, Dark-E memainkan lagu South Of Heaven dengan persamaan lenggok dan hentakan drum yang sangat detail sehingga menaikkan bulu roma tengkuk. Scum pula memainkan beberapa lagu dari album Live Undead ini; Black Magic dan The Antichrist tidak dilupa lagu Mandatory Suicide dari albm South Of Heaven, dengan aura yang sahih Slayerized. Dan saya percaya, dimana-mana pun band lepas sekolah ini wujud di merata Malaysia, lagu-lagu dari band ini menjadi satu silabus yang perlu dimahiri dan dikhatamkan sebelum mengiktiraf bahawa band lepas sekolah ini mencapai status band Thrash Metal.

Pilih saja mana-mana album Slayer, dan sudah pasti tetap ada yang menjadi influence kepada band Metal sekarang. Jika tidak, mana mungkin anda mengatakan band anda ekstrim?

Show No Mercy (1983)
Walaupun Metallica dimaklumi ramai sebagai pelopor muzik Thrash Metal tetapi ia lebih kepada kelajuan permainan. Slayer mengambil iktibar ini dan menambah lagi satu perisa penting yang mencorakkan muzik ekstrim Metal masa hadapan, ganas dan brutal. Disebalik kekurangan kualiti album ini disebabkan bajet yang rendah, tetapi ia menjadi album paling laku dalam sejarah syarikat rakaman, Metal Blade. Intonasi album ini satu dimensi, hala tuju yang fokus tanpa perlu apa-apa variasi kerana pada masa itu memang tiada variasi yang wujud pun. Andaikata kalau ada pun, ia dalam cakupan sebuah  band dan bukan album. Metallica dengan fokusnya yang tersendiri, begitu juga dengan Exodus mahupun Testament yang mana masing-masing berjaya dengannya. Album ini fokus pada muzik Thrash Metal dengan belitan lirik satanic - semata-mata untuk menarik perhatian peminat Metal ketika itu. Ini adalah kombinasi yang mengejutkan ketika mana subjek sebegini dimainkan dengan berhati-hati bukan seperti sekarang. Ternyata ia berjaya dan melonjakkan nama Slayer beberapa tingkat ke atas, hatta menyebabkan Metallica sendiri berasa terancam walaupun sedia maklum ini bukanlah acuan sebenar Slayer kerana masih terdapat kesan dan pengaruh dari idola mereka seperti Iron Maiden dan Judas Priest seperti di dalam lagu Metal Storm/Face The Slayer, Tormentor, The Final Command dan Crionics.  Namun, The Antichrist, Die By The Swords dan Black Magic yang lebih tulen acuannya tetap menjadi lagu evergreen sepanjang zaman kepada peminatnya yang melangkau jarak spektrum muzik yang pelbagai.

Hell Awaits (1985)
Jualan yang mencecah 40,000 unit untuk album Show No Mercy memberi semangat untuk kepala Metal Blade, Brian Slager untuk mengeluarkan duit sendiri meriliskan album kedua Slayer, Hell Awaits. Seolah-olah mengetahui kelemahan Show No Mercy pada bahagian originaliti, Slayer memperbaiki tempang dan lubang untuk album ini. Pada perspektif muzik, ia lebih fokus, mengorak kepada acuan Slayer yang lebih konsisten, menghilangkan debu-debu idola muzik yang jelas kedengaran pada album sebelumnya. Eksperimentasi dengan subjek satanic yang berjaya pada album sebelumnya memberi inspirasi kepada Slayer untuk menambahkan lagi elemen tersebut untuk album ini. Kesannya hebat. Sesiapa yang mendengar lagu Hell Awaits untuk pertama kali pasti akan meremang bulu roma mendengar intronya. Kraf termolo Hanneman/King pada intro lagu tersebut meremangkan bulu roma, ditambah dengan bisikan terbalik - menaikkan satu tangga lebih untuk definisi audio-horror. Walaupun begitu, album ini kurang lemak produksinya walaupun perbelanjaan yang dikeluarkan lebih dari sebelumnya. Drum Lombardo mendap dengan sound hi-hat dan cymbals yang pecah bunyinya. Namun album ini juga membuktikan Araya; andaikata beliau tidak meminati dan tidak bersama dengan Slayer, beliau mempunyai masa hadapan yang cerah sebagai penyanyi rap - lajunya beliau menyebut bait lirik dalam lagu Hell Awaitsdan Kill Again.

Reign In Blood (1986)
Reign In Blood letaknya setanding dengan album Black Sabbath yang pertama, Kill Em All (Metallica); hatta Thriller (Michael Jackson) disebabkan genre-bending yang terkandung di dalamnya. Reign In Blood memberikan muka baru kepada muzik Thrash Metal - ia meletakkan papan tanda maut sebagai amaran. Peliknya, semua ini dikarang bersama dengan tunjuk ajar Rick Rubin, yang lebih dikenali sebagai produser rap/hip hop Beastie Boys dan Run DMC. Formula Rubin ialah pendek dan tepat pada dahi, tiada lagu asal boleh, tiada lagu yang mengganggu perjalanan yang lajunya 200km/jam. Dan ia harus dilakukan dengan precision seorang tukang buat jam, tiada kesalahan walau sekecil manapun yang dibenarkan. Kelajuannya membunuh dan mesejnya mengerikan - menggabungkan kejahatan manusia (Angel Of Death) dan musuh manusia paling utama, syaitan (Altars Of Sacrifice) sebagai punca kerosakan di muka bumi - sesuatu yang tidak pernah diutarakan dengan efektif sebelumnya, namun Slayer berjaya.  Selamanya album ini akan tersimpan di dalam khazanah muzik Metal sebagai album yang paling kejam dan membunuh yang setakat ini tiada saingan terdekat.

South Of Heaven (1988)
Dua tahun selepas dunia dikejutkan dengan album Reign In Blood, Slayer kembali dengan album South Of Heaven. Menyedari akan status Reign In Blood yang sama taraf dengan filem The Silence Of The Lamb dalam kategori thriller, Slayer merasakan adalah lebih baik untuk membiarkan Reign In Blood begitu saja - tidak perlu disentuh apatah lagi untuk ditiru kerana mereka faham ianya tidak akan berjaya mengganggu status yang telah ada. Sebaliknya Slayer berpaling 180 darjah. South Of Heaven diperlahankan hampir separuh kelajuannya. Tatkala, Reign In Blood dikenali dengan kelajuan yang membunuh, South Of Heaven lebih bermelodi dan memberikan perhatian yang lebih kepada suasana seram di waktu malam. Lagu South Of Heaven sendiri dimulakan dengan petikan gitar berhantu yang kemudiannya disambut oleh ledakan drum Lombardo yang menggegarkan jiwa. Ghosts of War pula menceritakan tentang natijah dari peperangan di tengah album sementara Spill The Blood menjadi penutup yang mengingatkan kita kepada janji syaitan terhadap manusia - iaitulah kemusnahan. South Of Heaven sudah tentu tidak dapat menandingi Reign in Blood tetapi ia berdiri di atas puncaknya yang tersendiri.

Seasons In The Abyss (1990)
Saya fikir, Rick Rubin berjaya lagi dengan album Seasons In The Abyss. Beliau berjaya menyucuk Slayer untuk menjadikan album ini sebagai gabungan album Reign In Blood dan South Of Heaven. Dari segi aura produksinya, ia agak raw yang menyerupai Reign In Blood tetapi feelnya seolah-olah South Of Heaven. Dari segi halaju, ianya adalah gabungan kedua-dua album tersebut. Lagu terpantas mungkin War Ensemble dan paling perlahan mungkin Dead Skin Mask namun keduanya tidak menyerupai kepantasan dan perlahannya Angel Of Death dan Spill The Blood. Yang menarik, mungkin Expendable Youth yang kedengaran agak komersil - seolah-olah mahu memikat pendengar di luar sana yang lebih ramai - namun itu semata-mata tanggapan saya. Yang nyata ini adalah album terakhir Slayer yang 100% Metal. Mungkin sepanjang rakaman album-album yang ada, Slayer agak segan untuk menunjukkan pengaruh punk yang sebenarnya mendalam di jiwa mereka.

Divine Intervention (1994)
Dua perkara penting yang berlaku dalam album Divine Intervention. Pertama; Paul Bostaph masuk menggantikan Dave Lombardo pada posisi drum. Kedua; kali ini Slayer tidak lagi segan untuk menunjukkan pengaruh punk mereka secara terang-terangan di dalam sebuah album. Paul Bostaph, walaupun tidak sehebat Dave Lombardo dari pengaruh tetapi dari segi skil teknikal mempunyai kemampuan yang setanding malah dalam beberapa tempat, mempunyai kekuatan tersendiri yang memisahkan beliau dari Lombardo. Pengaruh punk yang ditunjukkan dalam album ini begitu menyerlah, contohnya, riffs gitar yang digunakan straight-forward walaupun bunyinya Metal tetapi feelnya begitu punk. Samalah seperti vokal Tom Araya yang lebih keras. Subjek yang ditulis juga dipelbagaikan lebih dari album Seasons In The Abyss. Jika dahulunya Slayer dikenali dengan tema horror, sekarang thriller. Semua perubahan ini juga adalah dengan bantuan produser Rick Rubin yang sememangnya dikenali sebagai produser yang banyak menekankan apa-potensi-yang-kamu-ada dicampur dengan buat-yang-terbaik. Album ini menyisihkan Slayer dari laluan yang biasa digunakan dan ini membuka paradigm-shift kepada peminatnya menyusuri Slayer ke lembah yang belum diterokai sebelum ini.

Undisputed Attitude (1996)
Bagi mereka yang masih meragui ke-punk-an Slayer, nampaknya album ini menjelaskan segala-galanya dengan sejelas-jelasnya. Sebuah album cover yang mana Slayer memainkan lagu-lagu dari band punk sahaja. Tidaklah Slayer pernah merilis album cover yang Metal. Dan ini menguatkan keyakinan mereka bahawa Slayer sememangnya band punk bertopengkan Metal dan ini akan diteruskan untuk album-album selepasnya. Tumbukan punk yang keras dicampur dengan keganasan kemas sonik Metal = kombinasi muzik ekstrim terbaik. Ini kemudiannya diaplikasikan oleh band Black Metal di kemudian hari bermula dengan album Darkthrone - The Cult Is Alive. Slayer seolah-olah memperbaiki dua genre tersebut: kelonggaran muzikal punk diperkemaskan sedangkan melodi Metal yang selalu meleweh, dipertajamkan. Mungkin untuk mengumpan peminat mereka yang Metal 100%, lagu original Gemini yang diselitkan bersama di dalam album ini memang 100% Metal bunyinya.

Diabolus In Musica (1998)
Setelah memberikan segala yang tersemat di dalam jiwa masing-masing, sudah tibanya untuk Slayer bereksperimentasi. Metal yang pernah menyucuk jiwa, diluahkan dalam 5 album pertama. 2 album sebelumnya menatijahkan pengaruh punk. Apa seterusnya? Sudah tentu eksperimentasi. Ini diakui oleh Jeff Hanneman sendiri. Ini dapat didengar sendiri - tetapi kita perlu peka ketika mendengarnya. Muziknya memang ada perubahan. Riffs yang seperti tumbukan tepat ke muka agak berkurangan. Ia diganti dengan intermission di dalam lagu dengan sekuens yang agak eksperimental sebagai contoh di dalam lagu Death's Head. Riffs yang longgar juga dapat didengar di dalam lagu Stain Of Mind, Desire dan Overt Mind pada permulaan lagu. Seperti yang dikatakan tadi - perubahan ini agak kurang jelas lonjakannya jika dituruti dari album sebelumnya. Masalahnya? Rick Rubin masih menjadi produser. Ya, walau sehebat mana produsernya, apabila sudah terlampau lama di tampuk pemerintahan maka kesesakan dan kebuntuan pasti akan terjadi. Peminat merasainya. Mujur Slayer pun begitu. Rick Rubin harus ditukar.

God Hates Us All (2001)
Rick Rubin sudah meninggalkan kerja produksi Slayer selepas 6 album. Ini memberi ruang kepada Slayer untuk mengimbas kembali pencapaian dan kejatuhan yang telah berlaku. Satu yang mungkin terserlah ialah untuk beberapa album sebelum ini, elemen ganas Metal mereka hampir-hampir ditinggalkan dan diganti dengan mesej politikal punk. Jadi, kerja pertama mereka ialah memilih tema yang lebih Metal, yang lebih sesuai dengan propaganda Metal - tajuk album. God Hate Us All dijadikan tajuk album dan ini memang sesuai sangat dengan kehendak Slayer. Namun begitu, jika ada peminat Slayer yang masih mengharapkan Slayer dengan imej 100%, pasti akan kecewa. Bolehlah dikatakan kepada mereka untuk berhenti berharap kerana ia tidak akan berlaku - kepastian yang mutlak. Walaupun begitu ada sesuatu yang perlu dilakukan oleh Slayer kerana secara asasnya album ini tidak cuba untuk menjarakkan dari album sebelumnya. Album ini seolah menambahkan sesudu garam lebih. Mungkin yang perlu dilakukan ialah menambah perisa baru dalam bentuk oregano ataupun lada sulah untuk menarik rasa yang sedikit berbeza. Dan ini akan dilakukan oleh Slayer pada album berikutnya.

Christ Illussion (2006)
Siapa pun tidak akan menafikan keupayaan Paul Bostaph sebagai drummer Slayer yang mantap teknikal dan padu hentakannya. Tetapi pada masa yang sama, tiada pengganti kepada Dave Lombardo di dalam Slayer. Kembalinya Dave Lombardo kedalam Slayer di dalam album ini disambut dengan produksi yang lebih punkish. Kering dan tajam menyucuk ke gegendang telinga. Pada pendengaran saya ia mengingatkan kepada produksi Seasons In The Abyss. Lukisan kulit album juga lari dari zaman Paul Bostaph dan kembali kepada zaman yang sebelumnya (pelukis yang sama untuk Reign in Blood, South Of Heaven dan Seasons In The Abyss) menandakan bab baru telah dibuka. Muziknya walaupun mempunyai elemen punk yang kuat, sebenarnya tidaklah menyebabkan Slayer lari landasan asalnya (kerana memang Slayer dari dulu tidak menafikan pengaruh punk dalam muzik mereka), cuma mungkin ia lebih ketara disebabkan produksi yang kering ini. Dan sudah tentu lagu bertajuk Jihad menjadi kontroversi kerana mengambil perspektif yang sama seperti lagu Angel Of Death. Saya berada di dalam moshpit semasa Slayer beraksi di Adelaide, Australia ketika lagu ini dimainkan. Apabila lagu ini dimainkan bersama dengan video imej yang mengiringi lagu inidi atas stage menyebabkan saya mengambil keputusan untuk keluar dari moshpit dan berdiri saja di sebelah kanan dewan. Ada ketikanya kita perlu berundur.

World Painted Blood (2009)
Sukacita dimaklumkan, album ini berada di atas Christ Illusion dalam banyak hal terutamanya komposisi lagu yang lebih berkualiti. Ini mungkin disebabkan strategi SLAYER yang berbeza dalam mencipta lagu, tidak lagi kumpul lagu cukup masuk studio, tetapi membentuk lagu di dalam studio. Ini menurut Kerry King (gitar) dapat mengelak lagu-lagu menjadi sama. Ada kritikan terhadap sound gitar yang kurang berat. Ini mungkin sengaja dilakukan kerana sifat asas album ini lebih punk dari Metal. Intonasi Metalnya banyak disalurkan oleh drumming Lombardo (double paddle, stroke menggila, ketepatan on-the-dot etc) dan jumlah riffs yang lebih dari 3 untuk setiap lagu; namun elemen punk dari riffs gitar Hanneman (terutamanya) dan vokal laju Araya mendominasi. Jadi tidak hairan album ini lebih sesuai dengan sound gitar yang kurang berat. Triplet gitar intro lagu mula (World Painted Blood) pun sudah cukup untuk menggerakkan kepala yang mendengarnya. Memang seductive and asyik (untuk yang memahami). Tanda lagu mula saja sudah cukup menandakan, ya, inilah album SLAYER yang dinanti-nantikan. Untuk yang skeptik, tidak perlu skeptik lagi. Kebanyakan komen negatif di forum-forum tentang album ini adalah datang dari remaja lepasan SPM (seperti yang berlaku di forum Metal Archive). Bahkan walaupun bagi mereka yang die-hard yang skeptic sendiri, masih sukar bagi mereka untuk mengatakan ini album, kurang keSLAYERannya.

8 comments:

  1. ntah kenapa aku xdpt layan muzik selayar ni...

    ReplyDelete
  2. aku hanya minat slayer di 4 album terawal.. lepas tu aku rasa kurang minat dah

    ReplyDelete
  3. skali tgk pd seme cover, 1 benda x leh miss = tengkorak

    ReplyDelete
  4. dulu layan gak Metallica nyer lagu..sekarang dah kurang..

    ReplyDelete
  5. Yep, mmg susah nak kategorikan Slayer ni di belah mana, ada masa muziknya lebih ke arah Death dan Black, kemudian ke arah Thrash dan Punk, ada ketika dah macam Metallica pun ada....cuma die hard fans aje yg akan terus follow Slayer ni.

    ReplyDelete
  6. Slayer selepas Seasons In The Abyss adalah membosankan....

    ReplyDelete
  7. yup....betul tu Berteromber

    ReplyDelete
  8. tapi Album Chris Illusion dan World Painted Blood tidak membosankan, mungkin sebab faktor kembalinya DAve Lombardo. Feel dia lain mcm sikit lah. heheh

    ReplyDelete