Saturday, March 24, 2007

AJAK DETHCRANE Metal dan Underground

Ini pelajaran pertama bagi anda semua yang baru-baru hendak berjinak dengan dunia underground. Satu nama yang perlu ada tahu dan kenali. Ajak Dethcrane. Siapa tu??? Nampak benar anda baru pakai lampin!

<-- Thhhhrassshhhh!!!

Ajak Dethcrane, selain daripada bekas partner KRENMAUT zine zaman fotokopi (seawal tahun 1991), juga merupakan penggerak scene Metal underground pada awal 90an. Beliau aktif dengan recording label beliau iaitu ULTRA HINGAX PRODUCTION (hingaq... bising la tu dalam accent Kedah). UHP telah meriliskan beberapa buah album, antara yang paling popular ialah BAZZAH (yang kemudiannya dicetak rompak oleh DISPLEASE RECORD - Holland), ATHOTORGH dan TANDUS. Sebelum itu beliau sangat dikenali sebagai promoter gig yang bergerak di sekitar Kuala Lumpur dan Ipoh. Purata kedatangan gig yang dianjur beliau bolehlah disimpulkan sebagai penuh atau hampir penuh.

Walaupun agak mendiamkan diri sekarang ini, beliau masih aktif di belakang tabir. Terkini, beliau merupakan penasihat bagi kompilasi Metal to Metals yang telah meriliskan bahagian kedua. Metal to Metals merupakan sebuah kompilasi yang menampilkan band Metal tempatan yang dipilih melalui sistem komiti.

Dan sekali sekala anda akan menemui beliau di dalam siri gig Metal tempatan. Bagaimana mengenali beliau? Sudah tentu agak berumur, berbadan sasa dengan jelingan yang tajam tetapi mempunyai senyuman yang menawan selain suara yang lemak. Apabila berbicara, mengambil masa untuk bersuara kerana berhati-hati dengan apa yang hendak diperkatakan. Yang kenal makin nak kenal, yang tak kenal tertanya-tanya...

[KRENMAUT]Apa cabaran untuk scene Metal tempatan pada masa ini?
[AJAK]Cabaran yang paling besar pada pandangan aku adalah untuk mengembalikan momentum kepada scene Metal itu sendiri. Pada masa sekarang scene bagaikan kembali kepada situasi 20-15 tahun yang dahulu. Menapak semula daripada zero. Dan yang paling getir sekali adalah untuk mencari semula arah tujuan dan destinasi sebenar kerana kita bagaikan sudah hilang punca dan matlamat!! Walaupun orthodox tapi penyelesaian yang efektif pada aku adalah dengan kembali membina scene underground kerana kekuatan scene Metal itu sebenarnya terletak pada peranan gerakan UG itu sendiri!

[KRENMAUT]Dalam keadaan yang mana muzik Metal mendapat publisiti paling luas sekarang ini (media, kontroversi, gig besar i.e. Rock The World, Planet Hollywood etc) tetapi kenapa ia tidak menterjemah market yang lebih luas dibandingkan dengan 10 tahun dahulu?
[AJAK]Logik mudahnya adalah kerana peratusan publisiti NEGATIF yang diterima oleh scene Metal adalah lebih besar! Publisiti negatif ini terus menghantui scene dan membantutkan perkembangannya. Bands pula mengambil sikap mendiamkan diri dan tidak memanipulasikan isu-isu negatif itu untuk menonjolkan diri. Adalah tidak menghairankan jika khalayak yang menerima informasi sebelah pihak ini terus menjauhkan diri dari scene Metal.

Mungkin ada bands yang berpeluang bermain dipentas-pentas besar seperti RTW atau di kelab ekslusif. Tak kurang juga ada yang tour di negara jiran. Tapi persoalannya, APA sesudah itu? Adakah show2 tersebut memberi impact kepada bands? Adakah ia dapat terus memberi ‘hype’ kepada bands tersebut? Atau habis show orang pun lupa! Apa pula usaha bands supaya show2 itu dapat di channelkan kepada development mereka? Jika band dapat memberikan jawapan2 kepada persoalan ini, aku yakin sekurangnya 10% akan menyumbang kepada perkembangan mereka!


Pre-Candle!! BATHORY Clans Taman Chempaka Ipoh ----->

[KRENMAUT]UHP pernah menjadi satu label Metal tempatan tersohor. Apakah ianya masih ada atau terkubur? Atas sebab apa? Boleh cerita sikit asal, sebab objektif UHP?
[AJAK]Pertamanya, aku tidak pernah nampak UHP ni sebagai satu entiti perniagaan! Aku cuma seorang plain metalmaniac!! But sometimes at some point aku tension bila things that should be done takda orang nak buat! Dari situ wujudlah UHP ni!

UHP bermula sekitar tahun 1992 dulu. Setelah aku kembali ke KL dari Ipoh. Krenmaut #1 issue pun dah release! Ketika itu scene Metal berada dalam keadaan agak suram. Peralihan dari scene ThrashMetal ke scene DeathMetal sedang berlaku pada masa itu. Orkes Nirvana Kurt Cobain pula sedang maharajalela!! Susah sangat nak dapat show yang melibatkan band DM. Dalam keadaan mendesak itu UHP bermula dengan mengaturkan persembahan bands DM di kelab-kelab. Seterusnya menganjurkan gig pertama dgn dibarisi bands heavyweigth seperti BRAIN DEAD, SUFFOCATION, SILKHANNAS & INFECTIOUS MAGGOTS. The rest is history..

As a label, pada mulanya aku membantu Nebiula Prod. Untuk deals label overseas seperti Osmose Prod, Decapitated/Unisound, Candlelight Record dll. Mostly untuk licensing, trading & promotion. Ada satu masa aku deal untuk release Impiety & Abhorer. Tapi Jaei tak setuju dgn terms label dari Holland yang release dua band tu. Aku rasa mcm rugi pulak kalau tak release dua band Singapore ni! So aku set UHP untuk release! Macam tu lah UHP bermula as a label.. Takde proper planning pun!

Dan bands yang agak asing pada trend semasa adalah selalunya pilihan UHP! Bands seperti RottenCorpse, Bazzah, Athotorgh, Tandus dll bukanlah trend semasa tetapi UHP percaya in the end people will realized why these bands should’nt be missed!!

Buat masa sekarang is safe to say UHP ni semi-retired! Takde plan nak buat come back. But who knows kalau suma dok simpan teloq kena lah UHP keluar buat sesuatu!! Haha!!


<--- With Devilry and Hordes!!

[KRENMAUT] Trend gig Metal tempatan sekarang yang menggabungkan 10-15 bands sekali harung berbeza dengan gigs yang pernah anda buat dahulu iaitu 5-6 bands sahaja? Apakah beza dan impaknya?
[AJAK]Aku tak sure tentang view organiser yang panggil 10-15 bands in a gig. Mungkin mereka ada logik sendiri.

Tapi sincerely pada aku less is better!! Gig pertama aku cuma ada 4 band aja! Memang kalau boleh aku limit kepada 4 bands saja maximum! Banyak faktor sebenarnya yang kita kena pertimbangkan. Antaranya, tumpuan crowd kepada bands. Kalau 5-6 bands rasanya crowd tak cabut! Running time pun kena jaga. Ada ample time for bands to setup equipments sebelum main. Reliablity amp dan sound system pun nak kena consider juga! Kalau sepuluh band balun distortion pada amp 80watts rasa nya mintak ampun amp tu!! And lastly kalau nak bayar band, katakan crowd kurang, kalau 10 bands tu.. mm.. main free jer lah!

Dan yang paling crucial jangan sampai orang take granted jer pada gigs ni! Pasal dah banyak bands, nanti next time pun boleh tengok lagi. Kekadang aku frust jugak tengok bila gigs yang bands lagi ramai dari crowds!

Vision aku dan kawan-kawan dulu nak kurangkan numbers of bands dalam satu gig. Dari situ baru band boleh nampak strenght dia. Nampaknya SilKhannaz yang paling berjaya dalam aspek itu! Kudos!!

[KRENMAUT]Anda hidup di zaman generasi pertama wave underground Metal tempatan dan sedikit sebanyak masih aktif sehingga kini. Apakah pemerhatian dan konklusi yang boleh dibuat dari pemerhatian anda mengenai zaman tersebut?
[AJAK]Kalau nak kira best sudah tentulah zaman thrash kapak tu yang paling best I would say!! Tapi yang aku nak tekankan disini ialah bagaimana scenester masa tu view themselves.. They THINK BIG!! (Bukan ‘besar kepala’ ya!!) Suma ada self-confidence. Takdelah rasa rendah diri atau rasa diri tak terror! Semua TERRORIST! Haha.. Aku rasa benda ni yang paling penting kalau nak bermain dengan scene ni. Walau orang mencebik kita, walau orang tenyeh kita, INSIDE kita kena kuat dan tak lemah semangat!!

[KRENMAUT]Secara tak langsung, anda dilihat sebagai seorang yang menegakkan prinsip 'underground'. Apakah yang dimaksudkan dengan 'underground' dan impaknya terhadap muzik Metal tempatan secara kesuluruhan?
[AJAK]Mungkin latarbelakang aku yang membesar di era 80’an yang banyak menjadi acuan. Pada era itu adalah sangat obvious jalan yang harus diambil oleh para pemuzik. Ultimatum. Dengan mainstream, terpaksa tunduk kepada kehendak komersil. Kalau hendak terus dengan citarasa sendiri, maka UG adalah pilihannya. Jadi pemuzik/peminat harus memilih untuk berdiri digarisan mana. Dan aku percaya aliran mainstream tidak pernah berubah visi!

Melangkah ke Era 90’an, scene metal berkembang pesat. Lahirnya label-label independent tempatan memperlihatkan perkembangan sihat kepada bands dan scene. Daripada hanya jualan tangan ke tangan telah beralih kepada distro yang lebih teratur. Dan beberapa band telah mendapat sokongan label major. Sedikit sebanyak perkara ini telah mendekatkan jurang antara UG dan mainstream. Sehinggakan UG mungkin dianggap ‘taboo’ dan tidak relevan lagi!

Paling penting bagi aku, UG melihat musick lebih dari komoditi dan sekadar hiburan semata-mata. Ianya SENI yang yang mempunyai interperasi individual. Rangkaian supporter yang menyokong bands dengan ikatan persahabatan. Didalam konteks muzik Metal tempatan UG adalah tulangbelakang kepada perkembangan scene Metal itu sendiri. Mungkin perkembangan suram scene metal tempatan kini adalah reflek dari kesuraman scene UG itu sendiri!

[KRENMAUT] Ramai berpendapat bahawa muzik ekstrim Metal tiada 'harapan'? Mungkin masih ada tetapi apakah harapannya?
[AJAK]It’s depend dengan apa yang kita ‘harapkan’ dan tolong jadi realistik!! Kalau kita berharap kita boleh mendominasi pasaran isteri Datuk K dengan muzik kita yang ala-Canibal Corpse, mungkin kita agak keterlaluan. Pada aku, kalau kita boleh bebas bergerak di negara sendiri, tidak dipandang sebagai penjenayah semata-mata atas pilihan muzik kita adalah harapan paling realistik buat masa terdekat ini.

[KRENMAUT]Apakah maksud 'berjaya' untuk band ekstrim Metal tempatan dalam definisi anda? Dan cara2 untuk mendapatkannya?
[AJAK]Aku akan anggap band metal tempatan itu berjaya apabila dia boleh melahirkan album yang bagus dari segi konsep/persembahan lagu, produksi dan presentation. Dan boleh deliver live set yang mantap dengan lagu-lagu sendiri. Basic ajakan? Tapi berapa banyak yang dah capai level itu?

With Kamil Othman "alternative rock show" -->

[KRENMAUT]Adakah isu 'download' free music menjadi sebab kemuraman scene Metal tempatan? Kenapa?
[AJAK]Free download ini harus kita lihat dari sudut positif. At least mereka ada interest nak dengar material band kita! Kita kena kreatif pula macamana dari dowload tu boleh di channel untuk benefit band pula. Misalnya kalau dah DL stuff tu, pastikan mereka beli CD tu! So material band kenalah something yang impressive! CD cover yang worth to buy. Kita juga kena tekankan kesedaran supaya mereka terus membantu dan menyokong dengan membeli terutama produk bands tempatan. Jangan donlod sampai kering kontang!! Selain dari itu, merchandise juga perlu diberi perhatian oleh band. Kerana ini dapat membantu menampung keperluan band.

[KRENMAUT]Akhir kata?
[AJAK]Paling penting untuk band adalah VISION. Kena ada target dan matlamat. Kena atur perjalanan band dari satu tahap ke satu tahap. Kalau takde vision.. pi mai pi mai tang tu! Dan untuk peminat scene metal, bersatulah untuk menyokong scene metal tempatan! Co-operation not competition! Hanya dengan berkerjasama dapat membantu scene metal kita ini untuk terus bernafas!

Keep Metal Heavy!

2 comments:

  1. UHP vs NEBIULA !!!

    dah tak de sapa label lain dah ...

    ReplyDelete
  2. Fandi aka jörn ex cattarh, ex bazzah juga frontman Torch telah kembali ke rahmatullah jam 12mlm 6.1.2020..Al fatihah..

    ReplyDelete