Katakunci

1 Ramadan 30 hari 2011 (29) 15 Malaysia (3) 1entry=1hari =1Malaysia (32) 1st class facilities 3rd class mentality (3) Abstract (6) Academics (43) Adab (1) Akademik (44) Aktiviti KRENMAUT (2) Anak-anak (31) Anekdot Dialog (21) Anniversary (7) Anthrax (5) Artikel (37) Artikel Agama (50) Audio (1) Baju Iron Maiden (1) Bathory (6) BBQ (3) Beli rumah (1) Berita (11) Black Metal di Malaysia (3) Boikot (5) Boxset (1) Buku (30) Carcass (6) CD untuk dijual (1) Celtic Frost (4) Cited (2) Coffee break (6) cuti-cuti Malaysia (9) D.R.I. (2) Dakwah dan Tabligh (52) Dari Myspace (4) Died (3) Diet (2) Dio (1) Diskografi (4) Diskusi (1) Doctor In The House (2) Dream Theater (30) dyslexia (1) Eid (11) Eksperimentasi Nikon D60 (2) Euphonious (1) Exodus (3) Fake (1) family (18) Fikir random mingguan (11) Filem (42) First 10 Years CD singles (3) Foto rawak (1) Freemason (6) FYP (1) Gear Acquisition Syndrome (18) Gig (47) Gitar (9) Giveaway (2) helloween (2) HELLOWEEN CD Singles collection (1) Heriot-Watt University Malaysia (2) Hidup di Adelaide (129) Hidup di Bethlehem (54) High Voltage (5) HWUM (1) I LIKE THIS (1) IPOH (1) Ipoh's Metal Militants (28) Iron Maiden (76) IRON MAIDEN Live New Zealand 2009 (8) Iron Maiden Singapore (7) Iron Maiden singles collection (1) Istilah Agama (1) Istilah seputar CD (4) Jalan-jalan cari makan (8) Jalan-jalan Metal (8) Karisma (16) Kata-kata hikmah (1) Kembali ke Malaysia (5) King Diamond (1) KLASSIKKK (25) Komentari Metal (86) Krenmaut fanzine (3) Kura-kura (1) La Tahdzan (5) Langsuyr (14) Langsuyr rekoding (9) Listening Booth (1) Majalah (6) Malaysia tanahairku (8) Malaysiana (68) Manowar (11) Megadeth (29) Megadeth singles collection (1) Melancong ke New York (10) Membebel (161) Metal blogger (1) Metal Commentary (1) Metallica (18) Minuman (6) Mohd Tajul Azhar aka Berat (1) Morbid Angel (1) Mount Bromo (5) mrsm (2) My Scientific Articles (1) My Selangor Story (6) Nak menang Battle of The Bands? (2) Nasyid Metal (5) New Arrival (41) Niagara Falls (10) No Smoking (1) November Record Day (11) Obscure Metal (5) Pengalaman hidup (3) Penjara Al Capone (2) Petua (5) PhD (10) Pink Floyd (1) Pirate (1) Poligami (4) Politik Ramadan (12) Projek besar akhir tahun (2) Promosi (70) Prototype (1) Ramadan (15) Record Store Day (5) Recording (4) Rehabilitation of reinforced concrete structures (5) Review (52) Scorpions (10) SEARCH Discography (1) Sembang-sembang (2) Siri Introduksi Kepada (6) Slash di Kuala Lumpur (3) Slayer (16) South Korea Trip (11) Space Gambus Experiment (13) Special Event (7) Stompbox (3) Sunnah (2) Surabaya (8) Swedish Death Metal (1) Syawal (5) taklim (1) Teater (4) Temuramah (23) Terjah blog (5) The 70s rocks! (1) The ABC's of Punk (27) The Beatles (3) The End (1) Tradelist (2) Trip Adelaide-Canberra (8) tro-njo-i (4) Ulasan (416) Uli Jon Roth (4) Untuk dijual (1) US visit Nov-Dec 2012 (14) USA trip 18-27 August 2013 (3) USA trip 27 April - 4 May 2014 (12) Usaha Agama Tempatan (7) UTP (69) Vancouver Trip August 2014 (1) Vinyl (11) Vinyl Passion (6) Viva Voce (1) Voivod (14) Wacken (2) Weezer (1) White Stripes (1) WILHELM Scream (1) Wordless Wednesday (68) Youtube clip (5)

Wednesday, December 25, 2013

Tuesday, December 24, 2013

Pakej rosak: CARCASS Surgical Steel 2-LP

Pakej yang sampai pastinya disambut dengan gembira. Membukanya adalah satu pengalaman berdebar-debar yang sukar untuk ditulis dengan perkataan. Biasanya senyum lebar akan terukir di bibir tatkala barang yang dipesan keluar dari pakej. Tetapi tidak untuk kali ini.

LP yang dibeli baru datang dalam keadaan sudah dibuka sedangkan pakej sendiri tiada tanda-tanda ia dibuka untuk pemeriksaan oleh KDN. Apabila dibuka gatefold, ia melekat. Pembukaan dibuat secara paksa dan sedikit tenaga diperlukan untuk mengurai gatefold tersebut. Lekatan jaket LP ini kelihatan seperti ia pernah jatuh ke dalam air. Seperti ada kesan air. Peluh mula mencucuri dahi.

Atas nasihat Ellyrocker, saya menghubungi kembali Amazon untuk meluahkan perasaan tidak puashati. Di dalam sistem Amazon, secara default mereka akan menyuruh kita menghantar balik barang yang rosak itu. Harga setem akan dibayar kemudian. Saya pun menulis apa yang terjadi dan berkira-kira ingin menghantar kembali LP tersebut. Datang email jawapan dari Amazon mengatakan tidak perlu hantar balik kerana postage yang mahal. Sebaliknya disuruh simpan saja. Ganti akan dihantar secepat mungkin.

LP ini masih ada di tangan saya. Vinyl sendiri masih dalam keadaaan yang baik. Cuma jaketnya dalam keadaan yang tidak memuaskan. Bagaimana? Apa yang nak dibuat dengan LP ini?








Monday, December 23, 2013

Ulasan: DARKTHRONE The Underground Resistance (2013)


DARKTHRONE adalah band ikon yang tidak perlu dipersoalkan lagi. Tanpa publisiti meluas, tanpa banyak ragam hatta tanpa ada live show pun mereka masih kekal mengeluarkan album hampir setiap tahun. Dan mereka masih setia dengan label asal, Peaceville (walaupun pernah keluar 1995-2004).

Album ke-15 ini menampilkan DARKTHRONE pada status quo, iaitu retro. Di mana album sebelumnya Circle of the Wagons, mereka mula bertukar kulit; separuh albumnya punk-metal dan separuh lagi classic-metal, album ini menampilkan DARKTHRONE dengan kulit baru - homage dan tribute kepada band Heavy Metal terdahulu seperti Minotaur, Uriah Heep, Helloween, Iron Maiden dan Pentagram.

Enam lagu yang ditawarkan separuhnya dicipta oleh Nocturno Culto dan separuh lagi Fenriz. Individu yang mencipta lagu juga bertanggungjawab menjadi vokalis. Nocturno Culto dengan vokal dalam perut sementara Fenriz cuba meniru vokalis Heavy Metal, siap dengan tarik cucuk punggung. Di mana Nocturno Culto lebih gelap dalam pembawaannya, Fenriz lebih ceria. Ini memberikan kontra yang agak ketara. Adakah dengan ini menyebabkan kejanggalan? Peliknya tidak. Kedua-duanya saling mencukupi. Kita tidak merasakan bahawa ini adalah 2 band dalam 1.

Kualiti rakaman adalah seperti kehendak album NWOBHM. Drum-trigger ditinggalkan. Juga tiada cut&paste seperti kebiasaan produksi rakaman zaman ini. Boleh dikatakan, ini adalah album yang menggunakan tulang 4 kederat secara total. Ini juga menjadikan hasilnya sedikit lain dari lain. Kita membayangkan (ilusi) seolah-olah mereka sedang praktis rehearsal di depan kita. Mungkin atas sebab ini juga DARKTHRONE adalah jauh dari pandangan tetapi dekat di hati.

Track listing

No. Title Composer Length
1. "Dead Early"   Nocturno Culto 4:55
2. "Valkyrie"   Fenriz 5:19
3. "Lesser Men"   Nocturno Culto 5:00
4. "The Ones You Left Behind"   Fenriz 4:20
5. "Come Warfare, The Entire Doom"   Nocturno Culto 8:47
6. "Leave No Cross Unturned"   Fenriz 13:49

Friday, December 20, 2013

A History of God by Karen Armstrong




When the Koran used anthropomorphic terms to describe God's activity in the world or when it said that God "speaks" and "sees" and "sits upon his throne," Ibn Hanbal insisted that it be interpreted literally buy "without asking how" (bila kayf)... Ibn Hanbal was stressing the essential ineffability of the divine, which lay beyonf the reach of all logic and conceptual analysis - A History of God, pp 165.

---------------------------------------
Neither Kalam nor Falsafah could satisfy somebody who was in danger of losing his faith, as Al-Ghazali himself was brought to the brink of skepticism when he realized that it was absolutely impossible to prove God's existence beyond reasonable doubt.

Al-Ghazali joined the sufis for 10 years (without abandoning his reason intellect -and avoiding the more extravagant forms of Sufism). He found that the religious experience was the only way of verifying a reality that lay beyond the reach of the human intellect and cerebral process. - A History of God pp 188-190

-----------------------------------
 
To the philosophers, "God is wise" is insufficient because the wiseness is comparable to the creation. So they use in the negative, "God is NOT wise", as in the wise is not the wise as human understood. Moving on, they conclude by, "God is more than wise", because we do not understand what "more than wise" can possibly mean.

God of the philosophers is for the elite, needs certain level of IQ. If unsuitable people attempted these mental disciplines they could become seriously ill and develop all kinds of psychological disorders. This is also true with Kalam.

Hence, the philosophers believed that Falsafah was the most advanced form of religious knowledge and the royal road to God. Everybody else should take the Koran at face value and read it only literally. -A History of God pp 192-196.


-----------------------------------------------------
Sufi/mistik adalah mereka adalah golongan yang mahu 'merasa' pengalaman 'berinteraksi' dengan Tuhan sebagaimana Nabi s.a.w. menerima wahyu dengan menggunakan disiplin dan teknik tertentu yang termasuk berpuasa, ibadat malam dan zikir. Oleh kerana 'merasa' itu adalah pengalaman yang abstrak dan biasanya tidak rasional (di alam fana), maka dianjurkan supaya pengalaman itu diarah dan diawasi oleh mereka yang 'ada pengalaman' i.e. guru/mursyid supaya tidak tersasar (kembali ke alam baqa).

Kesan kepada amalan ini boleh membawa kepada kategori "drunken" sufi seperti Al-Hallaj (Ana al-Haq) atau "sober" sufi seperti Al-Junayd al-Baghdadi.

- A History of God, pp 226-227.


--------------------------------------------------
Kabbalah. The mystic of the Jews. God is unknowable, inconceiveable and impersonal. Hence the search of the 'hidden' Gid, En Sof which is not even mentioned in the Bible nor the Talmud. The Nameless One. The Kabbalists imagined a process whereby En Sof made himself known to humanity; manifested to the Jewish mystics under ten different aspects or 'sefiroth', depicted as a tree growing upside down (see pic). - A History of God pp 144-146.

-----------------------------
Rene Descartes (1596-1650) a scientist and an orthodox Catholic; saw no contradiction between faith and reason. There should be a system that would enable humanity to reach all truth. Nothing lay beyond its grasp. It is just a matter of putting the pieces together in a reliable body of knowledge that would disperse all confusion and ignorance towards God.

He totally ignored the mysterious and the mystical sides of the scripture which is essential for God to exist. Thus, the fallout is near. Soon, atheism - which originally defined as the "wrong" idea about God, not necessarily throwing away the "concept" of God, and used as a term to insult becomes the total rejection of God and worn with pride.

- A History of God pp 287-302.

---------------------------------------------------------
Jews, Muslims and Orthodox Christians had suggested, at one time or another, that it was more accurate to describe God as "Nothing" rather than the Supreme Being, since "he" did not exist in any way that we could conceive.

- A History of God pp 352.


------------------------------------------------ 

Muslims in the 18th and 19th century were engaged in a struggle to catch up with the West. Some saw Western secularism as the answer, but what was positive and invigorating in Europe could only seem alien and foreign in the Islamic world, since it had not developed naturally from their own tradition in its own time. In the West, God was seen as the voice of alienation; in the Muslim world it was the colonial process.

- A History of God pp 361.


--------------------
 

Thursday, December 19, 2013

Ulasan: KUKUBESI Dictator Symbolic Demo 2013


KUKUBESI menjelma dengan tiba-tiba. Ia mengejutkan kerana tanpa angin dan ribut, ia melanda keseluruhan Semenanjung dengan demo yang hebat ini. Sepakat kritik mengatakan begitu, dan saya pun bersetuju. Ada yang mengatakan KUKUBESI adalah serpihan dari band TANDUS tetapi itu tidak penting. Yang lebih penting ialah ia membawa bersama mereka, kualiti TANDUS itu. Hasilnya begitu berjaya sekali.

Secara efektifnya, demo ini menampilkan 2 buah lagu (2 lagi adalah sekadar intro filler yang jika tiada pun tidak memberi kesan). Gitar mula lagu Dictator Symbolic mengingatkan saya kepada Malevolent Creation di zaman album Retribution tetapi terhenti setakat itu tanpa meneruskan kelajuan yang sepatutnya tetapi menetapkan had kelajuan kepada tahap selamat untuk keseluruhan lagu. Sementara lagu Behind The Puppet lebih thrashy pada awalnya tetapi melencong ke arah ritma Deicide pada kelajuan sederhana. Bolehlah disimpulkan bahawa KUKUBESI mengambil pedoman dari band US Death Metal klasik untuk kedua-dua lagunya.

Struktur gitar ritma pada kedua-dua buah lagu dirakam dengan precision pada semua bahagian termasuk ketika attack dan lenggokan melodi. Ini menyebabkan timbul rasa geram di atas ketepatan dan punch itu. Apatah lagi setiap lagu disajikan dengan solo dua gitar yang menggigit bibir. Vokalnya mempunyai growl menderam yang cukup rasa tetapi anda masih memerlukan lirik untuk mengetahui apa yang dimarahkannya. Drum dipukul dengan padu dan sama seperti gitar ritmanya, ia dihentak dengan ketepatan. Semua ini tidak akan dapat dinikmati dengan sempurna jika tidak kerana produksi yang meletup-letup oleh siapa saya tidak tahu kerana KUKUBESI merahsiakan segala nota tentang rakaman demo ini. Hatta, siapakah gerangan ahlinya pun tidak diberi kredit.

Tuesday, December 17, 2013

ULASAN: DEAD SHOT Thrash Nyentuk Ke Parai demo 2013


Sekurang-kurangnya setakat ini anda sudah perasan yang Malaysia mempunyai scene retro Thrash Metal yang agak kukuh. Festival Thrash Metal sudah beberapa kali diadakan di Kuala Lumpur. Saya sendiri pernah hadir sekali. Komen asal saya tidak berapa lama dahulu ialah sudah-sudahlah dengan Teutonic Thrash Metal, kerana Thrash Metal bukan sekadar teutonic sahaja. Ia lebih bervariasi dari itu.

Seolah-olah menyahut kegusaran itu (atau mungkin kejahilan saya yang tidak tahu), muncullah di dalam radar saya beberapa band Thrash Metal yang bukan teutonic. DEAD SHOT adalah salah satu dari band tersebut. Mereka berasal dari Sarawak dan ini agak pelik kerana kalau tidak salah saya, band underground Metal terdahulu dari sana tidak dikesan bermain Thrash Metal.

Demo ini menampilkan tiga buah lagu termasuk sebuah lagu cover G.B.H. bertajuk Sick Boy. Cover ini mungkin memberikan sedikit imbasan kepada jenis Thrash Metal yang dimainkan oleh DEAD SHOT. Namun itu bukanlah kesnya kerana DEAD SHOT memainkan Thrash Metal mid-tempo yang kebanyakannya dirasakan dipengaruhi oleh UK Thrash Metal. Lagu tema demo ini sendiri durasinya panjang dari kebiasaan hingga hampir mencecah 7 minit. Lagu kedua, Demolition juga melebihi 6 minit panjangnya.

Produksi demo adalah bersih, mungkin terlampau bersih tetapi itulah produksi digital zaman ini. Namun, drumnya kurang punch dan kedengaran agak terbelakang. Rakaman gitar kiri kanan terlampau individual menyebabkan berlaku kekosongan di tengah speakers. Pujian harus diberi kepada vokalisnya yang bertenaga walaupun stail beliau bukanlah ciri-ciri idaman vokalis Thrash Metal bagi saya.

UK Thrash jika ditolak beberapa band tersohor seperti Xentrix, Sabbat dan Onslaught, bolehlah diletakkan di kategori Kelas 2. Hatta ketiga-tiga band yang disebutkan tadi pun sekadar mempunyai 1 atau 2 album yang melekat di kepala. Tragedi ini sudah tercatit di buku sejarah. Dan ini adalah iktibar dan tauladan yang perlu diambil oleh DEAD SHOT untuk strategi masa hadapan.

https://www.facebook.com/dead.shot.band
https://www.facebook.com/eastern.voice.production

Monday, December 16, 2013

Gear Acquisition Syndrome: Buy original GIBSON

Somebody says not everybody can afford a RM15K guitar. Well, GIBSON has a full range of guitars up to the lowest stripped version at RM2K. BTW, it was NEVER the intention of GIBSON to sell a RM15K to everybody. It was intended for people who can afford it!

There are too many pirated/fake GIBSON around. While some of the sellers mentioned the guitar as a COPY (they don't have the guts to write it as PIRATED/FAKE), they are some others who deceivingly portrayed their guitars as original!

If you love the brand then support the brand. If you think it is too expensive, then plan your budget properly. Until you own the real stuff, fake/pirated GIBSON can never fully satisfy you.

Be careful with the fake/pirated out there. Hopefully this guide can assist you in owning your 1st GIBSON \m/. And to those sellers who intend to cheat you, may their business bring them eternal misery.


THE LINK http://www2.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/CounterfeitGibsons.aspx

Nocturno Culto in the studio with GIBSON Les Paul and Explorer. I hope you are not using counterfeit guitars (hehehe). - taken from the The Underground Resistance CD booklet.

Ulasan: SHADOW OF DEATH The Grave Promo 2013



Tarikan utama promo ini sudahlah tentu gitarisnya, Nasth Sheir yang selepas KREMATION, tenggelam timbul dalam scene underground Metal tempatan. Saya mengetahui akan beberapa projek jadi tak jadi beliau antara lain projek gitar solo beliau yang wow, superb. Jika ini adalah band yang bakal menampilkan beliau secara berkala, mengapa tidak. Kepada mereka yang menggaru kepala, Nasth Sheir shred dengan solo gitarnya! Pedulikan nama band yang kurang kreatif. Yang penting, isinya.

Promo ini menampilkan tiga buah lagu termasuk sebuah cover dari band lagenda tempatan, Silent Death bertajuk Twisted Faith. Lagu Beast In Man, ironinya mengingatkan saya kepada lagu Arch Enemy dengan tajuk yang sama (Beast Of Man) pada bridgenya. Oh kenapa tidak? Vokalisnya mempunyai suara yang sangat mengingatkan saya kepada Jon Liiva, vokalis asal Arch Enemy. Lagu kedua, The Grave lebih groovy dan menghenjut bahu.

Produksi promo ini berada di dalam kategori sederhana. Mungkin disebabkan mix drum komputer yang bolehlah! Walaupun begitu, gitar ritmanya diadun di kedua-dua belah speaker dengan adil dan saksama, tidak kedengaran 'bleeding' melampau pada mana-mana belah. Malang sekali, gitar solo diadun terlampau ke belakang sedangkan nak tak nak, setuju atau tidak, ianya adalah highlight kepada Shadow Of Death. Sang produser perlu disekolahkan atas kesalahan yang nyata ini.

Kesimpulannya, Death Metal yang dibawa di dalam promo ini walaupun bukan pertama, atau kedua atau ketiga puluh kali didengar, ia mempunyai tarikan yang tersendiri, oh, bukan sekadar gitar solo Nasth Sheir tetapi secara keseluruhannya band ini perlu diberi perhatian. Andai diberi bajet yang mencukupi dan studio yang lengkap, saya pasti album yang bakal muncul dari Shadow Of Death akan menjadi satu permata di nusantara.

https://www.facebook.com/eastern.voice.production