Ah… ini merupakan gig pertamaku di Adelaide setelah hampir 3 bulan disini. Aku ketinggalan gig MUNICIPAL WASTE beberapa minggu yang lepas di atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan dan aku sedikit kecewa. Ku harapkan gig ini dapat mengobat lukaku.
‘Doors open at 730pm’. Itulah yang dinyatakan pada iklan gig ini. Aku agak skeptik, samada aku perlu datang tepat pada masanya ataupun membuat anggapan ianya seperti gig-gig di Malaysia, iaitu cakap tak serupa bikin. Setelah mencongak-congak dan kebetulan waktu Isya’ di sini masuk pada pukul 731pm, maka aku membuat keputusan untuk menyelesaikan dahulu solatku dan kemudiannya barulah bergerak ke venue.
Lokasi gig ialah di Unibar, iaitu berada di dalam kawasan tempat aku sedang menuntut setakat ini. Maka tidak menjadi masalah bagiku untuk mencarinya. Sememangnya kawasan universiti ini open to public, malah ianya adalah sebahagian dari Bandar Adelaide. Maka Unibar yang terletak di dalam kampus, selain menjadi tempat rakyat tempatan menghabiskan masa, ianya juga menjadi salah satu venue utama untuk gig-gig seperti ini, local maupun international.
Ya, aku pergi seorang diri.
Aku sampai tepat jam 8pm di kawasan letak kereta. Menyangkakan yang aku agak terlewat untuk menyaksikan opening bands (band tempatan: Double Dragon dan Truth Corroded), langkahku dipercepatkan untuk ke Unibar. Ianya terletak di tngkat 5 di satu bangunan yang bernama Union Building, yakni, bangunan aktiviti pelajar-pelajar di sini.
Ternyata, ‘Doors open at 730pm’ itu sememangnya benar dengan maksudnya. 730pm sekadar pintu dibuka. Dan pada itenari yang ku lihat, show akan bermula pada jam 820pm dengan Double Dragon diikuti dengan Truth Corroded selepasnya sebelum Dark Tranquility mengambil alih selewat 10pm. Dengan sedikit masa yang ada, aku sekadar memerhatikan sekeliling. Ada dalam sekitar 200 orang yang siap sedia di situ. Ku cari-cari juga jika ada sesiapa yang ‘sekulit’ denganku. Agak hampa kerana yang ada sekadar peminat tempatan dan beberapa orang yang lain yang agak tidak tempatan tetapi masih tidak ‘sekulit’ denganku.
Oleh kerana keadaanku yang agak ‘pelik’ aku sekadar ‘hang-around’ di satu korner di dalam venue. Apabila orang bertambah ramai, dan aku disapa “Hey mate!”, aku pun berbual beberapa perkara dengan orang yang menegurku tadi.
DOUBLE DRAGON/TRUTH CORRODED
Kedua-dua band ini mempunyai elemen Metalcore yang kuat walaupun pada suatu ketika vokalis Double Dragon mengejek muzik ‘hardcore’ disambut dengan sorakan para hadirin.
Double Dragon lebih melodic dibandingkan dengan Truth Corroded yang lebih kepada riffs yang ‘chuggy’. Persembahan mereka agak bertenaga, dan aku agak enjoy melihatkan persembahan mereka dengan sound yang tip top. Selain dari persembahan mereka aku juga mengintai equipments yang mereka gunakan. Sayugia diberitahu, mereka membawa ampheads sendiri (Peavey 5150 dan Marshall – tak pasti model apa) yang kemudiannya disambung kepada full stack Marshall amps untuk kedua-dua gitar yang kemungkinan kepunyaan venue. Walaupun begitu, aku terlihat beberapa kotak equipments kepunyaan Derringers Music yang merupakan sebuah syarikat pembekal alat muzik tempatan.
Aku mengesyaki kedua-dua bands juga mempunyai drum set yang sendiri. Semasa Double Dragon beraksi, ada dua buah drum set. Satu digunakan untuk Double Dragon dan satunya di’reserve’ untuk Dark Tranquility. Selesai Double Dragon dengan setnya, drum set tersebut di alihkan yang kemudiannya diganti dengan satu set drum yang baru. Jika benar, maka level ‘profesionalism’ mereka begitu tinggi. Untuk drum set Truth Corroded, ianya dilengkapi dengan full-trigger drum set yang mengambil masa lebih 10 minit untuk proses ‘assembly’.
DARK TRANQUILITY
Setelah selesai kedua-dua band dengan persembahan yang bertenaga lagi bersemangat tibalah masanya untuk Dark Tranquility memulakan set mereka. Aku yang dari awal memang berada di row paling hadapan, menolak diriku supaya melekat pada ‘besi penghalang’ ruangan penonton dan stage, siap sedia dengan kamera digitalku untuk saat-saat yang kritikal.
Dark Tranquility mempunyai seorang technician di atas stage dan kemungkinan seorang soundman yang menjaga soundboard. Aku memerhatikan kerja yang dilakukan oleh technician tersebut. Bermula dengan soundcheck drum dan kemudiannya sound check untuk instruments yang lainnya, gitar, bass, keyboard dan juga microphone. Selain itu, monitors dipastikan agar memberikan bunyi yang sesuai di atas stage. Bukan itu sahaja, beliau juga menyediakan air dan tuala di atas stage, membuka setiap botol-botol air satu persatu dan meletakkan tuala pada tempatnya dengan penuh taat. Keseluruhan masa yang diambil oleh technician tersebut untuk menyelesaikan tugas beliau ialah hampir 20 minit. Dan selama itulah mataku terpacak melihat kegiatan beliau.
Apabila selesai, intro yang panjang dipasang sementara penonton makin berasak ke hadapan. Orang yang hampir 200 tadi kuperhatikan menjadi dua kali ganda antara 400-500 orang. Kekudaku dikemaskan agar tidak tertolak ke belakang memandangkan adanya kuisan dan pergerakan yang seolah-olah mahu mengambil tempat aku yang ‘tepat’ ini.
Ternyata persembahan dari ‘otai’ lebih menunjukkan kematangan dari band openers yang rata-ratanya amatur kalau tidak pun part-timer. Vokalis, Mikael Stanne mengawal penonton dengan jayanya. Bahkan beliau menjadi orang yang paling menonjol di atas pentas. Kawalan growl yang penuh perasaan diselangi dengan gaya-gaya selari dengan lirik yang disemburkan begitu menyemarakkan semangat. Sekali-sekala tangan dihulurkan kepada hadirin yang tidak lenguh-lenguh menghulurkan tangan untuk mencapai badan beliau. Sungguh persisten sekali, seteguh attitude beliau yang kental dengan kemeja lengan panjang hitam yang sinonim dengan Dark Tranquility. Buckle RUSH yang besar dengan seluar yang agak fit seakan-akan mengingatkan aku kepada penyanyi rock tahun 70 an.
Paling senyap tetapi penuh konsentrasi, sudah tentulah drummernya Anders Jivarp yang menghentak drum dengan konsistensi ala-robot. Setiap pukulan yang kalau didengar dari CD seakan-akan begitu payah, di-execute dengan on-the-dot accuracy. Walaupun seseorang itu bukan seorang drummer tetapi melihat beliau beraksi pun sudah cukup menarik dan menghiburkan.
Aku sebagai peminat gitar GIBSON Explorer, sudah tentu menumpukan banyak perhatian kepada Martin Henriksson, yang pada separuh pertama menggunakan gitar tersebut sebelum bertukar kepada GIBSON LP. Nampak gaya gitaris DARK TRANQUILITY menggunakan GIBSON. Pasangan beliau, Niklas Sundin pula menggunakan GIBSON SG.
Ah… pengalaman yang begitu menghiburkan. Mungkin gambar-gambar yang dipaparkan lebih bermakna dari tulisan yang sepanjang ini.